Lite ”ögon”, väder och nöjen.

120226 Ekorr'n satt i tallen 1 120226 Ekorr'n satt i tallen 2

Det blåser… och blåser… jag tror inte det går en enda dag utan blåsväder här nu. Vad less jag blir! Blåsväder för en värkkäring är det värsta som finns för då värker kroppen mer än vanligt och det räcker ju ändå som det är med värken. Samtidigt så skiner solen så fint (varannan dag ungefär) men vindarna är kalla och då är det inte så kul att vara ute heller. Går jag ut så får jag ha broddarna på och hålla mig i sparken för kommer jag utanför går’n så är det riktigt halt. Här hemma har C sandat så fint för att ingen ska halka omkull.

Idag har jag dock bara gått till och från bilen för jag har varit in till Ljusdal på varmbad. Så skönt och välbehövligt. Innan badet var jag på posten (ja, riktiga posten :-)) och hämtade mitt nya körkort. Det såg lika eländigt ut som jag befarade. Huvvaligen! En sväng på biblioteket för att lämna och hämta en ljudbok blev det efter badet liksom ett besök på apoteket och affärn. Jag undviker att uträtta ärenden i Järvsö den här veckan för det är så fullt med sportlovsfirare från huvudstaden och däromkring så det går mycket fortare att ta sig fram och uträtta det jag ska i Ljusdal.

120226 Växbo kvarn.

I torsdags (23/2) var jag till ”Ögon” i Hudiksvall på återbesök igen.
”Min” ögonläkare är på vidareutbildning igen så jag hade en annan ögonläkare som jag haft tidigare då ”min” varit borta. Jag har tidigare tyckt att den andra ögonläkaren varit lite svår att ha och göra med men den här gången var hon glad och mer lättillgänglig så det kändes riktigt bra. Hon tittade på mitt öga sist jag var där också så hon skulle ha lite ”kött på benen” till denna gång. Hon kunde konstatera att jag hade liiiite mindre veck på näthinnan och det borde vara läge för att sänka kortisonet till 15 mg men eftersom jag haft lite ont så får jag sänka mitt kortison när jag inte har ont längre. Hittills har jag tyvärr inte kunnat sänka det eftersom jag har lite ont i ögat varje dag. F.ö. var de blodsockerprover som tagits på mig normala och andra prover med för den delen som hon kunde se (de från lungkliniken). Synfältstestet jag fick göra innan jag kom in till henne (läkaren) var också normalt. Så skrev hon ut mer Omeprazol till mig med rätt dosering (1×2) eftersom min lägre dos på mitt befintliga recept ställer till det så jag inte får ta ut något Omeprazol förrän i mitten på mars. Jag skulle få en kallelse till nästa återbesök om ca 3 veckor (det får inte gå längre tid än 4 veckor emellan, sa läkaren) och den kallelsen fick jag idag och ska tillbaka den 15 mars. Jag har även fått en tid till magnetröntgen av ögonhålan så den 9 mars ska jag iväg på det. Sammanfattningsvis så kan jag ju påstå då att mitt öga är liiiite bättre – förutom att det gör lite ont och det ska det helst inte göra.

Samma kväll kom sonen hit på besök. Han skulle åka slalom i byns kända skidbacke och sen sova över här hos oss så jag fick rå om honom lite på fredag förmiddag också innan han var tvungen åka hem för att jobba i helgen.

120226 Snoozen i tunneln.

I lördags hade vi slödag (det har blåst rejält hela helgen) men på söndan ville vi åtminstone ”se” den friska luften så vi tog en biltur och hamnade vid E-center i Söderhamn. Vi åkte ”bakvägen” dit. Det är mycket fin natur att se efter de småvägarna och kameran hade jag med men det blev dåligt med fotografering. Ishalka var det på småvägarna också så vi tog de stora vägarna hem.
På Ö&B vid E-center köpte jag två muffinsplåtar, en liten sockerkaksform med löstagbar kant och så hittade vi en tunnel till Snoozen som vi inte kunde låta bli att köpa. Några leksaksråttor och bollar köpte vi också till Snoozen så när vi kom hem så fick han rena rama festen. Oj vad kul han hade med sin tunnel. Det var en fröjd att se så vi roades lika mycket som vad han gjorde.

Igår kväll var mor och far, min yngsta dotter, L, en kompis till L och jag på storseans med Terry Evans i Ljusdal. Det var meningen att äldsta dottern skulle vara med men hon blev sjuk så min far fick ta hennes biljett. Jag har varit iväg på storseans med Terry flera gånger här i Ljusdal tillsammans med mina döttrar och det var lika intressant och underhållande den här gången som de tidigare gångerna.
Innan vi åkte åt vi semlor. Det har blivit som en tradition att jag bjuder på semlor innan vi ska på storseansen och det är något de inte vill missa. Mor och far verkade också uppskatta semlan.🙂

Semla. "Hetvägg".

14 responses to “Lite ”ögon”, väder och nöjen.

  1. Han ser ut att ha de riktigt roligt med tunneln snoozen🙂 kanske ska skaffa en såndär till mina katt flickor ja med!
    Ja jag saknade semlorna i måndags och sällskapet Men jag fick ju semlor ändå❤
    Kram.

    • Ja, jag tror nog dina kattflickor skulle ha roligt med en tunnel.🙂 Snoozen leker med den flera gånger om dan – än så länge iaf.
      Vi saknade dig. Men du fick ju semmelbullar men ingen sylt och grädde och inget trevligt sällskap.😦
      Kramen. ♥

  2. Om jag inte visste hur Snoozen ser ut skulle jag tro att det var två katter i tunneln, han kan tävla med ekorren överst om fluffigast svans, *fniss*. Kan tro att han har roligt med tunneln.
    DEN semlan ser god ut! Har bara ätit köpsemlor, de kan vara goda men grädden är sällan något vidare.
    Får hoppas då att värken i ögat går över när allt annat verkade bra. Nåja, vecken kunde gärna försvinna, förstås.
    Sköt om dig! Kram ♥

    • Ja han har en lång och fluffig svans, Snoozen. Dessutom är han lång i kroppen så det är rätt mycket katt.
      Får jag säga det själv så är mina semlor jättegoda. Sen kan jag ju göra både vanliga semlor OCH minisemlor. De sistnämnda är perfekt till kaffet.🙂
      Nu har värken i ögat gått över och jag har minskat kortisonet till 15 mg. Blir intressant att se nästa gång om vecken blivit färre.
      Sköt om dig du med.
      Kramen.

  3. Vad härligt med liiiiite bättre öga hoppas nu att det tar fart och vänder mot ääääännu bättre öga nästa gång..Båda katten i S-tälje och katterna i Haninge har sådana tunnlar och pj vad skoj dom har med dessa.Verkligen en bra kattleksak. Jag gör också semlor själv för att få dom på MITT vis😉
    Här är sol och lugnt för en gång skull tycker alltid det blåser här vid havet annars.Men som sagt idag en otroligt vacker dag.
    Kram till er båda♥

    • Ja allt som blir bättre är härligt. Nu har värken försvunnit så nu har jag sänkt kortisonet.
      Tunneln var en bra investering för både Snoozen och vi har roligt. Han när han busar där och vi som tittar på.🙂
      Just att få semlorna som man vill är väl anledningen till att jag bakar själv. Min bulle är mycket godare än de köpta och den håller bättre i varm mjölk också. Ungarna har ju alltid velat ha sina semlor med jordgubbssylt och det har de fått då jag bakat själv. Sylt i gillar jag inte. Har tänkt testa att ha vaniljkräm i nån gång och har även fått tips om att mosad banan i semlan är gott. Sen kan man ju göra semlan festligare med t.ex. lite färgad grädde eller varför inte den smaksatta grädden.
      Vi har haft riktigt vackra dagar ett tag men det har blåst alldeles för mycket för min smak. Idag snöar det dock.
      Kramen till er båda! ♥

  4. Grattis till framgången med ögat. Synd att du fortfarande har ont, kan det bero på värken i din kropp eller e det ”bara” ögat som spökar?
    Här nere blåser det oxå hela tiden, sitter man i solen där det e lä = mysigt annars svinkallt. Spelar ingen roll att det e 10+ och sol, vinden kyler ända in i märgen!
    Snoozen verkar ha roligt! Han kan behöva lite skoj och ett plus e att du får många fototillfällen. Det uppskattar iallafall jag!
    Hoppas att du får en bra avslutning på veckan!Kram

    • Nu har värken i ögat försvunnit så jag har minskat kortisonet till 15 mg.🙂
      Blåsvädret är för tråkigt. Vi har haft så soliga dagar men det har blåst kallt! Jag har letat lä men det verkar blåsa runt hela kåken hänne. En dag testade jag att sitta inne i carporten då jag tyckte det verkade som att jag skulle få lä där och solen sken rakt in där men nog sjutton drog det kallt även där så jag stod inte ut så länge.
      Snoozen har jättekul med sin tunnel och vi med för den delen när vi sitter och tittar på honom.🙂
      Kramen. ♥

  5. Fin bild på ekorren, mamma.
    Jag har lite svårt för ekorrar för att de är gnagare och jag är inte så förtjust i gnagare. Kaniner går bra, men de är ju alltid söta. Ekorrar är också söta, men bara från rätt vinkel och på rätt avstånd. Kommer man för nära så är de inte alls så söta.
    Men Snoozen där emot är nästan alltid söt, för utom när han är bråkig och slickar mig på fötterna😛
    Klappa honom från mig och hälsa till att han är söt.
    Kram!
    //Linn

    • Han är ju för söt den där ekorren, tycker jag.🙂 Har aldrig tänkt på den som gnagare.
      Ja Snoozen är alltid söt!🙂 Även när han slickar dig eller mig på fötterna.😉 Jag har klappat honom från dig och sa att han är söt, han blundade och njöt.
      Kramen. ♥

  6. Visst är det spännande med seanser🙂 Jag har också varit o hört Terry några gånger. Gillar också att titta på Det okända🙂
    Hoppas du får en trevlig helg !! Kramen….

  7. Hej Ninni !!
    Tittar in för att önska en fin fortsättning på Söndagen!
    Ja du semlor är något jag har svårt att låta bli. Känner att jag blir frestad bara av din bild hi hi..!
    kram på dig i vårsolen

Kommentera

