Jag har köpt en nystmaskin.

Ny utsikt att njuta av då jag löste melodikrysset hos stuggrannen.

Dagarna rusar ifrån mig känns det som och vad jag gör med dem vet jag inte riktigt för jag hinner inte med nånting, nånstans nu som det känns. Halva september har gått och jag har bara skrivit en blogg!
Sen har jag dåligt samvete för att jag inte kikat in på mina vänners bloggar på länge. Jag gör lite försök då och då men blir ofta avbruten av något då jag börjat läsa nån blogg och så försvinner det tillfället. Jag får hoppas att mina bloggvänner har tålamod med mig.

De första fem dagarna i september mådde jag inte nåt vidare. Jag hade feber, ont i kroppen (mer än vanligt), ont i ögat och var allmänt matt och klen. Antagligen var det fibron eller psoriasisartriten som spökade.
Men nog är jag mycket sämre allmänt nu om jag jämför med för hur jag var innan jag fick skleriten. Allt jag gör tar nu ännu längre tid och jag blir ännu lättare uttröttad och måste vila. Alla mediciner kan säkert göra sitt till med mitt allmäntillstånd för det följer ju oftast med en hel del biverkningar när man måste ta mediciner. Och för att minska på biverkningarna får man andra mediciner som även de ger biverkningar…

En vas med kärlek.Vilken tur jag har, mitt i allt detta, att jag har min förstående sambo, C. Det är ju inte alltid så lätt att bo ihop med en virrig värkkärring. Men med en stor portion humor och ett stort tålamod så går det bra och C har båda delarna.
Vi har ju väldigt kul tillsammans tack vare den humor vi har och vi både slänger käft och har en del hyss för oss och det gör allt mycket lättsammare och roligare. Vi skrattar tillsammans i stort sett varje dag. De som inte känner oss och ser och hör vad vi gör och säger tycker säkert att vi är lite knäpp eller konstig. Ja, det kanske våra närmaste tycker också – vad vet jag – men det bryr vi oss inte om. Vi fortsätter med våra hyss och vår tokiga humor ändå.
Jag har ju bra förebilder också. Mina föräldrar har en härlig humor och slänger käft med varann dagligen och de har varit gifta i snart 51 år. Mina morföräldrar hade också humor och slängde käft med varann och de var gifta i 51 och ett halvt år då morfar dog 1990.
Det är nog en fördel i ett förhållande att man kan ha roligt tillsammans även i vardagen.

5 år.1 september firade vi 5 år. Det var alltså 5 år sedan vi började vara tillsammans som ”par”. Vi är ju rätt dåliga på att fira saker och ting så det blev bara lite stillsamt med rosor på bordet, lite god mat (västerbottenpaj) så där mitt i veckan och chokladrutor och mjölk som kvällsfika. Jag hade naturligtvis gjort ett ”kärlekskort” till C. Första året gjorde jag ett kort för varje månad. Nu får han bara ett på vår årsdag.

En tallrik med kärlek.När C kom hem på fredan (dan efter vår årsdag) hade han med sig smulgubbar till mig som jag fick som efterrätt. Det är kärlek det! Han har kommit med smultron, jordgubbar och blåbär till mig flera gånger i sommar och jag blir lika glad varje gång för det är en sån fin kärleksförklaring, tycker jag. Den här gången blev jag extra glad för jag hade mått så dåligt hela dan och klarade inte ens av att åka och bada. Jag mådde naturligtvis lite bättre efter den uppvaktningen.🙂

Förra lördan (3/9) var C och hjälpte en stuggranne med lite snickarjobb. Då vi skulle missa att lösa melodikrysset tillsammans så tyckte C att jag kunde väl komma dit och lösa krysset och så blev det. Jag satte mig på cykeln och rullade dit – ca 500 meter. Ja, just rullade för det lutar med hela vägen – det var inte lika roligt då jag skulle hem igen…
Jobbarradion.C har fått en fin radio, av sin arbetsgivare, att ha med sig på jobbet och det var ett otroligt bra ljud i den och det behövs ju då det knackas och bankas mest hela tiden.
Det var dimma på morgonen men det blev en solig förmiddag så jag njöt på stuggrannens altan och hade en härlig utsikt samtidigt som vi löste melodikrysset.
På vägen hem såg jag att vår granne Margit, som är en pigg 87-åring, satt ute och läste morgontidningen så jag stannade till för att säga hej men jag blev kvar i över en timme för vi hade mycket att prata om.  Samtidigt fick jag lite vila på vägen hem.🙂 och det behövdes för jag var ju inte precis i toppform heller då jag hade lite feber och en hel del värk.

Veckan för övrigt var rätt händelsefattig och det var skönt. Inga besök på sjukhus eller hälsocentraler. Det var bara badet som fick mig att lämna huset den veckan. I mitten av veckan började jag piggna på och lyckades damma och städa golven (uppdelat på två dagar som vanligt) vilket var välbehövligt.

I fredags (9/9) åkte vi till Bollnäs en sväng efter att vi ätit. C hade lånat ut lite verktyg till sonen, T, som han behövde ha tillbaka nu men eftersom T farit till USA för att hälsa på kompisar så hade han lämnat verktygen till sin storasyster, E, ifall hon skulle åka upp till oss i Järvsö och hälsa på. Men E blev förkyld så därför fick vi åka och hämta verktygen själva. Vi stämde träff med E (som började piggna på från sin förkylning) och yngsta dottern, L, på Krokanen (ett café i Bollnäs) och tog en fika tillsammans där innan vi återvände till Järvsö igen. Mysigt att träffa döttrarna och det var gött fikabröd på Krokanen också.🙂

Twixkakor.Hittade ett recept i fredags som jag naturligtvis var tvungen att pröva redan på lördan. Det var ett recept på Twixkakor och de såg så goda ut och jag gillar ju Twix och en massa andra chokladbitar också förstås.🙂 Receptet hittade jag på Jennys matblogg och där fanns massor av recept. Jag stal med mig bilden därifrån också så det är inte min bild. Receptet har jag lagt in här ifall du vill hämta det.
De blev jättegoda men min kola blev lite för hård så ett tips är att ta av kolan från plattan då kulprovet fortfarande är som en knappt formbar kula. Jag kokade kolan lite för länge men nu vet jag ju till nästa gång jag gör Twixkakor.

På lördagseftermiddan var vi och hälsade på Leif. Vi visste att hans syster Lena skulle vara där så vi ville passa på att träffa henne. Hon bor i Småland så vi försöker träffa henne då hon kommer hemöver. Leifs och Lenas mamma var också där. Det var kul för det var länge sen vi träffade henne också. Hon är 85+ och klar och redig i huvet men har legat en del på sjukhus det senaste året.

Söndan blev en slödag för oss. Vi tittade på varsin tv och jag passade på att virka förstås.
Jag har virkat en hel del på sista tiden och det är så roligt när kroppen tillåter att jag virkar. I sommar har jag virkat en grön gardinkappa till gästrummet och nu har jag virkat en löpare till yngsta dottern.
Jag köper garn på härvor i handarbetsaffärn här i Järvsö och då har jag fått sitta där och nysta garnet. Hon som har handarbetsaffärn är en otrolig servicemänniska och erbjuder kaffe varje gång jag är dit. Det sitter nästan alltid ett gäng damer där och stickar, pratar och dricker kaffe så det är ett riktigt samlingsställe för dem som vill ha lite sällskap då de handarbetar.

Nystande.  Nystmaskin.

För ett par veckor sen köpte jag en nystmaskin från Vinterverkstan så nu har jag nystat upp de härvor jag haft liggande hemma + de nya vita som jag precis börjat virka en gardinkappa av. Vad lätt det går att nysta garn med nystmaskinen. Garnvindan hade jag sen tidigare. Den är efter min mormor och trots att inte alla delar finns så fungerar den bra.
Virkningen tar nog en del av datortiden nu för jag sätter mig gärna med virkningen då jag tar pauser. Tidigare var det datorn som fick alla paustider.

18 responses to “Jag har köpt en nystmaskin.

  1. Ja ni verkar ha de mysigt ni två🙂
    Va roligt de såg ut med nyst maskinen.. men kan tänka mig att den är användbar!
    Visst har de gott fika brö på Krokanen men inget slår dina hembakta bullar😉

    • Ja vi har det mysigt.🙂 Vi är ju lika knäpp båda två och vi får ju vara glad att vi ville ha varann då ingen annan ville ha oss…😉 (Christer brukar säga det lite då och då och han har ju så rätt i det)
      Tack för det omdömet om mina bullar men du gör ju själv så goa bullar.🙂 (Ska vi starta en klubb för inbördes beundran kanske?)
      Kramen.

  2. Så praktiskt med en nystmaskin!
    Garnvinda, det har jag , två faktiskt för jag fick en efter svärmor också, fast nuförtiden blir det inget handarbete av för min del, kan inte hålla i en virknål eller stickor och det är ju tråkigt..
    Men, det finns ju annat att göra (om man bara vill) och för min del blir det nog datorn..
    Det låter bra att ni har roligt ihop du och din C, det är inte alla förunnat att kunna ha det i vardagen med sin partner och att vara lite ”tokig”, det är bara ett plus tycker jag!
    Ha dé!/Kram

    • Tidigare har jag haft garnet på garnvindan och gjort nystanen själv men fick ju så himla ont bara av det så det förtog en hel del av nöjet med att virka. Jag har svårt att virka ibland för jag får sån värk men nu har det gått bra länge och det är så roligt. Men då jag har för ont för att virka så blir det ju datorn istället förstås och då är jag glad åt att jag orkar med den.🙂 Det är tur att vi är så anpassningsbara vi människor (läs kvinnor;-)).
      Nog är det ett stort plus att vara ”tokig”. Det kommer man långt på och det blir så mycket roligare då också. Det är ju skönt att ha träffat en likasinnad så jag kan släppa lös galningen som bor i mig.🙂
      Kramen.

  3. Hej vännen! Nystmaskin, måste varit det jag var åt min mamma när jag satt med armarna rakt ut o nystan överallt när jag var barn…fniss
    Jag har väl inte varit så glad o pigg på ett tag, ganska nere faktiskt, igår pratade jag med farbror doktorn o ska nu gå o ta en massa prover på fredag. Antideppillren måste åter till, det är väl själva sjutton att jag inte kan producera serotonin på egen hand, men men..
    Hoppas inte vikten går upp igen nu då av dem. Frågade om jag måste vara som ett levande apotek, nio mediciner nu, suck, men det verkar inte bättre. Kanske kan jag sänka styrkan på kolesterolsänkande medicinen dock.
    Hasse fick ta med sig Blinka idag, när jag är såhär låg kan till och med hon gå mej på nerverna, hon går ju ”fot” hela tiden även inomhus, känner att jag alltid har en svans efter mig, ”ler” Nä slut på klagomålen för idag, ha det riktigt gott. Vi är nog lika dåliga på firande som ni, försöker komma ihåg bröllopsdagen i år!
    Kram från pörtet

    • Du var nog en garnvinda till din mamma om du fick sitta med armarna rakt ut och så var det din mamma som var nystmaskinen.🙂 Jag får ju så himla ont bara av att nysta garnet själv så då försvinner ju en del av nöjet med att virka. Nu är det jättekul att nysta för det tar inte mer än 5 – 10 minuter att nysta en härva på 2 hg.🙂
      Vad jobbigt att du inte får vara pigg och glad. Det är ju tur att det finns mediciner såna gånger som kan tillföra det ämne som saknas. Jag hoppas du får må bättre snart. Jag kan förstå att det t.o.m. kan vara jobbigt att ha din goa hund i hasorna hela dagarna då du inte mår bra själv. Vilken tur att Hasse kan ta med henne då. Hon mår säkert inte dåligt av att vara ute på äventyr med husse.
      En kompis till oss fick både blodtryckssänkande medicin och kolesterolsänkande medicin. Hon mådde så illa av sin kolesterolsänkande medicin så hon klarade inte ens av att gå och handla. Hon slutade med den medicinen ett tag innan hon skulle åka utomlands för hon inte skulle behöva må så dåligt men hon blir väl tvungen att ta den igen då hon kommer hem. Den blodtryckssänkande medicinen gav henne otrolig mycket mer värk så den ska de byta ut när hon kommer hem. Jag tänkte på dig när hon berättade om sina besvär och tänkte att jag har ju inte hört att du varit illamående men visst har du väl haft mer värk? Det är nog bra att de tar en massa prover på dig och se till att ta upp om du har mer besvär av värk eller annat sen du börjat med vissa mediciner för oftast finns det ju alternativ att testa.
      Om vi slår oss ihop så blir vi ett stort levande apotek.😉 Jag tar elva olika mediciner varje dag + en sort som jag tar fyra dagar i veckan och två sorter som jag tar en gång i veckan…
      Du får väl kolla i bloggen när ni gifte er så du håller koll på bröllopsdgen i alla fall och så får du påminna Hasse om det.😉
      Kramen.

  4. Så härligt att läsa att ni trivs så bra ihopa !
    Sköt om dig, kram.

  5. Visst e humor och ”sattyg” bra att ha. Själva e vi ju en institution med 27 år på nacken tillsammans. Då måste man ha humor!!!
    Sören ligger med ischias sedan förra måndagen. Pappa som brukar bota honom med zonterapi och massage åkte givetvis utomlands då, men kommer hem till helgen. Förhoppningsvis kan han bota honom annars vet jag inte vad jag ska göra då han äter upp alla mina tabletter. Han vill inte gå till läkaren o få höra att han måste gå ner i vikt o sluta röka, för det vet han redan!
    Nej slut gnällt för denna gång. Du får ha det så bra så hoppas jag att du blir kvitt lite värk och gubben blir bättre så vi kan bestämma när vi ska komma upp till er.
    Bamsekram på dej;)

    • Nämen huvvaligen för att ha ischias och att ha en sjuk karl hemma är inte det lättaste. Jag kan ju förstå att han inte har lust att gå till läkare då det första de klagar på är övervikt och rökning. Som om man inte själv vet vilka faror som följer med det… Men du behöver ju dina tabletter själv så jag hoppas din pappa kan bota ischiasen snarast så du får en pigg och rörlig gubbe igen.
      Ser fram emot ert besök!
      Sköt om dig och att du sköter om Sören redan det vet jag ju.😉
      Kramen.

  6. Vi tycks ha hamnat i samma båt du och jag. Då menar jag i fråga om det där att uppdatera bloggen och hålla sig a-jour med andras. Man behöver väl en paus ibland. Dessutom finns det så många trevliga sysselsättningar. Virkning är ju ett suveränt alternativ. Tänk att det finns maskin för att nysta också! Bra för dig.

  7. Men Ninni…… Vad är det som händer i bloggen ??
    I min blogg syns på din sida Ninni…. Andra advent ???? 2007 ????
    vad är på G ?🙂
    Kramen

    • Det enda som hänt är att jag kollade på min statistik här och såg att just den bloggen haft många besökare men det var en massa 000 (nollor) i rubriken. Den där bloggen är från 2007 så det var ju när jag hade spacet. Antagligen har jag använt nåt tecken av nåt slag i rubriken som inte fungerar här på WP. Jag gick in och tog bort de där nollorna i rubriken och då blev den som den senaste uppdaterade bloggen från mig. Såg just inne hos dig att den stod med så jag gick in och ändrade i min senaste blogg för att det skulle ändras men så blev det ju naturligtvis inte.😦
      Bli inte brydd om det dyker upp gamla bloggar under mitt namn hos dig för jag är in och kolla gamla bloggar ibland och fixar till dem så de ska se bättre ut här på WP. Blir ju lite knasigt då man flyttar gamla blogginlägg från ett annat ställe.
      Kramen.

  8. Hej! Sitter o väntar på att Hasse ska komma hem, klockan är 21.51 och det är säckmörkt ute…
    Jag har inte mått illa av någon av mina mediciner. Däremot är jag orolig över att åter gå upp i vikt av antidepp-pillren, men läkaren sa att det inte nödvändigtvis blir så, en del går ner…men det vet jag ju att jag inte gör. Kolesterolsänkande medicinen ska nog ner i dos om värdena ´är skapliga nu. Tycker ändå att jag blivit mer rörlig senaste halvåret, är förvånad över att jag klarar att gå med stavar o får inte lika ont längre som i vintras då händerna tog stryk.
    Längtar nog lite till vinterns sparkturer…hihi
    Kramen
    Angående älgflugan så har den nog inte etablerat sig uppe hos er ännu, den flyttar uppåt ca 50km per år, så vänta bara…men den är också mycket lokal, vi hittade en skog i helgen tio minuters bilväg hemifrån där det inte fanns en enda, gissa om vi var glada!
    Kramen igen

    • Vilken tur att du inte mått illa av några mediciner. Men jag kan inte begripa varför så många mediciner gör att man går upp i vikt och ger muntorrhet så tänderna går åt pipan.
      Det är bra att värken gett med sig lite för dig. Har du fått nån bra medicin mot värken eller har det gått av sig själv?
      Vill INTE ha hit några älgflugor!
      Kramen.

  9. Tack underbara fina ni för god lunch och en trevlig stund tillsammans SAMT leverans av mobil😉
    PoK Nitha o Mäster

Kommentera

