En hel månad till nästa gång!

Idag har jag varit till ”Ögon” i Hudiksvall på återbesök. Nu var ”min” ögonläkare tillbaka från sin semester men hon ska tydligen göra något annat i två månader så jag ska få den ögonläkare jag hade då ”min” var på semester under tiden. Jaja, det lär väl gå det med.

Ingen av ”mina” två ögonläkare hade pratat med reumatologen än men ”min ordinarie” hade läst hans anteckningar… Jag bad henne att ringa till reumatologen i morgon då jag vet att han vill höra från ögonläkaren hur det är med mitt öga så han vet om han ska sätta in någon mer medicin till mig. Hon lovade att hon skulle göra det så jag hoppas att hon får tag på honom då. Det vore ju tacknämligt om de kan samarbeta på ett smidigt sätt.

”Det onda ögat” börjar bli bättre som det lät på ”mina båda” ögonläkare. Inflammationen är inte lika djup längre och de såg inga veck på näthinnan heller. Kanske jag snart får kalla inflammationen i ”det onda ögat” för episklerit snart…

”Min vikarierande” var också in för att se hur ögat såg ut idag eftersom det är henne jag ska träffa nästa gång. Dessutom var det en läkarkandidat som stod och tittade i en extra kikare som de monterat fast vid undersökningsbordet. Men han sa ingenting – han bara såg, lyssnade och lärde. Snacka om att jag känner mig intressant och betydelsefull när så många vill titta på just mitt öga. 😉

Sen den 24/8 tar jag bara 7,5 mg Prednisolon och det ska jag fortsätta med till en vecka innan nästa återbesök då jag ska sänka dosen till 5 mg. Och nästa återbesök ska bli om en månad!!! Wow! Jag kommer ju att känna det som om jag har semester! Jag som ränt dänne (betyder sprungit där på rikssvenska) på ögon varannan vecka i snart ett år. Är det sant? Ska det kanske bli nån ände på min sklerit snart?

Hoppas kan jag ju göra men jag vågar inte ta ut något i förskott då det varit så många bakslag tidigare…

Rosa ros.

 

12 responses to “En hel månad till nästa gång!

  1. Jamen det där låter bra. Fast jag tycker nog att din/någon av dina ögonläkare skulle ha talat med reumatologen f-ö-r-e ditt besök. Bra att båda var med + kandidaten – de måste ju få lära sig på äkta patienter innan de blir färdiga läkare.
    Kämpa på!
    Storkramen!

  2. Håller tummar och tår för att det ska gå bra! 🙂
    kram

  3. Kanon Ninni, du ska se att det går åt rätt håll nu och att den onda cirkeln är bruten!
    Ha en fin första höstdag, /Kram

  4. Grattis!!! Jag håller tummarna och tårna oxå för att det har vänt på ”riktigt”. Själv e jag mer än nöjd då bygget går bra och tom gubben e nöjd;).
    Vi tänkte komma upp en tur nu i september/oktober till er om det passar? Innan man behöver vinterdäck iallafall!
    Hoppas att vi kan ”syihop nåt” så det passar med era och våra tider (läs gubbens).
    Kram på dej så hörs vi och förhoppningsvis ses

    • Tack för det, Malin! Det behövs nog många tummar och tår. 🙂
      Vad skönt att bygget går framåt och att ni båda känner er nöjda.
      Åh, vad kul att ni vill komma hit! Det enda inplanerade vi har är besök som kommer den 15 – 17 september. Resten av tiden finns till förfogande för er när ni kan sy ihop något som passar er. 🙂 Jätteroligt!
      Var rädda om er och ramla inte ner från några stegar eller nå andra dumheter nu då.
      Kramen!

  5. Jadu, det där med att få olika läkare att samarbeta smidigt verkar ibland vara en omöjlighet, eller det är i alla fall min upplevelse av det. Jag hoppas dock att det blir så, så att de vet vad den andre gör och kan samarbeta för att du ska må bättre i ditt öga! Jag hoppas, ber och håller tummarna och allt det kan tänkas finnas att göra för att ditt öga ska bli friskt, i alla fall ett framsteg att det ser bättre ut och att du slipper ränna där på en hel månad! Sen att inte ta ut något i förskott är bra, för jag antar att både du och jag vet att bakslagen kan komma när som helst, men att du kan se att det kanske kommer att finnas ett slut, det är en viktig inställning! Hoppas på det bästa! KRAM på dig!

    ps. Jag såg en vild levande älg när jag var i Härjedalen förra veckan!! 🙂 ds.

  6. Du har då verkligen jobbigt med ditt öga !! Hoppas, hoppas du blir bra snart. Det måste ta på krafterna att ha det som du har det…. Tycker synd om dig !!
    Ha det så gott ändå, kram på dig….

    • Ibland känns det jobbigt men det är ju inte så mycket jag kan göra åt det mer än att ta de mediciner jag har och hoppas att det ska bli bättre. Det finns många som har det så mycket jobbigare än vad jag har det. Jag är tacksam för att jag fortfarande har synen kvar på ögat och att det just nu verkar gå åt rätt håll. Inte är det nåt livshotande heller. Men visst, vissa dagar är pest medan andra känns bättre.
      Kramen.

Kommentera

