En ny gäst vid fågelbordet.

En gammal dammsugare och en kupévärmare fixar frusna rör.I morse när vi vaknade hade vårt kallvatten i köket frusit. Bara kallvattnet, varmvatten kom det ur kranen. Alltså hade det inte frusit där vattnet går in i huset utan någonstans på väg till kranen. C satte igång direkt för att fixa till det och han är en liten uppfinnarJocke då det behövs. En gammal dammsugare med utblås kopplades till kallvattenröret och för att dammsugaren skulle blåsa varmluft så ställde han en kupévärmare vid luftintaget till dammsugarn. Det tog inte lång stund förrän ledningen tinat och vi fick kallvatten ur kranen igen.😉
När vårt vattenrör precis tinat upp kom ”Bonden” hit och ville låna en kupévärmare för vattnet hade frusit nere hos honom. ”Låna du inte ut dammsugarn till honom?” frågade jag. ”Nä han har inte såna rör som vi har häruppe så det fungerar inte för honom att använda dammsugarn” sa C. Synd för ”Bonden”.

Vi har haft en lugn dag idag med skidåkning på tv och lite datoriserande däremellan. Jag har suttit och lekt med bilder i photoshop, det är ju så himla roligt.

 120203 Vinterträd. 120203 Vinterväg.

Torsdagen blev ingen aktivare dag som jag hoppats. Jag låg mest hela förmiddan och på eftermiddan skulle jag till distriktssköterskan och ta bort de två stygnen där de tog biopsin så C skjutsade mig dit och så passade vi på att handla efteråt. Väl hemma igen lagade jag mat medan C vilade. När vi skulle äta mådde jag så illa så jag fick knappt i mig något så jag la mig direkt efter maten och lämnade C med disken.

Fredagen började inget vidare den heller då jag var för yr för att köra in till Ljusdal för att bada. Jag blev hemma. Sur som ättika och vrång. Var ändå ut och fotograferade ett par gånger på går’n mellan vilopauserna i sängen. Gick som en fyllhund men det var gôtt med lite frisk luft ändå. Första gången var det mulet men solen försökte bryta sig igenom molnen. Det var -15º. Andra gången hade solen lyckats ta sig genom molnen och det var nån grad varmare ute. De bilderna kommer i nästa blogg (tror jag).

På eftermiddan var jag lite piggare och då tog jag itu med att baka. Kan ju inte vara utan fikabröd om det kommer folk i helgen, tänkte jag. Det blev en chokladsockerkaka med glasyr på och en kokoskladdkaka. Jag hade att göra hela eftermiddan då allt tar så evinnerligt lång tid för mig men jag var nöjd med resultatet och det var skönt att lyckas göra något som syntes.🙂
När C kom hem började han med att skotta bort snön som kommit under dan. Jag hade satt mig för att jag skulle klara av att dammsuga och dammsög halva huset sen kom C och dammsög resten av huset så jag fick laga färdigt kvällsmaten (ostpaj av västerbottenost) och diska undan efter bakandet. Skönt att få hjälp.
På kvällen tittade vi på en ”Irene Huss”-film, ”I skydd av skuggorna”.

120203 Vinter hos oss.Tog den här bilden med blixt för då syns snöflingorna.

Igår löste vi melodikrysset som vanligt samtidigt som vi åt frukost – veckans mysigaste stund nästan. Ute var det -25º men inne hade vi det varmt och skönt. Tänker på vad lyckligt lottade vi är som har tak över huvet och slipper vara ute och frysa när det blir så här kallt.

Senare på förmiddan kom Leif och hälsade på en sväng. Han hade med sig vaniljmunkar. Va gôtt. Men jag kunde inte dricka kaffe, det var för tidigt på dan för mig, så jag fikade med mjölk. Det är tur att det finns mjölk. Den räddar mig många gånger nu när jag mår illa ofta för mjölken gör då gôtt dit den kommer.

120204 Svartmes. 120204 Svartmes.
120204 Svartmes. 120204 Svartmes.

Upptäckte en ny gäst vid fågelbordet igår. En svartmes ska det vara om jag kollat rätt i fågelboken. En liten söt rackare. Idag när jag var ut och fyllde på fågelmaten satt det två stycken små svartmesar i syrenbusken och de flyttade sig inte fast jag stod alldeles i närheten. Hoppas de inte är så kaxiga så att Snoozen får tag på dem.

Båda döttrarna skulle komma till oss på lördagseftermiddan så C åkte för att handla lite. Äldsta dottern, E, hade ett middagsförslag som vi behövde några delar till och så behövdes det läsk till maten också.
Så kom då tjejerna och vi fick en trevlig eftermiddag och kväll tillsammans.
120204 Flämtande uttern.E lagade mat och L diskade (med viss hjälp av E ska sägas) så jag försökte att hålla mig i skinnet och inte göra något (vilket är väldigt svårt). Vi åt något som heter ”flämtande uttern”, ett recept E har fått av sin svärmor. Det var riktigt gott så det ska jag nog testa att göra nå tag själv också. Men först ska C få ta igen sig efter all kyckling- och färskpasta-ätande. Vi åt kyckling med färsk pasta i fredags (för en vecka sen) och så nu igen… det är inte hans favoritmat, om jag säger så, men han äter det i alla fall.🙂

Det är så mysigt då ungarna är här och hälsar på för då blir det lite liv och rörelse i huset och så kommer det där syskongnabbet fram och det känns som ”förr i tiden” då jag hade 3 – 4 tonåringar boende hos mig för jämnan.🙂

Igår kväll såg jag naturligtvis på melodifestivalen. De tre bidrag som inte gick vidare tyckte ju naturligtvis jag var bra låtar som borde gått vidare. Av de som nu gick vidare så var det tackochlov de bästa, ”Loreen” och ”Dead by april”, som gick vidare till final. Loreens uppträdande var häftigt, tycker jag. Ensam på scenen och åtminstone jag blev trollbunden av hennes röst, låt och rörelser.

120204 Snoozen.

Veckan som kommer verkar bli lugn. Det är bara bad x 2 och provtagning så jag hoppas jag fixar det och slipper ställa in något. Och så har jag börjat räkna ner för om 10 dagar slipper jag två TBC-mediciner och då borde jag börja må lite bättre.🙂

Nu har jag haft ett litet uppehåll för att titta på robotarna i ”Äkta människor”. En lite konstig serie egentligen. Jag vet inte om jag ska hålla på robotarna eller de som vill bli av med alla robotar. Otäckt samtidigt för kan man få folk att sköta om dockor och konstgjorda djur så är inte steget långt till att skaffa robotar som blir som familjemedlemmar…

Undrar om det är meningen att jag ska kunna publicera den här bloggen alls. Internet strular, bilderna strular och nyss blev det ett kortare strömavbrott…

120203 Domherrar.

13 responses to “En ny gäst vid fågelbordet.

  1. Vilken tur att röret inte hade gått sönder. C e en riktig klurgubbe, kan riktigt se honom framför mej klia sej i huvudet och sedan gå till ”attack” mot problemet.
    Här har snön vräk ner hela helgen, 40-50 cm och som mest -10 och lägst -25.Fy fan att det kommer nu!! Och på tv säger dom hellre nu än i december, varför? Det e väl i december man vill ha snö och kallt inte nu när jag vill ha vår! Kroppen e i kaos så jag förstår dina nätter, mina ser nästan lika dana ut.Somnar men vaknar efter 1 timme med kramp och ”tandvärk” i hela kroppen. Vaknar jag inte brukar S väcka mej då jag gråter,gnyr och skriker i ”sömnen”. Ska höja min tablettdos nu så förhoppningsvis blir det bättre.
    Söta fåglar, tror inte jag har sett några svartmesar förr.Får hoppas att Snoozen inte tar dom!
    Ha en bra vecka, krammmm

    • Åh, fy sjutton vad snö ni fått!!! Vi har inte fått nån snö alls i helgen men hade -25º i lördags men sen har det inte varit SÅ kallt.
      Ja ni får då snö till sportlovet i alla fall då men nog tycker jag som du att det är i december jag vill ha snö. Till jul.

      Kan tänka mig hur din kropp mår när ni har sånt väder. Jobbigt att inte få sova och när kroppen bara värker och värker. Hoppas det hjälper för dig att höja tablettdosen.
      Jag har haft ett par hyfsade nätter men natten till idag var det kört. Det blåser…

      Svartmesarna verkar vara snabba då det gäller så förhoppningsvis klarar de sig från Snoozen. Han verkar inte vara nån vidare till fågeljägare och det är ju tur det.
      Hoppas du får en bra vecka med mycket sömn på nätterna och en kropp som känns som en påse bomull.😉
      Kramen.

  2. Hej vännen skönt att börja räkna ner.Dina domherrar är så vackra har bara sett dom en gång i år, verkar inte vara något bra ställe för domherrar där vi bor.Svartmesen är en tuff lite fågel är lite lik tuffa blåmesen i sitt sätt. Söt!
    Vi har det bra där vi är och renoveringen fortskrider för nu är allt rivet😉
    Ha en bra vecka så gott det går. Love! ♥

    • Om jag kunde skulle jag skicka några domherrar till dig för här finns det många. Ja, svartmesen blev jag väldigt förtjust i på en gång då jag tittat på den en stund. Den verkar strunta i vilka andra fåglar som är vid fågelbordet, ser det som fullt naturligt att han ska vara där med hur stora fåglar som helst.🙂
      Skönt att ni har det bra och att arbetet går framåt.
      Ha det gôtt och hälsa alla.
      Kramen. ♥

  3. Haha..ja man ska ju inte skratta åt frusen vattenledning, men hans partentlösning var ju lite kul. Vår pump till stallet la av igår i kylan, men den kom igång igen efter några timmars varmluft på sig. De e mycket som får stryk i denna kylan, vi har ju legat neråt -26 o de e otroligt mycket för att vara här, vet inte äns om jag varit med om sån kyla förut här nere.
    Hoppas de milda till snart för nu är jag trött på kylan.
    Kramiz

    • Alla lösningar är bra utom de dåliga.😉
      Vad kallt ni haft det. I fjol vinter var hela vintern kall men den här vintern är vi ju inte van att det är mer än några få minusgrader. Det går fort att bli bortskämd.
      Ha det gôtt!
      Kramen.

  4. Jag gillar Äkta människor skarpt, för den får mig att använda hjärnan! Vi är inte långt ifrån robotvärlden och jag sa till Hasse igår att om dom istället gjort robotar som liknade lådor utan anletsdrag så hade aldrig diskussionen om mänskliga robotar förekommit! Men jag tycker det är så spännande att utveckla tanken på hur det ska gå….
    Gillar inte C kyckling, min älsklingsrätt! Hasse gillar det, men inte hel kyckling med ben, han vill bara äta filén…så när vi äter kycklingklubbor så sitter jag och gnager på både hans och mina kycklingben…
    Nu blir det andra koppen kaffe, ute blåser det halv orkan, det ser mycket oskönt ut!
    Kramen

    • Ja den serien sätter igång tankeverksamheten och fantasin, det är då sant.🙂
      C gillar inte hela kycklingdelar nåt vidare alls och jag tror det är just det där gnagandet han inte gillar. Påstår att det blir så mycket ”spill” på kycklingen så det är bättre med filéer. Vaddå spill. Jag kan gnaga och jag kan pilla bort överblivet kött till Snoozen om så är. Kycklingfilé kan gå med nån goan sås men bäst är då jag skär små bitar av kycklingfilén, steker dem och gör currysås. (tråkigt…) Själv så skulle jag kunna äta kyckling i stort sett varje dag för man kan variera det så mycket. Kött ö h t skulla jag kunna äta varje dag men så är jag nästan uppfödd på det också, bondjänta som jag är med en far som jagade älg dessutom.
      Gôtt med kaffe…. jag har inte druckit nåt kaffe alls idag för magen kändes inte stabil nog att klara av det idag. Annars brukar jag ta en eller ett par koppar på eftermiddan/kvällen.
      Kramen.

  5. Tjohej vet inte om jag tycker att jag hinner med så mkt just under helgerna bara småsaker. Försäljning i all ära men har inte sålt speciellt mkt. Är det okey att lägga ut länken här hos dig till min säljsida så gör jag gärna det så är det säkert någon som hittar något så att säga. Dessutom så ska jag ju uppåt i slutet på månaden så då kan man ju ta med det till Bollnäs. *L*
    Här kommer länken: http://livetssaga.blogg.se/category/forsaljningsmapp.html
    Ha en bra tisdag i kylan…

  6. Jobbigt att du ska vara så yr och trött. Nu har jag haft tre helt jätte bra dagar. Ikväll bytte jag gardiner och igår höll jag på med en massa annat. Det är ju bäst att passa på och göra allt nu även äta allt, på tisdag är det dags igen. Hoppas du blir bättre så du orkar mer kram

    • Ja, jag börjar lessna på det här yrseltillståndet nu. Men jag har lyckats göra något nyttigt både måndag och torsdag så jag får väl vara nöjd med det. Onsdan låg jag mest hela dan, tisdan var jag och bada, de andra dagarna har jag legat en hel del på förmiddagarna men kunnat utföra nånting på eftermiddan men blir så otroligt trött så jag tar mig knappt igenom det jag föresatt mig att göra.
      Njut av dina pigga dagar! De är du värd! Du får igen det sen efter nästa behandling – känner med dig.
      Kramen.

Kommentera

