Grävmaskiner, Birsta, klippning och lite om ”Det onda ögat”.

Fortum gräver.

Åh, vad jag är glad att jag inte orkat putsa några fönster än. Varför? Jo, för att Fortum har börjat gräva runt omkring just där vi bor. De ska ta bort luftledningarna så vi får elledningarna under jord. 4 grävmaskiner har det varit igång här som mest och en hel dröser med karlar. Snoozen och jag har massor att titta på hela dagarna nu.🙂 Men huvvaligen vad det dammar!

Blodlönn.I lördags var C och jag till Sundsvall eller rättare sagt till Birsta, ett köpcentrum utanför Sundsvall. Vi åkte dit mest för kul, det var länge sen vi var iväg på nåt sånt. Vi hade inte planerat att köpa något speciellt mer än att jag ville ha tag på galgar (det måste vara nån som äter galgar här för jag har köpt flera omgångar sen jag flyttade hit), servetter och blockljus och C tyckte att vi skulle köpa en sån där stor plastbit, du vet, som man har under skrivbordsstolen för att skydda golvet. Vad nu en sån kallas…?

Vi började med en fika på IKEA sen gick vi in i huset som heter Birsta Centrum. Det finns massor av affärer därinne. Jag har varit dit en gång förr men än har jag inte sett alla affärer där. Vi gick runt och tittade lite varstans men till sist hamnade vi i några klädaffärer. Jag fick tag i ett par byxor och en top på rea. 200:- blev det sammanlagt så det var riktiga fynd. C köpte två skjortor och en tröja på en annan affär där det inte var rea men däremot ta 3 betala för 2 så det var inte så dumt pris på dem heller även om det blev lite dyrare än mina fynd.😉 Efter klädinköpen började vi bli lite hungriga men bestämde oss för att gå runt på IKEA först och äta sen. Det blev lite mer än de fyra planerade sakerna men inte så mycket för vi klarade oss på lite drygt 500:- där. Nån kotlettrad blev det inte på IKEA-restaurangen för det hade de inte längre men grillad fläskytterfilé var nästan lika gott.
Vi avslutade dagen på JULA där C köpte en varm tröja att ha på jobbet och jag gjorde ett fynd igen, en fodrad fleecejacka för 199:-.🙂

Höstfäger.

Igår kväll var vi till Bollnäs och klippte oss hos Maria på Kopparmalms hårstudio. Maria var lika gullig som vanligt, trots att det började bli sena kvällen innan vi var klar. Det är inte bara för klippningens skull jag/vi åker till Maria, för klippa sig kan man göra även i Järvsö, men den värme hon visar och hennes härliga personlighet gör att vi gärna åker några mil extra för att bli ompysslade. Sen får hon stå ut med mitt gnäll över hur mitt hår är nu när jag stoppar i mig både kortison och cellgifter (det växer som tusan och står åt alla håll) men det tar hon med ett leende och slår nästan knut på sig för att jag ska bli nöjd med min klippning och det blev jag. Jag tvättade håret i morse och sen behövde jag bara blåsa det torrt medan jag formade lite med fingrarna och så kände jag mig fin i håret igen. Så nu vet du, Maria, att jag är nöjd även denna gång. Luggen har inte krullat upp sig som en korv än.  :-) Jag vet att Maria läser det här för hon prenumererar nämligen på min blogg. Men det är inte därför jag berömmer henne utan för att hon är värd allt beröm och jag menar vartenda ord så sug i dig nu Maria.😉

Efter klippningen var vi hem till L, yngsta dottern, på en snabbfika och några kramar innan vi åkte hem till ”Jarse” igen.

Höstgrönt.

I morse åkte jag till Hudiksvall igen. Det var dags för återbesök på ”Ögon”. Jag gruvade mig lite eftersom jag haft ont i ögat till och från i ett par veckor så jag var rädd för att jag blivit sämre igen. För en vecka sen (27/9) minskade jag Prednisolonet till 5 mg och så låg dos har jag inte haft sen jag började ta kortison för snart ett år sen. Men min oro var obefogad. ”Det onda ögat” såg nästan likadant ut som sist, lite rödare på vitögat men annars ingen fara. Min ordinarie ögonläkare har ledigt nu så jag fick en annan istället och hon var och tittade på mitt öga vid mitt förra besök så hon visste hur det såg ut då.
Min ordinarie ögonläkare hade tagit kontakt med reumatologen efter mitt senaste besök och de hade kommit överens om att min ställföreträdande ögonläkare skulle ringa upp honom idag medan jag fortfarande var kvar i rummet så det gjorde hon.
Vad han sa hörde jag inte men min ögonläkare talade om att han (reumatologen) kommer att kalla mig till ett nytt besök hos honom snart. Jag fick en vag aning om att de inte var riktigt överens om min medicinska behandling…
Jag ska i alla fall fortsätta med 5 mg Prednisolon ett tag nu och ska få komma på återbesök om 6 – 8 veckor. ”Jag skriver 6 veckor så kanske du får komma inom 8 veckor” sa ögonläkaren. Då är det bara att hoppas på det då… annars får jag väl ringa och bråka på dem igen. Blir jag sämre i ögat ska jag naturligtvis ringa dem och då får jag komma i stort sett på en gång för då räknas det som akut.

När jag kom hem hade grävmaskinerna ockuperat vägen här utanför och grävt av vår uppfart så jag fick ställa bilen på vägen och för att ta mig till vårt hus fick jag gå på en åker och krypa mellan stängseltrådarna. Jag ropade åt en av ”gubbarna” att de fick flytta på bilen om det behövdes och gärna köra upp den på går’n också när de täppt igen utgrävningen. Och det gjorde de också.🙂 Det är snälla ”gubbar” som jobbar här.

Höstfärger vid "palatset". Numera Odd fellows hus och park.

Höstbilderna är från Ljusdal.

10 responses to “Grävmaskiner, Birsta, klippning och lite om ”Det onda ögat”.

  1. Men så bra att ni får elledningarna nedgrävda; det borde minska antalet strömavbrott, antar jag.
    Så fina höstbilder🙂
    Ögonbesöket verkar ju bra också – att läkare inte är helt eniga alltid är inte ovanligt… Trevligt att ögonläkaren till sist faktiskt ringde reumatologen! Hennes knep med ditt återbesök säger rätt mycket, tyvärr.
    Jag tror jag vet var Birsta Centrum ligger – lite norr om Sundsvall? Fast det är mycket länge sedan jag var i de trakterna. Bra fynd du gjorde, inte minst fleecejackan.
    Det är en gudagåva att ha en bra frissa! Vårda henne ömt!
    Kram!

    • Tack för berömet av bilderna.
      Vi har varit rätt förskonade från strömavbrott så vi lär nog inte märka sån stor skillnad men det känns skönt att slippa tänka på strömavbrott då det blåser ordentligt iaf.
      Jo, nog säger det en hel del när läkarn lärer ta till tjuvtrix för att jag ska få komma dit inom rimlig tid…
      Jo, Birsta nog norr om Sundsvall. Du skulle nog inte känna igen dig där för det byggs och byggs otroligt mycket där.
      Fleecejackan blir go att ha nu när det blir kallare ute.🙂
      Jag försöker vårda min frissa ömt.🙂
      Kramen.

  2. Hej vännen.
    Vad roligt att du har ”ögongodis” hemma om dagarna oxå, ha ha.
    Men jag förstår vad du menar med dammet. Allt blir täckt av det men jag ser det alltid som en anledning att inte behöva städa så mycket;)
    Får se hur långt dom har kommit när vi kommer nästa vecka, kan inte komma fort nog för mej. Ser fram emot att träffa er igen.
    Roligt med ögonbesöket oxå, själv fick jag goda nyheter på min biopsi från ena bröstet, jippi!!! Nu e det lugnt i 6 mån tills nästa gång.
    Vi hörs och syns snart, kram

    • Idag har de ju gjort färdigt här vid oss och snabbt förflyttat sig längre bort efter vägen. Men det susar förbi nån grävmaskin då och då.🙂
      Jag tror de kommer att vara i det närmaste klar när ni kommer för det går undan för gubbarna. Nu dröjer det inte förrän ni kommer🙂 Kul!
      Vad skönt att du fick goda nyheter från biopsin. Du kan slappna av några månader nu då och så ska vi väl tro att det inte händer nåt under den tiden.
      Kramen.

  3. Jag hoppas och tror att dom ska få ordning på ögena dina snart.
    Härligt att slippa luftledingar det skulle jag också vilja …hoppas dom kommer hit med och gräver ner.
    Fina höstbilder du har tagit.Trots att vi har haft så varmt så vet träd och buskar att det är dax så det är fina färger här med.
    Men det skönt ut på Cypernbilderna..MMMMMMM.
    Pok hälsa Bob.

    • Det ser ut som de börjar få ordning på mina ögon nu. Bara att hålla tummarna att jag blir av med kortisonet så småningom.🙂
      Det ska ju vara lite mindre risk för strömavbrott med ledningarna i backen. Vi har inte haft många strömavbrott under den tid jag bott här trots rejäla blåsväder och åskväder.
      Hälsa Mäster och ha en skön helg! Krya på dig!
      Kramen.

  4. Åh, Birsta🙂 såå roligt att få gå o strosa. Du måste ha en tålmodig karl som går med på så´na utflykter🙂
    Ha en bra dag, kram på dig🙂

    • Ibland så överträffar han sig själv.🙂 Nu är det ju så att jag orkar inte gå så mycket så han pinas nog inte allt för mycket skulle jag tro. Men fika och mat gör nog att tålamodet blir bättre, tror jag.🙂
      Ha en skön helg!
      Kramen.

Kommentera

