”Det onda ögat” är lite bättre… ett tag i alla fall…

120130 Nötskrika

Idag har jag varit ”dagvill” hela dan, dvs jag har inte vetat vilken dag det är. Inte så konstigt att jag blir ”dagvill” heller då varken veckan som var eller den här veckan varit riktigt som den ska då jag inte varit på badet. Annars är det baddagarna som ser till att hålla mina veckodagar på plats. Att jag inte badade igår berodde på att jag bedömde att det var vettigast att hoppa över badet för annars skulle det bli för jobbigt för mig att åka till ”Ögon” i Hudiksvall. Förr har jag ju klarat av båda delarna samma dag men det är lite annat nu sen jag började med TBC-medicinerna. Jag måste verkligen prioritera vilket som är viktigast att orka med.

C skjutsade mig till ”Ögon” igår. Han hade rätt lugnt på jobbet och jag skulle inte vara på ”Ögon” förrän kl. 15 så han tog ledigt. Det var skönt att få skjuts och slippa bussen. Dels för att nu gjorde det inget att jag somnade (klarar inte att hålla mig vaken så länge då jag åker bil/buss nu för tiden) för det var ingen risk att jag skulle missa nån busshållplats men även för att jag slapp utsätta mig för så mycket folk och eventuella virusar. Jag har fått rätt skarpa tillsägelser att jag ska tänka mig för eftersom jag är extra infektionskänslig nu när jag tar TBC-medicinerna. Det är ju en massa antibiotika av olika slag jag stoppar i mig och av vissa är det ”hästdoser” så immunförsvaret blir rejält försvagat eller t.o.m. i stort sett obefintligt enl. sjukvårdspersonalen.

Ögon.

I en och en halvtimme var jag uppe på ”Ögon”. C var med mig ungefär halva tiden (han satt i väntrummet) men var sen tvungen gå ut och flytta bilen då den stod på en 1-timmes ruta. Det är fruktansvärt dåligt med parkeringsplatser vid sjukhuset. Sen får han allergisnuva också då han är inne på sjukhuset så han fick lida hela kvällen för att han var därinne med mig. Vad han är allergisk mot där vet vi inte. Han är ju dessutom allergitestad men ska enligt det inte ha några allergier… men allergisk blir han i alla fall.

De undersökningar som gjordes var synkontroll, kontroll av färgseende, ögontryck (var lite för högt på höger öga), hur pupillen reagerar på ljus, nåt där det kollas så inte något öga sticker längre ut än det andra (vet inte vad den kallas) och så undersökte hon ögonen noggrant innan jag fick pupillvidgande och så samma undersökning efter jag fått pupillvidgande, en undersökning då hon sätter en stor lins på mitt öga och så ultraljud på båda ögonen. Sen var en annan läkare in och undersökte lite också för nu ska min ögonläkare vara borta i två månader igen. Hon är ST-läkare så hon pluggar emellanåt och nu ska hon till Örebro och lära sig några fler sätt att operera ögon på.

Ögat var lite bättre än sist, vilket jag förstått då jag inte har ont längre. Jag ska inte sänka kortisonet nåt innan jag varit på nästa återbesök som ska bli om ca 3 veckor. Nästa gång får jag en annan läkare då. Sen ska min ögonläkare skicka en remiss för magnetröntgen av ögat för de vill få en riktig bild av hur det ser ut i den bakre delen av ögat.

120131 McDonalds.

Jag hade ju hoppats att vi skulle kunna kika lite i affärer nu när jag åkte bil men vi var till Claes Ohlssons för jag skulle köpa CD och DVD-skivor men när vi hade handlat färdigt där så orkade jag inget mer så då åkte vi till McDonalds och åt innan vi åkte hemåt igen. Så det där med att kika i affärer får jag spara till nån annan gång när jag orkar lite mer.

Vad har annars hänt sen sist jag skrev?

I söndags fick vi besök i två omgångar. Först kom U och E promenerandes hit. Vi fikade, pratade en massa och titta på lite skidåkning. Sen på kvällen kom äldsta dottern, E, och hälsade på. Då bjöd vi på chokladpudding. Så det var en riktigt trevlig dag.
I måndags hade jag magknipsdag så då gjorde jag inte så mycket mer än rände på ”huse”.
Idag har jag legat x flera för jag är så trött och har rejält med värk.
Resten av veckan blir förhoppningsvis mer aktiv med en piggare kärring.😉

120130 Vita tulpaner.

10 responses to “”Det onda ögat” är lite bättre… ett tag i alla fall…

  1. Vad skönt att ögat e bättre!!
    Du ska se att det vänder nu.Xtra bra att din nya läkare var och tittade på dej, på så sätt fick ni träffa varandra innan. Han eller hon fick se ögat och du fick träffa vederbörande ,alltid bra.
    Här nere e det hyfsat men vi väntar på snöovädret som beräknas komma in vid lunchtid. Jag känner av att det e på ingång då kroppen ”skriker och gnisslar” o nacken e stel som en pinne,suck.Men det e synd att klaga, när det känns som värst får man tänka på alla som har det värre;)
    Jag har ju iallafall en underbar familj och fantastiska vänner(ta åt dej)
    och i morse gav sonen mej en spontan kram innan han sprang till skolbussen. Det händer inte varje dag ska jag säga!
    Kram på dej och hopppas att helgen blir bra.
    PS.Snön har börjat yra allaredanDS

    • 🙂 Mitt öga har blivit bättre och sämre hela tiden så jag har inga större förhoppningar denna gång heller. Jag har fortfarande veck på näthinnan och är svullen i ögat men det hade blivit lite, lite bättre sen sist. Men man vet ju aldrig, det är kanske nu det vänder.🙂
      Jag kan tänka mig hur din kropp skriker och mår dåligt inför snövädret. Klart att du får klaga! Visst finns det de som har det värre men jag vet att du har det jobbigt med din värk och du har också rätt att klaga. Jag var själv uppe en stor del av natten till onsdag med värk och hade grym värk igår men idag har värken varit mildare. Ta nu inte i med snöskottningen så du blir ännu sämre. Kanske sonen tycker att det är kul att köra snöslunga?
      Jag suger åt mig…😀 Ja familjen är viktig då man mår dåligt och vännerna också naturligtvis (ta åt dig själv du :-)). Spontana kramar av tonårssöner värmer mest av allt eftersom de inte är så frekventa.🙂
      Hur mycket snö har ni fått?
      Ha en bra helg och spara lite snö till S så han också får köra lite snöslunga.😉
      Kramen.

  2. Först: vilka jättefina domherrar du har lagt in bilder på, man blir så glad av dem! Jag fotade lite mer fåglar härom dagen, måste nog be Hasse att putsa fönstret så jag kan ta bättre bilder, ”ler”.
    Skönt att ögat är bättre, trist dock med nya läkare hela tiden, det är ganska ansträngande att träffa någon som även om dom läst in lite inte har någon relation med dig.
    Vi hade sjutton kalla när jag vaknade, tack o lov går det uppåt, bara tio nu. Blir flera korta promenader då, på max en halvtimme. Satt och cyklade till Mästerkocken igår, men tycker det är ganska drygt och tråkigt. Skulle mycket hellre dansa zumba, hihi
    Kramen

    • Kul att du gillar mina domherrar. Jag är så fascinerad av domherrarna så jag kan titta på dem hur länge som helst.🙂 Jo, det gäller att putsa fönstret så det slipper bli lortfläckar på bilderna.😉 Jag har försökt sitta stilla på altanen för att fotografera fåglarna också men det är nästan lögn i h-e att fånga dem på bild då. De märker minsta rörelse och hör allt också så det är bättre att vara inne och fotografera dem. Det är varmare också.😉
      Ögat är bara lite bättre men det har vänt sen förra gången i alla fall.
      Vi hade endast -12º i morse men nu ikväll är det -18º. Jag har mått så dåligt idag så jag har sovit bort det mesta av dan.
      Kramen.

  3. Tack för visiten, ang. kvitton o det så är det ju upp till var och en hur länge man sparar, jag är en slarver kan jag erkänna men försöker o spara kvitton som är ”viktiga” åså alla betalda räkningar men där fick jag tips från en på fejjan att dra ut kontoutdrag så slipper man spara räkningarna…blir ju lite mer plats då. Men när det gäller förvaltarskapet där är jag tvungen att spara allt så en låda i källaren med allt finns för hans ”räkning” så att säga.

    Jag o ungdomarna åker till Bollnäs under de tre första dagarna på sportlovet, ska besöka sonen som bor där sen blir det en tur till Bollnäsberget, Ljustorget hoppas jag hinna besöka och besök hos ett annat par som bor i närheten som jag har på bloggen o fejjan. Full fart V.9 med andra ord. // Ha det gott till nästa gång.

    • Vad kul att ni ska till Bollnäs! Ska ni åka skidor på Bolleberget? Varför inte prova Järvsöbacken?
      Hoppas ni hinner med Ljustorget också och om ni kommer häråt så slå en signal kanske vi kan träffas, om inte annat en snabbis nånstans. (om jag är på benen den dan) Mina telefonnummer hittar du på fb.
      Kram.

  4. Hej och tack för du alltid skriver i min blogg. Skönt om onda ögat blir bättre, du har det nog just nu jobbigare än jag har. Och som du skrev guld värt att Jan följer med mig han är ju så snäll. Men vissa klarar ju inte av att vara på sjukhus. tänk vad olika det är med mediciner du blir trött och jag blev konstigt sprittig av dom. Visste inte vad jag skulle ta vägen men fixade det med en sömntablett. Idag mår jag lite mer illa men står ut, blir dåligt med mat bara. Hoppas det går åt rätt håll med dig och jag får styrka bara att läsa det du skriver du har det jobbigt och vet att jag kommer väl att ha mitt jag med nu ett bra tag framöver med den här cancern.kram

    • ”Det onda ögat” har blivit bättre och sämre så många gånger så jag ställer inte så stora förhoppningar till att det ska vända den här gången heller men jag bad läkarn om att inte ha så bråttom med att trappa ner kortisonet så kanske det kan gå bättre.
      Det är säkert inte något vidare att bli för pigg av kortisonet men jag skulle inte haft något emot att bli lite piggare. Och som jag mår nu av TBC-medicinerna… jag känner mig riktigt eländigt sjuk ibland, däremellan bara lite sjuk och matt och trött. Idag har jag haft en vidrig dag då jag mest sovit bort dan för jag har inte orkat vara uppe.
      När du mår illa och det blir dåligt med mat så försök hitta något som du kan tänka dig att äta. För mig funkar det med skorpor och O’boy på kvällen då mitt illamående börjar lugna ner sig, kan sätta mig mitt i natten och äta det också om jag fått i mig för lite mat under dan. Men nånting du kan äta utan att känna dig illamående och ät det då, vad det än må vara…
      Vad bra att jag kan ge dig styrka för du ger också mig styrka. Tänk att man kan bli stärkt av att läsa om hur eländigt andra har det. Konstigt men så är det ofta. Vi har våra olika sjukdomar och behandlingar att kämpa med och det gör vi med den äran tycker jag. När vi tagit oss igenom det här kan vi sträcka på oss och vara stolta och känna att Gud verkligen måste älska oss eftersom han prövar oss så här.
      Kramen.

  5. Det är sannerligen inte roligt att sova bort dagarna, men inte heller är det roligt då man inte kan sova på nätterna, vet inte vad som är värst. Det är nog dina många mediciner som spökar förstås, men huvudsaken är att du inte får alltför mycket mera ont! Fast jag vet att dottern säger att hon hellre tar värken än den eviga tröttheten hon fick då hon tog medicin mot fibron.
    Läste allt vad det var för smaskigt på menyn hos er ikväll, maken skulle bli överlycklig, han har inte sett ett smörpaket här hemma på snart ett år, bara MiniLätta, haha
    Det enda jag vet att han dock längtar ordentligt efter det är stekt fläs k och löksås så jag ska nog lyckliggöra honom och steka det någon dag, kanske ska jag passa på på Alla hjärtans dag den fjortonde? Var inte det en bra idé?
    Nu ska jag in i duschen, väljer att göra det på kvällen så man slipper gå ut med blött hår.
    Kramen

    • Nej det är inte roligt att sova bort dagarna, inte heller är det roligt då jag inte kan sova på natten. På dagarna är det en konstig trötthet som antagligen hör ihop med TBC-medicinerna och så är jag yr och illamående och liksom darrig inuti kroppen och matt. På nätterna är det värk som håller mig vaken men det är inte så mycket värre än vanligt ändå. Men det blir bättre framåt midsommar när jag är färdig med TBC-behandlingen.😉
      Det är nog lättare att tackla värken än tröttheten så jag instämmer nog med din dotter där.

      Jag tycker det låter som en bra idé med fläsk med löksås på Alla hjärtans dag! Det kanske är det mest uppskattade du kan ge till en gubbe svältfödd på fet mat?🙂
      Kramen.

Kommentera

