Cup cake på Alla Hjärtans Dag.

120212 Utsatt läge.

Igår tog jag två av mina TBC-mediciner för sista gången. Det är de två sorterna (Pyrazinamid och Myambutal) som jag tar fyra tabletter av varje så det gjorde skillnad när jag tog TBC-medicinerna idag på morgonen och jag hoppas det kommer att göra skillnad vad gäller biverkningar också så jag får må lite bättre. Jag kommer fortfarande att behöva passa mig för att bli smittad av förkylningar och liknande så länge jag tar de två andra antibiotikasorterna och de har en hel del biverkningar de med men jag borde slippa gå och vara rädd för att bli färgblind och/eller få tunnelseende för den eländiga medicinen tog jag för sista gången igår. Underbart!

I tisdags var det Alla Hjärtans Dag. Det hade jag kunnat missa om jag inte varit in på fb på måndagkväll och såg nåt om det där. Nu hade jag ju redan köpt såna där ”jä-a gelehjärtan” (som det stod om i nån statusuppdatering på fb) men dom glömde jag bort att ta fram i tisdags så dom började vi äta av igår. Blommor vägrar jag köpa när de höjer priserna till nästan det dubbla då det är Alla Hjärtans Dag. Men en fryst prinsesstårta från Ica köpte jag för C tycker om tårta och äter alla tårtor med grädde och även dem utan grädde. Upptinade tårtor går i det med och den var ju faktiskt riktigt god.
120214 Cup cake.C kom hem vid lunchtid och hade varit ner till Järvsö Café och köpt en stor rejäl ”Cup cake” med en rosa spritsad kräm uppepå och så hade han köpt vaniljhjärtan också. Den stora cup caken var till mig.🙂 Första cup cake jag smakat och den var riktigt god. Den rosa krämen såg söt ut men den var alldeles lagom söt. C brukar köpa hem fikabröd eller bakelser ibland men det var första gången han köpte hem något till Alla Hjärtans
Dag.🙂
Till kvällsmat lagade jag stekt strömming med potatismos och rårivna morötter för det var länge sen vi åt det och jag vet ju att C tycker väldigt mycket om det och jag äter det gärna själv med.

Sen jag skrev i lördags har det väl inte hänt så mycket här. Vi fick besök av T.B. i söndags (en kompis till C) och jag tog den där promenaden jag skrev om på lördan. Eller promenad, jag tog med sparken så det blev promenad åt ena hållet där det går uppför och sen gled jag spark tillbaka.🙂

I tisdags var jag och bada och sen var jag till fotografen för jag måste förnya körkortet. Det är alltså 10 år sen jag bytte tillbaka till mitt efternamn jag hade innan jag gifte mig. Namnet jag gifte mig till lånade jag i nästan 19 år (var gift i 16) innan han ringde och krävde att jag skulle byta bort det namnet. Han ville inte att jag skulle skämma ut hans namn och det ville inte jag heller för, som jag sa till honom, ”Det gör du så bra själv”.😉
Att fotografera sig nu för ett körkort jag ska ha i 10 år känns inte som en höjdare då jag är så kortisonstinn i ansiktet men jag har ju inget val…
När jag handlade på hemvägen träffade jag på Leif så han följde med hem och fikade.

I går kväll hade vi besök av G.L. (en annan kompis till C) som hade strul med att få igång sitt mobila internet på sin nya laptop men det fixade vi lätt.
En vecka med flera fikabesökare alltså och det är ju alltid trevligt. Men oj vad jag saknar mina vänner i Alfta som brukade kika in och fika hos mig då och då. Visst är karlarna som besökt oss trevliga att prata med men jag saknar tjejsnacket.

120212 Långt till sommarn.

14 responses to “Cup cake på Alla Hjärtans Dag.

  1. Vad roligt att du slipper tabletterna!!!!
    Nu kommer du säkert att må bättre och slippa oroa dej för alla äckliga biverkningar.
    Jag håller med om körkort eller passkort. Det är aldrig dax att ta dem när man mår bra eller ser någotsånär ut.
    Alla hjärtans dag ja, här var bara jag och ungarna hemma.Båda fortfarande sjuka och sängliggande och gubben var på kurs. Han åkte hemifrån 4.00 och kom hem 22.00. Du kan ju förstå att han inte var särskilt sugen på min fina kaka jag hade bakat och inte ungarna heller. Det blev en ensam fika med tända ljus medans jag väntade på att S skulle komma hem;(
    Nejdå så dåligt var det inte, en kompis kom efter jobbet så lite sällskap fick jag allt.
    Kram och ha en bra helg, nu ska jag ut och köra snöslunga då vi har fått ännumera snö(ligger säkert 60cm nu).

    • Det är skönt att slippa svälja de där 8 tabletterna före frukost. Det är fasen så mycket lättare att klämma i sig bara 4 stycken då. Sen har jag ju den vanliga laddningen mediciner efter frukost men dem är jag ju van. Och de ger ju inte biverkningar som jag känner av efter bara en halvtimme heller.
      Ingen vidare romantisk Alla Hjärtans Dag hos dig alltså. Den dan är väl egentligen inget särskilt men samtidigt så är det lite kul att göra lite guldkant en vanlig vardag fast sånt ska man väl göra då och då ändå och jag antar att både du och jag gör det. Christer kan ju komma hem med gott fikabröd ibland annars också men det är många karlar som aldrig gör det där lilla extra och för dem behövs verkligen den här dagen. För nog är det oftast vi fruntimmer som gör guldkanten i tillvaron.
      Har ni fått så mycket snö? Vi har nog inte mer vi heller men vi har ju haft snön lite längre då. Idag blåser det som f-n och de påstår det ska bli snö också men än har vi inte sett nån.
      Ha en skön helg!
      Kram.

  2. Hej hej skönt att du nu slipper en sorts medicin alltid något sedan får vi hålla tummarna att det går vägen också så att du inte behöver äta dessa igen. Så här års är det svårt att ”slippa undan” förkylningar tycker jag men håller tummarna att du slipper dessa. Ser att ni fortfarande har mkt. snö uppe hos er då blir sonen som älskar att åka skidor glad då en dag är bokad för Bolleberget i Bollnäs under sportlovet. Vad vi andra ska hitta på då återstår att se men hoppas på att det finns något spår som vi kan utnyttja. Vår All hjärtans dag (som är den 14 feb på Valentindagen) blev ju träning x2 för min del o avslutades med det goda men onyttiga Semla o Hjärtan….
    Byte av efternamn då man skiljt sig sa min fd. direkt att DU får inte bära vårt ”fina efternamn” något mer….så det bytte jag i stort sätt direkt när skilsmässan var klar, idag har jag mitt flicknamn men barnen har dubelnamn….
    Jag önskar er båda en trevlig helg.

    • Du har så rätt. Alla Hjärtan Dag är naturligtvis den 14 februari och det var då vi firade den dagen här också. Det var jag som virrade till det med namnen på dagarna bara. Det är inget ovanligt att jag virrar till det nu för tiden. Visst jag har gjort då förr med men det är ännu sämre nu med de nya medcinerna men blir väl förhoppningsvis bättre nu när jag fått ta bort två sorter (=8 tabletter).
      Låt sonen åka skidor i Järvsöbacken istället (häftigare backe med fler valmöjligheter) så kanske ni andra kan gå på bl.a. Ljustorget när ni tröttnat på skidåkningen eller kika hit på en fika.🙂
      Jag tänkte också byta efternamn då jag skilde mig men ungarna ville att i skulle ha samma efternamn så därför behöll jag mitt ”giftasnamn” tills jag blev ”beordrad” att byta.
      Ha en skön helg!
      Kram.

  3. De e gutt när man slipper stoppa i sig tabletter, men ibland är de ju helt nödvändigt. Jag har en jag ska komma ihåg varje dag o nu mera går de av bara farten:)

    Fin bild på vattenpumpen, snö är trist men bilderna blir fina. alltid nått!!
    Jag målade min sån svart i somras o gjorde den som ny:)

    Kramiz o go fredag

    • Visst är det gôtt när tablettantalet minskar och förhoppningsvis biverkningarna också. Jag stoppar ju i mig stora mängder mediciner så varje tablett mindre uppskattas.

      Jag tycker inte att snö är trist. Jag gillar snön och vintern och är det lite sol så blir det ofta fina bilder. Jag ska komma ihåg att ta en bild på den där pumpen i sommar också för då växer det blommor i hinken. Alltså används inte pumpen utan står kvar som prydnad. Den står vid ett av husen här efter vägen som används som sommarhus.

      Ha en fortsatt skön helg.
      Kram.

  4. Så skönt för dig att få trappa ner lite på medicinerna, speciellt då du får såna biverkningar.
    Alla hjärtans dag, det är bara kommersiellt och vi firar inget extra förutom att de små kungligheterna fick varsin ros ( i tyg ) utav oss och de blev jätteglada!
    Kan förstå, att du saknar ”tjejsnack”, det är nå´t extra med det..
    Jag bytte tillbaka till mitt flicknamn efter skilsmässan från min första man, tyckte inte att det passade att ha hans efternamn då vi inte var gifta och så var faktiskt mitt flicknamn finare!
    Ha dé!/Kram

    • Ja varje tablett mindre är ju skönt men just dessa är extra skönt. Ser fram emot mitten på juni då jag slipper de andra 4 tabletterna som hör till TBC-behandlingen och den dag jag får sluta med kortisontabletterna lärer jag väl ställa till med fest.🙂
      Vi firar väl egentligen inte Alla Hjärtans Dag på så sätt utan det är bara ett sätt att få lite guldkant i vardan. Det brukar (som oftast) vara jag som gör något lite extra, bakar eller köper nåt gott, och Christer är en stor älskare av tårta så han tackar inte nej till en extra chans till att få en tårtbit.

      Ja, det blir väldigt lite tjejsnack nu för tiden då jag mest umgås med karlar…

      Jag tänkte byta tillbaka till mitt flicknamn jag med efter skilsmässan men ungarna ville att vi skulle heta lika så då behöll jag ”giftasnamnet” men bytte snabbt då jag blev ”beordrad” att byta av namnets ägare. Det är inget jag sörjer precis.🙂 Jag är stolt över att bära min fars efternamn. Mitt giftasnamn var ”lite märkvärdigare” men sånt bryr jag mig inte om. Jag bär ju hellre ett son-namn med stolthet än ett märkvärdigt som faktiskt blev väldigt solkigt då ägaren bar sig illa åt mot sina barn.

      Ha en skön helg!
      Kramen.

  5. Grattis till att ha avslutat medicineringen! Eller en del bara förstås, men då hoppas jag verkligen du ska må mycket bättre. Det i kombination med vårvärme och sol är precis vad du behöver! Jag saknar också tjejsnack, jag har ingen alls att snacka med…förutom fyrfotingarna o dom säger knappt yxskaft, haha
    Alla hjärtans dag är enda gången förutom födelsedagen som jag garanterat får en blomsterkvast. O nej min man är inte alls förutsägbar…
    Ha en trevlig helg, hälsa så gott

    • Tack. Det är skönt för varje tablett mindre jag behöver stoppa i mig. Hoppas och tror och anar en liten bättring i måendet.
      Vi får börja med telefontjejsnack du och jag. Här umgås jag mest med karlar och det är väl inget fel med det men jag saknar ändå tjejsnacket för det är ju nåt speciellt med det. Det är ju tur ändå att vi har våra fyrfota vänner. Och tur att ingen ser och hör mig på dagarna här när jag pratar med Snoozen. Vi kan ha långa samtal men tyvärr så förstår jag inte vad han säger men han svarar mig gång på gång så samtalen kan bli riktigt långa.

      Mysigt med en förutsägbar man då du får blommor.🙂 Jag fick en stor blombukett första födelsedagen jag firade med Christer. Han skickade den med blombud. Jag var alldeles lyrisk. ”Njut av den du för det kanske är den enda du får av mig” sa han.🙂 Men jag har fått blommor en gång till och det var när jag flyttade hit. Då stod ett blomsterarrangemang och en tårta på bordet då jag kom hit sent på kvällen med det allra sista. Sen har jag inte fått nå mer blommor. Kanske ska skriva om det i bloggen (för den läser han) så kanske det blir en blombukett igen…😉
      Nu ska jag koncentrera mig på skidåkningen.
      Hoppas du har en skön helg trots att du är ensam i helgen. Christer hälsar tillbaka.🙂
      Kramen.

  6. Vilken fin cup cake du fick! De va gulligt!!
    Skönt att få sluta med lite tabletter.❤

  7. Härligt att det går framåt.
    Kramis

Kommentera

