Läkarbesök, ”Ögon”, datorpyssel och lite annat.

120318 Vårens intåg hos oss.

Jag slapp att få nåt mer kortison i onsdags (14/3) då jag var till min ”ST-husläkare”. Jag fick antibiotika, Heracillin 3 tabletter/dag, i 10 dagar och en kortisonkräm, Dermovat, i 10 – 14 dagar istället. Nu tar jag ju redan två sorters antibiotika (TBC-medicin) men det är av en annan sort så ok då. Nu hoppas jag att detta hjälper på min ”fulfot” annars blir det hudläkare som nästa steg. Det där med att jag tog så mycket kortison redan hade doktorn missat, erkände hon, så hon tyckte det var bra att jag sa ifrån.
Jag passade även på att fråga henne om det är nån biverkan av nån medicin som gör att jag haft ont i halsen sen trettonhelgen. Då blev hon lite brydd men ska undersöka min hals vid ett återbesök om tre veckor då hon även ska se om foten blivit bättre.
Ett besök hos apoteket fick det bli på hemvägen för att hämta de nya medicinerna.

I torsdags (15/3) var jag till ”Ögon” i Hudiksvall och träffade min vikarierande ögonläkare och så kort besök har jag aldrig haft nån gång på ”Ögon”. En sköterska testade min syn och tog ögontrycket och sen fick jag vänta en liten stund på att komma in till läkaren. Väl inne hos henne så tittade hon i båda mina ögon, mest i ”det onda ögat” och tyckte att det såg lite bättre ut än sist så hon droppade inte ens pupillvidgande droppar den här gången. Jag ska fortsätta med 15 mg Prednisolon eftersom det var när jag var nere på 12,5 mg jag fick mer besvär i januari och så vill varken hon eller jag att det ska bli igen. Mina TBC-mediciner tar bort en del verkan av kortisonet och den nya antibiotikan jag fick i onsdags kan ta bort en del verkan av Metojectet så det är inte läge att minska något kortison just nu. Resultatet av magnetröntgen såg bra ut. Både hjärnan och ögonhålan var utan anmärkning. Nytt återbesök på ”Ögon” om en månad!!! Härligt!

120318 Vårbild.

När jag kommit hem i torsdags (C skjutsade mig till och från bussen i Ljusdal) fikade C och jag och då kom vår vän Leif på besök. Med sig hade han en laptop som han precis hade köpt. Laptopen lämnade han kvar hos mig så jag skulle fixa lite med den. Ta bort program han inte ville ha och lägga in ett annat virusprogram och andra program han behöver. Då fick jag fullt upp resten av dan.
På kvällen tog vi laptopen och åkte hem till Leif och fortsatte att dona med datorn hemma hos honom. Foton, musik och annat från hans gamla dator skulle flyttas över liksom favoritlänkar så han hittar till de webbsidor han brukar besöka. Han hade köpt smarrigt fikabröd så vi smorde kråset medan datorn arbetade.

I fredags (16/3) var det så dags för bad igen, tackochlov. Det behövde min kropp verkligen efter en ganska intensiv vecka. Det tar hårt på en spjuckel-käring att åka kors och tvärs på läkarbesök m.m. Passade på att handla på hemvägen så det blev gjort inför helgen. Jag lyckades se liiite skidåkning på eftermiddan men blev ju tvungen att ta med mig kameran ut och fotografera min underbart galna sambo som njöt solen och av det sista av snön på går’n…

120316 Min lite galna sambo njuter av solen och det sista av snön.

Igår (17/3) såg vi på skidåkning allt vad vi kunde. Leif kom en snabbis för att låna en USB-kabel som var likadan i båda ändar för att kunna få igång sin nyinköpta trådlösa router Vi fick även besök av äldsta dottern E och hennes pojkvän T. De hämtade några stora platsbaljor som de ska använda då de ska flytta ihop i månadsskiftet. De fick göra oss sällskap framför tv:n med fikat trots att ingen av dem är speciellt intresserad av skidåkning. Tur jag har en förstående dotter och dito mågämne.🙂

Idag har vi också ägnat oss åt skidåkning på tv. Även idag kom Leif på besök och han hade med sig sin laptop för det var nåt han behövde få hjälp med. De såg för sköna ut när de satt där vid vardagsrumsbordet, gubbarna, med varsin laptop framför sig så jag var ju bara tvungen att föreviga det.

120318 Christer och Leif löser problem. 120318 Christer och Leif vid varsin dator.

Jag lyckades även ta mig ut och ta några bilder på hur våren kommit till oss här i Storsved idag. Det blir även en del virkat när det är skidåkning. Kvällsmaten lagade vi tillsammans efter skidåkningen. Det blev kycklinggratäng (som jag fixade) och hasselbackspotatis (som C fixade). Jag och passa hasselbackspotatis som ska penslas går inte ihop, jag glömmer bort de stackars potatisarna. Dessutom är C mycket bättre på att skära dem tunt och snyggt. Sen är det alltid roligare att hjälpas åt med matlagningen, tycker jag.😉

Veckan som kommer blir lite lugnare (tror jag) och det är tur för jag känner av att jag fått mer antibiotika igen. Har blivit lite klenare i kroppen och så reagerar magen förstås. Men jag hoppas jag får lite gjort här hemma ändå för det behövs.

Tulpan rosa-vit + röd.

Den här bilden har min dotter E tagit och jag har fixat bort bakgrunden i photoshop.

6 responses to “Läkarbesök, ”Ögon”, datorpyssel och lite annat.

  1. Hej!
    Gillar din badpojke….
    Snyft, nu är det slut på vintersporterna för denna säsong, vad tomt det kommer att bli! Och sen dröjer det ett bra tag innan fri-idrotten börjar, och numera har vi inte mycket där att heja på. Tänk när Carro, Holm, Kajsa o övriga var i toppslag!
    Kramen

    • Ja visst är han underbar!😉
      Jo, det blir långtråkiga helger framöver nu ett tag innan man vant sig av med att titta på skidåkningen. Fri-idrott är jag inte så vidare värst intresserad av men däremot ishockey och det blir väl VM snart va? Så hockeyn ser jag fram emot. Vi får väl se till att bli lite social och hälsa på folk på helgerna nu istället för skidåkningen. Men jag gillar dessa helger framför tv:n med virkningen i högsta hugg och kaffekoppen framför mig med en skvätt kaffe i. Känns lyxigt på nåt sätt. Tur att Melodikrysset inte är säsongsbundet…
      Kramen.

  2. Tänk att C har börjat pressa för beach 2012. Han har goda chanser att bli årets badpojke eller iallafall solpojke!
    Härhemma gäller hockey för hela slanten nu, slutspel. Mitt älskade lag Luleå åkte ju ut igår😦 men gubben e Hv71 fan tillsammans med dottern så för dom finns det hopp!
    Ser fram emot VM men innan dess ska husbilen ut nu i helgen för ”vårruset”
    Årets första resa innan test blir till Kullen i Skåne tror vi, husbilen ska testas nästa vecka så bilen måste rulla. Jippi, nu e våren här iallafall i min del av Sverige.
    Hoppas du får en lugn och skön vecka med sol och vindstilla.Tror att din kropp skulle må bra av det eller vad tror du?
    Kram på dej och krama gubben din oxå

    • 😀 Ja han är ute i god tid. Han la själv in den där bilden på facebook men eftersom jag vet att inte du har facebook så la jag in den på bloggen också så du och S skulle få se den.😉
      Jag har inte hängt med i elitserien på flera år. Brynäs är väl inte ens aktuella antar jag? Det är ju mest bara jag som är hockeyintresserad här så jag försöker se Tre Kronor iaf när de är i farten men missar även såna matcher då jag är dålig på att hålla reda på när det är några matcher. Men VM ska jag se!

      Så du och S ska på vårruset? Tur det är med husbil och inte nåt jogginglopp ni ska vara med på.😉 Vad mysigt för er att åka ut med husbilen. Ta många bilder i helgen så får du visa mig dem sen. (Eller varför inte börja blogga så kan du visa en del av bilderna där..) Det är massor med år sen jag var i Skåne. Jag var i tonåren då och åkte tillsammans med spelmanslaget, annars skulle jag aldrig ha varit i Skåne. Det har inte blivit nåt vidare med semesterresor under min uppväxt då mor och far var bönder.
      Gläd er åt våren ni! Här fick vi snö i morse igen och det har blåst som själve f-n idag. Vi har nog en hel del vinter kvar än kan jag tro och snön gör mig inte så mycket – men blåsten. Jag är övertygad om att kroppen skulle må jättebra om den slapp så mycket blåsväder.
      Har S börjat ta nå allergitabletter än då?
      Kram till er båda!!! ♥

  3. Skojig läsning här på morronkvisten ang Kullen så har jag bokat 4 nätter på vandrarhem där i början på augusti ,så det var ett sammanträffande och nästa är att jag alltid har hejat på Brynäs.Men som sagt längesedan det var nåt att glädjas åt där ;-(
    Idag har vi iaf. lite lugnare ingen blåst alls. Skönt.Denna dagen bär det av till stan ska hjälpa en vän med lite fotomöblering på hans laptop.
    Ha det så bra du kan och ”skit i skitiga” fönster.Sånt får man ta när man orkar annars får man leja bort det. Undrar om det inte går under Rutavdraget.
    Med kärlek till er båda fina ♥

    • Kul att du gillade läsningen här.🙂 Nu har Malin varit till Skåne så du kan läsa om det i kommentarerna vid bloggen ”Mycket umgänge…”.😉
      Jag försöker skita i skitiga fösnter och rödrutiga gardiner men det vore skönt att åtminstone få ner de rödrutiga. Funderar på att leja bort fönsterputsningen längre fram i vår och då få alla fönster gjorda. Men då hoppas jag att jag också kan få fönsterträ:t rengjort. Sånt ingår inte i fönsterputsningen då man lejer bort det… Tror att det går under Rutavdraget. C sa häromdan att han tyckte jag skulle leja nån så betalar han det…🙂 Då slipper han höra mig gnälla över att jag har ont efter fönsterputsningen.
      Kramen till er båda! ♥

Kommentera

