Sportlördag med kakbak.

120203 Strålande sol över åkrarna i Storsved - motljusbild.

Vilken härlig lördag! -8º i morse. Solen har glatt oss med sin närvaro idag men vem har haft tid att vara ute? Inte vi. Vi har haft fullt upp ändå. Först löste vi melodikrysset, som vanligt, och under tiden åt vi frukost. Mysigaste frukosten på hela veckan, tycker jag. Efter melodikrysset hann vi se lite av herrarnas skidskytte Så var det dags för damernas 1,5 mil på skidor. Under tiden vi tittade på det loppet kom Leif och hälsade på så jag/vi blev lite okoncentrerad eftersom vi satt och pratade och drack kaffe. (Jag tog min starka magtablett en timme tidigare så jag skulle kunna fika med gubbarna). Det var trevligt att få besök.🙂

Sen blev det en liten paus så jag la mig på soffan och försökte slappna av innan det var dags för herrarnas 3 mil. Det blev spännande… Svenskarna gjorde bra ifrån sig och då Johan Olsson vann hela loppet var lyckan total. Då hade C lagt sig för att vila middag så han missade det spännande slutet på 3-milen.

Så blev det en liten paus igen då det inte var nåt att se på tv så jag tog och gjorde Bregottkakor och missade på det sättet början av hockeymatchen mellan Sverige – Ryssland.
Bregottkakor.Bregottkakor var väldigt populärt att göra på 1990-talet så det var länge sen jag gjorde såna. Jag har haft svårt att få tag på majsmjöl och har inte vågat använda majsstärkelse istället då jag inte vet om det är riktigt likadant. Men för ett par veckor sen hittade jag majsmjöl på affärn här i Järvsö så nu blev kakorna gjorda. Första plåten blev lite välgräddad och den andra plåten hade kunnat stå i ugnen ca ½ minut till men de får duga. Jag får se till att lyckas bättre nästa gång.

Jag såg 7 minuter av första perioden i hockey och nästan hela andra och tredje perioden. C lagade mat idag och bjöd på Janssons frestelse till tredje perioden. Jättegott! Han gör så himla god Jansson. Och tänk… Sverige vann matchen med 4 – 1!

120203 Härliga vinter.Stunden mellan hockeymatchen och Melodifestivalen ägnade jag åt att göra chokladrutor (jag hade förberett in i minsta detalj) och åt att diska.
Nu tittar jag på Melodifestivalen på datorn samtidigt som jag gör färdig den här bloggen. C tittar på något ”vettigt” program på tv:n i vardagsrummet men jag har lovat att säga till då Thomas DiLeva ska sjunga, för honom vill han se.🙂
Nu har jag sett alla artister i kvällens deltävling. Thomas DiLeva är bäst, tycker jag. Övriga låtar är också bra, ingen var bättre än den andra, så de får komma på andra plats här hos mig.🙂 Sen får vi se hur svenska folket tycker.

En riktigt mysig lördag. Jag hoppas morgondagen blir lika mysig fast utan melodikrysset då. Men det är både skidåkning och ishockey och då är det Sverige – Finland som möts i hockey så det borde bli riktigt spännande. Men blir det lika strålande sol i morgon ska jag se till att gå ut en liten stund i nån paus.

Igår var vi till Bollnäs och klippte oss hos Maria Kopparmalms. Vi blev så fina så.
Men innan vi klippte oss var vi in på Albert & Herbert och kika. C fick tag på ett par nya mysbyxor, en flanellskjorta och strumpor medan jag hittade små Toblerone.😉 Vi hann även med att fika hos äldsta dottern E. Och då vi var på väg dit fick vi syn på yngsta dottern, L, som var på väg från affärn så vi plockade upp henne efter vägen, körde henne hem så hon fick gå in och packa upp sina varor och så tog vi med henne till E. Vi vräkte i oss goda hembakta bullar och drack gott kaffe och så fick vi klappa katterna lite också.
När vi klippt oss var vi så hungriga, trots att vi ätit bullar innan klippningen, så vi åkte på Max och åt innan vi åkte till Willys och handlade. Vi var hemma vid 20-tiden.

120203 Vinterväg i solsken.Idag bjuder jag på tre soliga bilder från förra veckan för så här vackert var det här idag med.

8 responses to “Sportlördag med kakbak.

  1. Hej, vår helg liknade din som du förstår, fast vi såg ingen hockey (tack o lov, hihi) och jag har inte bakat…
    Däremot har jag varit ute med Blinka ett par vändor i skogen, man behöver röra på fläsket även när det är mycket sport på teve. Egentligen skulle jag ju sitta på motionscykeln när jag tittar, det var ju så det var tänkt, men av någon anledning så känner jag mig störd när Hasse är hemma. Så jag sitter hellre där när jag är ensam (!)
    Nu tar vardagen vid igen, det märks egentligen bara på att Hasse åker ut o jobbar, annars är det ingen större skillnad. Förr har jag haft åtminstone en aktivitet i veckan hemifrån, nu känns det ganska trist att inte ha det! Men att åka till badet funkar ju inte när det inte går bussar och Hasse jobbar…jaja, det blir nog bra ändå
    Kramen

    • Jag brukar heller inte cykla när Christer är hemma. Det är liksom skönast att göra det då jag är ensam hemma.
      Mina promenader blir inte långa alls men det är skönt att komma ut och få lite frisk luft.

      Vad tråkigt för dig att inte ha tillgång till en bil så du tar dig iväg nånstans under veckorna. Visserligen så kanske du inte skulle åka ut så ofta (genom sig själv känner man andra?) men bara att ha möjligheten. Och badet är ju inte helt fel. Du vet väl att du kan ta sjukresetaxi till badet om du har remiss på bad? Men det kostar ju en del innan man kommit upp i resetaket. Kanske är värt att kolla upp hur det fungerar? Det kan ju vara bra att få komma iväg hemifrån en gång i veckan i alla fall.
      Jag är glad åt att jag kan åka och bada även om det varit rätt jobbigt nu på sista tiden då jag inte känner mig helt i form för att köra bil ens. Det blir envisan som ser till att jag tar mig iväg. Lusten och orken finns inte just nu men den återkommer väl då medicineringen minskar.

      Ha en bra vecka!
      Kramen.

  2. Visst var det fullt upp med all sport på tvn.Lördagen tillbringades dels framför tvn dels på sjukhusjouren med dottern. Lunginflamation blev domen, eller som S sa ett minne från London.
    Jag håller med om mellon, DiLeva var bra men jag tyckte om Ulrik Munter.Att vara så ung och så duktig,imponerande! Dock förstod jag inte svenskafolkets röstning, men ska inte klaga då jag inte röstar själv.
    Söndagen blev utflykt till husbilsmässa men vi var hemma till hockeyn. Då blev det äppelpa jmed vaniljsås och nykokt kaffe;mums!
    Hoppas att solen lyser på dej och att allt e bra
    Kram

    • Nämen stackarn, har hon fått lunginflammation. Det är inte roligt. Var det dålig luft i London eller var hon ute och slarvade?

      Jag kan heller inte klaga på hur det går på melodifestivalen för jag överlåter röstningen till dem som känner sig tillräckligt engagerad och rik. Det blir ändå inte rätt låt som vinner och får åka iväg.

      Åh, va gött med äppelpaj med vaniljsås. Det var länge sen jag åt det. Är ju inte så sugen på nåt speciellt nu för tiden. Är nöjd med ett par skorpor och ett glas o’boy när jag blir sugen på nåt. Tyvärr så syns det inte på vågen att jag äter så lite som jag gör nu för jag stoppar ju i mig rätt hög dos av kortisonet.
      Men kaffe ska jag ta mig nu för klockan har passerat 14 och jag har tagit min magtablett. Sen får jag väl rusa på toa för jag har en sån dag idag men det skiter jag i för jag vill ha kaffe och det NU.

      Solen har lyst så vackert här idag och jag hoppas strålarna sträckte sig även ner till dig. Hälsa familjen och hälsa krya på sig till dotra.
      Kramen.

  3. Vilka fina vinter foton du har ! Nog blir det vackert så det förslår när solen visar sig🙂
    Tänk Ninni, nu dröjer det inte alls länge förrän våren gör sig påmind🙂 Kramen….

  4. Så vackra bilder, kram på alla hjärtans dag

Kommentera

