Aprilväder, fåglar och flyttbestyr.

120331 Koltrast. 120331 Rödvingetrast.

Aprilväder kan vi då gott säga att vi haft här idag. Ena stunden har det snöat i nästa sken solen och det såg riktigt skönt ut för att i nästa stund snöa och hagla tillsammans med rejält blåsväder. Blåsväder är ju mer regel än undantag här nu för tiden så det är ju som det är.

Vi är lite konstiga idag vi också förresten. Vi löste melodikrysset då vi åt frukost fast det är söndag och alltså inget melodikryss på radio. Vi missade melodikrysset igår då vi hjälpte äldsta dottern E att flytta så därför tog vi laptopen till frukostbordet och lyssnade via webben och löste det idag. Det var mysigt det med.

Flytta och flytta förresten… jo E flyttade förstås (och hennes sambo med hjälp av en kompis till honom och av L och T) och jodå, jag hjälpte till att bära några kartonger fast jag inte borde (och det får jag igen idag) men det var det lilla jag bar. Jag såg till att serva med fika och mat och så plockade jag upp lite i det nya köket. C bar inte en enda kartong. Han rev på ena stället och byggde upp på det andra. Eftersom E har innekatter som gärna vill vara på balkongen så byggde C in även den nya balkongen men rev först det han byggt tidigare på den gamla. Lite av det gamla materialet kunde återanvändas och lite nytt fick inhandlas.
Det var vitt överallt igår när vi klev upp för det hade snöat under natten. Tur vi har vinterdäcken på fortfarande. Än är inte vintern slut… det har jag sagt många gånger nu.🙂

120331 Domherren. 120331 Bofinken.

Nu har jag i alla fall blårutiga gardiner uppe i köket för när jag skrivit bloggen i onsdags så tog jag itu med eländet. Jag putsade fönstren på insidan, ute gick det inte att putsa för det snöade och regnade om vartannat på eftermiddan. Jag höll nästan på att ge upp då jag putsat fönstret vid diskbänken (började med det för det är jobbigast att balansera där) och blev så trött och slut så jag blev illamående. Men efter lite vila så orkade jag ta resten av fönstren också med vilopauser emellan. Sen strök jag gardiner och satte upp så på kvällen så var det klart. Jag har inte bytt kuddöverdrag på kuddarna i kökssoffan än men jag har tagit bort de rödrutiga överdragen i alla fall.🙂 Det gäller att spara på göromålen så de räcker länge.😉

I torsdags (29/3) mådde jag som jag förtjänade efter allt klättrande uppefter fönstren på onsdan men lyckades dra runt med snabeldraken ändå och bytte till påskdukar lite här och där. Jag har inte så mycket påskdukar och pynt för det är ju en rätt kort helg och det blir ju påsk ändå. Nu verkar det som att vi åker bort över påsk för yngsta dottern L kommer hit för att vara kattvakt. Tur vi har snälla barn som ställer upp och hjälper oss när vi behöver. Det blir en tur till vännerna i Töreboda igen. C och T ska på Elmia-mässan i Jönköping på påskafton och titta på bilar, deras stora gemensamma intresse. Jag orkar inte gå runt på såna stora områden som det är där och E är inte intresserad av det så vi stannar hemma. Vi brukar inte ha några problem med att få tiden att gå då vi har mycket att prata om och alltid finns det nånting vi kan göra.

120331 Koltrasten. 120331 Rödvingetrasten.

I fredags (30/3) var jag på badet och passade på att handla innan jag åkte hem. Sen gick eftermiddagen åt till att baka chokladrutor och tillverka 15 hamburgare (jo, jag gör dem själv) och en halv liter hamburgerdressing (det är den godaste hamburgerdressing som finns) som vi skulle ha till flytten hos E.

I morgon ska jag ringa HC och kolla när de tänkt att jag ska komma på återbesök med ”fulfoten”. Det är tre veckor på onsdag sen jag var dit och jag skulle ju få ett återbesök efter tre veckor men någon kallelse har inte dykt upp än så jag får väl ringa och påminna om att jag finns till (i vanlig ordning). Vad less jag blir på att de ska vara så sega med att skicka ut återbesökstider. ”Fulfoten” har blivit sämre efter antibiotikabehandlingen och av den starka kortisonsalvan så nu ser den värre ut än tidigare och jag har ont, det stränar och svider i utslagen och kliar däremellan. Nu har de testat en behandling i alla fall så kanske jag kan få en remiss till hudläkare den här gången för jag vill inte bli sämre utan bättre i min fot. Kanske det var dumt av mig att söka för de där utslagen men de blev ju fler och fler och spred sig upp mot benet.

Huvvaligen vad det tar i och blåser nu. Vår väderstation visar på 6 – 7 m/s. Solen skiner då och då men det är mer nederbörd på väg som det ser ut över bergen i väster.

Det har varit mycket fåglar omkring fågelbordet i helgen. Igår morse lyckades jag ta några bilder men idag hann jag bara ta en bild på en domherre innan alla fåglar försvann. Det var Snoozen som kom. Han satt och såg sig om lite innan han smög ner i syrenbusken där han brukar ligga och lura på fåglarna. Jag tog några bilder på honom istället då.

120401 Domherre. 120401 Snoozen. 120401 Snoozen i busken.

6 responses to “Aprilväder, fåglar och flyttbestyr.

  1. Hej, vad är den spräckliga fågel för sort? Jag hade minst 50 småfåglar hos mig idag när snön yrde ner! Mest domherrar men andra också, en koltrast har jag och en hackspett. Sen förstår du, kom det en rovfågel av något slag, såg bara i ögonvrån då jag diskade att alla andra fåglar försvunnit. Satte igång kameran som lägligt låg på bänken men precis då lyfte den! Och den hade en lite pippi i klorna! Jäklars, naturen är bra grym. Rovfåglarna är nog farligare för småfåglarna än katterna! Sen dess har jag inte haft en enda pippi på tomten!
    Vad bra att ni lyckats få kattvakt! Så trist det hade varit om det inte löst sig. Vi byter nog inte däck ännu när Hasse är ute på vägarna och ibland långt uppe åt Sälen-hållet.
    Nu ska jag gå o umgås med honom en stund innan läggdags
    Kram till er

    • Jag tror att det är en rödvingetrast. Såg så ut när Christer letade upp den i fågelboken.
      Ja naturen är riktigt grym. Vi får hoppas rovfågeln är nöjd med småfåglar så den inte tar nån katt. Det finns ju såna som gör det också.
      Ja det var ju bra att vi fick kattvakt men jag hade ställt mig in på att vara hemma så det blev lite speed här för att hinna bli klar med allt till torsdan. Kattvakten ska ju också få rent och fint och påskigt och det bör även finnas mat hemma då kattvakten inte tar sig ner till affärn så lätt då kattvakten saknar körkort.🙂 Men jag fixade det och nu har vi kommit iväg.
      Hade jag haft nåt att säga till om så hade vinterdäcken suttit kvar ett tag till på vår bil också.
      Kramen.

  2. Vad duktig du e som hjälpte till med flytten, men visst får man sota för allt man gör:(
    Snön vräkte ner här i lördags och vinden ven så det tjöt i skorstenen!
    Hela dagen höll det på. På kvällen skulle vi på 40års fest till S lillasyster. Jag trodde bilen skulle blåsa ner i diket på väg till Kalmar men frampå småtimmarna slog vädret om och blåsten tog slut. Och andra sidan blev det 10- istället.
    Söndagen blev slapp i soffan framför tv. Det e ju slutspel i hockey och BRYNÄS håller på att ta sej till final. Tänkte upplysa dej om det då det e ditt lag;)
    Idag lyser solen från en klarblå himmel och det e verkligen april!
    Hoppas att veckan blir bra och att ni får trevligt hos vännerna.

    • Jag borde ju inte bära tungt men det är så svårt att stå bredvid då alla andra jobbar.
      Jag hoppas ni har fint påskväder, vi fick snö här i Töreboda…
      Brynäs har ju tagit sig till final! Otroligt. Det var länge sen sist.
      Kramen.

  3. GLAD PÅSK till er båda! Vi är tyvärr inte hemma idag på eftermiddagen men ni kanske har lust att stanna till på hemvägen?
    Kram

    • GLAD PÅSK!!!
      Vi åker så sent idag så vi har inte ens funderat på att stanna till nåt på nervägen men på hemvägen är det inte omöjligt. Det blir på måndag om allt går som vi har tänkt oss.
      Kramen.

Kommentera

