Vi fortsätter roa oss och har släkt och vänner på besök.

120702 Moläta 2012. På scenen: Kira Ljung, Eiwor Kjellberg band, Adam och Clara Sagström, Jörgen Åberg & funkband. Även Tommy Nilsson och Per Engman njöt av solen.

Jodå, jag lever.🙂 Men det är svårt för mig att få tiden att räcka till så det blir inte så mycket bloggande. Det är snart två veckor sen jag bloggade sist och det känns inte bra för jag får för mycket att skriva om och då blir det en lång blogg som ingen riktigt orkar läsa men det får bli så då. Jag måste ändå få skriva av mig lite så jag inte samlar alltför många bokstäver på hög…

Samma kväll då jag bloggade sist (2/7) var vi på Moläta. Nettan från Alfta kom och hälsa på oss så hon fick också prova på ett av Järvsös populära nöjen. På Moläta, som anordnas av LRF, samlas bygdens näringsidkare och serverar smakportioner av olika maträtter. I år kostade en matbiljett 30:-, de hade höjt priset med 5:-, men vi köpte ändå 4 biljetter var. Jag åt en liten portion med lax och potatis och en goan sås, efter en stund åt jag hälsingeostkaka med saftsås. Under tiden vi åt satt vi och njöt av underhållningen från scenen som i år var Clara och Adam Sagström som både sjöng tillsammans och var för sig, Kira Ljung (trubadur), Eiwor Kjellberg band (folkmusik) som även hade skivsläpp och naturligtvis köpte vi en skiva. Och så Jörgen Åberg tillsammans med ett funkband.
Jag åt även en älgkebab och avslutade med en pannacotta med rabarber och vinbärskompott. Både kebab och pannacotta åt jag ifjol så det var favoriter i repris.

120702 Vy från Torön.

När vi var mätta och nöjda med underhållningen så åkte vi till Torön och drack kaffe. Nettan hade aldrig varit där förr så vi ville visa henne vilken pärla som ligger mitt i Ljusnan med en servering och där det är underhållning varje helg under sommaren.

På tisdan (3/7) var jag och badade sista gången inför sommaruppehållet och under tiden åkte C och Nettan till Gröntjärn. Tyvärr så lyste solen med sin frånvaro så de fick inte se stället från sin bästa sida. Sen hämtade de upp mig och så åkte vi till… ja naturligtvis… Ljustorget!🙂 Där hittade Nettan ett par ljus som fick följa med henne hem och innan vi åkte därifrån så tog vi en fika på deras fina café.

120707 Essomacken i Lörstrand.

På onsdan (4/7) hade vi två trevliga saker att välja på. Bingsjöstämman eller Viskväll i Sidskogen. Det blev varken det ena eller det andra för den dan låg jag för ankare och orkade ingenting alls. Usch vad jag avskyr såna dagar. Det hjälper inte hur mycket jag vill så orkar jag bara inte.

120706 Mercan.På fredan (6/7) åkte vi till Gävle och bytte bil. Vi har kikat runt ett tag och nu blev det av. Vi kör fortfarande merca men nu har vi en -01:a så vi har hamnat på 2000-talet i alla fall.🙂 Jag har inte kört den ”nya” bilen så mycket men den har en stor fördel – den har AC! Det hade inte vår gamla merca.
När vi var på väg hem ringde sonen T och talade om att han tänkte komma och hälsa på och naturligtvis ville vi ha besök av honom. Men vi hade tingat på kaffe hos äldsta dottern E och sambon T så vi åkte dit först så när vi kom hem stod sonen vid grillen och njöt. Härligt! Sen satt vi uppe länge och pratade.

120707 Fiket i Lörstrand.

På lördan (7/7) åkte vi en sväng till Lörstrand, ca 6 km söder om Järvsö, där det var nostalgiloppis. Det är då rätta stället att ha nostalgiloppis på eftersom det ligger en gammal Essomack där. Det är en privatperson som gjort i ordning macken med gamla grejor som hör till svunnen tid. Dagen till ära var macken öppen så vi kunde få se alltihop och dessutom hade de sitt café öppet. En dricka (eller kaffe) och en negerboll kostade 20:-. Såna priser gillar jag.🙂
Jag träffade även på Alftabor som hade ett loppisstånd på området.

På söndan klev jag upp redan klockan 6 för jag skulle göra i ordning en tårta som vi skulle ha med oss när vi skulle gratulera min mamma som fyllde 72 år. Vi plockade upp sonen T och yngsta dottern L i Bollnäs innan vi for till mor och fars stuga. Tyvärr så regnade det (som det gör nästan varje dag denna sommar) så vi kunde inte sitta ute och njuta men vi hade det så mysigt inne i stugan så det gjorde inte så mycket.

120707 Macken..

På måndagskväll (9/7) kom C:s kusin S från Stockholm och hälsade på. Han hade ledigt ett par dagar och passade då på att hälsa på oss. Nu var det inte så länge sen vi träffade S eftersom vi fick nöjet att vara med då en av hans söner gifte sig i Kilafors herrgård den 16 juni. Det var då vi bestämde att han skulle komma. Han var till oss för 4 år sen och då var vårt hus inte färdigt så nu var det väl ändå dags för honom att se det färdiga resultatet.

120707 Kontoret på macken.

På tisdan (10/7) var kusinerna (C och S) ute och åkte i trakterna för att återuppliva gamla minnen. S var ofta i Ljusdal när han var liten eftersom hans mormor och morfar bodde där (C:s farmor och farfar).
På eftermiddan kom äldsta dottern E och hälsade på och åt middag med oss. Hennes sambo fick avbryta sin semester för att jobba en vecka så hon försöket roa sig själv i regnvädret och vad kan vara bättre än att hälsa på oss en sån gång…😉
På onsdan (11/7) åkte vi till Hudiksvall och träffade S syster (och C:s kusin) och hennes man, två söner och ett barnbarn. Det var första gången jag träffade dem men inte sista hoppas jag.🙂
Sen bjöd S oss på mat på Öjerestaurangen där han även fick prata lite vietnamesiska med dem som jobbar där. S brukar tillbringa vintrarna i Vietnam och har därigenom lärt sig språket.
På torsdagsmorgonen (12/7) var det då dags för S att åka hem och jobba igen. Men han kanske kommer till oss i mars igen för han var sugen på att åka skidor så nu hoppas vi att det blir så. Under tiden får vi hålla kontakten via fb.

120707 Esso-askfat.

Senare samma dag åkte vi till Bollnäs för C skulle kolla ett EKG och se om hans hjärtsäcksinflammation blivit bra. Och det hade det blivit. Hans läkare visade det nya EKG:t och det EKG som togs då C var på sjukhuset och visade och förklarade skillnaderna mellan dem. Väldigt intressant och så bra gjort av honom. Jag må ju säga att det vi sett av Bollnäs sjukhus och Aleris som driver sjukhuset har imponerat på oss. Väldigt bra information och otroligt bra bemötande. Hoppas de fortsätter så i framtiden också.
När vi var klar på sjukhuset var vi till dottern E och fikade och hjälpte henne få deras trådlösa internet att fungera med hennes laptop. Jodå, vi fixade det.🙂

Igår (13/7), eller rättare sagt i fredags borde jag skriva eftersom det blivit söndag, städade jag golv. Dammade gjorde jag dan innan. SÅ skönt att ha det gjort. Den här gången fick inte C hjälpa mig för jag vill ju inte ställa till så vi får ta en tur med ambulansen igen och att han får en till hjärtsäcksinflammation.
Idag (14/7), eller ska vi säga igår, bunkrade vi upp och fyllde kylskåpet och sen bakade jag muffins och rulltårta medan C klippte gräs för i morgon (idag) kommer våra vänner M och S, som bor i Kalmar, och ska besöka oss några dagar. Hoppas vi får lite sol nån dag i alla fall. De har lovat regn hela söndan… men på måndag ser det ut som det ska bli lite bättre väder.

120707 Loppis.

På måndag (16/7) ska jag till Hudiksvall och få min första Remicade-behandling (dropp) så nu får du hålla tummarna för att jag inte är allergisk emot den biologiska medicinen eller blir dålig utav den för jag vill ju orka njuta av vårt besök.
Jag har mindre biverkningar av kortisonet nu och har kunnat börja virka igen. Det är ett ”friskhetstecken” då det gäller mig.🙂 Just nu virkar jag en lila gardin till vårt lilla fönster i sovrummet.

120714 Nyttigheter som växer nära.

Ikväll (igårkväll?) när vi tittade på kronprinsessans födelsedagsuppvaktning och underhållning på tv åt vi en varsin tallrik med vitaminer och antioxidanter plockade bara några meter från vårt hus. Visst är det härligt med sommaren då man kan plocka sitt kvällsfika alldeles utanför huset.🙂 Blåbär, smultron och jordgubbar, från vårt lilla land, och så kall mjölk… mmm, gött!

Lite varmare får det gärna bli. De gånger vi haft 20º och däröver denna sommar kan vi räkna på ena handens fingrar. Detsamma gäller de dagar det INTE regnat denna sommar. Så lite varmare och uppehållsväder önskar jag nu. Det behöver inte vara solsken hela tiden men värme så det blir behagligt att vara ute.
C träffade sin arbetsgivare/vår hyresvärd/bonden idag då han skulle flytta tjuren från hagen vid vårt hus till andra sidan vägen. Han tyckte det var en bedrövlig sommar för han hade t-shirt, skjorta och jacka på sig och ändå frös han. (Det blåste rejält här idag). Och nog får jag hålla med om att det är bedrövligt sommarväder… hittills…

120703 Snoozen njuter i kvällsolen.

5 responses to “Vi fortsätter roa oss och har släkt och vänner på besök.

  1. Hur i all världen kan du tro att man inte orkar läsa en så intressant blogg, blandad med trevliga/vackra bilder? Jag läser och njuter =) Du skriver så bra och lättläst. Det kan förstås också vara så att jag är intresserad av vad som händer dig och de dina….
    Min vårdcentral drivs numera av Aleris. Jag märker ingen skillnad; den har varit privat från första början (slutet 80-talet) och det är samma (i stort sett, då) bra personal. Bollnäs sjukhus och i synnerhet den läkaren verkar toppen. Så nu är då C änteligen frisk.
    Så spännande i morgon 16/7! Jag ber små vackra böner för att du ska tåla Remicade. Annars vete 17 vad jag gör…!
    Kul med bilderna på macken och nostalgiloppis – så jag känner igen mig!
    Ha nu så trevligt med vännerna på besök.
    Kram ♥ ♥

    P.S. Ont om blåbär i år. Fast de som finns lär bli stora och fina. Blåbär är bra gott – och nyttigt. D.S.

  2. Klart man orkar läsa din blogg, jag känner igen mig med det där o ha långa bloggar för det händer mig också, oftast blir det så när man har haft fullt upp att göra en vecka. Då kommer en resumé av veckan. Essomacken tror jag att vi har åkt förbi skulle vara kul o titta in där någon gång, men nu fick man ju göra det med alla dina fina bilder mellan raderna. Härligt mysigt o njutningsbart med dessa bilder. Jag hoppas också att du tål den nya medicinen du nu ska få på måndag. Håller tummarna. De negativa jag har hört om sjukhuset är maten, sonens boende får maten därifrån o den är bedrövlig så ibland avbeställer dom maten särskilt under helgen o fixar egen mat. Hoppas du hinner läsa min blogg mellan varven också, har ibland lilka långa bloggar som du (eller ska man säga oftast) Ha en fortsatt trevlig helg o så hoppas vi på att vädret blir bättre. Det är bedrövligt med det hitintills tycker jag o det känner både mina leder o huvud av, så jag längtar men under tiden så får man göra innesysslor.

    Tack för idag // Ewa

  3. Jodå, jag har visst läst allt! Inga problem med det, men för mig själv är det så att om jag samlar på mig mycket grejer så blir det en sådan belastning att jag struntar i bloggen helt…
    Håller alla tummar för medicinen förstås, har du fått reda på vilka eventuella biverkningar som kan uppstå?
    Jag blev lite orolig då jag såg att C skulle till lasarettet, skönt att det var en koll och att allt stod väl till. Nu kan ni väl ändå pusta ut lite!
    Om det inte vore för regnet så skulle denna sommar vara perfekt för mig som inte mår bra av värme…förstår ju dock att semesterfirare vill ha sol och värme och kunna bada så nog tycker jag synd om dem!
    På tal om uppföljare så ska jag vid nästa läkarbesök ta upp möjligheten till en ny koll av förträngningen av halsvenen. Har läst att sånt kan bli bättre med tiden med hjälp av mediciner. Har jätteont i tumlederna men försöker stå ut ett tag under värsta semesterperioden då jag tror att de läkare man kan få besöka inte är nåt att ha! Hihi, inga förutfattade meningar här inte!
    Är bra att vi åter byter kommun, för Smedjebacken förlorar tolv anställda på vårdcentralen som valt att öppna privat i Ludvika! Det betyder att det bara blir stafettläkare på VC här under en period! Iofs skulle jag nog ha listat mig på den nya kliniken i Ludvika för vi har ju nästa samma avstånd till bägge ställena.
    Nä, nu ska ha ha min första kopp kaffe, klockan är 11.11…ojoj
    Kram till er!

  4. Åh, den macken har vi tänkt få komma o titta i också😉 Alf o jag är sååå innerligt slöa att åka omkring på olika aktiviteter. Det är synd för en så´n här regnig sommar skulle man ju kunna se både det ena o det andra.
    Jag gillar loppisar men inte A. Han gillar trav men inte jag😉 Stugan tycker vi båda om men inte så kul i regnväder. Men det är inget att göra åt. Får väl göra det bästa av det…..
    Ha det så gott, kram på re´

  5. Så skönt att det såg bättre ut för C, hoppas nu bara att din nya behandling ska bli bra också !
    Grattis till den nya bilen, snygg och säkert jättebekväm både att köra och sitta i !
    Ni hunnit med att se och göra mycket i sommar läser jag,underbart ! För en gångs skull har jag ju också sett lite i sommar😉.
    Sköt om dig, kram.

Kommentera

