Forbönder och marknadsgodis.

120323 Forbönder på väg till marknaden.

Ja nu har helgen svischat förbi och halva veckan likaså och de rödrutiga gardinerna hänger fortfarande kvar. Tänkte jag skulle fixa gardinbytet och att putsa insidan av fönstret i förrgår (26/3) men jag hade så grymt ont i kroppen och var så trött, slut och skruttig så det blev inget av med det. Istället la jag mig på förmiddan och somnade en stund och på eftermiddan la jag mig igen och läste och tror du inte att jag somnade då med.😕
Det var ju inte konstigt att jag hade så ont för strax efter lunch så satte det igång att blåsa rejält så det var ju det jag kände av förstås. Det går nog att använda mig som barometer för dåligt väder för jag är väldigt känslig för blåsväder och rätt känslig även vid väderomslag då det blir lågtryck. Men några långtidsprognoser kan jag inte göra för jag känner bara av en eller ett par dagar innan det blir skitväder.

120323 En fin, lurvig och lockig häst som nu snart ska få vila.

Igår (27/3) blåste det inte lika mycket men värk hade jag så det räckte ändå men en dryg halvtimmes träning i varmbadet gjorde gött och jag kände mig betydligt bättre.
Efter badet var jag och en badkompis och fikade på förvaltningshuset efter att vi varit in på biblioteket en sväng. Vi fika och pratade i närmare en och en halv timme.🙂 Tack för den trevliga fikastunden M.

På kvällen åkte C och jag till Bollnäs en sväng för att titta på äldsta dotterns och mågens nya lägenhet. De ska ju flytta ihop.
Händige C ska fixa till deras balkong så katterna, Mizzie och Mumlan, kan vara på balkongen utan att råka ut för några olyckor. Lägenheten ligger på tredje våningen så där fick jag lite trappträning. De kommer att få det riktigt fint i den nya lägenheten för de får omtapetserat överallt utom i vardagsrummet. Tapeten i vardagsrummet var inte vidare vacker den heller men det är ju bostadsbolaget som bestämmer vilka rum som behöver nya tapeter.  På lördag är det dags för inflyttning. C kommer väl att ha fullt upp med att fixa balkongen och jag får inte hjälpa till med själva flytten (har dottern E sagt ifrån) för jag är för skruttig (min egen tolkning) men jag får väl se till att det finns kaffe och nåt ätbart för ungdomarna som ska bära och kånka möbler och kartonger, först ner tre trappor från gamla lägenheten och så upp tre trappor till den nya. Huvvaligen vad de kommer att få motion.🙄

120323 Hasse Persson från radions P4 Gävleborg. 120323 P4 Gävleborgs reporter får åka med sista biten.

I fredags (23/3) var vi och tittade på forbönderna när de kom till Skästra Marknad och jag lyckades få några riktigt bra bilder. P4 Gävleborg sände ”Sök och finn” därifrån under förmiddan så programledarn Hasse Persson var på plats och fick åka med en forbonde sista biten för att göra en intervju och det lyckades jag få med på bild.🙂

120323 Mintchokladkaka.När vi kom hem från Skästra gjorde jag en Mintchokladkaka med polkaströssel. (<- klicka där så kommer du till receptet). Ville ha nåt gott till helgen eftersom yngsta dottern skulle komma på fredagskvällen och stanna hela helgen. Kakan blev riktigt god. En riktig godiskaka…😀

På lördan (24/3) var vi på marknaden i Skästra. Det är ingen speciellt stor marknad men det är mysigt att gå där. Det blåste lite för mycket för min smak men jag var glad åt att det varken snöade eller regnade. Det blev ju så att gubbarna (C och Leif) gick för sig så L och jag fick titta på sånt vi tycker är kul och slapp stanna vid verktygen och sånt.
Vi hittade två stånd med riktigt ”gott” godis och jag köpte naturligtvis med mig lite hem från ”Augustas” som det stod på en skylt där. Det var 8 bitar för 100:- så L behövde inte handla där då jag köpte till oss allihop. Vid det andra godisståndet med ”gott” godis (och då menar jag inte de där vanliga godisstånden som alltid finns på marknader) köpte jag marmeladstänger för sånt gillar C. Och naturligtvis köpte C en kartong med Järvsö cocosbollar. Det missar vi aldrig att köpa då vi är på marknader häromkring. De är så goda.

120324 Marknadsgodis.

Det enda vettiga jag köpte var strumpor. 14 par för 100:-. Strumpor på marknader är nog det enda som blir billigare för varje år. För några år sen kostade 7 par strumpor lika mycket. Eftersom de kan sälja fler par för samma summa så måste de haft en rejäl vinst på dessa strumpor förr. Men det är väl konkurrensen som gör att de erbjuder fler strumpor för samma pris också.

120324 En gammal damsadel.Häftigaste prylen jag såg var en gammal damsadel (sån man hade på hästen då damer i kjol skulle rida). Vem som kan tänka sig köpa en sån förstår jag inte men allt brukar ju gå att sälja.
Efter ett par timmar på marknaden var vi nöjda och åkte hem och åt godis istället.😉

På söndan gjorde vi inget särskilt, vi bara var… På eftermiddan kom E och hälsade på och fick smaka mintchokladkakan och den var helt i hennes smak. Innan hon åkte hem och tog L med sig tillbaka till Bollnäs så åt vi hemgjorda hamburgare med hemgjord dressing. Det är gött.

Nu får jag väl se om jag får nåt vettigt gjort idag. Halva dan har ju redan försvunnit men min kropp brukar inte komma igång förrän framåt eftermiddan så vem vet… Nästa gång jag skriver blogg så kanske de rödrutiga gardinerna blivit utbytt mot blårutiga.😀

120323 Finaste hästen och enklaste ekipaget.

10 responses to “Forbönder och marknadsgodis.

  1. Tänk att det finns ”gammeldax marknader” fortfarande. Härnere e allt kommers och skit på marknader. Som du förstår står dem inte högt i kurs hos mej eller gubben.
    Vi brukar åka på mopedmarknader som även har gamla saker. Dom brukar vara roliga!
    Här hemma har våren fått sig en törn, vi väntar snö till helgen men blåsten har redan kommit. Tempen visar 8+ men det känns som 0. Hoppas bara att häggen inte tar stryk då bladen har kommit. Skickar ett kort när det har slått ut helt.
    Hoppas att blåsten lugnar ner sig och att flytten går bra i helgen!
    Kram på dej och ta hand om dej;)

    • Ja den här marknaden är lite i gammelstil och riktigt mysig. Vintermarknad heter det att det är men den kunde då kallas vårmarknad i år. Det finns vanligt ”rammel” och sen finns det en hel del kvalitégrejer som hantverk och loppisgrejor och så mat och godis… ja en hel del annat också.🙂
      Nä inte ska ni ha nån mer snö inte. Inte kyla heller och blåsten kan du skicka till ryssland eller så.. Ser fram emot bilder på häggen.🙂
      Blåsten fortsätter…😦 eländes väder! Men vi får väl vara glad att det inte snöar…😉
      Ta hand om dig och så kanske vi kan höras nån dag.
      Kramen!

  2. Det är ju knappt 7 månader kvar till jul så varför byta?
    Forbönder stod det om i tidningen i vintras här också, undrar om det är samma gäng eller om det finns flera på olika håll i landet. Jag har för mig att det gänget jag läste om var på väg till Norge.
    Jag hittar inget alls nuförtiden på marknader. Möjligen getost men den är dubbelt så dyr som i butikerna. Godis är ju ingen hit hos oss och kläder köper jag inte längre för dom håller bara till första tvätten innan dom repar upp sig i sömmarna och ingenstans kan man gå o klaga!
    Usch, hur blev jag så här negativ nu då, haha
    Var klok nog idag o skickade Blinka med Hasse, tyckte det såg så grått ut utomhus och träningsvärk har jag i ryggen. Nu har det regnat till och från så det var ett bra beslut när jag kan hålla mig inomhus.
    Kram

    • Jaa, varför egentligen. Onödigt arbete. Men nu har jag bytt…🙂 Nu sitter det mörkblårutiga uppe istället.🙂 Fixa det igår eftermiddag och kväll. Mycket envishet så gick det. Idag höll jag på med lite av varje småplock och dammsugning. DET var onödigt arbete enl. sambon. Funderar på att lägga ner allt hemarbete och se vad han tycker då om några veckor då det verkligen gror igen. Men då har väl jag fått sån astma så jag inte kan vara här.

      Jag vet att det är forbönder härifrån trakterna som åker till Röros bl.a. på marknad och många andra platser också förstås. De som kom till Skästra i år var från bl.a. Delsbo och Edsbyn så det var nog bara hälsingeforbönder. Det är ju en sån liten marknad också. Men då det är stora marknader så tror jag de åker mycket längre.
      Jag håller med dig om att handla på marknader. Det brukar bara bli strumpor och godis för oss.🙂
      Skönt att du fick en ledig dag igår så du slapp gå ut i regnvädret. Idag har det blåst som bara attan igen, mer än igår alltså. Kan inte begripa varför det ska blåsa så mycket här.
      Ha en skön helg!
      Kramen.

  3. Åh, den där marmelad stången ser jättegod ut🙂
    Trevligt med marknaden ! Jag har aldrig varit där….
    flytta barn… det har vi gjort ett flertal ggr, minns inte ens hur många🙂
    Ha en trevlig helg… Kram

  4. Bittez… Britt Inger är väl ett mera känt namn för dig kanske🙂
    varför är det så här när jag ska kommentera nu för ?

  5. Va mysigt med en sån marknad. Hoppas du är bättre själv är jag lite risig men slapp ju behandlingen nu tills jag varit till Gävle 10april då får jag veta om jag får operera levern först eller om Uppsala vill minska mer. Du skrev att du hade munskölj fick nåt receptbelagt jag med som är bra men stark smak. Tyckte jag såg din dotter när jag satt i bilen vid Ica i fredags är inte säker men såg ut som hon. Ha det så bra du kan och så kämpar vi vidare du och jag kram

    • Det är lite småmysigt på den marknaden. Ni får komma upp på den nästa år och kolla in forbönder och gött godis.🙂
      Ja det är stark smak på svampmedlet jag har men jag kommer inte ihåg vad det heter just nu… mycostatin kanske?
      Var det äldsta dottern (blond) eller yngsta dottern (rödhårig) du såg? Båda handlar på ICA så det var nog nån av dem.😉
      Jag känner mig bra mycket bättre nu än jag gjorde från mitten på dec – mitten på feb men nog har jag varit piggare än så här men jag får väl vara glad för att är piggare och se fram emot att bli ännu piggare så småningom.😉 Klart vi fortsätter att kämpa!
      Kramen.

Kommentera

