Lite händer det på en vecka…

120202 Vinterns färgklickar.

Ojojoj, nu har det gått en hel vecka sen jag skrev nån blogg. Jag har ju att skriva om men jag har tydligen prioriterat annat före bloggskrivandet. Igårkväll t.ex. tänkte jag skriva en blogg men då hamnade jag i photoshop och började göra ”knappar” att gömma mina länkar under. Du kan se ”länkknapparna” i den vänstra kolumnen bredvid själva bloggen. En knapp till foton, en till matrecept, en till bakning… och så blev det fler och fler. Men kul var det.😀 Man kan göra en hel del roliga saker här på WP.

Jag hade kul under dan igår också.😉 Jag vädrade sängkläder och bäddade rent i sängarna, dammsög, vattnade blommor och körde tvättmaskin och tumlare nästan hela dan. Och allt detta på samma dag!!! Det är ju underbart! Jag som i drygt två månaders tid har fått ta hela dan på mig bara för att dammsuga. Mer finns att göra efter min två månaders ofrivilliga avhållsamhet från hushållsarbete. Vi har julgardinerna kvar i köket bl.a. och ska vid tillfälle byta dem. Men nån fönsterputsning blir det inte då mer än att jag möjligtvis (om jag orkar) putsar insidan av fönstren. Nog för att jag är piggare igen men det fattas en hel del ork fortfarande och med det väder som är nu – blåsväder nästan i stormstyrka – så har jag värk så jag tror att vissa leder och muskelfästen ska gå i småbitar.

Vad har nu hänt den senaste veckan? Det här skriver jag mest för min egen skull för det är så himla bra att kunna gå tillbaka i bloggen och se vad som hände och när.
Du kan ju hoppa över det om du vill.

Onsdag (7/3) var jag till Alfta och hälsade på mina föräldrar. Det har blivit lite dåligt med sånt i vinter då jag varit klen och inte kunnat köra några längre sträckor själv. Men nu orkade jag köra de 7 milen själv och jag höll mig vaken hela vägen också vilket varit problemet i vinter, har knappt klarat av att hålla mig vaken till Ljusdal (knappt 2 mil).
Sen for jag till Bollnäs där jag plockade upp yngsta dottern utanför hennes hus och så åkte vi ner på stan och letade jeans till henne. Hon hade varit och tittat efter jeans tidigare men inte hittat några men den här gången fick hon tag på jeansen hon ville ha. När vi var klar med det så skjutsade jag hem henne och åkte sedan direkt ner på stan igen för att utnyttja ett presentkort jag fick när jag fyllde 50. Lottas hudvård fick ge mig en ansiktsbehandling och plocka ögonbryn och färga ögonfransar. Så skönt det var att bli ompysslad så där. Kände mig fräsch och pigg när jag åkte hemåt igen.

Blomformad gul ros.

Torsdan (8/3) gick åt till lite städning och så ringde jag till min HC och frågade om de fått svar på biopsin de gjorde på mina utslag på foten i januari. Jag fick då en telefontid den 13/3 (idag) då min läkare skulle ringa mig.

Fredan (9/3) skjutsade C mig till sjukhuset i Hudiksvall. Magnetröntgen av ögonhålan var det som skulle göras denna gång. Det var en ny och spännande upplevelse. Röntgenapparaten skramlade, dånade och t.o.m. vibrerade då den tog bilder men däremellan var den tyst och då fick jag även röra på mig lite om jag höll huvet stilla. Jag får förhoppningsvis veta resultatet nästa gång jag ska på ”Ögon”.

Lördan (10/3) blev inte alls som en vanlig lördag. Inget melodikryss och ingen skidåkning (på tv) blev det för oss för vi tog med oss våra vänner U och E till Bollnäs där E skulle tapetsera med hjälp av C hos ”vår” äldsta dotter E. Hon ska flytta till en trea tillsammans med sin pojkvän och eftersom hennes katter har rivit sönder ett par tapetvåder så behövde något göras så hon slipper betala för omtapetsering i ett helt rum. En fondvägg blev lösningen och det blev jättesnyggt.
Under tiden ”gubbarna” tapetserade gick U och jag på stan. Vi avverkade alla klädaffärer inne i själva stan + Karlssons och DollarStore utanför stan. Efter halva tiden tog vi en fika på Krokanen och åt en varsin jättebulle till kaffet.

120310 Fika på Krokanen.

Resultatet av shoppingturen blev 2 toppar, en liten hårborste och två påsar påskskum (godis). 169:- gjorde jag av med på det + att jag bjöd på fikat så där gick 98:- till.
När vi hämtat upp ”gubbarna” och fikat (en gång till!) hos E åkte vi hit till Järvsö och åt middag på Öjerestaurangen. En bra avslutning på dagen.🙂

Söndan (11/3) gick i slöandets tecken. Då tittade vi på skidåkning, jag virkade och så hängde vi lite vid datorerna. C fick äntligen sin ”vilning” och offrade damernas skidskytte för att få den.
Vad jag gjorde igår har jag skrivit lite om. Jo, mercan var in på en liten verkstadssväng då vindrutetorkarn slutade fungera då vi kom hit till Järvsö i lördags. C hittade inte vad som var fel så då fick proffsen ta över. Så jag fick vara behjälplig med att köra till verkstan och hem.

Tulpanhjärta.

Idag har jag varit och badat och i vanlig ordning passade jag på att handla på hemvägen. Det gäller att uträtta allt som måste uträttas då jag ändå är ute med bilen för att slippa extra bilresor senare.
Vid 13:30 ringde min ”iställetför husläkaren”-doktor. Något säkert svar på biopsin hade hon inte fått. Det kunde vara eksem som var lite inflammerade men det kunde även vara psoriasis. Jag själv tror inte alls på psoriasisteorin för så där brukar inte de utslagen se ut. Doktorn sa att hon pratat med en kollega och de funderade på att sätta in kortison(!). Menar du salva då? frågade jag. Nej, tabletter, svarade hon. Kortisontabletter? nästan skrek jag. Räcker det inte att jag precis trappat ner från 17,5 mg Prednisolon till 15 mg?? Nänänä, inga fler kortisontabletter för mig, då får det bli kortisonsalva. Doktorn menade att salva har jag ju redan (Elocon) så det behövdes något annat. *suck* Resultatet blev att jag fick en tid i morgon, då hon (läkaren) jobbar en extradag, så hon får titta på utslagen igen. Hur det går får du veta i nästa blogg.

Nu blev det för många dagar utan bloggande så nu blev det en sån här lång en igen. Jag har varit slö med fotograferandet på sistone också så det blir ett hopplock av bilder idag. Jag hade kameran med mig i lördags men det enda jag fotograferade var fikat på Krokanen… Det är inget kul att gå ut och fotografera när det blåser halv storm varenda dag och naturen börjar se för tråkig ut då snön smälter och några vårblommor lär det inte komma här på minst en månad. Det sägs att våren har kommit men då har den kommit minst en månad för tidigt här hos oss så det här kommer vi att få sk-t för längre fram.

120209 Gröngölingen. 120209 Nötskrikan.

12 responses to “Lite händer det på en vecka…

  1. Hej, du hörsammade minsann min uppmaning! Hihi, inget illa ment, men annars får du ju börja skriva hela romaner om du tar det för sällan. Men, dessa jäkla fötter då, inte kan du börja med ny kortisonbehandling nu heller, bra att doktorn tittar på dig och gör en ny bedömning!
    Det var varmt idag när man kikade på termometern, men blåst så in i baljan, som vanligt, o nu vet du ju att vi bor ganska öppet med åkrar och gärdar omkring så någon lä får vi inte, Det blev myssan på för mig, inne i skogen kunde jag dock ta av den
    Kramen

    • Klart jag hörsammade din uppmaning. Det har ju en tendens att bli romaner då jag inte skrivit på ett tag. Nu hade jag tänkt skriva en kort blogg idag och kika in hos mina bloggvänner men då kom Leif… och han hade köpt en laptop och då fick ju jag att göra. Han lämnade datorn här så jag skulle få greja med den och installera de program han behöver sen ska vi ta med oss datorn och åka hem till honom och fortsätta dona med den där. Backupskivor ska brännas och innehållet från hans stationära dator (som håller på att ge upp) ska föras över på laptopen. Får väl se när jag får tid att blogga och hälsa på bloggvänner nu då. Det är liksom full rulle hela tiden.
      Idag har det varit solsken och fint här och bara lite blåsigt men tror du jag hann ut? Nä, jag fick ju annat att göra. Hade tänkt sätta mig en stund på altantrappen och sola näsan lite. Men det får också bli en annan dag.
      Kramen.

  2. Godkväll, det är mysigt och kul att läsa om ditt liv och vad som händer, så mig gör det ingenting att det blir långt att läsa. Fast idag började jag lite sent, så vi får se om jag lyckas få ihop en kommentar. Jag provar nämligen två nya mediciner för kvällen/natten nu, men kroppen beter sig konstigt och jag blir väldigt yr, så nu ser jag knappt vad jag skriver.

    Det låter som att du haft fullt upp senaste veckan, med både det ena och det andra, men att du också fått landa vid diverse fikabord. Och så avundsjuk jag blir att du varit på DollarStore, det är typ bästa butiken som finns! Finns så mycket roligt där, billigt med! Har dock inte varit där så många gånger eftersom det ju bara finns uppåt i landet! Hittade du något spännande där? När jag var på DS i somras så hade de brevpapper med giraffmönster på!!! Jag blev alldeles lycklig, och köpte några set men de har jag skrivit upp nu😦 Så jag hoppas de finns kvar när jag kommer förbi nästa gång någonstans där de har DollarStore…när nu det blir?!😉 Hur som helst har de många färgglada grejer där, och mycket skrivböcker och brevpapper, det gillar jag!

    Vad tråkigt med in fot, håller tummarna för att det inte är psoriasis och att du ska slippa mer kortisontabletter! Lycka till på läkarbesöket!

    • Vilken tur att du orkar med mina långa texter. Jag vet att du skrivit flera bloggar sen jag var in till dig och jag kommer så snart jag kan och läser men jag har ju så himla svårt att få tiden att räcka till. Nu har jag blivit tröttare och klenare igen. Har fått en till antibiotika som antagligen är boven i det hela men jag ska bara ta den i 10 dagar så det känns skönt iaf att det inte är längre tid än det.
      Jobbigt för dig att bli yr och konstig av medicinerna du fått. Jag har ju i färskt minne hur jag kände mig av de två TBC-medicinerna som jag tackochlov fått sluta med. Förhoppningsvis går yrseln och det andra bort efter ett par veckor då kroppen vant sig men gör det inte det så borde du nog diskutera ett byte av medicin med din läkare. En medicin du inte blir så påverkad av.

      Den här veckan har jag varit iväg varenda dag utom måndan och det känner på så ininorden. Jag orkar inte med dagliga aktiviteter då jag måste åka iväg, ofta rätt tidigt på dan. Min kropp tycker inte om tidiga mornar, den vill liksom inte komma igång.

      Vi har Dollarstore i Ljusdal också men det är alltid roligt att titta in på andra ställen också. Jag kan titta efter giraffbrevpapper till dig nästa gång jag är till DS om jag kommer ihåg det då… Visst finns det mycket färgglatt där och det är väl det som är lite av tjusningen med DS också.🙂

      Jag slapp mer kortisontabletter..

      Ha en skön helg!
      Kramen.

  3. Vad duktig du e! Städat och tvättat hela dan. Själv har jag bara målat taket i garaget en gång /dag nu. Sista varvet idag,Jippi!!! Annars har jag druckit kaffe ute i solen o tittat på krokusarna och bina. Här har ju våren kommit med stormsteg. Runt 15+ och sol senaste dagarna och ett säkert vårtecken här hemma e gubbens pollenallergi. Han går och snorar och nyser men vägrar att ta medicin för ”han blir så trött”. Istället klagar han, men så e han ju en karl;)
    Hoppas foten blir bra och du slipper kortisontabletter! Jag håller tummarna så att allt blir bra.
    Kram

    • Duktig? Det blev enda dan jag fick vara hemma och dona den här veckan så det var tur jag hade orken då.🙂 Måla tak är väl duktigt om nånting. Fy vad jobbigt!
      Va skönt det låter att sitta i solen och dricka kaffe. Idag har jag också gjort det! Druckit kaffe i solen alltså.🙂 Det var jätteskönt. Hade 12º i skuggan och 16º på väderstationens termometer idag. Christer blev lite ”galen”😉 idag så jag fick faktiskt ta kort på honom och sen har han lagt ut bilden på facebook. Jag hoppas jag får lägga ut samma bild här på bloggen så de som inte har fb också kan få se den.😀

      Hälsa ”gubben” att ha blir mer trött av att vara allergisk än vad han blir av allergimedicinerna. Han kan testa en allergitablett som heter Kestine. Man kan ta en tablett och klara sig med det men känner man att det inte räcker kan man ta två tabletter/dag (då tar man båda tabletterna samtidigt för den ska verka 24 timmar). Jag har den allergimedicinen och den fungerar bra på mig och båda mina jänter tar den sorten också mot sina allergier. Tar han inte medicin så ska han då inte klaga!

      Jag slapp fler kortisontabletter…

      Ha en skön helg!
      Kramen.

  4. Visst är fibro en märklig sjukdom!
    Man vet att det är blåsväder innan man hunnit titta efter.

  5. Härligt att kunna ”göra nått ” igen förstår jag🙂
    Visst är det härligt nu när man börjar ana våren🙂
    Ja, jag vet att det är långt kvar tills den är här på riktigt🙂
    nu är det kväll hos mig (hos er andra också antar jag ) men jag ska på mammografi i morgon bitti 07.15 i Bollnäs. Sen är det till att fara förbi hemma o åka till jobbet i Söderhamn🙂
    Du får ha det så gott, kram på re´

    • Jätteskönt att orka med nåt. Vad jag uppskattar att kunna städa och dona när jag haft så dåligt med ork tidigare.
      Idag har det varit riktigt skönt väder här så jag har faktiskt suttit ute och druckit kaffe och solat näsan en stund.🙂
      Hoppas det gick bra på mammografin. Själv var jag till ögon… men jag slapp åka och jobba efteråt iaf.🙂
      Ha en skön helg!
      Kramen.

  6. För min del så får du skriva hur långa inlägg som helst, lika roligt varje gång!
    Du och jag reagerar tydligen likadant på blåst, avskyr det!
    Hela kroppen blir alldeles ”konstig”, det ”ilar” i varenda kroppsdel känns det som.
    Våren, den är väl på gång, men inte kan man väl säga att den är här på riktigt, vi får nog mer snö ska du se…(positiva jag)
    Ha dé!/Kram

    • Det är skönt att folk orkar med att läsa även långa inlägg.🙂
      Blåsväder är det värsta som finns. Först känner jag av det innan det ens börjat blåsa och sen värker det nästan överallt och som du skriver att det ”ilar i varenda kroppsdel”. Sen tar det nån dag innan man blir sig själv igen… och här har det varit blåsväder alldeles för ofta på sistone. Men torsdag och fredag förmiddag var det väldigt lite blåst men då kände jag ju i alla fall av det som skulle komma.😦
      Visst kommer vi att få mer snö och det är bättre att den kommer nu än att vi ska behöva sitta med täckjacka på i midsommar. (lika positiv jag a)
      Kramen.

Kommentera

