Ljustorget

Ljustorget - brunt och dukning.

Äntligen har Ljustorget öppnat igen. Den 3 december premiäröppnade de i sin nybyggda affär. Naturligtvis var vi dit!  Och jag hann dit 2 ggr till också innan jul.🙂

I den nybyggda affären kommer det, förutom själva ljusaffären, också att finnas ett café så småningom. Dessutom kommer de att gjuta lite ljus själva i en annan del av byggnaden. Resten av ljusen kommer ifrån Loiten Lys i Norge.

Ljustorget - dukning. Ljustorget - stubbar.

Visst är det helt fantastiskt att Sveriges enda återförsäljare av de fina norska ljusen ligger i just Ljusdal. Och det är tack vare ägaren Karin som själv gillar dessa ljus så mycket så hon satsade på att öppna en affär med just dessa norska ljus. Affären brann ner för tre år sen, strax före jul, och jag och många med mig har saknat denna underbara oas att handla i. Det har tagit tid för Karin att komma på var hon skulle öppna affären igen och sen det där med försäkringar tar ju också tid. Nu blev det så att hon byggde helt nytt vid rondellen in mot Ljusdal, vilket borde vara ett toppenläge då hon kan fånga upp dem som är på genomresa.
Att de nyöppnade strax före jul hjälpte nog många att lösa julklappsbryderierna.🙂 Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra för Karin och hennes dotter (som ska ha caféet) och de anställda på Ljustorget.

Ljustorget - rött.

En stor fördel med ljusen som säljs på Ljustorget är att det inte är doftljus. Jag kan gå därinne hur länge som helst utan att bli tungandad och få astma och det är mycket värt för mig. Många ljus har starka dofter nu för tiden men de här ljusen behöver inga dofter för de är en fröjd för ögat och det räcker.

Ljustorget - svart och grått.

Nu har jag någonstans att ta med dem som besöker oss. Att få strosa på Ljustorget i lugn och ro och se allt vackert ger harmoni i både kropp och själ.
Mina döttrar tycker också om att åka dit så de var också med på premiäröppningen. Äldsta dottern har också hunnit dit några gånger sen de öppnade och naturligtvis har hon kompisar som vill följa med.
Tyvärr brukar inte karlarna ”vära sa hôga på” (tycka om) att gå där så länge så därför är det tur att de öppnar ett café där nu så får vi väl muta karlarna med fika för att få gå en längre stund eller så får vi ”fruntimmer” åka dit utan karlar.

Ljustorget - grönt och brunt.

Som du förstår är det här min favoritaffär och därför blev hela det här blogginlägget som en stor hyllning till min favoritaffär – Ljustorget.
Det får vara så.
Jag ska nog titta in en sväng där i morgon efter badet om jag orkar… vill du följa med?

14 responses to “Ljustorget

  1. Ja tack jag följer gärna med om inte i morgon så när jagkommer uppöver nästa gång . Suss gtt ♥

  2. Visst är det mysigt att strosa runt och betrakta de olika ljusens färg och form. Den butiken ska jag besöka nästa gång som jag kommer till Ljusdal!
    önskar dig en fin fortsättning på vinterveckan
    kram från Kristina

  3. Nästa besök hos er vet jag vad jag vill göra!!!! Ser hur mysigt ut som helst.
    Igårkväll kom vinterns första snö hurra, problemet e att imorgon ska det bli 7+ grader och ösregn. Men idag njuter jag!! Annars var gårdagen bra, sonen fyllde 16 och släkten var här. Inatt kom dock värken som ett brev på posten då man alltid gör mer än man bör vid sådana tillfällen;(
    Idag blir det en promenad i snön;)
    Kram på dej

    • Klart vi ska till Ljustorget nästa gång ni kommer hit!🙂
      Hoppas du hade en skön promenad i snön igår. Försvann snön idag hos er? Här var det ca -2º som varmast så här ligger snön kvar, liksom rimfrosten på träden. Det är så vackert så det gör nästan ont.
      Vad tråkigt det är att behöva få värk bara för att man gör något lite utöver det vanliga. Det känns inte rättvist att det är så.
      Ha det gôtt och ta hand om dig!
      Kramen.

  4. Tack för dina inlägg i min blogg, Nästa gång man åker uppåt ja då blir det nog en tur till Ljusdal ser ju väldans mysigt o fint ut där, kanske har dom hunnit skaffa café tills vi kommer *L* Kan väl inte vara så långt från Bollnäs kan jag tro…Hade mitt första bad igår måndag efter juluppehållet, det var härligt för kroppen de´…men i dag värk så klart.
    Åså var det sömnen men det har du säkert redan läst om på FB jag stöp igår kväll efter att ha varit vaken i typ 34 timmar sov hela natten…
    Ha en skön badstund o mys stund i ljus affären.

    • Det är 6,5 mil mellan Bollnäs och Ljusdal. Du får höra av dig när du ska uppöver så kanske vi kan träffas.🙂
      Tog du i för mycket på badet? Det är svårt när det blir uppehåll så där.
      Jag hade väldigt skönt i badet och en trevlig stund i ljusaffärn. Trevlig personal där.
      Kram.

  5. Så vackert jag kommer absolut att besöka ljustorget nästa gång jag kommer till Ljusdal. Om jag tar en tur till Järvsö när Anselm är på las. i Bollnäs så hör jag av mig till dig, vore kul om vi kan träffas. Jag har något till dig på min blogg om du känner för det. Kram // Hjördis

  6. Innan den förra lokalen brann ner för något år sen så hann du köpa en julklapp där då också, mamma. Det minns jag för det var jag som fick hulklappen. Ett ljus var det förståss, i form av en kotte.

    Kram!

  7. Hej! Men kan man leva på att bara sälja ljus och prydnadssaker? På sommaren köper väl ingen ljus eller? Fina var dom dock, jag har provat doftljus men tycker också att de luktar för starkt. Tänkte fråga dig som cyklar på motionscykel om du har något program du följer eller trampar du bara en viss tid? Jag har inte lärt mig datorn på min cykel o fick ingen instruktionsbok till. Men jag vet ju hur jag justerar motståndet i alla fall, ”ler”
    Sitter o tittar på biggest loser som började ikväll, tänker inte följa programmet men inväntar Hasse som inte kommit hem ännu.
    Kramen

    • Jag vet inte men hon försörjde sig på den förra butiken så förhoppningsvis kan hon göra det igen.🙂 De har många idéer, bl.a. att man ska kunna få en egen bild på blockljus och ljuslyktor när de börjar med viss egen tillverkning. Ljuslyktorna är jättefina och gjorda av stearin och så har man ett värmeljus i. Har precis köpt en sån i 50-års present, tyvärr inte med egen bild nu då men framöver så blir ju det perfekta presenter.
      Jag har inget program jag följer utan jag sätter mig och trampar en halvtimme. Känner jag för det så trampar jag mer – är orken klen så blir det mindre. Som jag mår nu så klarar jag inte att trampa i stort sett nånting alls. Får vara glad om jag klarar 10 minuter. Det som gäller är väl att trampa varje dag.
      Kramen.

Kommentera

