CPAP-koll och en ny kontorsstol.

Gulsparv.

Nu är det några dagar sen jag skrev men det har inte hänt så mycket här sen sist. Jo, jag var till CPAP-mottagningen i Hudiksvall i onsdags.  Enligt de diagram som visas då minneskortets data förs över till CPAP-mottagningens dator så fungerar behandlingen väldigt bra. Men jag vaknar då och då under natten och det verkar vara då lufttrycket i masken ligger på högsta så frågeställningen nu blev: Vaknar jag p.g.a. att jag behöver ännu högre lufttryck eller vaknar jag för att jag blir irriterad då det är så högt lufttryck? Antagligen är det första frågeställningen som är orsaken så nu ökades lufttrycket ännu mer i masken. Både startlufttrycket och högsta trycket. Sen får vi se nästa gång minneskortet ska in för granskning om jag vaknar färre gånger vid högre lufttryck eller inte. Det är otroligt vad mycket de kan registrera via en sån där apparat.

När jag var färdig med CPAP:en tog jag hissen några våningar upp i huset och passade på att hälsa på en vän som var inlagd på en avdelning där. Min vän skulle skrivas ut samma dag men vi fick en pratstund som vi fyllde väl med massor av prat som alltid då vi pratar med varann. Det var trevligt att få träffas även om omständigheterna/omgivningarna hade kunnat vara trevligare. Jag hoppas min vän kryar på sig och slipper bli inlagd på sjukhuset fler gånger.

Sen tog jag bussen hem till C som låg hemma med feber. Jag klarade av att laga kvällsmaten men sen ”kurska” jag så C fick ta disken så jag fick lägga mig en stund.

Nya kontorsstolen.Igår gick vår kontorsstol (datorstol) sönder. Ett av de fem ”spindelbenen” gick av. Jag satt längst fram på stolen och benet som gick av var där bak så det borde inte haft så mycket vikt på sig. Jag hann resa mig så jag slapp ramla baklänges tillsammans med stolen i alla fall.🙂 Så när C kom hem från jobbet for vi till Möbeltjänst i Tallåsen (utanför Ljusdal) och köpte en ny stol och så blev det en ny skrivbordslampa också. Stolen är så skön att sitta i och den är mindre och lämpligare än den förra.

På väg hem var vi in till vänner som behövde hjälp med att förnya sin registrering av virusprogrammet. Lite kaffe och småprat blev det innan vi åkte till Öjerestaurangen där C bjöd mig på mat. Tur var väl det för det hade varit jobbigt att laga mat då. C åt en ädelostpizza medan jag åt Filé mignon. Jag känner sån avsmak bara jag tänker på pizza nu så det är ju tur att restaurangen har många andra rätter att välja mellan.
Det är mycket nu som jag har svårt att ens kunna tänka mig att äta men det är väl för att jag är mer eller mindre illamående mest hela tiden. Blir jag för hungrig blir jag väldigt illamående så då vill jag nästan inte ha nånting alls att äta utan då äter jag bara för att jag måste. Tror inte jag haft så dålig aptit förr nångång. Jag som annars älskar marabou’s nonstop-chokladkakor tycker att de är rent utav äckliga nu.  Tänk hur det kan bli.

Idag har C hjälpt Leif med Leifs mammas flytt till ett äldreboende.
Min Mor och jag fick alltså fixa Melodikrysset själva och det gjorde vi utan några större svårigheter.
Inte var det några större svårigheter för mig att släpa snabeldraken runt hela huset heller mer än att jag blev trött och dyblöt i svett men det gick ju att åtgärda. Så just nu rullar inga Snooztussar i huset. Skönt att jag är lite piggare en del dagar.
En sväng ner på apoteket för att ta ut några mediciner som snart är slut och så en snabb sväng in på ICA klarade jag också av men resten av dan har jag inte gjort många knop. Jag behövde inte laga nån mat ikväll heller då C blev bjuden på mat av Leif. Till mig (och Snoozen) köpte jag, då jag var in på ICA, grillad kycklingklubba som jag gnagde i mig tillsammans med nachochips, körsbärstomater och vitlöksdressing. Riktigt gôtt.

Som vanligt då det är lördagskväll så är det inget sevärt på tv. Jo, C verkar ha hittat nåt han vill se nu, det är väl nåt program om bilar, motorcyklar, historia, krabbfiskare eller lastbilar som åker över is men tidigare under kvällen har vi suttit vid varsin dator i olika rum.
Laptoppen står oftast i vardagsrummet så där sitter C oftast med tv:n på samtidigt så han kan hålla ett öga på den. Då blir jag sittande i gästrummet där vi har den stationära datorn. Då jag vill se lite mer av min älskling så gör jag honom sällskap i vardagsrummet.

Nu ska jag göra C sällskap i vardagsrummet och äta en tårtbit. C har namnsdag idag (Karl) så han köpte med sig en prinsesstubbe hem.

Årets första tulpaner.

16 responses to “CPAP-koll och en ny kontorsstol.

  1. Hej! Gratta herr Nillson från mig! Hälsa att dom flaggar för honom härnere!😉 Jag slår dig en signal nån dag sen. kramar

  2. Hej, vi fastnade faktiskt framför konståkningen igår kväll, vansinnigt spännande var det också då vi hade både en duktig finska och två svenskor med. Ett finskt silver var inte fy skam. Sedan satt vi o zappade en stund och hittade engelska Masterchef som sändes i repris, o vips var klockan över midnatt…
    Solen skiner och det är en ljuvlig vinterdag i Dalarna, önskar er en fin söndag/Kram

    • Förr tittade jag ofta på konståkning men nu för tiden blir det aldrig av. Kanske något jag borde börja med för det är vackert att se på och oftast väldigt vacker musik också.🙂
      Masterchef från olika håll men mest från england hittar vi då och då. C tittar oftare än jag då jag antingen sitter vid datorn istället eller donar i köket.
      Vi fick ingen sol här hos oss idag heller.😦 Men vi fick besök i två omgångar istället.🙂
      Kramen.

  3. Gott med tårta🙂
    Hur högt lufttryck har du på cpap:en ?
    Jag vaknar också ibland och det blåser riktigt kraftigt. Nästan så det känns som halsont. Måste ta av den en stund då o liksom börja om från början.
    Jag har antecknat vilka tidpunkter det varit riktigt obehagligt så jag tar lappen med nästa gång jag ska dit. Jag tycker du varit in rätt ofta ?
    Ha en skön eftermiddag, kramen….

    • Tårta är gott om det inte är för mycket grädde på för då tar jag bort en del grädde.🙂
      Lufttrycket på CPAP:en är 8 i starttryck och 20 på högsta tryck. När det blåser riktigt kraftigt kan det väl vara för att den läcker för då blir det ett himla blåsväder i den.
      Jag har varit på två återbesök sen jag fick min CPAP. Först ett efter en månad och då blev det klart att jag behöver en luftfuktare och så blev det ett till återbesök drygt en månad efter då jag borde fått min luftfuktare men jag har inte hunnit ha den så väldigt länge eftersom de glömde skicka luftfuktaren så jag fick hämta den själv istället när jag ändå var till sjukhuset i ett annat ärende. På tisdag har jag chansen att lämna in minneskortet om jag vill ha lägre tryck än det de höjde till nu men jag vet inte hur jag ska göra. Ska testa nån natt till. Annars har man chansen att skicka in minneskortet till dem och beskriva vad man tycker är stökigt med CPAP:en så kan de programmera om kortet och skicka det tillbaka. Tror man bör skicka in det (minneskortet) ungefär var tredje månad annars för att de ska få läsa av det. Jag ska få nästa återbesök om ett år som det lät.
      Det kan nog vara vettigt att skriva upp de gånger det varit något särskilt för de kan ju se det i sina tabeller sen också och då kan de ju se vad som hänt.
      Ha en skön vecka.
      Kramen.

  4. En liten bit tårta e la gott då och då. Men oj har du fått en sån apparat, jag måste ha missat något här. Hoppas de funkar fint.
    Vilken tur inte stolen gav med sig o gjorde dig illa, vi gamlingar (fniss) slår oss ju gärna rätt bra när vi åker i golvet:) Ibland är ödet snällt.

    Kramiz på sig

    • Det var så gôtt med en tårtbit.🙂
      CPAP:en fungerar riktigt bra. Jag sover mycket bättre och har slutat drömma så enormt mycket och knappt några andningsuppehåll och knappt några snarkningar heller.
      Kramen.

  5. Låter som du haft en bra vecka. Ny kontorsstol, lite besök,utemat och lite tårta.Helt ok.Själv har jag en sjuk son, sjuk svärfar(kraftig diarre sen 10jan) och med det kommer dubbelhandling och mer service. Svärmor kan inte lämna honom ensam längre. S har mycket på jobbet så han kan inte göra så mycket men han tar igen det på helgen.
    Annars blir vi snart 1barns familj i en vecka.Dottern åker till England på onsdag så matfrågan hemma blir ju lite lättare då;)
    Hoppas du får en bra vecka och att dagarna blir bättre och bättre med lite sol oxå.
    Kram på dej

    • Näemn fy vad jobbigt att omges av sjukt folk. Då kan jag tänka mig hur du känner dig… totalt urlakad… Jobbigt för din svärmor att inte kunna lämna svärfar ensam och jobbigt för dig som får handla och fixa med ärenden även till dem. Vilken tur de har som har dig så nära.
      Vad kul för dottern att åka till England! Häftigt. Och så kan ju ni passa på att frossa i allt möjligt som hon inte gärna äter.😀
      Var rädd om dig nu och försök att inte ta ut dig alltför mycket, det var ju inte länge sen du själv var förkyld.
      Jag önskar sol till Dig och sol till mig.😉
      Kramen.

  6. Så du läser i ”riktiga” böcker också? Eller försöker i alla fall. Ja Morton var första gången jag läste, helt okej, men lite vuxensaga över det så det räcker nog för tillfället. Nu har jag tagit tag i en allt annat än feel-good-roman, en riktig feel-bad-roman, men det är som med godis, ibland ska det vara sött och ibland surt!
    Kramen

    • Ja jag brukar ha en ”riktig” bok på gång men den här har legat länge… Yngsta började lyssna på samma bok ett tag efter att jag börjat läsa den men varken hon eller jag läser/lyssnar utan vi har fastnat båda två. Jag tror hon håller på att ge upp för hon tycker att den är så tråkig men jag har gett mig sjutton på att jag ska ta mig igenom den. När jag mår så pass dåligt som jag gjort nu sen strax före jul så har jag svårt att koncentrera mig på att läsa men bara jag piggar på mig så läser jag mer.🙂 Men jag lyssnar på en hel del böcker istället.
      Kramen.

  7. Hej!
    Grattis till nya kontorsstolen! Har du en aning om hur viktigt det är att sitta rätt? Nu kan man ju inte avgöra höjdförhållanden och vinklar utifrån en bild, men det verkar som om din arbetsställningen framför datorn kan vara påfrestande. Har man värk här och där, kan en ergonomiskt riktig ställning göra underverk. Jag har varit utsatt för både de dåliga och senare en bra (tack å lov)arbetsställning. Om du vill, kan jag berätta mera om detaljerna i sammanhanget. Vi kanske kan maila då?

    • Jo, jag vet att det är väldigt viktigt att sitta rätt. Nu sitter jag inte långa stunder framför datorn utan är uppe och rör på mig stup i ett eftersom kroppen inte tycker om att jag sitter stilla för länge.
      Jag jobbade framför dator en hel del i mitt sista jobb innan jag fick sjukersättning och fick t.o.m. en speciell stol för att få rätt sittställning. Men de stunder jag sitter nu tänker jag bara på att det ska kännas skönt för kroppen just i den stunden och känns det inte bra så kliver jag upp och gör något annat.🙂
      Kramen.

  8. Det är ju det bästa, upp och röra på sig alltså.
    Själv är jag extra noga med att sitta en bra bit ovanför tangentbordet så att jag alltid skriver med sänkta, avslappnade axlar. Annars får jag värk i nacke och axlar. För att lyckas, har jag skaffat fotstöd. Annars skulle benen dingla över stolskanten och det vore inte bra heller.

    • Ett fotstöd är inte dumt. Jag sitter antingen så långt fram på stolen så jag får bra stöd åt fötterna eller så stödjer jag fötterna på stolens ben men jag har en liten pall jag skulle kunna ha därinne, ska testa den. Jag vill ju sitta så pass högt att jag får hänga med axlarna och slappna av med dem när jag skriver för det är viktigt, det vet jag. Värken i kroppen gör att jag alltid tänker på vad jag har för ställningar i kroppen både när jag sitter och står. Annars vore det lätt att glömma sig men värken har gjort mig rätt medveten om hur jag gör.
      Kramen.

Kommentera

