Mycket umgänge med vänner den här veckan.

Ja så har det gått en arbetsvecka igen då och de rödrutiga julgardinerna sitter fortfarande uppe i köket. Vad har jag gjort under veckan egentligen? Jo jag har faktiskt varit rätt social den här veckan.

120319 Bakslag på vårvädret den 19/3.

I måndags (19/3) blev det bakslag på vårvädret. Snön yrde och det blåste som bara den då vi klev upp på morgonen. Men det är sånt vi får räkna med här uppåt. Det lär nog hända fler gånger innan våren verkligen är här.
Jag fick besök av två tjejer från Alfta också i måndags. De var upp till Delsbo för att hämta en hamster och passade då på att hälsa på mig när de ändå var i krokarna. Jättebra tänkt! Sånt gillar jag.🙂
Innan tjejerna dök upp så bakade jag muffins och gjorde i ordning minisemlor. Jag tänkte att de var nog rätt hungriga så en semla kan ju sitta fint då. De fick även i sig en varsin muffins.🙂 Vi fick ett par timmar med prat och kaffedrickande och lite dator också för en av tjejerna behövde en profilbild till fb och det var klart jag fixade det.

120319 Hamster på besök.

På tisdan (20/3) var det dags för badet igen. (Det låg fortfarande lite snö kvar sen dan innan och det var minusgrader) Innan jag åkte från Ljusdal så kikade jag in på Ljustorget för det var ett tag sen jag var dit och så skulle jag höra efter om de fått hem fotoscannern så de kan göra ljuslyktor med foton på (fotona får man ta med själv) men den hade de inte fått än och de visste inte när den skulle komma heller. Jag kunde inte låta bli att köpa ett gulligt ljus när jag ändå var dit. De hade jättesöta påskljus men jag valde ett tulpanljus istället så jag kunde ställa fram det nu på en gång och då slipper jag elda upp hela ljuset under själva påskhelgen.🙂 Vi tänder inte så mycket ljus nu när det går mot våren då det är ljust längre på kvällarna.

På kvällen var vi och hälsade på E-B och C som bor en mil norr om Ljusdal. Vi har inte varit till dem sen före jul så det var verkligen dags nu. De hade lite strul med datorn också så vi fick hjälpa dem med det.🙂

120321 Tulpanljus.Apropå ljust längre på kvällarna så är det ju dags att ställa om klockan till sommartid natten till söndan. Jag gör som alla andra år, klagar över att det är på tok för tidigt att ställa om klockan nu. Vi får mörkt på mornarna igen och det är inte kul alls, tycker jag. Det borde läggas minst en månad framåt om jag finge bestämma men det får jag ju inte.
På vardagarna väcker C mig 6:15, men jag drar mig minst en kvart, så fast jag är hemma hela dagarna så försöker jag ta till vara på dan och ska jag överhuvudtaget hinna nånting på dan så bör jag kliva upp på morgonen också. När C åker till jobbet sitter jag kvar en stund och läser morgontidningen. Sen bäddar jag och tar en tur på motionscykeln, tar TBC-medicinerna och lagar frukost och vid 9-tiden kommer C hem och äter frukost om han är här i närheten och jobbar. Så nog känner jag av att det blir tidigare mornar framöver ett tag men jag kommer att ha svårare att somna på kvällen nu i några veckor för ”min klocka” är ju inte inställd på att lägga sig en timme tidigare. Nä, jag tycker inte om att hålla på och ställa om klockan på det där viset och kom inte och säg att det är för att hänga med övriga EU-länder för vi har ju ändå annan tid mot EU-länderna söderut.

I onsdags (21/3) hade jag tänkt ta itu med att byta gardiner i köket men så ringde Leif. Han behövde hjälp med sin dator. En säkerhetskopiering av Windows7 skulle göras och så hade han misslyckats med att installera sin lilla fotoskrivare. Han undrade om han kunde ta sin dator och skrivare med sig och komma hit för att få hjälp och naturligtvis svarade jag ja på det. (Undrar om jag har lite svårt för att säga nej?) Så där försvann nästan 4 timmar mitt på dan och sen var det inte så mycket tid kvar att vinka på innan kvällsmaten skulle lagas så fönstren får ha julgardiner ett tag till.
Vårvädret började komma tillbaka och det blev riktigt varmt under dan.
Leif ville bjuda oss på fika på kvällen och visa vad gott om plats han fick i vardagsrummet då han inte behövde sitt stora skrivbord till en stationär dator längre. Klart vi åkte dit och fika.🙂

Igår (22/3) hade jag väldigt ont i kroppen. Det måste bli mer blåsväder, sa jag till mig själv. Det blåste inte så mycket på morgonen men var molnigt. Visst blev det blåsigare. Jag förstod det. Inte konstigt jag haft så ont i kroppen. Men jag lyckades i alla fall städa golven och vädra mattor fast det tog tid och en massa ork. En del dagar får jag vara tacksam om jag klarar sånt. Det är bra att vara envis ibland. En del dagar är det envisan som ser till att jag får nånting gjort. Det här var en sån dag.

120319 Grannstugan i yrväder.

Idag har jag badat och C var till en sjukgymnast samtidigt så vi fick sällskap in till Ljusdal. Vi handlade och tog ut kontanter och jag var in en sväng på apoteket innan vi for mot Järvsö igen. Men vi for inte raka vägen hem utan stannade till vid Skästra Marknad för att se när forbönderna kom farande till marknaden. Jag hade kameran med mig men de bilderna får jag använda i nästa blogginlägg för de ligger kvar i kameran.
Ikväll kommer yngsta dottern L och ska sova kvar här och i morgon ska vi gå på marknaden tillsammans. Leif ska också följa med oss dit. Ja, vi kommer dit tillsammans och åker därifrån tillsammans men vi kanske inte går tillsammans hela tiden eftersom vi är intresserade av olika saker.

Snoozen känner av att det är vår. Han är bara inne korta stunder och äter lite och jamar och pratar, sen ska han ut igen på äventyr. Det märks att han är en fullvuxen katt nu för jösses vad han löser hår. Eller hår… det blir som ulltussar av honom som far omkring här inne både högt och lågt. När jag kammar honom, vilket jag gör ett par gånger i veckan, får jag hela nävar med ”ull” som följer med kammen. Men han har inga klutar i pälsen så jag lyckas väl sköta hans päls som jag ska då.

Våra Saint paulor tycker också att det är vår för nu har de börjat blomma igen efter ett vinteruppehåll sen jul.

En bra vecka med mycket socialt umgänge men det har inte blivit så mycket nyttigt gjort. Kanske jag får mer nyttigt gjort nästa vecka?

120322 Saint Paula. 120322 Saint Paula.

12 responses to “Mycket umgänge med vänner den här veckan.

  1. Nä glöm alla måsten ett tag nu och njut, det är därför vi lever!
    Det ser illa ut med påskhelgen, dottern bor ju inte hemma utan i en evakueringslägenhet medan deras renoveras. Där har de inte tillgång till uteplats och det blir trångt med tre hundar även om de är små. Och grannen som passar våra katter ska iväg på resa som hon fick då hon fyllde 60… så tillfället är tyvärr illa valt. Hoppas verkligen ni kan få tag i någon annan så ni kommer iväg, Trist när man har djur och blir bunden, hundar går ju oftast att ta med, men hon skulle tycka det var hemskt att vara själv hela dagarna då hon är van att alltid hänga med…
    Hoppas ni får en fin helg, vi har grillpremiär idag vi!
    Kramen

    • Jag gör så gott jag kan för att glömma alla måsten men en del syns alltför väl för att jag ska lyckas med det.

      Det är helt ok med påskhelgen. Det var bara en trevare jag kom på eftersom du nämnt att du ville se vargvalpar. Kanske ni vill komma en annan helg då vi är hemma?🙂 Ni får gärna sova här hos oss. Det blir ju lite billiagare än att sova på Järvzoo. Men då får du hjälpa till med maten för jag är ingen hejare på att laga mat.
      Linn funderar fortfarande på om hon kan tänka sig vara här hela påskhelgen. Hon var här i helgen och det gick riktigt bra med hennes allergi men hon tar sig ju ingenstans mer än med cykel eller apostlahästarna för hon har inget körkort. Jag har sagt till Christer att han får åka själv i påskhelgen så stannar jag hemma med Snoozen om vi inte får nån kattvakt men han tycker inte det är nå roligt att åka utan mig så vi får väl se hur det blir. Det är ju för den där mässan han vill iväg. Vi har ju varit ner nyligen annars så jag klarar mig bra ändå.🙂
      Kramen.

  2. Inte gör det nått att julgardinerna är uppe än, det dröjer inte förrän vi har julen här igen😉 Tiden flyger ju iväg….
    Ver du, jag tycker du har sååå underbart fina foton på små missarna här på sidan !! De skulle ju kunna vinna vilken tävling som helst tycker jag🙂
    Ha en fortsatt fin helg, kram på re´

    • Inte har jag då tänkt ha julgardinerna uppe till nästa jul. Nä, de ska bytas innan påsk – det lärer gå på någe vis. Jag måste väl nån gång må lite bättre så jag fixar det och då även ha tid att fixa det.🙂 Har jag satt mig för något så brukar jag se till att det blir så. Har väl aldrig haft rödrutiga gardiner uppe så här länge förr…
      Ja visst är det söta kattbilder. Men vad många bilder jag tog på dessa kattungar också. Då bör ju några vara riktigt bra.😉 Hittar du nån fototävling med djurmotiv så säg till så ska jag skicka in bilder så får vi väl se om jag kan ta hem nåt pris.😉
      Ha det gött!
      Kramen.

  3. Härligt med så mycket umgänge, ”nyttigheterna” springer ju inte bort så tänk inte på det du😉.
    Här hade vi 15 grader varmt i dag och stilla väder nästan hela dagen, såå skönt !
    Sköt om dig, kram.

    • Nä, än har ingen annan fixat nyttigheterna istället för mig så inte springer de bort inte.😉
      Härligt med lite värme. Vi har väl haft 14º som mest och det är ju otroligt för att vara den här tiden på året här hos oss. Christer har redan börjat kratta gräsmattan men han brukar vara lite bråttom så man får nästan vara glad om snön hinner tina undan innan han börjar kratta.😉
      Kommer snart in och hälsar på dig på bloggen.
      Kramen.

  4. Trevligt med marknad och umgänge med vänner! Själv har jag och gubben varit på första husbilsresan för iår. Man kan säga att Sverige e avlångt, I skåne var det vårbruk och varmt, men fy vad dimmigt. När vi var på Kullen såg vi 5m framför oss;(
    Man kan säga att det inte blev några foton att skryta om, bara olika nyanser av grått. Bestämde att det får bli en ny resa längre fram. Dimman lättade efter hand som dagen framsteg och det blev sol o 15+ på em.
    Vi stod uppställda i Norje över natten till söndagen, precis vid en liten kanal jättefint. Perfekt fototillfälle om inte kameran hade lagt av, med andra ord grå suddiga kort e de enda kort som blev.Suck!
    Hoppas att du får en bra vecka o tänk inte på att du inte har fått ner julgardinerna du e bara ute i god tid inför nästa jul;)
    Kram på dej och ta hand om dej och de dina

    • Vad tråkigt för er att det var sån dimma då ni kom er iväg till Skåne. Hoppas ni har bättre tur nästa gång då så du får ta dina bilder och att kameran håller då. Vad blev det för fel på kameran? Var det batteriet som la av eller nåt annat? Kul namn på stället ni stod, Norje.🙂
      Jo, nog är jag ute i god tid om jag ska ha mina rödrutiga gardiner uppe till nästa jul men så blir det icke! De ska bytas innan påsk. Så är det bara och när jag satt mig för något så brukar jag genomföra det, kosta vad det kosta vill.🙂
      Till helgen ska vi hjälpa Ellinor att flytta till en trea. Hon ska bli sambo men hennes sambo flyttar upp i slutet av april så hon flyttar nu och han senare. Christer ska snickra lite på hennes balkong så hon kan släppa ut sina katter där så ikväll ska vi till den nya lägenheten och titta lite. Varken Christer eller jag ska behöva bära grejor då hon flyttar har hon sagt för vi är inte i sånt skick så vi klarar av att bära först tre trappor ner på ena stället och sen tre trappor upp på nästa. Vi får väl se hur ungdomarna klarar av det. Vi i den äldre generationen brukar klara av en hel del mer än ungdomen har jag märkt tidigare… men vi kommer att få andra uppgifter så vi lär nog inte vara sysslolösa. En organisatör vid släpvagnen som passar så ingen stjäl grejor behövs ju och nån ska väl se till att det finns kaffe och mat också.
      Sköt om dig!
      Kramen.

  5. Hejsan Carina!
    Tack för gott fika hos dej. Det är alltid trevligt att ut o åka o träffa lite folk tycker jag. Kul att Lena kunde ut på en utflykt o följa mej o t.o.m vara chaffis.
    Hamstern mår bra och är väldigt söt. (obs det är inte ett marsvin🙂

    Hasta la vista från Maud

    • Tack för att du/ni kom! Det får ni gärna göra fler gånger.🙂

      Ja men jag vet ju att ”råttan” var en hamster och det hade jag skrivit i bildtexten men i vanliga texten blev det hjärnsläpp (inte ovanligt alls) och då blev hamstern ett marsvin. Förlåt. Jag har rättat till misstaget nu.
      Skönt att råttan, jag menar hamstern, mår bra och överlevde resan genom landskapet.
      Kram.

  6. Här är folk som tokiga för att våren kommit tidigt. De klär sig inte ordentligt, utan tanke på vårförkylningar, som brukar vara himla svåra att bli av med sedan. De planterar ut blommor, utan tanke på att det brukar bli frostnätter. Snöa kan det ju göra långt fram i april. Visst är det häftigt på nåt sätt? Se bara på dina bilder.
    Nåja, växter klarar sig bättre än man tror och visst brukade de gamle säga att den där sista snön över åkern skulle vara bra för jorden på nåt sätt.

    • Jo, nog lärer då vi får mer snö. Det är jag övertygad om. Några vårtecken annat än att snön gått bort har jag inte upptäckt än men det dröjer väl inte.
      Går jag ut och ska vara ute då åker vinterjackan på men ska jag bara åka bil så har jag min höstochvårjacka nu faktiskt. Annars är jag ju sån så jag ska svettas in sommarn.🙂 Vårförkylning vill jag absolut inte ha.
      Vi har haft lite regn de senaste två dagarna och det är ju skönt att det inte snöar iaf.🙂
      Kramen.

Kommentera

