Hur uppför vi oss?

120104 Nu var det dags igen. Det här är andra raset från taket denna vinter.

Såg en länk hos en av mina vänner på fb häromdagen, klickade på den då jag tyckte den var intressant. ”Kassörskan säger hej men han ser inte” var rubriken och tar upp hur vi uppför oss mot våra medmänniskor. Kassörskan i snabbköpskassan säger ”Hej” till sin kund som inte ens ser på henne – än mindre svarar. När kassörskan frågar om han vill ha kvittot får hon heller inget svar, inte ens en blick.

Det här är något som tydligen blir mer och mer vanligt och det drabbar naturligtvis dem med serviceyrken värst. Hur mår personalen som blir behandlade så här dag efter dag, flera gånger om dan?
Dessa personer utför ett viktigt arbete, ofta för en låg lön, och ska ha all uppskattning för det. Det minsta man kan begära är väl att vi som får servicen åtminstone säger ”Hej” och svarar på tilltal och även säger ett ”Tack och hej” innan vi går därifrån.

Jag och de flesta i min ålder har blivit uppfostrade till att säga ”hej” och ”tack” till dem som utför dessa serviceyrken då vi kommer i kontakt med dem. Men vad har vi gjort för fel då det verkar vara de yngre generationerna, våra barn och barnbarn, som inte ens verkar se dessa personer som är så viktiga för oss för att livet ska fungera?

Vad tycker du?

Fågelliv.Veckan f.ö. har varit lugn. Det blir väldigt lugnt nu då jag orkar så lite. Jo, jag har orkat släpa runt snabeldraken så vi drunknar inte i damm och jag har bakat en sockerkaka men mycket mer har det inte blivit gjort här heller. Jo, jag har tittat på skidåkning!🙂

Igår delade jag mediciner i min dosett och då ser jag ju vilka mediciner som håller på att ta slut. Det blev att slå en signal till lungkliniken och den trevliga sköterskan Christina där. Jag har ju fått öka mitt Tenormin, som jag tar mot min hjärtklappning, med två tabletter om dan. Ordinationen, från min distriktsläkare, är på en tablett om dagen och nu då jag tar tre tabletter om dagen så tar ju medicinen fort slut. Om jag skulle försöka ta ut en ny burk så protesterar apotekspersonalen för enligt dem så får man ju inte ta ut medicinen förrän man gjort av med 2/3 av den ordinerade mängden. Att ringa distriktsläkaren för att få henne att skriva nytt recept med fler tabletter än vad hon ordinerat skulle bli en massa tjafs i onödan så därför vände jag mig till lungkliniken istället. Där sitter det inte fast i nånting. Sköterskan och jag var rörande överens om att apoteket är lite väl nitiska ibland och att de ibland nästan kan sätta sig över det läkare har ordinerat. Men nu kommer det att gå rätt till i alla fall.

Vi fick besök av sonen, T, vid 21-tiden igår kväll. Han hade varit i Järvsöbacken och åkt skidor. Han har inte åkt sen han var i tonåren men har nu skaffat sig utrustning så han kan roa sig i backarna igen. T har sovit kvar här så vi får njuta lite av hans sällskap även idag – när han vaknar. Kul!
Det har varit sovmorgon här idag och jag var, för en gångs skull, uppe först. Det var Snoozen som väckte mig för han ville ut. Så jag kokade kaffe till dem som kan dricka denna ädla dryck på morgonen och sen satte jag mig här och skrev i väntan på att de ska vakna. Nu är C uppe men T sover fortfarande. Men nu ska jag fixa frukost för nu vill min första laddning (TBC-medicinen) medicin ha lite sällskap i magen. Efter frukost kan jag ta min andra laddning medicin (min vanliga medicin). Sen får vi se vad den här dagen har att bjuda på.

Snoozen under soffan.Jag funderade häromkvällen var Snoozen tagit vägen. Då låg han och sov inklämd under soffan vid mina fötter bredvid min virkpåse.

10 responses to “Hur uppför vi oss?

  1. Hej min fina Carina.Jag läste också detta. jag har ju själv suttit på denna kassörskastol och även utbildat kassörskor .Så jag vet precis hur det är och hur många av min pesonal som gått hem efter avslutat pass med självkänslan i botten MEN även ibl med ett leende.Jag fick många bevis på hur duktiga och trevliga mina kassörskor var både från kunder och av ”överheten” .
    Men tilläggas bör att det finns många sura kassörskor också där ute i vimmlet.
    Ha det så bra det bara går Ninni .
    With love♥

    • Jo, nog finns det även sura kassörskor men det är tackochlov inte ofta man råkar på dem.
      Naturligtvis finns det olika sidor på ett mynt och jag kan tänka mig att som kassörska får man vara med om både det ena och det andra under en hel dag. Och det är väl tur det – annars kanske det inte funnits några som satt och tog betalt för maten.🙂
      Kramen. ♥

  2. Godmorgon i stugan, minus 8 grader och strålande sol, inte illa! Det planeras för en långpromenad..
    Artighet ja, jag kan väl säga som så att jag verkligen tycker illa om ohyfsade människor. Precis som du är jag uppfostrad till att se andra i ögonen och vara uppmärksam och artig med ett leende. Och vet du, jag tror de som inte är det mår sämst själva! De får ju då ingen feedback utan lever i en gråzon utan glädje, så ser jag det!
    Nä, mer kaffe åt folket, ha en fin helg!
    Kram

    • Vi har haft lika fint väder här men jag kom inte iväg på någon promenad.
      Det är nog som du skriver här att de som inte klarar av att bemöta andra på ett bra sätt nog inte mår så bra själva. Men jag tycker det ska uppmärksammas och att folk ska tänka lite på hur de uppför sig för det är inte bara mot servicepersonal folk beter sig illa utan även mot ”vanliga människor”.
      Ställer mig bakom ditt upprop om mer kaffe åt folket.
      Ha en skön helg!
      Kram.

  3. Ja var e människan på väg när man inte ens kan vara artig och bjuda på ett leende?
    Min filosofi e att allt går lättare och bättre med ett hej och ett leende. Hörde föresten om en idiot till pappa som lämnade sin 10-åriga son i Uppsala efter en innebandyturnering. Pappan tyckte sonen spelat så dåligt att han kunde ta sig hem själv till Stockholm. Lämnade honom utan ytterkläder och körde hem!!!! Vilken idiot!!!
    Hoppas att helgen varit bra med sonen hemma och allt.
    Kram och ha en skön vecka

    • Alla pratar om den där pappan. På lokalradion i morse pratades det om det och det stod t.o.m. i Ljusdalsposten men jag hade läst det redan igår kväll via en länk hos en kompis på fb. Den pappan lärer nog ångra sig bittert idag. Jag hoppas verkligen att sonen kommer att få det bättre efter det här för nu måste ju soc. ha ögonen på den pappan. Jag trodde inte det fanns såna inkompetenta föräldrar som kan lämna en unge att gå hem bara för han inte spelat tillräckligt bra i en lagsport!
      Hur har er helg varit? Fått nån snö än?
      Ha en skön vecka!
      Kramen.

  4. Vi tar det igen kommentaren försvann…
    Gällande kassörer så tycker jag också att det är trevligt när dom säger hej MEN IBLAND kan det vara så att dom säger det för tidigt o då menar jag oftast när man har ryggen emot dom pga av att man plockar upp det man har i vagnen. Dom har man ju inte ens ögonkontakt med den duktiga kassören/kassörskan….Tack o hej säger man väl oftare då man är klar o ska betala då har man även ögonkontakt oftast i alla fall. Nu vet inte jag vad som stod i tidningen jag har inte läst artikeln…Snö har vi inte i några stora mängder bara lite ”puder på marken” men kallt både inne o ute…DET har vi fast vad då kallt inga – 30 grader ”bara” ett par tre stycken så där *L*

    • Jo, det har du rätt i att ibland har man inte hunnit vända den ”fina sidan” till men jag brukar se till att vända mig lite och säga hej då jag märker att kassörskan börjar med mina varor. Men jag är ju så kort så jag måste ju stå lutad över vagnens lägsta del för att plocka upp varorna och då blir det bara så att man vänder ryggen till.
      Ett par tre stycken kalla grader kan vara nog så kallt…

Kommentera

