Lite gnäll och så har vi varit på 50-års kalas.

120105 Solen lyser på bergen.

Med risk för att bli tjatig så börjar jag bli riktigt less på det här tillståndet med orkeslöshet, yrsel och illamående som jag bär med mig mer eller mindre utav, hela tiden. Ska jag vara så här i ett halvår? Nää, så fadderullan heller! Det tänker jag inte vara.
Det är ju bättre och sämre dagar och idag (läs måndag) får jag väl inte klaga så högljutt för det har varit en rätt bra dag ändå. Jag testar lite hur jag ska lägga upp det på mornarna för att sen kunna må så bra som möjligt. Om det funkar vet jag inte förrän jag testat samma sak flera gånger förstås eftersom jag mår olika dåligt olika dagar. Men idag lyckades jag cykla (på motionscykeln) och det har jag inte kunnat göra sen före jul.🙂 Sen har jag börjat damma så nu har jag klarat av sovrummet och gästrummet. Ibland får man vara glad för lite…

Nu ikväll (måndag) har jag spelat Betapet mot C. Första vändan vann jag och den andra vann C.

I fredagskväll var vi på 50-års kalas. Min ”lillsyrras” man var det vi firade.
För att klara av kvällen blev jag tvungen att ställa in badet för tidigare på morgonen hade jag varit iväg på provtagning och sen var det bara sängen som gällde i några timmar. Men jag orkade med festen och jag tror inte det var många som såg på mig att jag inte mådde så vidare bra. Nu var det en alkoholfri fest så alla var ju vid sina sinnens fulla bruk också.
God mat, goda kakor, supergod tårta. fin underhållning (min ”systerdotter” med pojkvän spelade gitarr och sjöng så stämningsfullt och vackert), roliga frågetävlingar och trevliga gäster. Allt som behövdes för en lyckad kväll det hade ”lillsyrran” fixat. Men bäst denna kväll var ändå när kvällens huvudperson anlände till lokalen, öppnade dörren och möttes av gratulationssång och konfetti. Det tog en bra stund innan polletten trillade ner för honom då.😀 Underbart!
”Lillsyrran” hade, med hjälp av sina barn, lagt ner ett gediget arbete för att få till allt så bra som möjligt och det var verkligen en lyckad fest. Tack ”systra mi” för att vi fick vara med och dela den här upplevelsen med er.

Vi var hemma en stund före midnatt så vi skötte oss riktigt bra vi med, tycker jag.

Resten av helgen tillbringade vi hemma, såg skidåkning på tv och tog det lugnt.

Tulpan Vit-röd.

22 responses to “Lite gnäll och så har vi varit på 50-års kalas.

  1. Låter som att ni fått vara på en trevlig fest🙂 Inte roligt när du orkar så lite…. Bra att du kunde hinna vila ett tag innan, så du kunde njuta iaf lite.
    Hoppas du får en bra dag idag också. Själv sitter jag vid köksbordet o har nyss ätit min yoghurt o ska till jobbet om en stund. Blir säkert bra det också🙂 Kramen till dej….

    • Det kändes som ett stort lyft att komma iväg på fest och att orka vara med.
      Oh, vad härligt att vara på väg till jobbet. Jo, jag vet att när man är mitt i det så vill man gärna slippa åka till jobbet, hellre vara hemma och vara ledig men jag skulle så gärna jobba så jag fick längta efter att få åka hem och vara ledig.🙂 Hängde du med?😉
      Kramen.

  2. Jag tror du vet hur synd jag tycker om dig. Mediciner är till för att hela och lindra, inte för att man ska må ännu sämre. Så fy för den lede…
    Jag kan trösta dig med att jag om en timme ska iväg på något jag fasat för i månader…ja du kan säkert gissa, tandis. Åter en tand som ska bort, snart får jag nog leva på soppa.
    Sen hem o sova, jag blir ju sederad så jag blir inte människa igen förrän imorron
    Kram på dig

    • Visst förstår jag att du tycker synd om mig och att du kan sätta dig in i hur det känns. Jag skriver inte om all ”skit” för att nån ska tycka synd om mig utan mest för att jag själv vill skriva ner det för att senare kunna gå tillbaka och läsa om hur det var just då och för att få ”prata av mig” eländet. Men alla är så snälla och läser också och det känns enormt uppmuntrande med alla kommentarer och all medkänsla jag får. Den dag allt det här är över så kommer jag känna ännu mer tacksamhet för de små besvär jag har i vanliga fall.🙂 Då kommer inte allt att vara så jobbigt och usch och fy som det är nu.
      Vad jag förstått så gick det bra för dig hos tandläkarn. Jag kan inte sätta mig in i hur det är att ha sån tandläkarskräck. Det måste vara fruktansvärt jobbigt. Vad bra att det finns sederande behandling så du klarar av det ändå.
      Mig gör det inget att gå till tandläkarn, det bara svider som f-n i plånboken och bedövning tar jag bara då det blir rotfyllning och när det ska dras ut en tand – aldrig annars för det är bättre att det gör ont en liten stund just när det ska göra ont än att det gör ont några timmar senare då bedövningen går ur.
      Hoppas du börjar känna dig som ”människa” snart nu då.
      Kramen. ♥

  3. Tur att du kan ha litet glädje mitt i eländet. Kram

  4. Hej raring ,tänker på dej varje dag och försöker sända god energi.Tillåt dej att ta det lugnt tills medicnen kommer i ordning.
    Bildraden med vackra domherrar är underbar.Om jag får härma dej så ska jag försöka mej på lite PS.Om jag lyckas är en annan femma.
    Kram från gammlingarna på Torpet🙂
    ♥love♥

    • Tack goa Nitha, jag tror jag känner av den goda energin du sänder. Se bara till att du behåller energi till dig själv med, det lär du behöva nu med alla redovisningar du ska fixa.
      Jag försöker tillåta mig att ta det lugnt och jag försöker lyssna på kroppen och de dagar då jag är som sämst klarar jag inget annat än att ta det lugnt, vila och sova.😉
      Klart du får ”härma” mig. Det är väl meningen att man ska bli inspirerad av andra och jag är så stolt att jag kunnat inspirera dig. Du får väl höra av dig om du behöver nån att resonera PS med.🙂
      Kramar till Dig♥ och Mäster♥!

  5. Tack systra min för att du och ditt livs kärlek kunde dyka upp på min mans fest. Det var så kul att ni ville komma och att du trots allt orkade. Tänk att du klarade av det fast du inte mådde bra. Kramar i massor

    • Det var så roligt att få komma.🙂 Och det är såna där fester som behövs då man inte mår så bra. Det blir ett lyft som håller i sig flera dagar. Det var ju inte så många där som jag känner så jag tror inte att så många genomskådade att jag mådde så pass dåligt som jag gjorde.😉
      Kramen.

  6. Hej min vän, känner igen besvären du har inte alls roligt. Själv blir jag så irriterad på mig själv när allt bara går på tok, för att inte tala om så svårt det har blivit att komma igång på morgonen när jag ”måste” tvinga mig upp,
    nåja det är som du skriver ibland får man vara glad för lite, jag kan ju trots allt jobba även om det också tar emot ibland…..
    Hoppas du ändå får en fortsatt bra vecka du verkar vara envis som bara den och det är väl på de grunderna man tar sig genom dagarn. Många kramar till dig från mig

    • Det som är sämst med att jobba är just det där att man måste komma igång så tidigt. Vore mycket bättre om man fick ta den tid man behöver för då mår kroppen så mycket bättre och hela dan blir bättre.
      Envisan är bra att ha jämt men allrahelst nu.🙂
      Ha en fortsatt bra vecka!
      Kramar.

  7. Hej vännen.
    Vad duktig du e som dammat. Själv e jag sängliggande och orkar knappt ingenting, kroppen värker och huvudet. Men som gubben säger ”var glad att du har ont annars vet du inte att du har ett”. Visst e han gullig;)
    Roligt med festen, tänk vad en nykter fest e trevlig. Ingen som blir för full och dum och oftast inga bråk.
    Hoppas att du får en bra vecka.Jag fortsätter att be för dej och dricka kaffe med dej vid 14 tiden.
    Kram på dej och gubben din

    • Nää, är du sängliggande. Vad jobbigt! Varför bor vi så långt ifrån varann för? Vi skulle kunna vara sängliggande tillsammans – det skulle ju vara så mycket roligare.🙂
      Jodu de är gulliga – gubbarna.😉 Jag får en hel del roliga kommentarer från min jag med…
      Det var en härlig fest utan bråk och ingen var full!🙂 Alla var bara naturligt glada.
      Orkar du prata i telefon? I så fall kan jag slå en signal. Kanske vid 14-tiden så vi kan dricka kaffe tillsammans.😀
      Massor med kramar till dig och ok då… en kram till din ”gulliga gubbe” också då så han kan ge dig kramar sen.😉

  8. Men uch då, var är de för trist du dragit på dig. Hoppas de ger med sig snart. 50-årskalas, skönt du klarade av de och hade skoj tros att du inte mådde bra.

    kramiz

    • Det var jättehärligt att komma iväg på fest och jag njuter av minnet av den fortfarande.🙂
      Jaadu, vad jag dragit på mig vet jag knappt. De hittar en massa konstiga fel på mig hela tiden så snart får de inte undersöka mig mer.😉
      Kramen.

  9. Tack Carina för dina inlägg hos mig. Ja du om nån vet väl hur det är att vara sjuk. Och som du säger bättre att skriva här man orkar inte prata om och om igen om vad som händer. Det var du som skrev en gång att jag skulle skriva ibloggen och det är jag glad för att du gjorde,hade nog inte tänkt på det. Hoppas att det vänder för dig med och vi får följa varandras väg igenom det här. Jag är ju pigg än blir väl sämre sen när behandlingarna börjar men vi får se. Åter tack känns skönt och jag ska börja läsa din oftare brukar vara dålig på att kommentera men det är skönt att se som du sa och ska skärpa mig kram

    • Vad bra att du gillade idén om att skriva i bloggen om vad som händer dig här och nu. Något som är bra med att blogga om det som händer under behandlingen är att man sen har något att gå tillbaka till. Jag har så dåligt minne så det finns inte en chans i världen att jag kommer ihåg alla turer. Då är det bra att ha skrivit ner det i bloggen. Jag bloggar för min egen skull – för att jag ska ha nedskrivet någonstans om vad som hänt och när. Om det sen finns de som vill läsa det jag skriver så är ju det trevligt och vill de kommentera är det ännu trevligare. Men jag vet att det är många som läser min blogg men aldrig kommenterar. Det kan jag bl.a. märka då jag träffar folk hemifrån som jag inte träffar så ofta men ändå vet de det mesta om mig.🙂 Det är skönt många gånger för då slipper jag dra hela historien om mitt öga och alla turer som blivit sen det började krångla för 16 månader sen.
      Ja, det senaste året har jag fått en del erfarenhet av att vara sjuk. Trodde väl inte att det skulle bli ett sånt krångel bara för en inflammation i ett öga. Och jag har inte känt mig sjuk förrän nu när jag började med TBC-medicinerna för de ger en hel massa biverkningar. Visst, kortison och de cellgifter jag får för min psoriasisartrit ger också biverkningar men inte värre än att jag klarat av dem utan att känna mig sjuk. Men med TBC-medicinerna blev det liksom droppen som fick bägaren att rinna över. Nu vet jag ju att i mitten av juni ska den behandlingen förhoppningsvis vara klar så då ska jag börja må bättre men om behandlingen hjälper mot mitt inflammerade öga det vet jag ju inte. När jag är av med min latenta TBC då ska jag få biologisk medicin mot min psoriasisartrit och förhoppningsvis behöver jag inte testa så många sorter innan den börjar hjälpa så om jag har tur så är jag bra i mitt öga innan det här året är slut. Då har jag bara min astma och allergi, sömnapné, psoriasis, fibromyalgi och psoriasisartriten och de sjukdomarna klarar jag av mycket lättare och då behöver jag inte åka till sjukhuset stup i ett heller. Men bloggandet fortsätter jag med för då kan jag gå tillbaka och se vad som händer mig i vardagen också.
      Jag ser fram emot att vi ska följa varann genom det här och när nästa år kommer tror jag att både du och jag är både friskare och mår bättre.
      Kramen.

  10. Usch så trist att du ska behöva lida på det här viset …
    Men det var ju roligt att du klarade av festen, även om det var jobbigt för dig gjorde det väl gott i sinnet läser jag ?
    Ha en bra helg, kram.

    • Min yngsta dotter har en teori varför jag har så mycket stök med kroppen. Hon säger att ”Den gud älskar den prövar han” och att ”gud måste älska dig väldigt mycket”.🙂 Så kan man också se det.
      Festen gjorde mig verkligen gott i sinnet.🙂
      Ha en skön helg!
      Kramen.

  11. Hoho Ninni, nu var det länge sen! Hoppas det inte beror på att du mår ännu sämre än vanligt, dvs. orken inte finns! Tycker du kämpar på som bara den, all heder åt dig! Hoppas du orkat kika på lite spännande skidskytte idag, just nu sitter Hasse o glor på handbollen medan jag ska börja med middagen, en torskgratäng står på menyn.
    Kram från pörtet

    • Jag var på gång med en blogg om mitt test av pannacotta när du var in här och skrev.🙂 En ”riktig” blogg kommer också. Jag har försökt göra nytta här hemma under veckan och då blir det ”nyttan” och vila och väldigt lite datortid eftersom jag inte orkar sitta så mycket om jag jollar sta och gör nån nytta.😀
      Klart jag kollade skidskytten liksom sprinten men sprinten var inte så mycket att se men Lindström på skidskytten var ju duktig idag med. Jag såg igår när han vann.🙂
      Kramen.

Kommentera

