Vi har varit på en föreläsning om psoriasisartrit.

Igår kväll åkte C och jag till Söderhamn (9 mil enkel resa). Reumatikerdistriktet i Gävleborg hade anordnat en föreläsning om Psoriasisartrit där. Föreläsare var Sven Tegmark, reumatolog i Gävle och Lina Dahlenius, sjukgymnast i Hudiksvall.

Sjukgymnasten fick inleda föreläsningen eftersom reumatologen var försenad delvis p.g.a. trafiken. Hon pratade om vikten av att röra på sig då man har någon reumatisk sjukdom – ja, annars också men det är ännu viktigare att motionera, bassängträna och/eller styrketräna då man har en sjukdom eftersom träningen bygger upp det som sjukdomen bryter ner (enkelt förklarat av mig). Allt detta vet ju jag redan för utan min cykling och bassängträning skulle jag vara så mycket sämre än vad jag är idag.

Föreläsning om psoriasisartrit av Sven Tegmark, reumatolog i Gävle.

Reumatologens föreläsning gav mig/oss mycket mer kunskap om psoriasisartrit och det behövde vi för visserligen kan man läsa en hel del på nätet men det är lättare att ta in och förstå när någon berättar och förklarar. Bl.a. fick vi veta att psoriasisartrit kan yttra sig på många olika sätt.

Jag har ju inga svullna leder t.ex. och det syns inte på mig att jag har psoriasisartrit men det är tydligen en vanlig variant av sjukdomen. Den variant jag har kan tydligen lätt förväxlas med fibromyalgi då det ska sättas diagnos för det är vissa symptom som är likadana. Inte konstigt då att jag inte har märkt av att jag förutom fibromyalgin även har psoriasisartrit. Jag har ju inte så många inflammerade leder utan mer inflammerade ”senor som möter ben”, alltså liknar det fibromyalgin som ju ofta ger värk i muskelfästen.

Jag skulle kunna skriva ner en hel del om detta för jag satt och antecknade hela tiden då reumatologen pratade men det är ju inte SÅ rolig läsning för den som inte har psoriasisartrit. Därför får det räcka med det här.

Veckorna går så fort och nu är det snart helg igen. I morgon ska jag bada! Jag har piggnat på lite och har bara 0,5º förhöjd temp nu och då orkar jag mer förstås. Någon förkylning var det alltså inte. Jag minns faktiskt inte när jag var förkyld sist. De två senaste åren har jag då inte haft nån förkylning så jag känner mig lyckligt lottad i det fallet. Jag får väl sätta mig och läsa bakåt i bloggarna så kanske jag kan hitta nån förkylning för flera år sen.😉

Se sån stil han har - hackspetten.

Jag ser fram emot helgen då vi, på lördag, ska på en föreställning på Kulturhuset i Bollnäs där SHOF (Södra Hälsinglands Orkester Förening), dansare och en massa körsångare från olika körer ska framföra Carmina Burana. Vi ska dit tillsammans med min låtsassyster och hennes man. Deras dotter är med och sjunger i den jättestora kören. Jag återkommer säkert om detta.

8 responses to “Vi har varit på en föreläsning om psoriasisartrit.

  1. Jamen då förstår jag bättre varför reumatologen som gav mig fibromyalgi-diagnosen också trodde att jag hade PS. Min vänstra fotled är stel ibland, men det är den bara för att retas, *fniss* Någon psoriasis har jag inte. Det är jobbigt att läsa sig till det man själv har nytta av på nätet; en föreläsning är så mycket bättre.
    När du njuter av Carmina Burana, kolla in Olle Persson, baryton. Visserligen är namnet vanligt men jag tror att det är killen här från Norrköping. Han är bra!
    Helt ärligt så är hackspetten vackrare än reumatologen!
    Kram!

    • Du behöver inte ha psoriasis för att ha psoriasisartrit. Det räcker om dina föräldrar eller deras föräldrar har haft psoriasis för att du ska kunna få psoriasisartrit fick vi lära oss på föreläsningen.
      Det är lättare att ta till sig en föreläsning än att läsa sig till något på nätet. Varför det är så vet jag inte men för mig är det så.
      Klart jag ska kolla in Olle Persson från Norrköping. Både han och sopranen Kristina Hansson är proffesionella operasångare läste jag idag.😀 vilken jämförelse… hackspetten – reumtologen.
      Ha en bra helg! ♥
      Kramen.

  2. Jag skulle behöva ta mej till min läkare och kolla upp om jag har reumatism eller något liknande men allt skyller dom på whipplashen. Jag slår vad om att om jag bryter benet så beror det på nacken och mina trasiga nervbanor(ler). Det låter iallafall intessant med föreläsningen, om jag behöver information går jag till svärmor. Hon e som en fass och läkare i ett;)
    Njut av skönsång och trevligt sällskap så ser jag fram emot en rapport i bloggen nästa vecka!
    Kram till dej och sambon

    • Ja det vore nog inte helt fel att kolla upp ifall du har reumatism av något slag. Be om en remiss till en reumatolog så blir du riktigt utredd. Jasså, whiplash är en sån där slasktrattsdiagnos det med liksom fibromyalgi. Det är för tråkigt då allt ska skyllas på en diagnos man redan har bara för att det är bekvämast så. Du får ta och envisas så du blir riktigt utredd för om du har någon form av reumatism så kan du ju få mediciner som kan hjälpa mot en del av värken.
      Ha en skön helg!
      Kramar till er alla med mest till dig!

  3. Härligt med givande föreläsningar.
    Hoppas ni får/fick en trevlig lördag🙂
    Kram på dej….

  4. Kul att jag hittade din blogg igen genom dig. Har ju varit in förr men har tappat den tror det var en annan du hade då. Jobbigt med att ha värk och alla behandlingar som du måste gå på.

Kommentera

