Idag har jag tagit sista TBC-medicinen!

120611 Christers tårta.

Känner att jag bara måste skriva en blogg. Varför? Jo för att jag vill skriva om att idag (15/6) har jag tagit sista TBC-medicinen!!! Det känns så skönt. Sista dosen. Nu kan jag kliva direkt ur sängen och sätta mig vid frukostbordet och äta på en gång om jag vill.🙂 Jag behöver inte ta TBC-medicinen först och sen vänta 30 minuter innan jag får äta. Nu kanske jag kan njuta av en kopp kaffe direkt på morgonen också.🙂 Jag har vant mig av med att dricka kaffe direkt på morgonen sen jag började med TBC-medicinen. Från början, då jag hade två tablettsorter till, blev jag ju så dålig i magen så jag kunde inte dricka kaffe förrän efter kl. 14 då jag tagit en magsårstablett. Men då jag, efter två månader, fick sluta med två av medicinerna (de som jag tog 4 av varje sort utav) blev jag bättre i magen och då kunde jag sluta med magsårstabletten och kunde dricka kaffe tidigare på dan. Men jag har dragit ner på kaffekonsumtionen rejält under de här sex månaderna med TBC-mediciner.

Idag när jag är på toa och kissar sent på förmiddan ska jag jubla. För då är det sista gången jag kissar ”rött”. :-) Nu har jag inte kissat så väldigt rött (mer orangefärgat) de senaste fyra månaderna som jag gjorde de två första – men ändå.😀
Annat positivt med att sluta med TBC-medicinen är att jag ska kunna minska ner både Omeprazol och Tenormin till en tablett om dagen. När jag började med TBC-medicineringen fick jag öka Omeprazol med en tablett per dag och Tenormin till tre tabletter per dag. En Tenormintablett tog jag bort för knappt 4 månader sen. Och kortisonet ska kunna minskas till ca hälften, dvs. till 10 mg/dag. Nu ska ju det trappas ut försiktigt men förhoppningsvis så ska det räcka med 10 mg/dag om några veckor. Redan i morgon börjar jag trappa ner till 17,5 mg. Sen är det bara att hoppas att de otäcka kortisonbiverkningarna försvinner snart…

Jag ska dessutom få börja med TNF-alfablockad (biologisk medicin) så snart jag tagit ett hepatitblodprov och det är ok. För nån hepatit ska de väl ändå inte hitta på mig?

120524 Underbar utsikt i kvällsolen.

Min reumatolog ringde i tisdags (12/6) då vi precis slagit ner ändan på IKEA:s restaurang i Valbo för att äta lunch. Han väljer minsann ”rätt” tillfällen att ringa han.🙂 Då hade han fått brev från St. Eriks och ville snarast möjligt komma igång med den biologiska medicineringen på mig. Men först ska hepatitprovet tas (bara för att jag jobbat inom sjukvården tidigare i mitt liv) och så ville han att jag skulle ta reda på ifall det var ok från Lungmottagningen att vi körde igång medicineringen direkt. Så istället för att han skulle skriva brev (som kunde komma bort och det är så pinsamt, sa han) till min ”lungläkare” så undrade han om jag kunde fråga sköterskan på lungmottagningen, som jag haft kontakt med, om det. Och visst gjorde jag det. Någon timme senare knatade jag upp till lungmottagningen och lyckades träffa på TBC-sköterskan och fick ett ok från henne att köra igång.

C:s läkare ringde då vi ätit färdigt och gått till Coop för att kika lite. Då hade provsvaren från den senaste undersökningen kommit och denna gång ringde hans läkare istället för att skicka brev. Smart eftersom brevet den gången tog en hel vecka på sig för att komma fram.
Provsvaren var glädjande, de hade inte hittat något farligt, så nu kan vi slappna av efter sex veckor av mer eller mindre orolig väntan på att få reda på vad de hittat. Tackochlov så har C ingen allvarlig sjukdom. :-)

Väldans vad vi var eftersökta av våra läkare just den här dan då vi var på vift…

120530 Gamla Edängebron.

När vi uträttat det vi skulle och avverkat alla samtal och uppdrag var det dags för det som vi egentligen åkt till Gävle för – ett besök på hudmottagningen med min ”fulfot”. Hudläkaren la pannan i djupa veck och undersökte utslagen på fulfoten och tittade även på mina utslag som jag har mellan skinkorna. De sistnämnda utslagen, som min ”extra” husläkare trodde var psoriasis, sa hudläkaren att det kan vara samma sorts utslag som jag har på foten.
Hon hade en läkarkandidat (eller vad han var) med sig och de diskuterade en hel del medan en sköterska tog hand om mig och tog en biopsi, två olika blodprover och skrapade hud från foten till en odlingsplatta. Som tur var så hade jag övertalat C att följa med in som mina extra öron så han kunde lyssna på de båda läkarnas diskussion medan jag blev stucken och kittlad på foten. C kunde dessutom förklara för läkarn om de utslag jag har i baken, hur de sett ut och utvecklats under tiden jag haft dem. Något jag inte har en aning om eftersom jag aldrig sett dem. De sitter ju på ett ställe jag har svårt att se…
Så nu är det bara att invänta provsvaren från hudmottagningen och se om de kan få reda på vad det är för utslag jag har och om det går att göra något åt dem. Spännande!

Min yngste bror skojade med mig när jag pratade med honom i telefon igår och sa att ”Du ser då verkligen till att utnyttja dina skattepengar ordentligt du när det gäller sjukvård” och det har han ju rätt i.🙂 Men ingen vore väl gladare än jag om jag sluppit utnyttja dessa pengar…

120611 Christers ståtliga bukett.I måndags fyllde C år.
Döttrarna (E och L) kom på kvällen och gratulerade honom med blommor och presenter. Sonen kunde tyvärr inte komma för han jobbade – som vanligt får vi väl säga. Men det är ju så när man jobbar inom vården.
Vi bjöd på kalops till middag och tårta och negerbollar efter maten. En mysig och lugn kväll. När döttrarna var på väg och skulle åka hem dök en f.d. jobbarkompis till C upp och ville också gratulera. Han hade med sig ägg från sina egna höns som present. Nu var äggen lite väl färska så vi har inte smakat dem än men vi ser fram emot att äta ”hemägg” till frukost framöver.

Onsdag och torsdag har vi tagit det lugnt. Jag som bytte baddag från tisdag till onsdag fick avboka badet då biopsin måste få läka ihop innan jag kan bada igen. Och igår kväll skulle vi egentligen åkt till yngsta dottern L och gratulerat henne på 22-års dagen men då hon är rejält förkyld så blev det uppskjutet till söndag. Men C tog en tur in till Bollnäs ändå för att lämna in vår router för en mjukvaruuppdatering då det strulat för oss en tid så nu får vi hoppas att det strulet upphör.

9 responses to “Idag har jag tagit sista TBC-medicinen!

  1. Oj va många positiva nyheter, grattis till allt! Det känns ju som man dragit en vinstlott i livslotteriet när man får besked att man inte lider av någon allvarlig åkomma så C kan fortsätta njuta av livet! Och du slipper kissa rött, hihi
    Jag tar för närvarande 3 Omeprazol om dagen, en varje gång jag äter Pronaxenen för inflammationen i knäet! Jag blev otroligt dålig i magen och det dröjde en vecka innan jag mitt dumhuvud insåg sambandet med anti-inflammatoriska och magen! Efter 20 år med risig mage borde man begripa…o tänk, att få dricka kaffe på morgonen, jag skulle aldrig vakna annars, fast, jag vet hur det är, o det är lätt att avstå när magen bestämmer sig för attnågot inte passar!
    Hoppas nu att ni får en riktigt mysig helg, vi åker upp till F-berg imorgon, jag ger mig inte, jag ska hitta ett bra boende där. Tror min mentala hälsa står på spel just nu, det kan gå en vecka att jag inte pratar med en levande själ utom min älskade man, och så vill jag inte ha det! Nej, när jag mådde som sämst i min utmattningsdepression då behövde jag vara för mig själv men idag mår jag så mycket bättre och behöver lite social samvaro även utanför cybervärlden! Här lär jag aldrig få det, har man ingen samlingsplats i byn så faller det sig inte naturligt. Och jag är inte mycket för att gå o ringa på dörrn hos en granne heller…
    Håll tummarna att vi hittar en bra lösning!
    Kram till er!

  2. Tittade in här och blev så glad nu ska ni se att det vänder för både Christer och dig. Syns snart hoppas jag kram Anki och Kjell hälsar

  3. Raring jag hjälper dej att jubla…jjjiiipppiii….Härligt! pok♥

  4. GRATTIS!!
    Hoppas att du får svar på dina prover snabbt så nästa behandling kan påbörjas. Tycker det e på tiden att ni båda får lite goda nyheter.
    Vilken bra bild du har tagit på bron, var det där vi var? eller e det en annan bro? Mitt minne e ju som en fiskmås enligt familjen;)
    Hoppas att ni får roligt imorron och på söndag.
    Kramis

  5. Det går framåt! Vilken läkare du har som ringer och fixar & styr för att det ska gå snabbt för dig att bli bättre ♥ Ja, C:s läkare också. Ha nu en mysig helg!
    Varma kramar ♥♥

  6. Så skönt Carina !! Många positiva grejer :)Både för dig o din C….
    Ha nu en fin helg o drick kaffe på säng, det är ju hur härligt som helst😉
    Kram på re´

  7. Härligt att höra att en del av elendet går åt rätt håll iaf.
    Hemägg nu blev jag avis. För fick du både hemägg blommor och hemgurka titt som tätt. kramar massor

  8. Hejsan Ninni!
    Härligt att ni nu mår lite bättre, njut av sommaren och passa på att göra sådant som ni längtat efter
    önskar trevlig midsommar gör Kristina

  9. Hoppas ni bägge får en skön och avkopplande midsommarhelg utan alltför många myggkompisar/Kram

Kommentera

