Årets sista blogg.

Domherre i snöväder.

December blev en lite rörig månad för mig och det blev då ingen ordning alls med bloggandet.
För mitt eget ”komihåg” tänker jag skriva ner lite av vad som hänt. Jag använder ju bloggen bl.a. för att kunna gå tillbaka och se när olika saker hänt.

6 december lämnade vi in vår stationära dator på lagning på Midat i Bollnäs. Den hade blivit bara segare och segare och vi fick ”bluescreen” stup i ett så nu var det dags. Datorn blev borta i 16 dagar. Först upptäcktes att hårddisken var skadad. Eftersom det var drygt en månad kvar på garantitiden så fick vi en ny hårddisk på garantin. Hårddisken hade antagligen varit skadad från början så inte var det konstigt att datorn blivit så seg.
När den nya hårddisken var på plats dök nästa problem upp. Då gick moderkortet sönder när datorn skulle ställas i ordning på Midat så då blev det att byta det. Moderkortet gick däremot inte på garantin. Nu skulle moderkortet skickas efter och det gick några dagar till.
Nu satt vi ju inte i sjön och saknade dator för när vi lämnade in den stationära så gjorde vi slag i saken och köpte en laptop. Jag har ju önskat en sån länge för det är rätt ofta vi vill sitta vid datorn samtidigt. Men med en ny dator följer en massa jobb för då ska det installeras en massa program som vi vill ha och behöver för att kunna nyttja datorn. Sånt brukar vara mitt jobb så inte hade då jag tid att blogga då.
När sen den stationära kom hem, från lagning, två dagar före julafton så var det bara att börja installera alla program i den. Nu hoppas jag att vi har två väl fungerande datorer länge för SÅ roligt är det inte att installera program.

7 december var vi tvungna att ta bort Kajsa. Hon hade inte varit så pigg på sistone och med ålderns rätt fick hon vandra vidare till katthimlen.

Matberedare av C.Kofta av mor och far.Stavmixer av mina barn.Tårtan gjorde jag själv.

12 december fyllde jag år. Mina föräldrar och mina barn kom hit och uppvaktade mig. Vi åt tacos och tårta och hade det jättemysigt. Jag fick fina presenter också. En lämplig matberedare som river och skivar och inte tar så stor plats på arbetsbänken av C. Mor hade stickat en kofta som jag fick av henne och far. När ungarna frågade vad jag önskade mig så kom jag, för en gångs skull, på att en stavmixer är något jag saknar rätt ofta i köket så de hade köpt en sån till mig.

16 december började jag med TBC-medicinerna. Huvvaligen vad många tabletter. En av sorterna fanns inte i rätt styrka så den blev 2 tabletter. En annan sort skickades till mig från Lungmottagningen för det är nån licensmedicin som inte finns på apoteket. De två sorterna som jag ska ta 4 av varje av har så stora tabletter att de gärna fastnar i halsen. I början gick det åt 3 muggar vatten för att få ner alla tabletter men nu klarar jag mig på 2½ mugg vatten. Tabletterna ska tas en halvtimme före frukost men jag kan inte påstå att jag är hungrig efter en halvtimme, känner mig mest bara fylld av skvalpigt vatten då.

mediciner - aug 2010. mediciner - 15 dec 2011. mediciner 16 dec 2011.

21 december gjorde jag årets sista resa till Hudiksvall. Hade lyckats få tid både på CPAP-mottagningen och Ögonmottagningen på samma dag.
På CPAP-mottagningen konstaterades att min CPAP fungerar ypperligt. Från att ha haft 26 andningsuppehåll under en timme är jag nu nere i 1 andningsuppehåll under en timme. Och trots att masken läcker 1 – 2 gånger/natt så sitter den väldigt bra. Den enda justering som behövde göras var att få till lite mer tryck på luften då jag får mina andningsuppehåll för jag behövde visst det.

På Ögonmottagningen kollades mitt färgseende och det plus synfältstestet (som jag gjorde vid förra besöket) ska nu göras en gång i månaden för att ha koll på att mina ögon inte påverkas av TBC-medicinerna. ”Det onda ögat” blev även fotograferat och då kunde ögonläkaren konstatera att vecken på näthinnan minskat. I en vecka till skulle jag fortsätta med 15 mg Prednisolon och sedan minska med en halv tablett till 12,5 mg.

Julblommor. Julgrupp.

Samma vecka började jag få biverkningar av TBC-medicinerna. I samråd med min ögonläkare så höjde jag dosen på Omeprazol till 2 tabletter om dan eftersom jag fått så mycket halsbränna. Men det hjälpte inte. Jag mådde nästan ständigt illa och hade halsbränna så det blev fruktansvärt jobbigt. Jag började få mer hjärtklappning också. Dessutom blev jag mer allergisk.
Två dagar (torsdan) före julafton fick jag sån kraftig hjärtklappning som jag brukade ha innan jag fick någon medicin alls för den. Hjärtat rusade, svetten rann på hela kroppen, det kändes som jag skulle svimma och så kräktes jag. Den dan orkade jag inte så mycket alls för jag fick hjärtklappning för minsta lilla. Jag försökte få tag i sköterskan på lungkliniken men hon hade gått på semester. Dan före julafton ringde jag till min ögonläkare som ringde upp mig på en gång då hon fick veta att jag hade det besvärligt med biverkningar. Hon sa att hon inte alls var bra på just såna mediciner men hon skulle ta kontakt med lungkliniken så en läkare därifrån skulle ringa upp mig och hade ingen ringt mig före kl. 13 så fick jag ringa henne igen, och så fick jag ett direktnummer till henne. Jag behövde inte använda det för det ringde en läkare från lungkliniken. Han ökade på mitt Tenormin (mot hjärtklappning) med en tablett om dagen och hjälpte inte det fick jag öka på med ännu en. Dessutom fick jag en stark tablett utskriven, Ranitidin, mot halsbrännan som jag ska ta kl. 14 varje dag.
Och detta har hjälpt! Jag kan inte dricka kaffe förrän på eftermiddan då jag tagit den starka tabletten men det har jag börjat vänja mig vid nu. Hjärtklappningarna är lindrigare. Däremot så har jag varit otroligt allergisk vissa dagar. Julafton och juldan var nog värst hittills. Men det är väl något jag får stå ut med. Att jag blir klen, trött, matt och lite yr är väl också något jag får vänja mig vid och förhoppningsvis blir det bättre då kroppen vant sig vid TBC-medicinerna.
Jag kan då inte annat än beundra ”mina” läkare som ställer upp direkt och hjälper mig. De är helt fantastiska.

Tomtar.

Mina döttrar är också fantastiska som kom hit på onsdagskvällen före julafton och städade våra golv. Och kvällen före julafton kom yngsta dottern hit och stannade till juldagen. Hon klädde granen och pyntade här och på själva julafton fick vi hjälp av båda döttrarna med att duka och ställa i ordning julmaten och efter maten diskade sonen medan äldsta dottern torkade disken. De är så snälla och omtänksamma mot mig/oss.

Tomten kom även till oss.Julaftonen firade vi alltså här hos oss och på juldagen var vi till mina föräldrar och blev bjudna på god mat. Då var även E:s pojkvän med.

I onsdags, 28/12, fick vi besök av hunden Santos och hans husse och matte. De bor i Ö-vik så vi har inte träffat dem sen i somras men nu har de varit hemma hos Santos husses familj i Ljusdal och då fick vi chansen att träffas igen.

Igår, 30/12, var jag iväg och tog prover. Leverprover som lungläkaren vill ha och blodsocker som ögonläkaren vill ha.
C var iväg på en lungröntgen p.g.a. de andningsbesvär han fick den där natten i början av december.
På eftermiddan kom äldsta dottern, E, hit för att få hjälp av C med bilen. Hon hade med sig en tårta, hon vet ju vad C är förtjust i tårta.🙂 Det var inte helt lätt att komma tillrätta med bilen men med hjälp av en av bondens söner så löste det sig till sist.

Nyårsaftonen firar vi här hemma i sällskap av varandra. Vi gör inget särskilt (jo, jag skriver blogg). Vi beställde mat på en restaurang i Ljusdal som vi hämtade mitt på dan och nu har vi värmt den och ätit och njutit. Nu är det snart dags för en tårtbit som efterrätt.

Nu vill jag önska alla ett Gott Nytt År innan jag avslutar årets sista blogg.

Gott Nytt År! 

20 responses to “Årets sista blogg.

  1. Hoppas att allt detta nu sätter i gång och verka så du får bli lite piggare snart.
    Vilken vacker kofta Mor stickat ,helt ljuvlig.
    Härligt med ungar som känner empati och hjälper till när vi inte pallar.
    Vilken vacker tomta ni hade😉
    Jag önskar dej ett riktigt gott nytt 2012 som ska vända din hälsa till det bättre.PoK ♥

    • Om ett halvår så vet vi om de nya medicinerna verkar. Om inte annat så bör jag bli av med min latenta TBC.
      Mamma är jätteduktig på att sticka och hon hade stickat en sådan där kofta i beige som hon hade med till Cypern och jag tyckte att den var så fin så då stickade hon en till mig i lila.🙂 Mina älsklingsfärger är ju lila, blått och svart,
      Jag har helt underbara ungar som vill mig så väl.
      Vi har ju knappt några julklappar här hos oss. Alla köper en julklapp för ca 50:-. Vi sätter nummer på paketen, skriver nummer på lappar och sen får alla dra en lapp. Alla får ett paket och ingen behöver bli fattig.
      Önskar dig/er en god fortsättning på det nya året.
      PoK ♥

  2. Stackars dig att behöva må så illa av medIcinerna, hur länge var det som du ska ta dem ?
    Skönt att ”barna” kom till er om Julen och kunde hjälpa er !
    Önskar dig ett GOTT NYTT ÅR och tack för det gamla !
    Kram

    • Den nya tabletten som jag tar mitt på dan tar bort både illamående och halsbränna men jag får vara försiktig med vad jag äter innan jag tagit den. Men jag kan inte äta precis vad som helst ändå och inte dricka så mycket kaffe heller men det är mycket bättre än innan jag fick den tabletten i alla fall. TBC-medicinerna ska jag ta ett halvår så till mitten på juni blir det då.
      Jag har så underbara ungar som hjälper till så bra.
      God fortsättning på det nya året och tack även till dig för det gamla.
      Kram. ♥

  3. Gott Nytt år!!

    önskar Inger på bloggen

  4. Puh jag blir alldeles matt bara av att läsa! Jisses vad mycket du får stå ut med! Tyvärr har du inte just några alternativ, det är bara att bita i det sura äpplet, och du gör det med bravur! Jag ska genast sluta gnälla över mina många piller…
    Nu hoppas jag förstås att alla dessa mediciner också gör nytta i din kropp, annars vore det för jävligt. Jag ska skicka min hårddisk till doktorn i Falun imorgon, den funkar inte som den ska, låser sig efter några klick och jag blir vansinnig, därför har jag inte besökt mina bloggvänner på snart en vecka. Nu kör jag med Explorer och har inga favoriter eller bokmärken alls, tycker inte den funkar heller. Hoppas svärsonen kan fixa det som är galet. God fortsättning på det nya året, här snöar det för fullt men imorgon hotar plusgrader så det blir ingen långvarig glädje nu heller. Tror det är rökt med en riktig vinter.

    • Du har så rätt, jag har inget alternativ. Jag biter i det sura äpplet och försöker se positivt på det hela. Har bara 5½ månad kvar med TBC-medicinerna nu.🙂 Och händer inget annat så ska jag förhoppningsvis åtminstone bli av med den latenta TBC:n. Gnäll du över dina många piller – var och en har sin börda att bära och det är aldrig roligt att stoppa i sig en massa piller.
      Hoppas din hårddisk blir pigg igen. Det är så tråkigt när datorerna inte vill fungera som de ska. Jag önskar lycka till till din svärson!
      Favoriter/bokmärken spar jag ner på en extern hårddisk så jag kan lägga in dem på en gång jag får hem datorn. Annars hittar jag ju ingenstans ju.
      Här har vi också snöväder nu. Smått, smått som yr omkring i blåsvädret men det ökar nån cm iaf. Håller tummarna för att det blir minusgrader i möre så vi får behålla den snö vi får.🙂
      God fortsättning!
      Kram. ♥

  5. Du berömmer läkarna, men jag vill berömma dig. Du är otroligt tålig och duktig!!! Kram och God fortsättning på 2012

  6. Det ante mig att du skulle få problem med alla dessa mediciner. Du har visat mycket åskådligt hur mängden tabletter ökat!
    Underbart att du har läkare som hjälper dig så snabbt. Men du är bra på att kämpa. Så går vi mot ljusare tider också, liiiite bättre känns det kanske?
    Underbar kofta din mor stickat åt dig!
    Att dina barn är goa och hjälpsamma kan liksom närapå bero på hur du uppfostrat dem…;-)
    Önskar dig och C ett 2012 som vartefter blir all bättre!
    Stora kramen!

    • Ändå fattas tre tabletter – de jag fick ordinerad dan före julafton…
      Klart jag kämpar, jag har inget annat val. Men det känns lättare med läkare som engagerar sig och naturligtvis känns det lättare nu när det blir ljusare dagar. Idag fick vi regn – snö – regn. Naturen har svårt att bestämma sig. Jag jublade då jag såg snöflingorna utanför fönstret för jag gillar vinter och snön gör att det bli ljust.
      Mamma är duktig på att sticka – min mormor var också duktig på att sticka – och jag stickar inte alls. Kanske för att jag aldrig behövt och för att både mormor och mamma varit så duktiga på det.
      Det är kanske så – att jag har uppfostrat goa och hjälpsamma barn.🙂 Klart jag har det men för den skull tar jag ju inte för givet att jag ska ha lyckats.😉
      Tack för den önskan, Dis.
      Vi önskar dig ett bra 2012 med så lite värk och elände som bara är möjligt. Helst inget alls.
      Kramen.

  7. God fortsättning på det nya året och må det nya året bli så mycke bättre än det förra!!!
    Du e så stark och duktig, god och givmild så att du har så fina och hjälpsamma barn är inte så konstigt. Så man sår får man oftast skörda.
    Fortsätt att kämpa på så kommer snart våren och sommaren, då ska du se att du kommer att må bättre!!!!
    Kram på dej och sköt om dej

    • Tack, Malin. Klart att det nya året ska bli bättre än det förra. Ändå tycker jag väl inte att det var så stort fel på 2011 heller förutom vad gäller hälsan då.🙂
      Vilka snälla ord, rakt så jag blir generad. Jag skördar gärna det jag sått – men sånt är ju aldrig självklart.😉
      Jag/vi tar en dag i taget och eftersom tiden går så fort annars så lärer den väl göra det nu också. Jag har ju nåt att göra hela vintern och våren i alla fall – jag kan räkna piller.😀
      Kram till Er allihop och en god fortsättning på det nya året!

  8. God fortsättning på det nya året önskar jag Dig och din familj
    KRAM

  9. Kramar tillbaka till dig och med en önskan om att ni får ett fint 2012

  10. Ingen nyårsrapport ännu fast ni har var sin dator, haha, du ser, nu har du inget att skylla på när du inte skriver…
    Blev det Betapet? Vi körde ofta förut ett dataspel som heter Backpacker där man flög omkring i världen, jobbade och tjänade pengar för att kunna åka vidare. Det kanske är dags för en omgång snart igen..
    Om vi hade något ställe att ta hem mat från skulle jag gärna göra det ibland, nu blir det bara sushi ibland o då måste hasse få något annat för det äter han absolut inte. Konstigt va, sniglar går bra men inte sushi!
    God fortsättning på er båda två, ikväll hoppas jag få hem min älskade hårddisk igen
    Kram

    • Jag höll på att färdigställa årets första blogg när du kommenterade här.🙂
      Jag trodde ju att jag skulle få sitta vid laptopen och hålla Christer sällskap vid tv:n när vi skaffade den men icke. Det är han som sitter vid laptopen framför tv:n så nu har han fullt upp.🙂 Jag får sitta i gästrummet för mig själv och uggla men nu verkar han nöjd då han kan både sitta vid datorn och tv:n samtidigt. Det blev ju gärna rätt trångt vid datorn tidigare. Och jag försökte ju sitta på dagtid men det finns ju en hel del att göra då med så nog är det skönare nu när jag kan slå mig ner vid datorn då jag stökat undan kvällsdisken och det ändå inte är nåt sevärt på tv.
      Det blev ingen Betapet på nyårsafton men däremot på nyårsdan. Jag fick inte storstryk – jag vann med ett par poäng faktiskt.🙂 Men det blev bara en omgång. C hittar ofta program han vill se på tv fast jag tycker att det inte finns nåt att se.
      I möre ska jag titta på skidåkning igen och hålla tummarna för att det ska börja gå bra för våra svenska killar och tjejer snart. Och så blir det skidskytte på kvällen också.🙂 Kul!
      Hoppas du får som du önskar… en städad snabb och bra hårddisk tillbaka från datordoktorerna.
      Kram.

Kommentera

