Sömn, kuddar och tonfisk. ;-)

Vid Ljusnans strand i Ljusdal. 30 sept.

Tänk att jag ska ha så svårt för att få till en blogg. Tiden räcker inte till på något sätt. Visserligen har jag massor med tid men jag är ju så långsam i det jag gör så allt vardagligt tar mycket längre tid nu än vad det gjort förr. Jag vill ju gärna göra nånting ”nyttigt” varje dag. Men det tar tid…
De kvällar då det inte är några bra program på tv brukar jag önska att vi hade en varsin dator att sitta vid. Naturligtvis vill C, som jobbat hela dan, också sitta vid datorn och jag har ju haft chansen till det hela dan… om jag hunnit med det.

Trött är jag också och har svårt för att koncentrera mig på det jag gör så jag lämnar saker och ting halvgjorda och upptäcker senare att jag inte gjort klart. Kanske har jag drabbats av ÅNK? Ja, så är det nog.😉

Hälsingegård i Järvsö. 30 sept.

När vi lagt oss för att sova försöker jag hålla mig vaken så C ska få somna först annars är det svårt för honom att somna då jag för ett himla oväsen (säger han ;-)) när jag somnat. Om han blir väckt av mitt oväsen flera gånger så lägger jag mig i gästrummet. Det är bäst för oss båda då han får sova hela natten utan störningar och jag slipper bli väckt för att jag för oväsen.
Du hör väl! Jag får försöka hålla mig vaken! Jag som annars haft svårt för att somna eftersom kroppen sätter igång att värka mer då jag lagt mig. Däremot vaknar jag flera gånger under natten och måste upp och gå runt lite minst en gång per natt och då jag måste upp och gå kan jag bli vaken nån timme innan jag somnar och drar igång med mitt oväsen igen. Det är inte alltid värken jag vaknar av heller. Ibland vet jag inte varför jag vaknar och får ligga vaken. Kan det vara så att jag väcker mig själv med mina snarkningar? Nä, nu längtar jag till slutet av november då jag ska iväg och prova ut en CPAP-mask och jag hoppas jag får den fort som ögat så jag får sova ordentligt igen och bara vakna av värken.
Och nu får det vara slutgnällt för den här gången!

Höstfärger vid rv 83 i Järvsö. 30 sept.

I fredags efter badet var jag på COOP i Ljusdal och handlade. De hade försäljning av färsk fisk där (då de står och säljer fisk och räkor från en båtliknande disk). Då såg jag något som vi pratat om men aldrig köpt – färsk tonfisk. Jag köpte fyra skivor och funderade sen över vad man serverar med den. Jag åkte hem och gick ut på nätet och kollade. De flesta verkar servera den färska tonfisken med olika grönsaker men det går inte hem här hos oss eftersom C inte är någon grönsaksälskare. Jo, han gillar rotfrukter av alla slag i grytor men annars är han inte alls nåt pigg på att äta grönsaker. Till sist hittade jag i alla fall hemsidan Postgårdsromantik där det stod om tonfisk med klyftpotatis och lime- och basilikacreme. Det stal jag men jag stekte tonfisken istället för att halstra den. Fick skicka C ner till affärn för att köpa lime och färsk basilika för att kunna göra cremen. Gôtt blev det och den där lime- och basilikacremen passade bra till den helstekta fläskfilén vi åt på lördagen också.🙂

I lördags fick vi en massa nötkött att ta reda på så där gick den dan.🙂
I söndags ”vintrade” vi på framsidan. Det enda som är kvar nu är altanen och där är det mest bara dynor som ska plockas undan inför vintern.

Färgsprakande höstfärger i Järvsö. 30 sept.

I måndags åkte jag till Bollnäs för att följa med min äldsta dotter, E, till doktorn. Jag var med som moraliskt stöd (och surkärring). E har problem med sin astma och har fått åka in akut flera gånger nu på sista tiden för att få andningshjälp. Hon kan inte ta en promenad utan att få astma och hon har t.o.m. fått astma då hon skrapat bilrutan nu för nån vecka sen. Jobbet blir lidande förstås och det känns ju inte bra. Hon har frågat efter bättre medicinering flera gånger men inte fått nåt gehör av sjukvården för det. Nu hoppades hon att det skulle gå bättre då jag följde med och tänk… det gjorde det också. Hon fick byta ut sina ”turbohaler”-inhalatorer mot ”diskusar” och fick dessutom en tablett som ska underlätta för den som har svår astma. Så nu hoppas vi att hon ska slippa få astma så fort hon anstränger sig lite. Och så lovade doktorn att fungerar inte det här, så hon blev mer besvärsfri, så ska han remittera henne till lungkliniken i Gävle.🙂 Så det kanske hjälpte att jag följde med ändå och la mig resonemanget lite. Nog är det väl bedrövligt att man ska vara tvungen ta någon med sig för att bli tagen på allvar? Men det är inte alls ovanligt.

När vi var klar med läkarbesöket och E var tillbaka på jobbet, åkte jag till först sonen, T, och sen yngsta dottern, L, med köttfärs. L fick ta hand om E:s köttfärs också så länge. Sen styrde jag bilen mot Alfta där jag var in till mor och far en snabbis med köttfärs. Att jag inte stannade hos dem var för att de är förkylda och jag vill inte bli förkyld själv. Istället åkte jag till blomsteraffärn och köpte en azalea och fortsatte sen till Edsbyn där jag hälsade på en f.d. jobbarkompis, B. Hos B blev jag kvar ett tag och vi fikade och pratade en massa – mest om sjukdomar, läkare och bemötande inom sjukvården och sånt. Hon kämpar med en svår sjukdom men är så tapper och har en sån kämparglöd och ett positivt tänkande som är beundransvärt. Det var roligt att träffa henne igen för när jag fick sjukersättning blev det inte av att vi hade så tät kontakt och när jag sen flyttade till Järvsö så blev vår kontakt närmast obefintlig. Synd. Men det blir lätt så. Jag hoppas att hon och hennes man kan komma hit och hälsa på snart – om hon orkar.

Höstlönn vid UPS i Bollnäs. 24 okt.

I tisdags när jag varit på badet åkte jag till Möbeltjänst i Tallåsen för att köpa nya kuddar till oss. På morgonen fick jag för mig att jag skulle byta sängkläder och hänga ut täcken, kuddar och bäddmadrasser på vädring medan jag var till badet. När jag skulle ta av örngottet på C:s kudde kom jag åt med tumnageln på tyget runt kudden och den sprack upp en bit… Ja, den har nog hängt med många år den kudden och jag har pratat om tidigare att vi kanske borde köpa nya kuddar. Nu blev jag så illa tvungen.😉 Jag hittade bra kuddar till vettigt pris på möbelaffärn så jag köpte en extra låg kudde till C och en mediumkudde till mig. På kvällen då vi la oss upptäckte vi att kuddarna prasslade! Varje gång vi bytte ställning så prasslade det högljutt.🙂 Men vi somnade till sist i alla fall. Jag fick ett tips av E igår, när jag berättade om de prasslande kuddarna för henne i telefon, att jag kunde väl prova att tumla dem så kanske tyget blir mjukare och slutar prassla.  Tyvärr så verkar det inte hjälpa så vi får väl sova dem mjukare då så de slutar att prassla. Det är sköna kuddar i alla fall.🙂

Nä, nu ska jag ägna mig åt något ”nyttigt” som idag blir att släpa runt snabeldraken och göra rent på toan. Om jag hinner blir det en sväng ner på byn också där jag ska hämta L:s sommarjacka som fått en ny dragkedja isydd av den duktiga ägarinnan av handarbetsaffärn här i Järvsö. Hon är inte dyr på dragkedjebyten heller så det är väl värt att lämna in det till henne istället för att sitta och eländas själv vid symaskinen. Passar nog på att handla också då jag ändå är på byn. Nu när jag ser vad klockan rusat iväg så är det nog troligast att jag får uträtta ärendena på byn i morgon efter badet.

Nu har träden tappat sina fina gula löv men jag har ju bilder kvar som jag inte visat här så det får bli höstbilder från både Ljusdal, Järvsö och Bollnäs i bloggen idag. Peka på bilden så ser du, i en textruta, varifrån bilden kommer.

Nu blev det en fikapaus innan jag hann publicera bloggen också. C kom hem med ”gofika” från Järvsö Café. Vaniljbulle och pariservåffla… vilken go’an lunch.😀

Höst vid Ljusnan i Järvsö. Vid vägen mot Nor. 30 sept.

19 responses to “Sömn, kuddar och tonfisk. ;-)

  1. Visst e sömnen viktig, själv sover jag kanske i bästa fall 3-4 timmar per natt. Klart man blir tankspridd och i mitt fall grinig ibland.
    Vilken tur E har att du kan följa med henne till läkaren. Men det är väl själve den att någon måste med!!
    Här nere blir det oxå gofika idag. Fia tar hem wienerbröd från skolan så innan S och sonen åker till Värnamo för eljobb hela helgen blir det fika. Ha en bra helg och krama gubben din.

    • Vad jobbigt för dig att inte få sova mer än 3-4 timmar per natt. Vissa nätter sover jag inte mer heller men många nätter får jag sova mer. Innan jag fick sjukersättning sov jag bara en kvart i taget innan jag var tvungen upp och gå för jag hade så ont. Det ordnade till sig när jag haft sjukersättning i ca ett år. Värken blev bättre efter ca 2 år så egentligen ska jag väl inte klaga nu för tiden för jag var ju mycket sämre innan jag fick sjukersättning.
      I vanliga fall har jag svårt för att somna men nu är jag så ininorden trött så jag somnar snabbt men får sen gå upp och röra på mig efter drygt en timmes sömn. Bäst sover jag på mornarna för då har värken värkt över på nåt sätt men då är det ju dags att kliva upp… Men på helgerna så sover jag längre. Idag sov jag till 9:30!!!
      Du får ha en skön helg som gräsänka du då. Tur du har Fia hemma iaf så det inte blir för tyst.😉
      Kramen till dig och hela familjen!

  2. Min make brukar också gnälla över att jag ”låter” då jag sover och det gör jag förmodligen, men han, han kan snarka så taket nästan lyfter emellanåt!
    Jag är vaken minst en gång i timmen på nätterna och jag är så trött.
    Har nästan börjat gruva mig för kvällen och natten, tycker det är jättejobbigt..
    Hoppas din sömn blir bättre då du fått din CPAP, det brukar ju bli bra resultat, har en svåger som ska få sin i nästa vecka.
    Vilken tur att du kunde följa med din dotter till läkaren, men det är som du skriver, ofta lyssnar läkarna bättre då man har någon med sig..
    Önskar dig en riktigt skön hösthelg!
    Ha dé!/Kram

    • Det är inte bara jag som låter på nätterna här heller… mer behöver jag väl inte orda om det.😉
      Jag vaknar med ungefär två timmars mellanrum i vanliga fall och så brukar jag ha svårt för att somna. Men nu blir jag aldrig riktigt utsövd så nu somnar jag nästan på en gång då jag lägger mig så nu försöker jag stanna uppe en stund längre än C så han får chansen att somna före mig. Visst är det hemskt att behöva gruva sig inför natten!
      Nog är det väl ändå konstigt att läkarna skärper till sig om man har någon med sig? Så borde det väl ändå inte vara.
      Ha en skön helg!
      Kramen.

  3. Hej! Vet du, jag har ibland jättesvårt för att blogga. Ju fler dagar som går emellan, ju svårare blir det. Då får jag inte ihop något vettigt tema till bloggen, det känns spretigt och dessutom blir det långa inlägg. Du är ju också expert på långa inlägg eftersom du bloggar såpass sällan! Men det gör inget, jag gillar alltid att läsa din blogg! Fast, det blir knepigt med kommentarerna när det är så mycket du berättar, haha
    Det var ett väldans grannt träd du hittade att fota, här finns bara nakna kala träd hos mig! Dottern gjorde ju ett sömntest då dom trodde hon slutade andas men det gjorde hon inte, däremot snarkade hon, jättemycket! Haha, hon vill inte erkänna det fast det står svart på vitt!
    Bra att du var där o hjälpte dottern, det är ju därför vi finns till, ”ler”. Vi drar till Falun nu för barnpassning till tonåringar, bah, men hundarna behöver i alla fall rastning!
    Kram från oss

    • Jaadu Paula, jag tror nog jag skulle skriva långa inlägg även om jag skrev oftare. Jag har ju så himla svårt för att skriva lite. Har alltid varit sån. Brevväxlade med en tjej när jag var i tonåren och det kunde bli 5-6 A4-ark skrivet på båda sidor så min mor undrade om vi skrev böcker till varann.🙂
      Jag förstår ju om folk backar när jag skriver så mycket men då får det ju vara så. Jag har lite svårt att få tid vid datorn så jag kan skriva oftare. Vill ju inte känna pressen av att någon mer vill ha datorn och står och trampar eller blir lite småsur över att jag tar lång tid på mig vid datorn. (Det är därför jag vill ha en till dator i huset) Helger och kvällar blir det därför att jag inte sitter så lång stund vid datorn utan gör det jag känner är viktigast just då och då kan det bli att kolla mailen och inget mer. Jag försöker spara till en till dator men det är svårt för pengarna vill ju inte räcka till riktigt. Sen skulle jag ju behöva nya glasögon jag med så då får jag väl vänta ännu längre på en till dator. Jag hade ju hellre satsat på en till dator än en andra tv tidigare men så blev det ju inte.
      Den gula fina lönnen stod i Bollnäs men löven rasade av den hela tiden så nu är nog även den kal. Träden här hos oss i Järvsö är helt utan löv nu så det är inte så roligt att fotografera just nu. Som tur är så börjar fåglarna komma till vårt fågelbord så jag får väl ta fågelfoton nu ett tag istället i väntan på snön.🙂
      Kan din dotter bli hjälpt av en bettskena på natten eller får hon ingen hjälp alls? Bettskenan får man betala själv hos tandläkaren som gör den så om hon inte fått nån hjälp från ”Öron” så kanske en tandläkare kan hjälpa henne.
      Det är ju skönt att vi behövs ibland nu för tiden.🙂
      Ha en skön barn/hundpassarhelg!
      Kramen.

  4. Det är alltid intressant att läsa dina bloggar; jag gillar när de är långa. Men jag förstår att du gärna vill ha en dator till. Jag är bortskämd för det är jag + datorn, ingen mer här. Du delar av din blogg så fint med bilderna – visst är höstfärgerna underbara! Häggmispeln (trädet jag har som kanske är samma som din grannes) har just tappat de flesta av sina vackert mörkröda blad. Klart jag missade att fota den när den var som finast.
    Fotona du tagit med är vackra allihop, men den sista, ”Höst vid Ljusnan”, är så fin för det blev djup i bilden.
    Sömnen ja, om den kan skrivas mycket men jag nöjer mig med att önska dig, mig och alla andra en god sömn!
    Kram! ♥

    • Tack goa Pova för dina snälla ord om min blogg! Det är roligt att det finns några som orkar läsa mina (ibland) onödigt långa bloggar.🙂
      Vad synd att du missade att fota din häggmispel för jag missade grannens jag med.
      Man reflekterar aldrig på sömnen förrän den uteblir och då kan det bli riktigt jobbigt. Jag hoppas du inte har allför stora besvär med din sömn.
      Kramen. ♥

      • Hoppas kan man alltid, men faktiskt är sömnproblemen värst för mig av allt. Jag har ingen dygnsrytm utan sover när jag kan. Sen behöver jag ligga och vila en hel del också – och DÅ somnar jag! Allt blir så galet… Kan vara både trött och sömnig men då somnar jag kanske inte pga värken (det känner du ju till!). Om jag kunde sova på nätterna (någorlunda iaf) skulle hela jag må bättre. Har haft de här extrema sömnproblemen i sådär sex år nu. Förut hade jag mer ”vanliga” problem med att somna osv. Värst är att jag rätt sällan är vaken när andra är det. Borde kanske skaffa mig vänner som nattjobbar? Har faktiskt tänkt göra det själv, för många år sedan, men då fanns inte många nattjobb som jag klarade. För kvällspigg och morgontrött har jag alltid varit. Trodde jag gnällt om detta tidigare men nu vet du. Undrar hur livet skulle ha blivit om man fått vara frisk? Men jag undrar inte för mycket, det kan inte vara bra.
        Kram! ♥

      • Fy vad jobbigt att inte kunna sova normala tider nån gång. Jag har ju försökt inrätta mina tider så de ska stämma med Christers tider så han väcker mig 6:15 varje morgon då han fått sitta och läsa tidningen i lugn och ro innan.🙂 När jag behöver vila på dagarna så antingen sitter jag och vilar eller lägger mig en kort stund. Vågar inte ligga länge för då somnar jag och då blir nattsömnen förstörd. Skönast är det ändå på helgerna då jag får sova länge eftersom jag sover bäst på mornarna då kroppen värkt av sig och håller sig lugn. Jag har alltid varit kvällspigg och morgontrött och om jag skulle bo ensam skulle nog mina tider vara annorlunda med en viss förskjutning men det går oftast bra så som jag har nu. Innan jag började med mina andningsuppehåll kunde jag få ligga och vänta på att somna i 1 – 2 timmar men nu somnar jag så fort så ibland hinner inte ens Christer somna före mig.
        Nog kan jag fundera ibland på hur livet hade varit om jag fått vara frisk men det händer inte så ofta. Det är nog bättre att leva här och nu och ta det som det är. Jag tror jag mår bättre av det i alla fall.
        Kram. ♥

  5. Hej🙂 Haha, jag läste det där inlägget om ÅNK, så himla roligt skrivet! Dock inte alltid lika kul när det är så på riktigt! Vet inte heller hur jag ska tolka det när jag känner igen mig i den där beskrivningen men bara är 20 år?! :O En del åldras fortare än andra kanske😉
    Sen måste jag bara säga att det är ett väldigt fint hus du fotat, fantastiskt!! Ett sånt hus vill jag ha en dag! Ett rött gammalt torp/gård/stuga i den Norrländska skogen (eller nåja, inte Skåne eller mitt i stan i alla fall!)!
    Skönt att du ska få en mask, låter inte så bekvämt att sova med i och för sig, men om det hjälper så är det ju skönt! Så jag hoppas på det, inte bara för gubbens skull utan också för din!
    Vad bra att du kunde följa med din dotter till läkaren, men framför allt att hon nu fått ny hjälp! Hoppas på att det ska göra så hon slipper de där astma-attackerna! Men det är galet, som du säger, att man inte blir tagen på allvar! Har själv upplevt det flera gånger och vet andra som har det också och man bara undrar; är det inte sjukvårdens jobb och vilja att försöka hjälpa människor som mår dåligt på ett eller annat sätt?! Man tycker ju det borde vara så, men de jobbar starkt på att bevisa motsatsen många gånger! ACK KVACK!! Man skulle ju behöva vara frisk som en nötkärna för att kämpa sig till rätt hjälp ibland, men så är det ju ofta inte! SUCK på sjukvården! (även om det såklart finns bra också!) BRA i alla fall att din dotter äntligen fått hjälp och att hon ska få remiss vidare om det inte fungerar! HEJA! Kram till henne, och kram till dig som hjälper henne!
    Kul med de prasslande kuddarna, men kanske lite irriterande när man ska försöka sova. I alla fall hade nog jag tyckt det eftersom jag vänder och vrider på mig hela tiden, och på kudden med för den delen😉 Men om ni sover till dem ordentligt kanske de slutar prassla. Tycker det är rena gissningsleken när man ska köpa kuddar, en del kan kännas sköna, men man vet ju inte hur de egentligen är förrän man sovit en natt på dem. Nej, den bästa kudden jag har är en riktigt gammal, fluffig en som hela familjen ”bråkar” om, för att den är skönast. Nu bor den dock med mig i Västerås (men jag är osäker på om resten av familjen fattat att jag snott den med mig hit, hihi). Hoppas de är sköna i alla fall, kuddarna, bortsett från prasslet!!🙂
    Kram på dig i höstnatten, hoppas du sover gott och har en fin helg!

    • Jag tror inte ÅNK är åldersbetingat.😉 Men det stämmer bra in på hur man blir då värken satt sina klor i ens kropp för då får man otroligt svårt att koncentrera sig. Men just nu tror jag att mina koncentrationssvårigheter har en del med min sömn att göra också. Så jag längtar faktiskt efter att få en mask och hoppas att det går bra att vänja sig med att sova med den.
      Jag hoppas verkligen att du får ett sånt hus nån gång i ditt liv för det är du verkligen värd.🙂
      Det är bedrövligt med sjukvården många gånger men det kan vara bra att ha någon med sig ibland för den som följer med är oftare mer klartänkt än vad man själv är hos läkaren och kan hjälpa till med frågor och med att komma ihåg vad som sagts.
      Vi börjar vänja oss vid de prasslande kuddarna nu.🙂 Jag hoppas du får behålla den sköna fluffiga kudden.
      Kramen. ♥

      • First of all, tack för dina fina kommentarer på min blogg, det gör mig glad, du är så fin. Second of all, stod inte ÅNK för Åldersbetingad Nedsättning av Korttidsminnet? Utifrån det trodde jag det hade med ålder att göra, men håller med dig om att det måste vara något annat på tok! FNK kanske (Fibromyalgibetingad Nedsättning av Korttidsminnet)! Fast egentligen är det nog en kompott av mycket som sänker koncentrationen. Och absolut tror jag att sömnen spelar en viktig roll, märker ju själv hur ”borta” jag är, beroende på både smärta och ångest, ja, men också på att jag inte sover. Allting blir ju värre när man inte får sova, så är det ju! Så hoppas att det ska gå bra att vänja sig vid masken och att den kan hjälpa dig att sova bättre!
        Läste i en kommentar här ovan att du brukade brevväxla med en tjej när du var yngre och din mor undrade om ni skrev böcker till varann för att de var så långa, det var väldigt kul att läsa, för jag är precis likadan. En skrivoman😉 Och jag älskar att skriva brev (och få brev). Tyvärr har jag bara en brevvän kvar nu och vet inte riktigt hur man hittar sig nya, men det är verkligen något speciellt! Har haft denna brevvän flera år och när jag bodde hemma brukade mamma säga: ”du har fått en roman” när jag fått brev, för att de var så tjocka! Jag har aldrig förstått det där när man köper brevpapper, då har de ungefär 10 papper och 5 kuvert i ett paket, och jag kan ju bara säga att jag inte längre äger några brevpapper men massvis med kuvert!! haha😛 Har du kvar någon brevvän?
        Och till sist, ja, sjukvården kan verkligen vara märklig, otillräcklig och oförstående, och ändå är vi beroende av den, hm. Man skulle behöva vara frisk för att orka med sjukvården ibland, alla turer hit och dit, ändå är det dit man kommer för att man är sjuk…ja, märkligt det där! Men jo, det kan vara bra att ha någon med sig till läkaren eftersom man ofta inte kommer ihåg allt, tar in allt osv, och så kan ju den som följer med se det lite mer utifrån. Fast det kan också bli katastrof att ha någon med sig. Beroende på vem det är, i vilket sammanhang och om man själv valt det eller ej. Håller hur som helst tummarna för att dottern ska må bättre och få den hjälp hon behöver! KRAM på dig🙂

      • Jo, ÅNK stsår för Åldersbetingad Nedsättning av Korttidsminnet men det borde lika väl kunna stå FNK för den stämmer in på alla som har fibromyalgi.🙂 Och utebliven sömn ger ju också samma symptom också.
        Förr i tiden (då jag var ung) kunde man köpa ett block med linjerat brevpapper i A4 format. Det var sånt brevpapper jag använde då jag brevväxlade med Nugge, som var hennes smeknamn. Mitt smeknamn var då Ninni och det var min 14 år yngre lillabror som gav mig det då han inte kunde säga Carina. Min mamma använder fortfarande mitt smeknamn ibland annars var det ingen annan som kallade mig det men när jag började använda dator och skulle ha ett hotmailnamn så dök Ninni upp igen. Åter till brevvänner… När jag fick barn så hann jag helt enkelt inte med att brevväxla så det rann ut i sanden. Jag har dock försökt att få igång en mailväxling med min forna brevvän men nu är det hon som inte hinner med tror jag. Vi har väldigt lite kontakt nu för tiden men vi träffades lite snabbt sommaren 2009 då vi kikade in och tog en kopp kaffe hos henne på vår semester när vi var på genomresa.🙂 Nån brevvän har jag inte längre men har några som jag mailar med då och då. Blir ofta långa mail för jag kan som sagt inte skriva annat än romaner.🙂
        Ska man ha någon med sig då man träffar sin läkare ska man nog välja med omsorg. Dottern har hittills bara behövt använda Ventolin (som hon har vid behov) en gång sen hon fick de nya medicinerna så förhoppningsvis så hjälper det.
        Ha en skön helg!
        Kramen.

      • Precis, jag håller med om att ÅNK lika gärna kunde vara FNK! För fibromyalgi mixtrar verkligen med koncentrationen, och sömnbrist med, så kombinationen är inte särskilt kul! ACK KVACK!
        Det låter smart med det där blocket med linjerade brevpapper! Min mamma blev trött på att jag tog slut på brevpappren så snabbt så hon åkte till någon kontorsaffär och köpte ett helt paket med gröna papper, och jag har fortfarande kvar! Ett tag tog jag vanliga papper och målade själv, så blev det personliga brevpapper, det var roligt! Men i augusti när jag var i Härjedalen var jag på DollarStore (underbar affär!) och hittade brevpapper med GIRAFFMÖNSTER😀 Kunde inte låta bli att köpa, billigt var det med! Men som sagt, alla dessa kuvert som jag har över vet jag inte vad jag ska göra med! Det är ju inte så ofta man skickar kuvert utan papper liksom, haha😉
        Kul med din brevvän Nugge, och roligt att du tagit upp ditt smeknamn Ninni igen, jag visste inte ens att du hette Carina egentligen! Hade ju varit spännande om ni fortsatte ha kontakt nu, men att skriva brev brukar inte vara prioritet ett, i alla fall inte hos de jag känner. Men jag tycker verkligen det är underbart. Har en del jag mailväxlar med, men tycker brev är något helt annat. Jag är så glad att jag har kvar en brevvän, men hade gärna skrivit till fler. Dock blir det inte riktigt lika långt som förut, för fingrarna vill inte riktigt som jag. Fast när jag säger att ett brev blivit kort, brukar de flesta tycka att det är långt, så allt beror väl på vad man jämför med!
        Vad skönt att det blir bättre för din dotter och att det verkar gå åt rätt håll! Men jag håller med om att man ska välja med omsorg vem man tar med sig till ett läkarbesök! Därför tycker jag det är bra när man kan välja själv och inte tvingas ha med sig mamma/pappa (som när man var yngre) för att i mitt fall funkar inte det!
        Hoppas du får en fin vecka, kram på dig!

  6. Hej Ninni!
    Vi har inte klippt vår än men den ryker nog i morgon tror jag.
    Är det inte otroligt hur länge en ros kan blomma trots frostnätter,det är ju inye så många grader på dagen heller…
    Hoppas du haft en skön helg vi har väl haft så där.
    Ha en bra måndag.
    Kramar,
    PS:Vad svårt jag hade att hitta dig-DS:

    • Hej Agath!
      Jag har haft en bra helg.
      Att du hade svårt att hitta mig var väl för att jag var inloggad på mitt googlekonton när jag kommenterade hos dig. Det är lättare att kommentera på blogspot om jag är inloggad på googlekonton för annars får jag klicka hur många gånger som helst innan kommentaren fastnar under din blogg.
      Ha en skön vecka!
      Kramen.

  7. Ja, det är jobbigt att inte kunna få sova, här flyttar vi ibland på oss när den andre låter för mycket😉.
    Hoppas att du kan få hjälp av en sådan där CPAP-mask, man blir ju så trött av att sova dåligt.
    Det var ju bra att du kom med din dotter till läkaren så att det äntligen blev något gjort, hoppas att det blir bättre för henne med de nya medecinerna !
    Jag tycker mycket om att läsa dina långa bloggar, tycker ibland att mina egna är för korta men det händer ju inget här😉. ( Inget som det går att skriva om i alla fall … )
    Läste att ni tyckte om tonfisken, vad påminde det om, nötkött eller ?
    Underbara höstbilder !
    Sköt om dig, kram.

    • Jag tror stenhårt på att jag kommer att sova bättre med CPAP:en.🙂 Förr har jag ju haft svårt att somna på kvällarna men nu somnar jag av pur utmattning eftersom jag aldrig kommer ner i djupsömn på nätterna. Jag föredrar att ha det som innan sömnapnéerna för då var jag inte så trött som nu.
      Kul att du gillar mina långa bloggar. Jag har alltid skrivit långa texter, kan inte fatta mig kort. Men du kan väl inte säga att det inte händer nåt hos dig. Jag tycker du alltid har något att berätta om. Dina barnbarn, jobbet på gården och zumban. Det är ju sånt som är så roligt att läsa om – hur andras vardag ser ut.
      Tonfisken påminde om nötkött i konsistensen men hade naturligtvis en viss fisksmak. Det gäller att inte steka den för mycket för då blir den torr.
      Ha det gôtt och sköt om dig!
      Kramen.

Kommentera

