Årets första blogg (2012).

Snoozen har julgransplundring - varje dag.Snoozen har julgransplundring – varje dag…

Tänk dig att klockan börjar närma sig 14:00. Snart dags att ta 2 av dagens alla tabletter. Den ena tar jag med glädje. Jag tappar upp kallvatten i kaffepannan och ställer den på spisen och knäpper på plattan… Nu är kl. 14:00. Tar andäktigt mina 2 tabletter med en skvätt kallvatten ur kranen. Nu hör jag att kaffevattnet snart ska koka upp. Jag lägger på kaffet och låter det koka upp i kaffepannan innan jag ställer det åt sidan så det får sjunka. Drar in den ljuvliga doften av nykokt kaffe. Efter en liten stund slår jag upp det nykokta kaffet i termosen, tar fram min kaffemugg och slår i knappt halva muggen med kaffe. Sätter mig vid köksbordet och drar in den ljuvliga doften innan jag smuttar på det heta kaffet. Mmmm… va gôtt!!!

Sen jag började med mina TBC-mediciner så kan jag inte dricka kaffe förrän jag tagit min ”starka magtablett” på eftermiddan.
Jag som vill ha kaffe på en gång jag kliver upp på morgonen.
Jag som tyckt att måndagar varit pestdagar eftersom jag då inte kunnat dricka kaffe på morgonen bara för en tablett som ska tas allra först på morgonen, tillsammans med 2 dl vatten, och minst en halvtimme innan jag äter eller dricker något annat. Jag kan inte äta eller dricka nåt annat på ca 2 timmar när jag tagit den tabletten för då får jag ont i magen. Rejält ont.
Nu är jag tacksam om magen tillåter mig att dricka kaffe efter kl. 14:00 på dan. Det är inte varje dag jag kan göra det heller. Igår drack jag inte kaffe på hela dan bara för att magen krånglade.

Tårta med maräng.E hade med sig en tårta när hon var hit dan före nyårsafton. En köpetårta. Så otroligt god. Det var maräng och hallon på den.
Undrar om man kan beställa en tårta som består av bara maräng och hallon?
Vi hann hugga in på den innan jag kom på att jag skulle fotografera det goda bakverket.

Men idag får jag dricka mitt kaffe. Det är gôtt och gör gôtt dit det kommer för idag är magen piggare. Idag är jag bara alldeles otroligt allergisk, nyser och snyter mig och har lite tungt att andas. Men nu gör det ingenting – jag kan ju dricka kaffe!🙂

På nyårsdan hade vi slödag. Jag såg naturligtvis på nyårskonserten på kanal 2. Vi fick besök mitt under konserten av C och E-B (Pysen/Rufus husse och matte) men de ville också se konserten så det gjorde inget. C fixade fika till oss.
När besöket åkt hem vilade vi. C i sovrummet och jag (snarkande) på vardagsrumssoffan. Jag somnade i slutet av damernas skidåkning…
Kvällsmaten denna slödag bestod av rester sen kvällen innan. Restaurangen skickade med så pass mycket mat så vi, som inte är så stora i maten, kunde äta en dag till av maten. Gissa om det kändes lyxigt att slippa laga mat två dagar i rad.🙂

120103 Vinterväg i Storsved.Det snöade här på nyårsdan. Igår (måndag) regnade det. Sen rätt vad det var så snöade det stora flingor, som tumvantar. Och helt plötsligt så regnade det igen. Naturen verkar velig, tycker jag.
Idag har det flugit några snöflingor bara. Men snön ligger kvar. Tackochlov!🙂

Igår fick jag reda på att min f.d. jobbarkompis och vän, B, dog strax före nyårsafton. (jag är inte säker på något datum än men antagligen den 29/12). Hon har kämpat mot sin cancer i knappt ett år men det gick inte att göra något åt den. Jag var och hälsade på henne den 24 oktober. Det var sista gången jag fick träffa henne och prata med henne. Det är så svårt att förstå. Att hon inte finns mer. Livet är så orättvist.
B var min sista jobbarkompis innan jag fick min sjukersättning. Vi jobbade så bra tillsammans och hade så roligt på jobbet och både hon och jag älskade att jobba.
Vi umgicks även en hel del privat.
Mina tankar går till hennes familj nu. Vilken jobbig tid de har nu och framöver.

Jag tog med mig kameran ut idag när jag skulle hämta posten. Kom på att det kanske finns de i detta avlånga land som glömt bort hur det ser ut när det är snö på backen.😉 Håll till godo.🙂

Nu ska jag gå in och sätta mig tillsammans med sambon i vardagsrumssoffan och ”glåma” på tv:n och virka på den röda fönsterremsan som inte blev färdig till jul.

120103 Hänne hos ôss idag.Så här såg det ut här i Storsved kl. 15:00 idag – efter att jag hade druckit kaffe.😉
(Gäller de båda sista bilderna)

8 responses to “Årets första blogg (2012).

  1. Du mäste bo jättefint, med en riktigt vacker utsikt !
    Här hos oss är det mest is…. Då blir mina ben direkt som Bambis….
    Ha det gott, kramen….

    • Vi bor väldigt fint här. Vi hyr huset med den fina utsikten. Ni får väl ta och åka åt det här hållet så får du se utsikten du med.🙂 Ni kan få kaffe också.😉
      Nu har det börjat snöa igen och så blåser det rätt friskt.
      Kram och ha en skön dubbelhelg!

  2. Längtar efter en katt varje gång jag ser dina fina bilder

  3. Tack för titten, du när jag bodde i Lövriset , Voxna-bruk så hade Tusse julgransplundring var dag, saknar honom så mycket, han blev ju tagen av ett lodjur för flera år sedan……
    Här har snöat i tre dagar nu tack ock lov så har vi sluppit regn på ett tag.
    I morgon 5 jan. ska vi på Hippa här i Lillhärdal, det är lokalrevy som körs varje år, ska bli kul att komma ut blir väl sista dansen på ett tag för den 25 januari ska Anselm operera vänster knä, denna gång i Bollnäs, väntetiden i Östersund är ända till April månad. Jag ska då bo hos dotter och måg (plus fyra katter, mysigt) i Edsbyn den veckan så att jag kan hälsa på Anselm samt köra bilen hem när Anselm får åka hem. Kanske åker jag till Järvsö någon dag då vi har ju bekanta på Hybovägen där som jag kan hälsa på, dotter och måg jobbar på dagarna och då blir det långsamt för mig. Ha en bra och skön helg så hörs vi snart igen.
    Kram // Hjördis

    • Jobbigt när katten blir tagen av nåt djur. Det blir svårare att acceptera att en katt är borta då. Lättare om man själv fått ta beslutet och avlivat en gammal katt.
      Har ni fått mycket snö? Vi har också haft snöväder varje dag sen nyår men det har inte snöat hela tiden så det har inte kommit så mycket. Men jag är glad när det snöar för det är ju vinter och då ska det snöa, inte regna.
      Om du ska till Järvsö så kanske vi kan ses? Och vill du ha nåt trevligt att göra när du är häromkring kan jag rekommendera Ljustorget, om du inte varit dit. En fröjd för ögat och sinnet.
      Min mamma opererade ett knä i Bollnäs för nåt år sen. Det gick bra. Inga infektioner och skit.
      Ha en skön helg!
      Kram.

  4. Å vad fint med snö!!!!
    Här regnar det bara och blåser som bara f-n. Börjar verkligen tröttnar på regn och blåst!
    Vad ledsen jag blev när jag läste om din jobbarkompis, det e en jävla sjukdom. Tar ofta dom bästa. Sänder en tanke till dej.
    Jag ska tänka på dej och ”skåla” i kaffe med dej 14.00 varje dag😉
    Kram och ha en skön helg och ta vara på varandra

    • Ja visst är det fint med snö. Jag blir glad varje dag det snöar.🙂 Tur jag bor i rätt del av landet.😉
      Jag försöker förstå att min vän inte finns mer men det är svårt att ta in. Hoppas det blir en begravning som vem som helst får gå på för då ska jag gå på den och då kanske det sjunker in.
      Vad kul att ha nån att dricka kaffe med vid 14-tiden varje dag!🙂 Igår blev det inget kaffe förrän framåt 14:30-tiden då C kom från jobbet för jag tittade på skidåkningen och glömde ta tabletten… C tänkte bjuda mig på kaffe ur sin termos (med kaffe sen morgonen) men då sa jag nej tack. De två enda kopparna kaffe jag dricker om dagen nu ska åtminstone vara nykokta!
      Hihihi. Jag läste först ”ta på varandra” i din sista rad här men såg snart att det stod ett ”vara” där också. Jag lovar att vi ska ta vara på varandra och vi ska ta på varandra också.😉
      Ha en skön helg med din härliga familj och ta (vara) på varann ni med!
      Kramen.

Kommentera

