Jag har varit testpilot igen.

Jag har testat Pannacotta. En av Ekströms kylda desserter.

Pannacottaförpackningen.

Jag fick värdekupongen för ca 3 veckor sen men det var svårt att hitta någon av Ekströms kylda desserter i affärerna häromkring. I måndags (16/1) fanns då äntligen 2 av de 3 desserterna i vår enda livsmedelsbutik här i Järvsö. Vaniljpannacotta och Chokladmousse var de som fanns och jag tog en av varje då jag fick en gratis som testpilot och den andra tog jag för jag var så nyfiken. De kostar ca 28:-/ styck. Crème Brûlée kanske jag testar nån annan gång.

I torsdags (19/1) var det då dags att testa och både C och jag var mest nyfiken på pannacottan. Vi hade besök av T, sonen, också så han skulle få chansen att smaka (han hade aldrig smakat pannacotta förr). Något som såg tilltalande ut var att jag skulle kunna ha desserten klar på en timme.

Det var lätt att göra i ordning pannacottan. Klippa upp förpackningen och hälla den i en kastrull och sen stå och röra om tills jag såg ”första bubblan”. Hälla upp blandningen i glas och ställa in i kylen i 40 minuter. Snabbt och lätt vilket är ett stort plus.

Pannacottan fick stå 2 timmar i vårt kylskåp innan vi smakade den men innan skivade jag några tinade jordgubbar och la på som garnering.

Jag må ju säga att det var ingen höjdare vad gäller smaken. Den smakade mjölkprodukt och ingenting annat. Var fanns smaken av vaniljaromen och vaniljstången som skulle finnas i? Jag upptäckte den inte och tyckte att den var totalt smaklös. Min son och sambo tyckte att den var okej men kände heller ingen vaniljsmak. Pannacottan hade behövt någon/några timmar till i kylskåpet för den var knappt mer än avsvalnad – kunde inte kallas kall men konsistensen var ändå helt ok. Nu blev det en portion kvar och det kändes lite bättre då pannacottan fått stå till nästa dag och blivit riktigt kall (jag har bara smakat en sked från den – inte ätit upp den). Så med någon smaksättning och några timmar till i kylskåpet blir nog den pannacottan god. Men innan Ekströms tillsatt smak på den kommer jag inte köpa den igen – då gör jag hellre egen vaniljpannacotta som åtminstone smakar vanilj.

Färdig pannacotta

2 responses to “Jag har varit testpilot igen.

  1. Du och min dotter är verkligen aktiva testpanelare! Hon smakade nyss chokladmoussen och tyckte den var sådär…Jag har ju ingen glädje av dessa produkter som jag knappt med milt våld skulle inta! Jo förresten, jordgubbarna skulle slinta ner!
    Ha en fortsatt trevlig helg

Kommentera

