En trevlig helg med vännerna från Kalmar.

Järvzoo-utsikt.Utsikt från Järvzoo.

Helgen med våra vänner från Kalmar blev väldigt trevlig, tycker jag. De kom på fredagseftermiddan och åkte hem på söndagkväll. Vi har pratat och pratat och druckit massor med kaffe mest hela tiden. Konstigt vad mycket vi har att prata om. Det borde väl ta slut på samtalsämnen nån gång då vi umgås en hel helg – men inte då.

På lördan var vi till Järvzoo och gick runt på trätrottoarerna i parken. Ja, t.o.m. jag gick runt hela. Med hjälp av mina kryckor förstås och det tog ju rätt lång tid, eftersom jag går sakta, men tid hade vi gott om. Det är lättast för mig att gå uppför så tillbakavägen som gick neråt var lite jobbig och det gjorde rejält ont men jag klarade av det.🙂
Vi hade sån tur att vi fick se alla djur, inklusive alla fåglar, utom rödräven! Bara det… Vi hamnade mitt i matningen av fjällräven och gick tillbaka för att se när järven fick mat men vi hade sett både lodjuret och järven innan de fick mat. Björnarna såg vi bara liggandes bakom ett träd. De var inte alls intresserade av att visa sig för oss men lite av dem såg vi i alla fall.

Varg, Lappuggla, Rådjur, Fjälluggla och Lodjur på Järvzoo.Varg, Lappuggla, Rådjur, Fjälluggla och Lodjur på Järvzoo.

På söndan tog vi en tur med bilen och visade då våra gäster Gröntjärn och så var vi till Sillerbo och Bäckebo där det är så himla fint, tycker jag. Det var halt i söndags och det var några olyckor efter 83:an så den var avstängd några timmar innan vårt besök åkte härifrån men vägen blev saltad innan de åkte, tackochlov.

Igår var vi till Gävle, C och jag. Jag var kallad till lungmottagningen och för att jag skulle slippa åka sjukhusbussen och vara borta i 11 timmar så skjutsade C mig.
Först fick jag röntga lungorna och efter en rätt lång väntan fick jag träffa en läkare. Han förklarade att anledningen till att jag var där var för att min reumatolog hade skrivit till honom (lungläkaren) för att höra vad han trodde om min PPD-test (tuberkulintest). Min bula var rätt stor men det var inget jag reagerade över för så har det alltid blivit då jag gjort PPD-test. Men lungläkaren ville träffa mig så därför skickade han ut en kallelse så jag skulle komma ner till Gävle.
Han började med att fråga ut mig om mina sjukdomar och mediciner. Jag gav honom en medicinlista för jag har så svårt att komma ihåg alla mediciner när jag ska räkna upp dem.
”Det här kan inte vara sant” sa han. ”Det är inte klokt. Tar du alla de här medicinerna?”.
”Ja, nästan” sa jag. ”Vissa är ju vid behov så de tar jag ju inte jämt”.
”Jag har inte sett nån i din ålder som har så många mediciner” sa han. ”Behöver du alla de här?”.
”Ja, det verkar så” sa jag. ”Eller har du nå bättre förslag?” Men det hade han inte…

Järv och Myskoxe på Järvzoo.Järv och Myskoxe på Järvzoo.

Sen hörde han sig för om jag kände eller hade känt någon som har eller har haft TBC. 
Javisst, min morfar fick TBC under andra världskriget och sen när han fick flera hjärtinfarkter, 1974, så blossade hans TBC upp igen och då fick vi iväg allihop, som fanns i hans närhet, för att ”skärmbilda” oss och så togs det PPD-test också. Jag minns att jag även den gången fick en stor bula av testet. Men ingen av oss hade TBC, bara min morfar.
”Jaha” sa lungläkaren. ”Då tror jag att du faktiskt har en ”sovande” TBC.” Och sen förklarade han att man kan ha en ”sovande” TBC utan att veta om det men det brukar visa sig då man gör PPD-testet genom att man då får en överreaktion, alltså en stor bula. Med sovande mena
der han alltså latent.
”Var du på röntgen innan du kom hit upp?”
”Javisst” sa jag. ”Det stod ju i kallelsen att jag skulle gå dit först”
”Då ska vi titta på de bilderna” sa han och tog fram dem i datorn. ”Jodå, jag hade rätt. Titta här och här” sa han och visade mig två vita prickar, en på vardera lungan, på röntgenbilden. ”De visar att du har en sovande TBC”.
”Är det nåt mer fel på lungorna eller är de friska för övrigt?” frågade jag.
”Det finns inget annat fel på dina lungor” sa han. ”Du fick nog den här TBC:n av din morfar redan 1974”.

Fjällräv, björnar, älgar och renar på Järvzoo.Fjällräv, björnar, älgar och renar på Järvzoo.

Sen förklarade lungläkaren för mig att det var viktigt att kolla upp det här eftersom min reumatolog har tänkt sätta in biologisk medicin till mig för min psoriasisartrit och för att förhoppningsvis få bort skleriten. Biologisk medicin kan aktiviera TBC hos dem har en latent TBC. Så nu måste reumatologen först sätta in en medicin mot TBC i förebyggande syfte + en medicin mot biverkningar (burning feet) som jag ska börja ta en månad innan den biologiska medicinen sätts in. Sen blir det en massa provtagningar igen för levern kan ta stryk av TBC-medicinen.
”Är du nöjd med besöket här även om du fick veta att du har en sovande TBC”? frågade lungläkaren när jag skulle gå därifrån.
”Visst är jag det” sa jag. ”Och jag är så tacksam för att reumatologen tog kontakt med er då han blev fundersam över min stora PPD-bula. Annars hade jag ju kunnat få TBC också”.

Vilken tur jag har som fått en så noggrann och vaksam reumatolog så han rådfrågade sina kollegor vid lungmottagningen innan han satte in nån biologisk medicin! Mitt förtroende för honom växte ännu mer nu.

Så nu är det bara att invänta kallelsen för återbesök från reumatologen. Då får jag reda på om det blir en behandling med biologisk medicin.

”Det onda ögat” håller sig lugn med 5 mg Prednisolon. Jag har ont i ögat till och från och ibland rätt ihållande ont men inte så ont som jag haft tidigare då ögat blivit sämre. Förhoppningsvis så går det fortfarande åt rätt håll.

Järvzoo-ekorre.En nästan tam ekorre på Järvzoo.

24 responses to “En trevlig helg med vännerna från Kalmar.

  1. Men han är väl för underbar, din reumatolog! Har lust att skicka blommor till honom! Med små hjärtan på… Lungläkaren verkade trevlig också, en sådan där som förklarar och inte bara drar igenom allt så fort som möjligt. Du tycks vara i goda händer🙂
    Biologisk medicin. Hm. Det låter så spännande. För det är väl den nya sortens medicin som går direkt på orsaken till just din sjukdom? Liksom skräddarsydd för dig? Låter enormt lovande!
    Kul att få se bilder på så många djur. Lodjur tycker jag om, fast enbart på zoo. Jag har en förfader som fick heta Lekatt när han var soldat. Jag trodde det betydde lokatt, men icke, det är hermelin. Inte lika sött (!) som lodjur.
    Översta bilden är hisnande vacker. Den kan få vilken trångbodd naturälskande holländare som helst att vilja flytta till dig!
    Stora kramen ♥

    • Ja, visst har jag tur med duktiga läkare. Lungläkaren var jättemysig. Han hade glimten i ögat och skojade lite lagom så det kändes tryggt och bra.
      Jag har ingen aning om dessa biologiska mediciner men jag lärer väl ta reda på mer om det blir aktuellt.
      Det var jättehäftigt att se alla djuren på Järvzoo. Jag har inte varit där sen våren 2005 då jag blev avtackad från jobbet och vi gick på Järvzoo (en smärtsam upplevelse då jag hade fruktansvärt ont och den rullstol jag skulle få låna hade punka så jag åkte bara nerför) och sen åt lunch på Stenegården där jag fick en fin halskedja och armlänk i guld som tack för de år jag jobbat åt Ovanåkers kommun. Nu tog jag mig ju hela sträckan själv med hjälp av kryckorna.
      Det var svårt att fånga lodjuret på bild då den sprang runt hela tiden.
      Kramen.

  2. Skönt med den där läkaren som bryr sej …sånt gillar vi…men synd att du ska ha det så besvärligt……Skickar varma kramar från mej och min Mäster PoK <3<3<3

  3. Verkar som om du haft tur med läkare nu, tack o lov !
    Hoppas att det går vägen med behandlingen ,kram.

  4. Tack för en enormt trevlig helg!! Och vilken mat,halleluja!
    På hemvägen stannade vi till i Katrineholm på huvudfabriken. S och jag fick en guidad tur runt fabriken och jag fick veta ALLT om tillverkningen av skalväggar i nordens nyaste och största fabrik. Intressant men vi gick runt i 1,5 timme. S har ju varit där många gånger men dom tyckte att det var roligt att jag var med. Men kaffet var gött, dock inte som ditt!!!
    Vad roligt att din läkarundersökning gick bra och att du fick träffa ytterligare en bra läkare. Nu vet jag varför det inte finns några här nere, de få som finns verkar finnas hos dej;) Skämt åsido hoppas att du mår bra och har hämtat dej efter strapatserna i helgen. Än en gång tack ni e så genomgoa båda två!!!
    Kram till er båda från hela högen här nere

    • Nöjet var helt på vår sida. Kul att ni gillade maten.🙂
      Vad roligt att få guidning runt i hela fabriken även om jag kan tänka mig att det var jobbigt för dig att går runt så länge. Klart att de inte har så gott kaffe som vi… de hade väl inget kokkaffe.😉
      Jag verkar ha en himla tur med läkare och trots att det gnälls över att vi har läkarbrist här i länet så ska vi vara tacksamma för de läkare vi har för de verkar både kompetenta och är trevliga.
      Jodå, jag har tagit igen mig efter helgens strapatser.🙂 Vi tog det ju ändå rätt lugnt så det var ingen fara alls.
      Genomgoa… ja man blir som dem man umgås med.😉
      Kramar till er allihop!

  5. Du verkar vara en riktig kämpe!

    • Jag har inte så mycket annat att välja på än att göra vad jag kan för att det ska bli så bra som möjligt så då kanske jag är en kämpe.🙂 Men det finns så många som har det mycket värre än vad jag har så jag känner mig lyckligt lottad ändå som inte har värre sjukdomar än vad jag har.
      Kram.

  6. Hihi, kan inte låta bli att le åt doktorn som tyckte du hade alldeles på tok för lång medicinlista och nu själv lägger till ytterligare medicin!
    Jag säger då det, du skulle ju kunna skriva en bok snart…om alla dina upplevelser inom sjukvården! ;Men huvudsaken är ju att du mår skapligt och att biverkningar hålls borta samt att dom är snälla med dig!
    Och det verkar dom ju vara,…
    Visst är det fint på Järvzoo, jag längtar tillbaka, fast kanske hellre en lite varmare årstid
    Kramen och trevlig helg på er, klockan är halv tio, Hasse har just ringt att han åker från Sundborn nu, det lär ta minst 1½ timme…det är tuffa dagar för en gubbe. Men fredagar är han ju ledig, gör bara lite administrativt, o sen åker vi alltid iväg o veckohandlar

    • Hahaha! Jag tänkte aldrig på det så… men du har ju rätt.OM jag ska behandlas med biologiska mediciner så blir det ju två mediciner till i och med att tbc:n måste undvikas.
      Skulle jag skriva en bok om sjukvården så blir det en rätt positiv skildring ändå. Visst har jag haft otur med läkare ibland men det senaste året, när jag verkligen träffat en hel del läkare, så kan jag inte klaga på varken bemötande eller bahandlingar. Däremellan konsulterar jag min egen ”privatläkare”, brorsan, och kan då få lite mer information av honom om olika saker. Men brorsan och jag har ett utbyte för han frågar mig ibland om bl.a. fibromyalgi eftersom han träffar på en hel del ”fibrokäringar”. Häromdagen var det en av hans patienter som började gråta helt plötsligt när de satt och pratade och när han frågade om han gjort henne ledsen så svarade hon att hon grät för att han faktiskt lyssnade på henne och tog hennes problem på allvar. Det låter bra, tycker jag för då hör nog han till de bra läkarna som bryr sig om sina patienter.
      Vi hade en otrolig tur med vädret när vi var till Järvzoo så det var alldeles lagom varmt (läs svettigt) att ta sig runt. Dessutom sken solen från en klarblå himmel.
      Njut av helgen med ”gubben”!
      Kram.

  7. Fina bilder som alltid!🙂 Du borde sälja vykort åt ljusdals kommun!

  8. Hej och tack för titten hos mig. Ser att ni varit på Järvzoo, vi var där förra sommaren med våra goda vänner i Hiklack, mycket fint och framförallt promenadvänligt. Det är ju lika i Grönklitt Orsa också. Ha nu en riktigt skön och mysig helg, Kram // Hjördis

  9. Håller med Paula, fnissade för mig själv då jag läste det där med medicinerna och att du skulle få ytterligare!
    Tur att du har en noggrann läkare och att det finns bot för dina besvär..
    Kan tänka mig att det var jobbigt att gå runt hela Järvzoo, men får man ta det i sin egen takt så brukar det ju gå bra..
    Ha dé!/Kram

    • Ja än vet jag inte om jag kommer att få några fler mediciner men får väl reda på det så småningom. Kanske reumatologen drar öronen åt sig nu när det kom fram att jag har latent tbc. Det är tur han är noggrann min reumatolog.🙂
      Det gick bättre än väntat att ta sig runt Järvzoo och jag fick ju verkligen ta det i min takt och de andra var snälla och gick tillsammans med mig ändå. De är inga sportfreak precis de heller så de gjorde sig ingen brådska och vill man se djuren måste man stå länge ibland.🙂
      Ha det gôtt!
      Kramen.

  10. Dina beskrivningar av sjukhusbesöken är då nåt alldeles i hästväg (a propå zoo-besök.) Hur mycket besvär det än gäller, så berättar du om dessa kontroller, prover och läkarsamtal så att jag har svårt att hålla mig för skratt. Starta en kolumn i Läkartidningen, vet ja!
    Sedan funderar jag på ugglor. Att det finns en Fjälluggla, visste jag, men inte Lappuggla. Hur kan samerna leva med att en uggla kallas Lappuggla? De verkar ha blivit så känsliga för allt som kallas ”lapp”, även om det var precis deras egen benämning på sig själva när jag var barn. Jag måtte ha levt ganska länge nu, för att ha varit med om en sån utveckling.
    Bravo för motionsrundan på Zoo!

    • Kul att du uppskattar mina beskrivningar om sjukvården. Man lärer ju se på det med lite humor också för då känns det bättre och läkarna har humor de med faktiskt.🙂 Lungdoktorn hade verkligen glimten i ögat och skojade friskt.
      Jo. nog finns det lappugglor allt. Här kan du läsa om dem.
      Ja det var en motionsrunda som hette duga.🙂
      Kramen.

  11. Kul att se dig igen Ninni.
    Hoppas att du haft en skön helg.
    vi har haft så vackert väder, men orken har inte funnits att ta sig till det…
    Men det kommer bättre dagar:)

    kramz

  12. Lät ju lite otäckt det där…. Men det hade ju kunnat bli värre !!
    Tur det finns läkare som kollar upp en när de ser nått ”konstigt”
    Kram på dej Ninni….

    • Det låter ju värre än vad det är med latent tbc. Jag har ju antagligen haft det latent i snart 40 år så jag lär nog kunna leva 40 år till med det.🙂 Jag har ju sån tur som har en så noggrann reumatolog som inte lämnar något åt slumpen. Annars hade det kunnat bli riktigt otäckt och jag hade kunnat bli farlig både för mig själv och andra som lungläkaren sa.
      Kramen.

Kommentera

