Dagmar tog oss med storm…

Dagmar har slagit till efter vår väg.

Vilket oväder vi fick natten mot annandag jul! Jag har aldrig varit med om värre. Jag lyckades inte ens somna den natten för precis då jag höll på att somna så försvann strömmen en kort stund och då slutar ju min CPAP att fungera och det blir lite trögt att andas i masken. Tre gånger försvann strömmen små korta stunder innan jag gav upp att ens försöka att sova. Blåsvädret gjorde dessutom så att jag mådde dåligt i hela kroppen så det var lika bra att vara uppe. Jag laddade upp med färskt vatten i en tillbringare som jag alltid har stående i kylskåpet. 5-liters dunken fick också färskt vatten. Den har en liten kran och är perfekt att ha för att tvätta händerna m.m. Sen en skurhink med vatten ifall vi skulle behöva spola på toaletten.

Detta är också Dagmars härjningar efter vår väg.

Halv tre gav C upp sina försök att sova så sen fick jag sällskap. C löste korsord och jag löste sudoku. C kokade kaffe också och det var väl tur det för 3:53 försvann strömmen. Oj, vad mörkt det blev. Innan hade vi ju sett lite vad som hände utomhus också men nu blev det riktigt kolsvart. Inomhus hade vi ljus som vi tände. Vi plockade fram ännu fler ljus och värmeljus och snart hade vi ljuspunkter överallt i huset.
Utanför dånade vinden så vi ibland hade svårt att höra vad den andre sa.

Efter ca en timme såg vi att stuggrannen nedanför oss var ute med ficklampa och kikade. Vi hade pratat om det tidigare att det var tur att det inte blåste mot deras stuga för det står några tallar omkring och det var speciellt en som såg klen ut och som nog skulle kunna ge upp i ett sånt här blåsväder.

Även detta är vid vår lilla väg.

Vid 8-tiden hade blåsten lugnat ner sig lite så vi gick och la oss, efter att vi ätit några mackor till frukost, och somnade. Det var fortfarande så mörkt så vi såg inte hur det såg ut utanför. Lite drygt en timme senare ringde det på dörren. Det var Leif som kom. Han hade jobbat natt och varit hem och konstaterat att han var strömlös men var så kaffesugen så han chansade på att vi hade kaffe. Och naturligtvis fick han kaffe.
Nu hade det ljusnat och då fick vi se att just den tallen som vi var rädd skulle knäckas hade gjort just det. Knäckts en bit upp på stammen och ramlat snett upp emot vägen så grannens stuga och bil hade klarat sig så precis. Neråt backen låg en björk mitt i vägen. Leif hade parkerat nere hos bonden och gått upp till oss för det var massor med träd som fallit kors och tvärs över vägen där man i vanliga fall åker in för att ta sig till oss.

Vilken förödelse.

Stuggrannarna var ute och kvistade tallen och sågade av toppen (med handsåg) så att inget skulle ligga på vägen. Jag hann inte ens ut för att fotografera den fallna tallen.
Han (grannen) kom till oss efter en stund och undrade om vi hade nån motorsåg för då var det några som hyrt en stuga efter vår väg som inte tog sig därifrån. Men vi har ingen motorsåg och vi fick inte tag på bonden heller. Efter en stund kom dock bonden och började flytta undan träd efter vägen med hjälp av traktorn.

Gasolkök är räddningen då det blir strömavbrott.Jag kokade mer kaffe på det lilla gasolköket och bjöd in stuggrannarna på fika. Ett ypperligt tillfälle att lära känna dem lite bättre. Det blev en trevlig eftermiddag trots strömavbrottet.
C åkte en sväng och kom sedan hem och hämtade mig för att jag skulle få se lite av förödelsen efter vår väg. Oj, vad träd som fallit i stormen. Men i skidbacken var det full fart på skidåkarna och nere på byn hade de ström så det var bara vi i byarna utanför som hade strömavbrott.

18:10 fick vi strömmen tillbaka. Då hade C hunnit åka ner på byn för att hämta vatten och vi hade satt oss för att äta kvällsmat bestående av choklad och smörgås. Det var skönt att få tillbaka strömmen men vi lät alla värmeljus brinna ut för det är ju mysigt med mycket ljus också. Det första jag gjorde när strömmen kom tillbaka var att tappa upp diskvatten och börja diska. Det första C gjorde var att slå på datorn.🙂 Tänk vad olika vi är.
Julfönster med ljuskrona - passar väldigt bra vid strömavbrott.
Vår vän Leif fick tillbaka strömmen idag vid 16-tiden (60 timmar utan ström) och våra vänner U och E som bor bara ca 100 meter från skidbacken är fortfarande utan ström vad jag vet (de och två hus till). Vi hade tur ändå som fick tillbaka strömmen efter drygt 14 timmar.

I natt ska det bli rejält blåsigt igen, sa de på radion. Och det ska komma snö som sen ska övergå i regn. Då blir det snorhalt på våra vägar som redan är hala…

6 responses to “Dagmar tog oss med storm…

  1. Dagmar var inget trevligt besök !!
    Vi klarade oss riktigt bra här hemma. Bara telefonerna som inte ville….
    Ha det gott, kram på dej….

    • Nä, Dagmar hade vi kunnat vara utan. Nu blev ju inte vi så drabbade så vi ska inte klaga. Men jag tycker så synd om dem som ännu inte fått tillbaka strömmen. Tänk att kanske inte ens kunna vara hemma i sitt julmysiga hus..
      Kram.

  2. Stackars er. Vi pratade om er imorse vid frukost, gubben trodde ni klarat er för fjällen ”tar” vinden men jag befarade det värsta. Vi hade alltså rätt båda två, suck varit bättre om jag hade haft fel.
    Här nere har vi klarat oss hyfsat. Inga strömavbrott men storm eller nästan storm varje dag sedan strax innan jul. Idag har det bara blåst lite grann och äntligen minusgrader!!
    Hoppas att ni får ett trevligt slut och ett gott nytt år!!!
    Kram på dej och de dina

    • Jamen vi klarade ju oss bra! Leif fick tillbaka strömmen först i onsdagskväll och ett par vi umgås med som bor i slänten ner mot tjärn strax före skidbacken härifrån sett har inte fått nån ström än! Vi kände oss verkligt lyckligt lottade.🙂 Sen har vi ett så välisolerat hus så det sjönk bara 3º inomhus under de 14 timmarna. (bra byggmästare🙂 )
      Det har blåst här också varenda dag utom i onsdags (tror jag det var) då det var lugnt mitt på dan… haft nån -grad och igår både regnade det och snöade. Nu har vi -3º och bara lite blåsväder. Vi ser fram emot en lugn nyårsafton då vi inte ska göra nånting särskilt alls. Bara vara hemma, äta nåt gott och eventuellt sitta vid varsin dator och spela Betapet mot varandra.🙂
      Hoppas ni också får ett trevligt slut och ett gott nytt år!
      Kramar till hela gänget ifrån ôss!🙂

  3. Ruskigt med sådant väder ! Men det var ju tur att det inte var något som förtstördes hos er eller grannarna.
    Önskar dig ett GOTT NYTT ÅR och tack för det gamla, kram.

  4. Gott Nytt År till dig också Ninni
    Väl mött 2012
    Kramar

Kommentera

