Lugna dagar då värkkäringa inte är så pigg.

Snoozens sovstil 1. Snoozens sovstil 2.

Nu känns det verkligen som om hösten är här. Vädret är höstlikt med blåst och regn och små korta solstunder.
Men även jag känner mig som höst. Kroppen värker mer ön vanligt, jag är trött och slut och har feber till och från. Men det är ju så det kan vara på hösten för värkkäringar.
Det blir ett rätt lugna och händelsefattiga dagar då jag inte mår bra.

I torsdags fick vi i alla fall efterlängtat besök av Nitha och Mäster. Vi fick rå om dem i några timmar och det var lika trevligt som vanligt att träffa dem. Det blev en mysig pratstund över en bit mat innan de åkte hemåt.

Helgen var lugn – inga speciella aktiviteter mer än att vi såg 5 avsnitt av Livvakterna (en dansk serie som gick ifjol men som vi missade flera avsnitt av) på dvd som vi hyrt. Jag hade gärna varit i skogen och letat svamp men då kroppen inte orkar så är det bara att acceptera.

I måndags regnade det hela dan. 18 mm fick vi. Både katterna och jag höll oss inomhus.

Igår var jag och badade men fick ta det lugnt i bassängen då jag hade feber. Men det var skönt att mjuka upp kroppen i det varma vattnet. Efter badet var jag till en kompis och gratulerade henne eftersom hon fyllde år. Jag blev sittande där i nästan tre timmar så vi hade det så trevligt.🙂

Snoozens sovstil 5.

Idag har jag knappt gjort nånting alls. Nött lite på sängen och suttit framför datorn och så har jag ringt till ”Ögon” för att höra var kallelsen till nästa återbesök tagit vägen. Jag bör ju få veta en vecka i förväg när jag ska dit eftersom jag ska sänka Prednisolonet med 2,5 mg en vecka innan återbesöket. De hade inte satt upp mig på någon tid så hade jag inte ringt så hade jag nog fått vänta hur länge som helst. Bedrövligt att det ska behöva vara så. De gånger ögonläkaren sätter upp mig på en ny tid så fungerar det bra men då mottagningssköterskorna ska ge mig en ny tid så händer det ingenting. Och när jag ringer och stöter på så säger de att det inte finns några tider.(?) Konstigt då att ögonläkaren vill ha dit mig på återbesök om det inte finns några tider.
Nu fick jag i alla fall en jourtid (den läkare jag ska träffa har jour den dan och har förhoppningsvis tid att ta emot mig då) den 4 oktober så det blir lite mer än en månad men jag får nog vara tacksam att jag ens får komma dit då det stod i tidningen (Ljp) idag om att de har för få ögonläkare i Hudiksvall så väntelistan börjar bli riktigt lång.

Nu ska jag slå mig ner framför tv:n och titta på först ”Sjukhuset” och sen ”True talent” på 3:an. Sen blir det ”Bonde söker fru” på 4:an och så avslutar jag med en ny svensk-dansk serie på 1:an som heter ”Bron”. Jag ska väl orka virka lite också hoppas jag.

Snoozens sovstil 3. Snoozens sovstil 4.

30 responses to “Lugna dagar då värkkäringa inte är så pigg.

  1. Hej! Ja se dessa katter! De vet hur man gosar sig. Är mattan nytvättad tro? Då behövde den gnos in, förmodar jag.

  2. Ja de är riktigt rusk väder! Hade hellre haft 20 grader varmt ja och solsken🙂
    Fina bilder på snozen!
    Tycker du kan ta de lungt ja när kroppen inte vill.. varför dona en massa då? donandet finns kvar till andra dagar🙂
    Jag ska oxå kolla på bonde söker fru.. men innan så tänkte jag slänga ihop den knäckiga äppel pajen.🙂 ❤❤

    • Jag tar det lugnt, har inte gjort många knop den här veckan förutom idag då jag dragit runt på snabeldraken men det tog mig många timmar bara det.🙂
      Åh, om jag varit hos dig igår kväll och fått äta den knäckiga äppelpajen.🙂
      Kramen. ♥

  3. Hej min kära trist att du ska må dåligt…jag vet hur det är….men det hjälper ju inte…man måste igenom det…tyvärr men lite medkänsla på vägen är alltid skönt….så det är synd om dej hoppas det lättar snart igen och att det blir några bra dagar.
    Jag fick en redig smäll i foten när jag kom hem….kände mej ganska pigg och hade ju lite att ta hand om efter bortavaron…satte mej för att kolla lite på tv i måndagskväll rätt var det är så börjar det värka så in i norden i vänster vrist…sen kunde jag nästan inte ta mej till sängen…..in med piller av de slag jag har och idag känns det lite bättre.
    Kram till er båda sötnosar ♥♥♥

    • Ja, nog lär det här gå över så småningom. Det brukar det ju göra.🙂
      Vad hände med din fot?? Var den överansträngd eller var det en liten propp eller vad? Hoppas foten blir bra snarast! Till dess får du se till att ta det lite lugnt du med.
      Kramen. ♥

  4. Ja du inte roligt att känna denna värk helatiden!
    Jag har samma problem här också, Känner att hösten skapar en sådan period att det nästan värker i hela kroppen alla mina leder är också påverkade. Det gör mej så trött hela tiden. Vilka små sötingar de där katterna är.
    Men du vet man får inte ge upp Det är bara att kämpa vidare. Man måste vara envis som en åsna för att övervinna sig själv och inte minst i tanken För som du vet så är tankens kraft stark och stor.
    kram från Kristina

    • Inte ger jag upp inte. Det är bara att försöka slå sig till ro och invänta bättre tider för det går ju över så småningom och återgår till det normala värkandet och så blir jag feberfri.🙂
      Envis är jag minsann. Mer än vad som egentligen är nyttigt för mig för jag tror att jag klarar mer än vad jag gör många gånger.
      Hoppas din värk ger med sig snart.
      Kramen.

  5. Hej vännen!
    Tråkigt att du mår som jag;( men idag skiner solen från en klarblå himmel och luften e hög o klar YES!!!
    Pappa har kommit hem så i kväll ska gubben bli behandlad av min 76åriga pappa. Han e piggare än jag när jag e som bäst. Grattis till honom! Man får hoppas att barnen har ärvt hans fysik och inte min eller gubbens;)
    Idag ska jag ut o gå en sväng oavsett vad kroppen säger för imorgon kan regnet vara tillbaka.
    Kram och ta hand om dej

    • Synd att du mår som jag får jag säga då.😉
      Hoppas ”gubben” fått vad han tål nu så han blir bättre i sin ischias.🙂 Nog är det bedrövligt när ens föräldrar är piggare än en själv fast de är så mycket äldre…
      Det gör du rätt i… går ut och går när det är finväder alltså.
      Kramen och ta hand om dig och din värkande kropp!

  6. Hej systra mi. Stackars dig nu när kroppen värker och är osamarbetsvillig. Jag hoppas att du kunde virka lite för lite handarbete gör gott för psyket åtminstone för mig. Blir så lättirriterad om jag inte kan handarbeta för att jag har för mycket värk. Känner av hösten nu också. Fick t om ta fram handledsstöden igår. Suck! Virka eller sticka går ej men sy lite i plastic canvas funkade lite i alla fall. Den dagliga värken har jag lärt mig att leva med men den där extra värken blir ju bara för mycket. Vill helst vara ensam i ett rum och bara vara ifred och inte behöva prata med någon. Funkar ju bra på jobbet.:-/

    Kramar i massor från lillsyrran

    • Jag förstår att du också har det stökigt med kroppen nu när det är höst. Vad tråkigt att du inte kan sticka eller virka men vilken tur då att du kan sy lite i plastic canvas. Du har så rätt i att man lär sig leva med den dagliga värken. Det är när det blir extra värk som det blir jobbigt. Jag är heller inte så sällskapssjuk då jag mår så här.
      Jag klarade inte att virka igår men idag har jag lyckats virka några varv och då känns det genast lite roligare.
      Kram på dig, systra mi. ♥

  7. Hej där, ja du värk i leder o på andra ställen känner man till men vad gör man när man bor i kalla Sverige, hade jag råd så skulle jag baske mig flytta till värmen så här års. Men nu är det inte så och då får man lida för det o knapra medicin…
    Läkartider är inte lätta att få vare sig det är på ögon,kirurg eller annan plats. Hoppas den jourläkare du får kan läsa journalen din FÖRE besöket så att personen är lite vetande om just dig.

    Lycka till med allt o sköt om dig så gott det går.
    Ewa

    • Den jourläkare jag får träffa är den läkare som jag ska ha nu när min ordinarie ögonläkare är ledig så hon kan lite om mig redan. Det finns ju inga tider att få på ögon egentligen så jag har tydligen fått hanka mig fram på jourtider mest varje gång.
      Sköt om dig du med.
      Kram.

  8. Hej! Trisst att kroppen är på bråkhumör, hoppas den ger sig en smula snart så du slipper ha lika ont och att febern släpper! Du får ta hand om dig och försöka njuta av aktiviteter du funnit som funkar också när du har mer ont! Angående den där tiden till läkaren så är jag inte det minsta förvånad att du inte blivit uppsatt, utan själv fick ringa och tjata på, det brukar vara så, tyvärr! Är det inte meningen att sjukvården ska finnas till för de som behöver den? Suck! Men tur att du ringde och fick en tid i alla fall! Hoppas läkaren har tid med dig då! och hoppas att det kommer bli bättre med ditt öga! Ha en fin helg, kram på dig!

    • Ja nog kommer den bråkiga kroppen att ge sig så småningom. Så här är det lite då och då när man har fibromyalgi och hösten brukar vara en period då kroppen är extra bråkig. Febern har sjunkit lite och jag ska snart iväg på badet och då blir muskler och leder lite snällare också.
      Det konstiga med tiderna på ”Ögon” är ju att om läkarn själv lägger in min tid (vilket hon oftast gjort men det går inte om det är mer än 3 veckor framåt i tiden) då finns det tider men om sköterskorna ska lägga in min tid (och då kan det stå uttryckligen i min journal att det ska vara inom t.ex. två veckor) då finns det inga tider utan jag blir uppsatt på väntelista. Vad är då läkarens ord värda? Om läkaren vill kolla mig efter t.ex. två veckor så finns det ju en anledning till detta och jag kan inte förstå hur sjuksköterskorna kan ändra på detta.
      Min läkare kommer att ha tid med mig då om inte något alldeles väldans inträffar men skulle det bli så får jag nog en annan läkare om jag redan är på plats.
      Ha en skön helg!
      Kramen.

      • Jo, jag vet att det går upp och ner med smärtan, ibland är det bättre ibland sämre, så är det för mig också. Så jag hoppas att denna ”sämre-period” inte varar alltför länge! Aha, så du är bättre på sommaren? Har det med kyla och blåsighet att göra? Mm, bra att du har baden. Jag hade bad med min sjukgymnast i varmbassäng på sjukhuset innan jag flyttade, det var jättebra! För jag har försökt simma i vanlig bassäng på badhuset efter det, men det gör ont, för det var för kallt tror jag.

        Nej det är konstigt att det finns tider om läkaren ska sätta upp dig men inte om sköterskorna ska göra det, de borde ju rimligtvis ha samma schema att titta på tycker man! Håller med dig om att om läkaren säger att det ska vara återbesök efter si och så många veckor så finns det ju en anledning till det, och det borde ju väga tyngre då än vad de där sköterskorna tycker. För uppenbarligen verkar det ju finnas tider enligt läkaren! Hm! Jaja, tur att du ringde i alla fall så du inte hade fått vänta en hel evighet!

      • Smärtan har gett med sig lite och febern är på väg neråt – åt rätt håll alltså.
        Jag brukar alltid ha ett skov på hösten. Den här sommarn har varit riktigt bra för mig då det inte varit så otroligt varmt för jag mår inte så bra av för mycket värme heller. Bäst mår jag (kroppen) faktiskt då det är högtryck på vintern och ca -10º eller kallare.
        Varmbaden är en välsignelse för en värkande kropp. Om du har möjlighet att få remiss till varmbad så försök att få det.
        De tider läkarna satt in mig på är tydligen på deras jourtider och då är det bara för dem att hoppas att det inte kommer så måånga akutfall medan sköterskorna tittar efter de verkliga tiderna som finns på icke jourtid. Men nog borde väl läkarens ord gälla om återbesökstid inom viss tid och då bör de inte sätta såna patienter på väntelista.
        Kram.

      • Vad skönt att smärtan gett med sig lite och att febern går åt rätt håll så att säga! Intressant att du mår bäst när det är så pass kallt! En del blir sämre av värme, en del av kyla, en del av blåst…osv, det är ju väldigt olika. Vi får hoppas på en kall vinter då i alla fall, så att du inte behöver ha så ont menar jag. Själv vet jag inte riktigt hur det är med min smärta i förhållande till varmt/kallt, bortsett från att för kallt vatten och för mycket blåst runt bara ben och armar inte är uppskattat. Däremot som person så klarar jag verkligen inte när det blir för varmt, då har jag hellre kyla. Och jag har redan börjat längta efter snön…

        Mm, har gjort en stor ny utredning sedan i maj, som blev klar nu för en vecka sedan, så jag håller på att läsa in mig på mina nya diagnoser…riktigt jobbigt, men samtidigt också skönt att få några svar på vad som är fel. Hur som helst ska jag tillbaka till min läkare för att diskutera mediciner, remisser och sånt och funderar på att fråga om varmbad, för jag vet ju att det var bra när jag gick på det förut!

        Aha, då förstår jag bättre när det gäller läkarnas och sköterskornas olika förmågor att hitta tider! Men nog tycker jag som du att läkarens ord ska gälla för återbesök! De är ju trots allt de som träffat patienten och vet!

      • Om jag åker utomlands till värmen (jag har aldrig varit på nån resa då det varit riktig högsäsong med värme) så blir jag bättre i värken. Vad det beror på vet jag inte men gissar på att det inte är så många byten mellan hög och lågtryck i charterreseorterna. För det är dessa ständiga byten mellan hög och lågtryck som ger mer värk därför var föregående vinter toppen för mig då det var långa perioder av högtryck och därmed kallt. Det är inte kylan i sig som ger mig mindre värk utan högtrycket. Att jag då får mer värk då det blir högtryck på sommarn med hög värme som följd förstår jag inte men så är det bara. Jag är heller ingen solälskare utan sitter helst i skuggan då det blir för varmt i solen. Att jag är rödhårig (syns inte längre då mitt hår mörknat med åren) med en rödhårigs känsliga hy spelar säkert in då jag väljer skugga framför sol.
        Diagnoser kan vara jobbiga att ta men det är samtidigt en lättnad att få veta varför man är som man är, om du förstår vad jag menar. Man får liksom en förklaring på varför det är som det är och då är det lättare att acceptera.
        Klart att du ska fråga om varmbad. Tryck på att du mådde mycket bättre då du testade det förr. Sen tar det flera veckor och många bad innan man kan märka att det blir bättre så en testperiod med 10 bad (som är rätt vanligt) är för lite. Däremot märker jag väl då de semesterstänger badet i 5 veckor. När de sedan öppnar igen får jag passa mig för att ta i för mycket med träningen.
        Jag håller tummarna för att du får varmbad.
        Kramen.

      • Jaha, ja, men kanske inte så lätt i Sverige då när det växlar mellan hög- och lågtryck lite som det vill tycker jag. Det verkar ju har världens humörsvängningar detta väder…! Men ja, det kan nog ha med att man är rödhårig att göra också, man är väl känsligare för solen i huden då, alltså man bränner sig lättare? Själv blir jag som en tomat jag. Brun blir jag aldrig, men röd, framför allt på näsan, för den är svår att gömma…så jag brukar se ut som Rudolf (renen alltså) om sommaren, haha. Jag har dock inte riktigt kommit fram till hur min kropp reagerar i kyla/värme och hög och lågtryck eller vad det är som påverkar att jag ibland mår bättre och ibland sämre. Det beror förstås på flera olika saker, men just väderaspekten vet jag inte. Jag vet bara att det blir sämre om det är för kallt, alltså i direkt kontakt med tex. knäna, som kallt vatten, vind osv. Men jag är osäker på om jag ens kan urskilja hög- och lågtryck, har för dålig vetskap om vad det är (pinsamt nog)…haha.
        Absolut kan det vara bra att få en diagnos för att man vet vad som är fel, får svar på många frågor och i längden får lättare att acceptera det. Men å andra sidan hjälper inte en diagnos i sig en att kunna hantera det som den innebär! Men jag ska försöka få till varmbad som en del i behandlingen. Men jag håller med om att det kan behövas några gånger innan man känner effekten av det. Jag gick under en lång period hemma i Skåne, hos sjukgymnast både varmbad och ”på land”, och då tänkte jag inte på att det gjorde så stor skillnad, men när jag flyttade och inte hade kvar det kände jag att det blev sämre i kroppen!

      • När jag var ung blev jag bara röd och fick soleksem men med åren har jag faktiskt lyckats bli brun. Den här sommaren har jag blivit väldigt brun i ansiktet och på armarna. Om det var för att jag tjuvstartade på Cypern eller om det har att göra med min medicinering vet jag inte.
        Vad gäller hög och lågtryck så kan man enkelt säga som så att vid högtryck då är det fint väder (på vintern är det ett antal -grader och sol) och vid lågtryck är det tråkigt väder, mulet och regn (på vintern bara nån enda -grad eller +grader och vid snöväder).
        Nog tycker jag att det är bra med en diagnos för då är det lite lättare att förstå sig på sjukdomen och det kan bli lite lättare att acceptera. Men det är som du skriver att en diagnos inte hjälper för att kunna hantera vad den innebär. Vägen till att kunna hantera vad diagnosen innebär kan vara lång och jobbig. Trots de (många) diagnoser jag har så har jag inte sett dem som sjukdomar utan tyckt att den enda sjukdom jag har är fibromyalgi och nu även psoriasisartriten. De övriga diagnoserna har jag sett som en sorts tillstånd eftersom symtomen på dem går att medicinera bort (nästan i alla fall). När jag började inse att jag faktiskt har en hel massa olika sjukdomar så blev jag nästan chockad. Fy vad sjuk jag är! Men sen insåg jag att inget var förändrat utan det var bara min syn på sjukdomarna (tillstånden) som ändrats.
        När jag flyttade hit till Järvsö hade jag inte tillgång till bad från början och jag märkte att jag snabbt blev sämre i både värken och rörligheten så jag blev så tacksam när jag fick remiss till bassängträningen i Ljusdal. I Alfta, där jag bodde förr, gick jag på Alfta Rehab och där hade jag årskort för att kunna bada. Så nog gör badet och träningen nytta allt men det är på lång sikt och vi ska ju leva länge så då vill det till att vi tränar.🙂
        Kramen.

      • Aha, då förstår jag det där med högtryck och lågtryck, tack för förklaringen. Om man tänker efter borde jag kanske kunnat räkna ut det, haha, men men. Varför skulle förresten medicinerna göra att du lättare blir brun?
        Jo, jag tror att en diagnos är bra. Att man får ett namn på vad som är fel och det blir lättare att acceptera. Bara att slippa ovissheten kan ju göra att man blir bättre. Men ännu har jag inte hunnit landa i de diagnoser jag fick för ca två veckor sen. Efter 10 år av ovisshet och ett sökande efter svar, är det svårt att ta in att plötsligt blivit fått flera diagnoser på en gång. Så möjligt att det kommer kännas bättre när jag hunnit ta in det. Och jag känner ju, att trots att man får veta att man kommer få leva med smärta och ångest i hela livet, är det bättre än att inte veta vad som är fel. Men vägen till att acceptera och hantera kommer att vara lång!
        Ja, det är ju inte så att man blir jättesjuk för att man får en diagnos, man är ju fortfarande den man är, med de problem man har, och diagnosen är ju egentligen bara ett namn på det. Men samtidigt känner jag att det ibland kan vara skönt att få en bekräftelse på att man faktiskt är sjuk, att det inte beror på att jag är lat, dum, knäpp eller misslyckad osv, och det gäller både det fysiska och psykiska.
        Vad bra att du kunde få bassängträning i Ljusdal, och det låter som att du tycker det är värt det trots att det väl är en bit att åka? Jag håller tummarna för att jag också får remiss till bassäng, men jag har läst pappren från utredningen nu och där står det att utredningsteamet föreslår det (bland annat), så hoppas husläkaren också tycker det. För det är ju på lång sikt, som du säger. Dessutom är det ju svårt att hitta någon sport eller träningsform som funkar när man har så ont i kroppen. Har försökt simma på badhus, men det är för kallt i vattnet, så varmbassäng skulle vara super!

      • Jag vet inte varför jag fått för mig att medicinerna ska ha nåt att göra med min solbränna i sommar… är nog troligare att det beror på en bra grundning på Cypern istället.🙂
        Det bästa med diagnoser är ju just det att man får bekräftat att man faktiskt är sjuk och att det inte är inbillning eller nåt annat. En annan fördel kan vara att det är lite lättare med sjukvårdskontakterna då de har en (eller flera) diagnoser att stödja sig på då det kan komma nya symtom. Nog lär det ta tid för dig att acceptera att du är sjuk. Jag vet inte om jag accepterat det riktigt än – men jag tror det.
        Låter toppen att de föreslår bassängträning i utredningsteamet och det var väl själve sjutton om inte husläkaren skulle kunna gå med på det. Det kan ju vara just bassängträning som ser till att du mår bättre i kroppen och kan plugga och jobba i framtiden. Det innebär naturligtvis kostnader för din hälsocentral men jag tror det kostar samhället mer om de säger nej till bassängträning för dig.
        Ha en skön helg!
        Kramen.

      • Haha, nej jag vet inte, kanske kan det bli så av mediciner, men i mina öron låter det nog troligare att det är för att du tjuvstartade på Cypern😉
        Jo precis, dessutom innebär ju en diagnos att man inte är lika ensam, man får ett namn på det och plötsligt är det lättare att förklara för andra och hitta andra som har det likadant. Och det är lättare också att få den hjälp man behöver när man har en diagnos, när det ”finns på papper” så att säga! Inte bara inom sjukvården utan också i andra sammanhang kan jag tänka… hoppas jag!
        Ja, stackars vårdcentral vad dyrt det kan bli…men ändå tycker man att det är (eller i alla fall borde vara) deras jobb att erbjuda och uppmuntra olika former av hjälp som faktiskt kan hjälpa människor att bli bättre! Fast ibland undrar man om det verkligen är det främsta de tänker på eller om de alla har dollartecken i ögonen…
        Ha en fin helg, kram på dig!

  9. Hej vännen, -0,7 inatt, nu blir det snart frost och is…
    Fast jag gillar ju det som du vet, solen har faktiskt visat sig både igår och idag så även tvätten torkar ute nu.
    Trist med värken o att den blir värre när det blir kallare. Så funkar inte jag, däremot har jag fortfarande inflammation i axeln efter svampkorgsbärande…
    Vilket elände med ögonmottagningen, hur kan det vara så illa organiserat?
    Idag fixar Hasse med veden och jag ska laga en god rödvinsgryta, skickade iväg Hasse igår för att inhandla rödtjut för ändamålet. Riktig höstmat, mums!
    Ha de så gott du kan o kramas mycket, det hjälper mot det mesta
    Kram från pörtet kommer också!

    • När det blir riktig vinter och riktigt kallt ute då får jag mindre värk. Det är hösten med blåsväder, fukt och lågtryck som känns i kroppen och jag brukar alltid få ett skov på hösten så det är ”precis som det ska vara”.
      Vad gäller organisationen på sjukhuset så verkar det vara lika illa överallt på vårt sjukhus. Läkarbrist överallt och inga läkare vill göra sina tjänstgöringar på vårt sjukhus vilket egentligen inte är så konstigt då det ständigt ligger nedläggningshot över de flesta mottagningar till förmån för vårt länssjukhus. Nu ligger vårt länssjukhus längst ner i länet så många får långt att åka om all vård ska styras dit.
      Åh vad det låter gott med rödvinsgryta. Verkligen höstmat. Låter värmande och gött.
      Kramen.

  10. Japp Ninni, nu är det höst varken vi vill eller inte vill det🙂
    Idag har det iaf varit riktigt fint, lite blåsigt kanske men med rätt kläder så….
    Synd att din kropp jäklas med dig, inte så lätt att hålla humöret uppe när det värker….
    Hoppas du har nått att ta till som lindrar !
    Kram på dig o sköt om dig !

  11. Trist att du mår sämre nu och det var ju jobbigt att det är så svårt att få komma till läkaren men det är visst likadant här … jag skulle behöva få en tid hos min gynekolog och bara att få beställa tid verkar tills att vara en omöjlighet …
    Vi tittar också på Livvakterna här, en bra serie !
    Sköt om dig, kram.

    • Det blir motigt att ta sig iväg då det är nästan omöjligt att få beställa en tid. Läkarbrist, säger de här. Har ni också läkarbrist?
      Jag börjar känna mig lite bättre i både värk och feber så det här skovet går nog över snart, hoppas jag.
      Kramen.

Kommentera

