Betala för att läsa samma morgontidning på webben som vid köksbordet?

120421 En morgon i april

I morse då vi vaknade var det vinter igen. Ja, snöfallet började i går eftermiddag men det la sig inte på vägen på en gång, bara på åkrarna och gräsmattorna. Men när vi klev upp var det vitt, vitt, vitt. Det var ca 15 cm blötsnö när jag var ut och fotograferade förhoppningsvis de sista vinterbilderna för den här säsongen. Men jag lovar ingenting.
20 cm snö var det innan snöandet gav upp. Nu har det så sakteliga börjat tina bort.
Någon morgontidning fick vi inte heller. Tidningsutkörarn ville väl inte åka in på vår lilla väg. Han verkar vara lite bekväm eller feg den där tidningsutkörarn. Vid 9-tiden kom en ung tjej från hemtjänsten körande på vår lilla väg – hemtjänsten ballar inte ur för lite snö inte.

120421 15 cm blötsnö.

Häromdan satt jag och författade en insändare till lokaltidningen men fick svar igår från insändarsidan att den inte kommer med för ämnet har varit uppe tidigare. Det hade jag glömt då den insändarn publicerades i mitten av januari…
Hälsingetidningar har tidigare låtit oss prenumeranter läsa de fyra hälsingetidningarna gratis på webben. Nu har de gjort om hela e-tidningen och nu vill de ha betalt. Om jag är prenumerant får jag betala 39:- i månaden för att läsa samma tidning som jag har i pappersformat! Ingen utav de andra tre tidningarna. Vill jag läsa någon av de andra hälsingetidningarna får jag betala 75% av vad den papperstidningen kostar per år.
Det är väldigt lite som skiljer de fyra tidningarna åt. Familjesidan, sporten, något enstaka reportage, någon enstaka insändare och annonserna. Det är absolut inte värt att betala nästan 2 000:-/år för att få läsa dödsannonserna, något enstaka reportage eller någon insändare i veckan som inte stått i Ljusdalsposten eller nöjesannonserna vilket är det jag varit in på webben för att läsa i Ljusnan tidigare. När vi nu betalar 2 463:-/år för att ha Ljusdalsposten som papperstidning så blir det ju inte att vi går in och läser den på webben heller. Det ska vara de gånger vår tidning uteblir då när inte tidningsutköraren gitter åka in på vår lilla väg för att han tror att väglaget är sämre där än på stora vägen. Inte ens då vi varit bortresta har vi läst Ljusdalsposten på webben och inte sjutton tänker vi betala för att göra det nu heller.
Jag tycker att de kan låta oss prenumeranter välja vilken av de fyra tidningarna vi vill ha via webben för 39:-/månad. Jag inbillar mig att det vore fler som nappade på det än på att betala för att läsa samma tidning på nätet som vid köksbordet.

120421 Plötsligt var det vinter igen. 120421 ...med vinterväg och allt.

Samtidigt har en tanke slagit mig… är det så att de vill att vi som prenumererar på papperstidningen istället ska prenumerera på webbtidningen? Det skulle bli en stor besparing för dem då de inte behöver betala för vare sig papper, tryckning eller utkörning. Det skulle de ju kunna tjäna massor på.

Jag får läsa Ljusnan på biblioteket i framtiden för att hålla reda på vad som händer och vilka som dör i Alfta med omnejd. Jag får väl tänka på att jag tjänar ett par tusen om året då jag gör det.😉

De senaste dagarna har det inte hänt så mycket här mer än att både C och jag var och tog prover på HC igår (20/4) och sen var jag och badade. C jobbade som vanligt.
Vi har inget planerat i helgen heller så det blir väl mest bara att slappa.

120421 Jag har vunnit reskassa.I morse då jag var ut och fotograferade och konstaterade att inte tidningen hade kommit, tittade jag ändå i brevlådan för vi hade inte hämtat posten igår. Vi får oftast ingen post på fredagar men det hade vi fått den här gången tydligen. Jag hade fått ett brev som talade om att jag vunnit ett kort (”Reskassa” på bussar och tåg här i länet) på 200:- för att jag talat om, i en enkät, vad jag tycker om stationen här i Järvsö. Undrar om jag var den enda som gick in på webben och fyllde i enkäten eller om jag verkligen haft tur???😀

Nu håller jag tummarna för att det här var de sista snöbilderna i min blogg den här säsongen.

14 responses to “Betala för att läsa samma morgontidning på webben som vid köksbordet?

  1. Hej, och förlåt att jag inte kommenterat din blogg på länge!! (men jag läser även om jag inte kommenterar)! Tänka sig att ni fått så mycket snö, aprilvädret lever upp till sitt namn minsann, snö, regn och rusk, och så vårsol och fint in i mellan, galet! Här i Västerås fick vi också en del snö häromdagen, men det har regnat bort för länge sen. Hoppas det smälter bort hos er också och att våren snart kommer med buller och bång!🙂 Ljus, tack!

    Lite knasigt om man ska betala för webbtidningen när det är samma som man betalar för i pappersformat, men det kan nog stämma som du säger att de vill att fler ska läsa tidningen på webben istället! Något som ur en synvinkel är bra, men samtidigt är det inte alls samma sak att läsa tidningen/böcker via webben som i äkta pappersformat🙂 Men man borde ju kunna få betala för att läsa en annan tidning på webben i så fall, det låter väldigt konstigt att man inte kan få göra det!

    Och fy på tidningsmannen som inte klarar lite snö…härmar han SJ månntro?😉 Kul att du vunnit busskort i alla fall, för vad jag förstått åker du buss en hel del, så det var väl helt rätt vinnare de valt🙂 Själv åker jag inte buss så ofta, men mormor hon åkte buss från stationen till mig när hon var och hälsade på i dagarna. Hon åkte 3 stationer, för 40 kr…helt galet! Hon betalade med betalkort och det är tydligen nästan dubbelt så dyrt som om man köper mobilbiljett… helt galet det med! Detta teknikbaserade, dyra samhälle, haha😛

    Hoppas att du har en fin lördagskväll, kram på dig!

    • Be inte om ursäkt för det! Jag har varit ännu sämre på det än vad du varit så det är i så fall jag som ska be om ursäkt.
      Nu har snön tinat bort och idag hade vi riktigt gött vårväder. Så skönt så sambon tog fram trädgårdsmöblerna till framsidan och så satt vi ute och fikade inte bara en utan två gånger. Andra gången hade det börjat blåsa rätt rejält men det gick att sitta ute en stund ändå med jacka på. Behövde inte mössa och vantar iaf.😉

      Jo, det är nog så att de vill få fler att läsa tidningen på webben men då vore det ju smart av dem att låta oss som redan har papperstidningen få både den tidning vi redan har och så få välja en till eller varför inte alla fyra tidningarna på webben? Kanske vi då skulle bli så till oss och tycka att det är så mycket bättre så vi hellre vill ha webbtidningen. Men jag tror inte det är nån risk för att vi vill det för vi är så pass gamla så vi är uppväxta med att läsa papperstidningar och vill gärna ha sällskap av tidningen och en kaffekopp vid köksbordet på morgonen. Här är det så att sambon kliver upp först (han ska ju faktiskt iväg och jobba också) ungefär vid 5:45 då sätter han på kaffet och går och hämtar tidningen. Sen läser han tidning och dricker kaffe i lugn och ro. När han läst färdigt den så väcker han mig och då är klockan någonstans mellan 6:15 och 6:30. Då tar sambon fram en korsordstidning och värmer upp hjärnan lite…

      Tidningskillen klarar säkert lite snö men det kan vara rätt bekvämt att slippa åka in på de små vägarna för det är ju inte så många som bor där och ska ha en tidning…
      De gånger jag åker buss nu för tiden sen jag flyttade hit till sambon och Järvsö är bara då jag ska till sjukhuset i Hudiksvall. Det finns förbindelser från själva samhället Järvsö men för att åka därifrån måste jag ändå ta bilen… och sen går det tåg/buss ca varannan timme. När jag bodde i Alfta hade jag ingen bil och behövde sällan någon heller eftersom det gick bussar där minst en gång i timmen och det var inte längre till busshållplatsen än att jag kunde gå och jag hade en skaplig dag.🙂 Men busskortet ska komma till nytta eftersom jag har en arbetslös dotter som kan behöva få ta sig iväg lite längre än själva Bollnäs ibland.
      Det är inte billigt att åka buss- Här är det billigast att köpa med kontantkortet (baknkortet) om man inte har reskassa eller månadskort.

      Ha det så bra du bara kan och jag ska försöka få ändan ur vagnen och kommentera dina bloggar snart.
      Kramen.

  2. Hej! Min dotter tycker inte jag är klok som har papperstidning men jag gillar det! Visserligen var vi utan i många år då vi var som fattigast men man vänjer sig snabbt, därför får man också erbjudanden om tre billiga månader, de vet att man sedan är fast.
    Ja det såg likadant ut hos oss imorse, Hasse fick lov att gå ut med kvasten och sopa undan snön från parabolen så vi kunde se på teve.
    Men, jag höll mitt ord, inga fler vinterbilder i bloggen, haha
    Vi har också en slapparhelg, och med det väglag som råder är det onödigt att ge sig ut o åka, dyrt är det dessutom.
    Hasse har att göra då han staplar ved och jag sitter bra här vid datorn. Har börjat läsa Leif GW Perssons memoarer också så nog rullar timmarna på…
    Kram och hälsa!

    • Papperstidning är ju ett måste – om man kan ta sig råd med det alltså. Den ligger högt på min prioritetslista.
      Jag har inte lovat något om vinterbilder så jag kunde ju lägga ut de bilder jag tog.🙂
      Man får tänka sig för ännu lite mer nu innan man tar nöjesturer med bilen då bensinen blivit så dyr. Men man kan ju ha det skönt hemma också. C är inte riktigt i form så han tog det lugnt framför tv:n och laptopen och jag hamnade så klart vid stationära. Vi har ju tur som har Leif som kommer och hälsar på oss slöhögar ibland. Jag har inga problem med vad jag ska göra – jag har tvärtemot för mycket som jag vill göra men inte hinner med. Har väl med prioriteringar att göra förstås.
      Kramen.

  3. Oj, ni fick då ett stort lass snö🙂 Vi fick också men inte alls lika mycket. Räckte ändå tycker jag.
    Ja du, nog är tidningarna dyra o inte är de särskilt tjocka heller.
    Vi har faktiska funderat så att säga upp Ljusnan men ännu inte gjort det. Får väl se hur det blir. Bläddrar lite i den o sen slängs den på högen bara. Ibland kan jag hinna läsa Kuriren på jobbet o det står ju så mycket lika i dom.
    Ha en skön söndag, kramen….

    • Det där med tidningen är viktigt hos oss. C kliver upp först och hämtar och läser tidningen innan han väcker mig. Jag kan läsa tidningen i närmare en timme ibland, läser den nästan från pärm till pärm så det är tur att den inte är tjockare.😉 Sporten hoppar jag över liksom varubörsen men annars läser jag i stort sett allt. Vi har ju ingen möjlighet att läsa tidningen på jobbet heller så då blir den rätt viktig. Och det står väldigt mycket likadant i tidningarna. Det som är med i Ljusnan ena dan kommer oftast med i Ljp en eller ett par dagar senare och tvärs om.
      Ha det gött!
      Kramen.

  4. Tänk vad Sverige e avlångt. Vi har haft en kanon helg med sol och 10-15+ men blåst;)
    Vem tror dom tar både pappers o datatidning? Jag har ingen utan läser på nätet och hemma hos svärmor. Här nere kostar tidninngen ca 2500 om året, pengar som vi lägger på annat men vad e oklart;)
    Nästa helg ska jag tydligen med på cruising. S sa att jag ville med utan min vetskap så nu ska man åka raggarbil. Men innan var det grillfest så det ser jag ju fram emot, mat säger jag aldrig nej till!!!
    Hoppas att veckan blir bra och att snön slutar att komma ner. Nu vill man ju ha sol och värme!!
    Kram

    • Vad bra att ni fick finväder i alla fall då. Idag har vi haft en riktigt fin dag fast det började så klart blåsa lite väl mycket på eftermiddan men C har tagit fram trädgårdsmöblerna till framsidan och vi har suttit ute och fikat!
      Både C och jag tycker om att läsa tidningen och vi har ingen möjlighet att läsa papperstidningen någon annanstans än hemma och vår gratistidning på nätet är rätt tråkigt och väldigt seg så den är det sällan jag tittar på.
      Vad kul att du också får åka raggarbil.😉 Hoppas det inte blir så mycket fylla bara och mat är ju alltid gött så du gör helt rätt i att tacka ja till den.
      Kramen.

  5. Hoho tjejen, var håller du hus? Nu får jag ta dig i örat igen, hihi
    Själva har vi varit i Säfsen några underbara datorfria dagar. Tog med laptopen för förut fanns trådlöst nät där vi bodde men det har dom tagit bort pga dålig efterfrågan! Men det gick så bra så, vi bastade hela kvällarna istället!
    Ha en skön första maj, här skiner sola men det blåser förstås nordan
    Kramen

  6. Papperstidning har vi, det är Falu Kuriren som ska läsas vareviga morgon, varsin del….
    Antar, att det är ”gammal vana” och det att maken är så anti allt vad datorer heter att han förmodligen aldrig skulle läsa FK på nätet!
    Man kan säga, att han ”har sina principer” som många andra gubbar…
    Idag regnar det här hos mig och det gör ingenting för det ska bli bättre väder redan imorgon med många varmgrader.
    Ha dé!/Kram

    • Papperstidningen är nog många gånger gammal vana. Det bästa med den är att man kan ta den med på toa om man så vill – jag skulle ju inte komma på tanken att ta med mig datorn på toa för att läsa tidningen.
      Kram.

  7. Nu börjar jag bli orolig, du brukar väl aldrig ha så långt mellan dina blogginlägg ? Hoppas att allt är väl med er båda, kram.

Kommentera

