Snart fettisdag.

120204 Domherren och domfrun.

Naturligtvis firade vi Alla Hjärtans Dag i tisdags den 14 februari. Inget annat. Det är bara min virriga hjärna som inte kan hålla reda på dagarna så därför blev det fel i förra blogginlägget men det har jag rättat till.🙂

På tisdag är det fettisdan. Semmeldagen med stort S. Det är nu man ska börja äta semlor och det får man göra fram till påsk. Allt annat har varit tjuvstart. Jag själv har tjuvstartat både med köpta (som jag tycker är för dyra och inte så goda heller) och hembakta som är jättegoda och klarar av att ätas med varm mjölk utan att bli alltför slabbiga. I fjol började jag att halvera storleken på några av semlorna när jag skulle baka ut dem och fick då minisemlor. Perfekta till fikat. Egen mandelmassa är ju absolut godast men det är ju ett riktigt pillgöra att få bort skalet av alla mandlarna men med lite tålamod och tid så kan man sen göra en supergod egen mandelmassa. Älskar du mandelmassa så låt massan stelna i kylskåpet och riv lite av den och blanda den med grädden. Vill du ha bara lite mandelmassa så gör likadant men strunta då i mandelmassan i själva bullen. Tycker du inte om mandelmassa så fyll semlan med sylt eller vaniljkräm istället.  Mina barn har alltid ätit semla med sylt i. Sonen uteslöt även grädden. Jag tycker bäst om semla med mandelmassa i, bara lite grädde och så varm mjölk till, s.k. hetvägg.
Vill du ha recept på mina semlor (som inte innehåller hjorthornssalt) så kan du hitta receptet HÄR

120212 Tomtens hus.

I Alfta går barnen fettisdagsgubbar. En gammal tradition som hänger kvar. Långt tillbaka i tiden gick även vuxna fettisdagsgubbar. Då klädde man ut sig så man inte skulle bli igenkänd och gick runt i gårdarna och tiggde. Den dan var det tillåtet att tigga.
När jag var liten gick vi i gårdarna hemma i byn och vi fick flera kilo apelsiner med oss hem, bullar, karameller och ibland nån slant brukade vi få. Jag minns vad roligt tanterna i byn tyckte det var när vi kom dit utklädda. De försökte gissa vilka vi var och jag kan tänka mig att de såg det men låtsades förstås att de inte kände igen oss.
Nu för tiden går alla barn inne i själva Alfta och de går in i affärerna som dagen till ära skänker små saker, frukt eller godis. Det är roligt att traditionen hålls vid liv även om gubbarna hamnat inne i själva Alfta nu.
När mina barn var små gick de också fettisdagsgubbe i Alfta och jag tror de tyckte att det var riktigt roligt. Jag borde sätta mig och leta bland mina ”papperskort” ifall jag har någon bild på fettisdagsgubbar där som jag kan scanna in och visa.

Vilket tråkigt väder det har varit i helgen. Blåst, blåst och blåst.
Min kropp tycker inte om blåsväder. Den värker på de mest konstiga ställen, muskler som jag knappt vet om att jag har och det känns som om jag har blåmärken över hela kroppen för hur jag än sitter eller ligger så gör det ont i huden.
Snoozen tycker heller inte om blåsväder. Han vill inte gå ut när det blåser så igår tryckte han visst på ”återvinningsknappen” (det är C som myntat det uttrycket då Snoozen inte vill gå ut) så han var inne ända till 17-tiden men sen var han tvungen gå ut en vända. Idag på förmiddan blåste det inte så hårt så då gick han ut i alla fall men sen har han varit inne.

110205 Snoozen.

I morse då jag vaknade var jag allergisk och hade astma. Jag var täppt i näsan och hade svårt att andas och nös och nös och nös. Snoozen tycker inte om när jag nyser heller för jag tar i ända nerifrån tårna. När jag nyser så ger han ifrån sig ett litet jamande som för att tala om att han inte tycker om det. Ibland hinner jag inte ens nysa utan är bara på väg och det hör han och jamar innan jag nyser. Nu jamar han inte lika många gånger som jag nyser och det är väl tur det för jag nyser minst tre gånger och ofta många fler. Det är inte ovanligt att jag blir allergisk då det är blåsväder. Men jag vet inte varför jag blir det. Är det någon som vet om det har något samband? 

Igår hade vi fullt upp med först Melodikrysset och sen med att titta på skidåkning på tv men idag var det ingen skidåkning att titta på (jo ett långlopp men det hade vi ingen lust att se) så vi såg en Irene Huss film på eftermiddan istället, ”Jagat vittne”. De är bra de där Irene Huss filmerna, tycker jag.
Snart blir det ”Äkta människor” igen och det följer vi. 

Blomformad orange dahlia.

16 responses to “Snart fettisdag.

  1. Just det, fettisdagen. Fast jag har aldrig varit så mycket för den traditionen. Vi bakade nästan aldrig hemma och det var så svårt att få tag i semlor utan både mjölk och mandelmassa i affärerna. Däremot minns jag ett år på gymnasiet som jag fick i uppdrag av rektorn att tillsammans med en kompis på semmeldagen springa iväg till ett konditori och beställa x antal semlor till skolan, det var roligt! Förra året försökte jag mig dessutom på att baka egna, men det blev förfärligt äckligt. Eller ja, bullarna i sig var det inget fel på, men eftersom ”min affär” här inte har den ”grädde” jag brukar använda fick jag ta sprutgrädde och det var hemskt äckligt!! Så i år får jag nog klara mig utan…😉

    Det där med fettisdagsgubbar har jag aldrig hört talas om, men det låter som en rolig tradition!! Alltid kul med utklädnad, framför allt för de som får klä ut sig. Skulle man klä ut sig till gubbar, eller till vad som helst bara man inte kändes igen? När jag gick på folkhögskola läste jag bland annat smink och mask och en dag fick vi i uppdrag att sminka oss till ”gamlingar”, jag blev då en äldre herre vid namn Pastor Pärsson, haha😛

    Så söt er kissemisse är, men förstår då om han vill hålla sig inne när det blåser, precis som du också verkar vilja. Trist att bli dålig vid blåsväder. Får du mer ont och blir allergisk även om du inte går ut i blåsvädret?

    Vackra bilder du tar för övrigt!! Ni ser ut att ha riktigt vinterlandskap, *avundsjuk*😛 Kram på dig denna söndagskväll!

    • Nu tycker jag då synd om dig om du inte kan få till goa semlor! Jag skulle lätt kunna äta en semla varje dag, åtminstone en minisemla om dan.🙂

      Som fettisdagsgubbe klär man ut sig till vad som helst för att inte bli igenkänd.🙂 Vore rätt kul att uppleva det igen men då skulle jag ju vilja gå i min hemby. Hänger du med? Jag kan ju garantera att ingen i min hemby skulle känna igen mig om jag kom utklädd nu.😉 Jag minns att jag ett år var utklädd till oljeshejk och brorsan och en kusin var mitt harem och var utklädda till damer. Det var under oljekrisen på 70-talet så det kan ha varit 1974.

      Snoozen och jag håller oss inne då det blåser och då det är alldeles för kallt. Han brukar försöka gå ut men vänder vid dörren.
      Jag brukar få ont ett dygn innan det blir blåsväder men jag brukar inte bli allergisk vid blåsväder den här årstiden i vanliga fall. Jag behöver inte gå ut såna gånger utan blir allergisk ändå. I vår och sommar så försöker jag att inte vara ute under blåsvädersdagar men blir ändå allergisk och får astma för på något sätt kommer det väl in en högre pollenhalt ändå. Och snart börjar pollenperioden. Den brukar köra igång i slutet på mars/början på april då viden inleder perioden sen håller det i sig hela sommarn och en bit in på hösten. Men halterna varierar så jag är inte påverkad av det hela tiden.

      Ja hänne har vi vinter!🙂
      Kramen.

      • Haha, nja, tycker inte det är så synd att jag inte tål semlor, då finns det annat jag saknar betydligt mer!😉 Men jag hoppas att du fick dig någon semla igår, eftersom du verkar tycka om dem! Vad roligt med fettisdagsgubbar, det borde ju alla ha! Finns det bara där, eller finns det på andra ställen med? Aldrig hört om det! Men japp, säg till nästa gång du ska iväg som fettisdagsgubbe i hembyn så hänger jag på! Låter ju kul!😀

        Jaha, vad intressant att du får ont även om du inte är ute i blåsvädret, tycker det är spännande med människor som reagerar på väder och vind på olika sätt. Det gör min mormor också. Fast så kul är det väl förstås inte. Själv får jag mer ont när det är kallt och blåser, men det är bara om jag är ute i det. Däremot reagerar jag på månen, fast diskussionerna är vida om man verkligen påverkas av månen eller om det bara är inbillning och för att man ”förväntar” sig att bli ”galen” vid fullmåne…intressant!

        Oj, är pollensäsongen så lång? Det är ju typ halva året!! Skönt i alla fall att det inte är lika intensivt hela tiden! Men förstår att det kan vara svårt att hålla pollen ute, det fastnar väl överallt i kläder och på katterna osv, dessutom går man väl ut och in genom dörren och då kanske det virvlar sig in. Min mammas före detta sambo var allergisk mot pollen och då fick vi inte hänga tex. sängkläder ute när vi hade tvättat för då kunde han inte sova i de sen.

        Hoppas du har en fin onsdagskväll, kram

      • Jodå, jag åt en minisemla med varm mjölk. Sambon var inte sugen på nån semla så han åt bullen som den var tillsammans med kall mjölk.🙂
        Fettisdagsgubbar finns visst bara i Alfta. En riktigt gammal tradition. Bra att jag vet att du vill med ifall jag får nåt infall nån gång i framtiden.😉
        Blåsväder och när det blir lågtryck känner jag av i kroppen i form av värk. Fullmånen känner jag inte av alls men vet att det är många som har svårt att sova och så då. Jag tror säkert att man kan påverkas av månen. Vi är känsliga för olika saker vi människor.

        Vad gäller pollen så har jag inte hängt kläder utomhus på flera år nu. Våra kläder får torka inomhus både sommar och vinter. Sängkläderna hänger jag gärna ut på vädring under vinterhalvåret men inte våren och sommaren. Då kör jag dem i min torktumlare istället som har ett program som heter luftning. Då får man bort en del damm ur sängkläderna i alla fall även om de inte doftar så friskt som de gör då de hängt ute.

        Ha en skön helg!
        Kramen.

  2. Fettisdagen – jaha ja, tror nog jag tjuvstartat de där, åt nog en för en tid sedan:)
    Äkta människor. Tänk om man hade sånna där, lite småläskigt att tänka på faktiskt, de nya slavarna….men lite småintressant är programmet:)

    Kramiz på sig denna tidiga morgon

  3. Meeen…jag ser dig lite överallt bland alla bloggvänner jag har! Även på FB…Nu vill jag gärna bli din vän både här o där! Kanske du minns mig från förr? Psyktiden…
    Kramen!
    Ragnvi

    • Jo, jag är lite här och där.😉
      Kan inte säga att jag minns dig så där rakt av… men ditt namn gör att en klocka ringer någonstans långt därinne. Vilken avdelning jobbade du på? Jag sprang ju i poolen så jag var ju på alla avdelningar och träffa massor med folk. Vi ses i cybervärlden.🙂
      Kram.

  4. Semlor-mums, vi åt en igår.Visserligen köpta men goda och inte alltför dyra 20.-/st. Dottern tycker att det e alltför dyra då dom tar 10.- för sina på skolan men denna veckan har dom sportlov så hon slipper baka fler hundra. Kan väl tillägga att hon inte bakar några hemma.
    Hoppas att vädret e bättre idag, själv har jag strålande sol,0gr och VINDSTILLA!!!
    I helgen töade det rejält här nere,3+ även nattetid men f-n vad det blåste.
    Förstår katten din, min ville inte gå ut heller utan han använde lådan som han aldrig använder utom på vintern. Han gillar inte snö och absolut inte när det töar. Blöta tassar e inte hans grej.
    Om det blåser på dej idag får jag önskar dej en trevlig blåsdag som Nalle Puh säger, men jag hoppas även du har en fin och solig dag.
    Kram på dej

    • Det är ju synd att inte dotra bakar ett gäng semmelbullar hemma så ni kan få njuta av semlor utan att betala hutlösa priser för dem. Kanske hon får lust nu under sportlovet när hon inte behöver baka i skolan?
      Blåsten avtog natten till idag(måndag) men det körde igång på eftermiddan igen. Fy vad jag avskyr blåsväder. Töväder har även vi haft i helgen (söndag) tillsammans med detta eviga blåsväder.
      Idag har Snoozen varit ute i alla fall även på kvällssidan fast det blåste. Han kände väl att han behövde springa av sig.🙂 Men han är sällan ute några längre stunder nu när det är vinter. Han kommer gärna in i värmen och lägger sig på nån varm och skön fläck på golvet nånstans eller på filten i soffan.
      Jodå, jag har haft en trevlig blåsdag med bullbak.🙂 Men solen kikade fram i 10 minuter och sen försvann den.
      Ha en skön vecka.
      Kramen.

  5. Hej! Jag gillar det bisarra i Äkta människor, och tänk, det skulle ju kunna bli sådär i verkligheten! Robotar finns redan, jag tror man ska akta sig för att ge dem utseenden som liknar människan för då börjar man ofrivilligt att förmänskliga maskinen!
    Jag har tagit time-out idag, vristerna och benen ville inte vara med. Tur det för det är en snålblåst utav guds like, det viner i fönsterrutorna. Få se hur många mattor jag har kvar, lämnade dom i snön för att Hasse ska få piska dem imorgon.
    Semlor har jag aldrig gillat, dom bara växer i munnen, o tur är väl det! Har inte hört talas om några fettisgubbar dock, bara påskkäringar som går o tigger godis, o så det nya då på halloween förstås.
    Nu ska jag gå o ladda inför tevekvällen, hälsa!
    Kram

    • Jag brukar också tänka i de banorna. Vi är nog inte så långt ifrån robotar i hemmen men som du skriver så bör de nog inte se mänskliga ut för då blir det svårt för många att skilja på maskin och männsikor. Se bara på de där ”djuren” som båda barn och vuxna höll på och skötte om för några år sen…
      Dina fötter och ben har väl gått i strejk efter helgen.😉 Hoppas Hasse har några mattor att piska så inte blåsten tagit dem med sig. Det är ju otroligt att det ska blåsa så ininordens. Vintern tycker jag om men blåsväder tycker jag inte alls om vilken årstid det än är. Den ställer till så mycket elände i kroppen och ingenting kan man göra åt det heller.
      Hänne hos oss så kommer det varken påskkäringar eller halloweengubbar. De enda ”gubbar” som dyker upp här är Jehovas vittnen lite då och då och de tigger varken godis eller pengar de vill helst få igång diskussioner och dela med sig av sina tidningar.
      Hitta du nåt bra på tv:n?
      Hälsa du med!🙂
      Kramen.

  6. Morning! Förr i tiden hette jag Engström…jobbade inte inom vården utan städade först i många år sen blev det budtjänst/posten….började 1976 på psyk o blev kvar där tills dom stängde…
    Kramen!
    Ragnvi

  7. Nämeeen titta, här är min vän Ragnvi också🙂
    Jasså Snoozen gillar inte ditt nysande🙂 Är det som här hemma när Alf nyser ? Han ”skriker” ut nysen🙂
    Ha det så gott, kram på re`

    • Ja, Ragnvi har också dykt upp här. Vi har jobbat på psyk både hon och jag under 80-talet så vi kände varann lite på den tiden.

      Jo, det är nog som hos dig… jag tar i från tårna, oftast då jag nyser, och blir rätt ljudlig av mig.😀 Så det är inte konstigt att inte Snoozen gillar det.

      Ha en skön helg!
      Kramen.

Kommentera

