Vi roar oss på ymse vis…

Delsbostämman 2012.

Igår var vi på Delsbostämman. Det var riktigt skönt väder till att börja med men vid 16-tiden satte det igång att regna så då åkte vi hem. Men allspelet var jag med på och vi träffade både Göran och Ulla-Britt och Olle och Maria så jag fick ”buskspela” med dem. Och vi hann äta ostkaka med saftsås (hälsingeostkaka). Men jag har då ätit goare ostkaka i mina dar för den där var ingen höjdare. Vi funderade på om de värmt ostkakan i mikron…

F.ö. har det väl inte hänt så mycket här… men det beror väl på hur man ser det förstås.

120623 I denna ljuva sommartid...

Dan före midsommarafton (21/6) var jag till ”Ögon” igen. Det såg lite lugnare ut med ”det onda ögat” så jag fick sänka kortisonet till 15 mg och så blir det återbesök den 23/7 och då hoppades min ögonläkare att jag fått börja med den biologiska medicinen.
Dagen innan (20/6) var C till sin läkare och blev sjukskriven en månad till. Han behöver mer tid för återhämtning efter den kraftiga infektionen han haft tyckte läkarn och det hade hon rätt i så det kunde han inte protestera emot. Han ska på återbesök den 18/7.

120623 Lupiner.Vi hade en skön midsommarafton här hemma tillsammans med yngsta dottern L och vår vän Leif. Vädret var ”nådigt” så vi kunde sitta på altanen och äta det vi grillade. Leif hade gitarren med så vi spelade lite tillsammans L, Leif och jag. L och jag på fiol då förstås. Lite senare på kvällen kikade min yngsta bror J in en sväng. Han var på väg till mor och far då.
På midsommardan kom även äldsta dottern E hit och följde med oss till marknaden vid Stenegår’n här i Järvsö. Jag köpte ett par lila ”foppatofflor”, strumpor och en salva. E stannade på mat och även Leif kom och åt med oss.
På söndan slöade vi hela dan och sen skjutsade vi hem L på kvällen och när vi ändå var åt det hållet så for vi 4 mil till och hälsade på mor och far i stugan.

I tisdagskväll (26/6) fick C ont i bröstet. Men inga symptom på hjärtinfarkt eller så. Vi skulle till att grilla korv så vi gjorde det och hoppades att det onda skulle gå över men det gjorde det inte. Det blev en tur med ambulans till Bollnäs sjukhus och från akuten där blev han snabbt inlagd på en medicinavdelning för observation och väntan på svar på blodprover. EKG visade inte på nån infarkt och inte troponinprovet (enzymprovet) heller. Jag fick ringa äldsta dottern E som skjutsade hem mig.

Vid halv 11 på onsdag ringde C och undrade om jag kunde hämta honom för han skulle bli utskriven men de skulle kolla ett till ekg först. Jag for till sjukhuset så jag var där 12:20. Men då hade de ändrat sig minsann för då hade de hittat några förändringar på ekg (som tydligen funnits där redan kvällen innan också men inte upptäckts då) så då blev det troponinprov (blodprov) igen och ett ultraljud på hjärtat och för oss en massa väntan på provsvar. Till sist var de klara med sin diagnos. Perikardit, dvs. hjärtsäcksinflammation, samma åkomma som C hade våren 2008. Nu hade han kommit in i god tid så han var inte så ”allmänpåverkad” sa läkarn och han blev utskriven med ett recept på Diklofenak mot inflammationen och ska på återbesök om två veckor och göra ett ekg igen för att kolla så att allt är bra.

120624 Solnedgång vid St. Stavsbergstjärn.

Vi roar oss på vårt eget lilla sätt vi… åker på olika sjukvårdsinrättningar med våra krämpor… C är ju lite mer spännande han då det blir ambulansfärder då han är i farten. Jag har ju bara en massa kroniska åkommor som inte alls är lika spännande. Jag hoppas du fattar ironin i det jag skrev nu.

Vi har försökt ta det lugnt den här veckan nu ända tills igår då vi åkte till Delsbo. Jag har donat på lite här hemma och C har gjort några små utflykter med bilen. Han blir väl galen om han bara ska sitta här hemma. Han orkar ju köra bil och vara uppe men han får undvika fysisk aktivitet så nån gräsklippning bör det väl inte bli på nån vecka nu förhoppningsvis. Vi får be hyresvärden att komma med åkgräsklipparn. Och jag ska inte sätta honom på att städa heller.😉
Jo, vi var på Condis och åt en räkmacka i lördags och så var vi till Leif en sväng också. Men det var nog inte så ansträngande.

120630 "Liten" räkmacka på Condis.
Det är inte lätt för C att hålla sig lugn och i stillhet… Han vill göra så mycket men hans kropp vill inte att han ska göra nånting alls mer än att ta det lugnt. Usch vad väl jag känner igen det och jag kan förstå hur han känner sig… men hans kropp tål ingen fysisk ansträngning nu och då måste han ta det lugnt så det inte blir ännu värre.
Jag gör det jag orkar och klarar av (och ibland lite till) men jag får ju bara ont i kroppen och blir trött och slut när jag anstränger mig. Det känns som att just nu är det rätt skruttigt här hos oss… Men vi har humor och gott humör i alla fall och det är då tur det.😀 Och vi roar oss på ymse vis…😉

120623 Sommarprakt i Storsved.

8 responses to “Vi roar oss på ymse vis…

  1. Det är tur att man kan vara skämtsam mitt i allvaret, *L* för det kommer man långt på. Skönt för C. att ha kommit i tid till läkaren ang. hjärtat jag känner igen det där med att ”ta det lugnt” hur ofta gör man det?? Minns efter min andra hjärtinfarkt att jag satte mig bakom ratten o körde typ dag 2 efter hemkomst, helt galet men just då tänkte jag inte så långt. Ni får fortsätta ha en skön sommar o krya på er båda två.

  2. Ja jisses, jag läste ju i ditt mejl om C och hans ambulansfärd. Det är till att bli dramatisk det, han kan inte nöja sig med vanliga krämpor, hihi. Ja humor måste man ha i alla lägen, även om det ibland sker att man både skrattar och gråter samtidigt.
    Det var ju för väl att det inte var något allvarligt fel på hjärtat, det måste man vara rädd om så det är bara att gilla läget och ta det lugnt! Ni får börja spela kort, det gjorde vi en period men sen tröttnade vi. Likaså brukar vi ibland spela olika kunskapsspel men det är också roligare då man är några stycken. Numera spelar vi inte ens när Hasses ungar kommer, dom har ju småbarn nu o är själva ganska trötta och lägger sig gärna tidigt!
    Det var en blåsig måndag idag, men då håller sig myggen borta! Knotten kommer och hälsar på om kvällarna, men då får man gå in!
    Kram på er

  3. Herregud vad ni skräms!
    Jag höll på att sätta kaffe i vrångstrupen när jag läste om C. Nu får ni ta och lugna ner er;) Men om man ska fokusera på det goda så vad roligt att ögat e lite bättre!!
    Vi kommer nog att ta en sväng uppåt er om ni orkar med besök.S går inte på semester än på någon vecka eller två men jag hör av mej närmare resan.
    Se nu till att ta det lugnt båda två så vi kan ses i sommar. Gräset behöver inte klippas varje vecka och lite damm har ingen dött av( förutom astmatiker dvs du)😉. Skämt och sidor ta emot hjälp från dina snälla barn om dom erbjuder det. Du har bara ett liv och det har även C.
    Kram tills vi ses igen

  4. Men krya på er båda två!!! Kram

  5. Hur kan C som är så hjärtego´ få sånt där eländer? Uffiamej! Men det är ju bra när han kommer in i god tid i alla fall. När min ex.sambo slutade röka ett år (sen gick det över…) stickade han raggsockor =) Han visste inte var han skulle göra av sina händer annars… Fast det kanske inte är nått för C direkt.
    Tälja trägubbar kanske? Typ snickarboa, fniss.
    Trevligt att du får sänka kortisonet, och att den biologiska medicinen äntligen tycks bli verklighet.
    Jo, humör måste man ha. Så tycker jag det verkar roligt att du, Leif och dottern L kan sitta där och spela med varandra. Sånt måste kännas bra – ja, vad C tycker vet jag ju inte. Nån ska lyssna också.
    Mycket fin bild på sjön och solnedgången ovan! Blir lite ”sjuk” där jag sitter i stan. Men jag har det ju så bra.
    Krya nu på er på alla håll och kanter!
    Kram ♥ ♥

  6. Vilka vackra foton du har lagt in !!!! Är det ert hus på bilden längst ner i inlägget ? Isf bor ni riktigt vackert !
    Ja ni roar er ni, haha…. Nä, det är definitivt inget att skratta åt, men du/ni har ju humor mitt i eländet :)))
    Vi är mest i stugan nu på semestern, men just nu är vi hemma. Har hämtat yngsten på tåget i morse, han är ledig i två veckor. Han blir väl i stugan med oss ibland annars här hemma…. Han vill hinna både ock….
    Ha det så gott o hoppas ni kryar på er fort !!
    Kramen….

  7. Låter som om ni har det lite/mycket för livat, önskar er lugna dagar😉, sköt om er bägge två !

  8. Hoppas att allt är väl hos er och att ni börjar krya på er, ♥-kram

Kommentera

