Tuta vid golfbanan. ;-)

Nu försöker jag ta mig i kragen igen. Jag tänker ofta på bloggen och vad jag vill skriva om men längre än så kommer jag inte. Och jag vet inte varför jag inte hinner med att skriva heller för SÅ mycket borde jag inte ha att göra nu. Men visst jag väljer en hel del andra saker framför att sätta mig vid datorn just nu så det är väl delvis därför. Jag virkar en hel del nu (så länge kroppen inte protesterar för mycket) så det är nog virkningen som drar mer än datorn då jag får stunder över kanske.

Vad har då hänt sedan sist? Ja i veckan som var hade jag provtagningar måndag (tuberkulinprov), onsdag (metotrexate-prover) och torsdag (koll av tuberkulin”bulan” som blev godkänd) och bad på tisdag och fredag. Inte en enda dag då jag slapp ställa mig i ordning på morgonen för att åka iväg någonstans. Jag, eller egentligen min kropp, gillar inte att behöva sätta igång redan på morgonen. Badet är ju ok då jag kan åka oduschad för jag får ju duscha två gånger på badet och blötläggs däremellan. Men när jag ska på provtagning vill jag ju duscha innan jag åker. Undrar varför det känns så jobbigt att duscha? Jag blir både svettig och uttröttad då jag duschar. Det sämsta med provtagningar är då jag ska vara fastande. Inget kaffe på morgonen! Då är det svårt att komma igång.

Någon som vet vad det här är för svampar?

I måndags (22/8) gjorde jag väl mest nytta här hemma i alla fall för då bakade jag bullar, matbröd och brysselkex. På kvällen kom Leif och hälsade på och fick nybakt till fikat och en rågkaka med sig hem. Han tyckte att han tajmade in besöket bra.🙂
På tisdan satt jag faktiskt vid datorn och donade med foton. Gick igenom semesterbilderna färdigt och har nu lagt in dem på SkyDrive.
I onsdags var det så fint väder så då tog jag en liten cykeltur och så gick jag ut i skogen och tittade efter svamp. Någon svamp hittade jag inte däremot blev det lite blåbär och lingon som jag plockade för hand eftersom jag inte hade nån plockare med mig. Det var ju svamp jag ville hitta.🙂

Bollkrysantemum som vi fick av Lena.På torsdan fick jag besök av min goa vän L från Alfta. Vi åkte ut på byn och klev in på Järven där vi beställde panerad rödspätta som var dagens rätt och satt länge och pratade innan vi åkte hem till mig och åt hallon/blåbärspaj som efterrätt. Det blir inte så ofta vi träffas men när vi gör det så pratar vi massor och det är precis som förr då hon kikade in på en kopp kaffe då och då hos mig i Alfta. L hade med sig en bollkrysantemum till oss att ha ute så den får stå i ett Höganäskrus bredvid ingången. Jättefint blev det.🙂

På kvällen kom sonen, T, och yngsta dottern, L, och åt middag med oss. Sen åkte T och C ner till verkstan för att byta olja i T:s bil medan L och jag spelade lite fiol. L gick och lärde sig spela fiol då hon gick i låg- och mellanstadiet men slutade med det till förmån för sången men det sitter kvar en del av det hon lärde sig på fiolen än.

I fredags då jag varit till badet och sen dragit runt snabeldraken följde jag med C till Åvattnet (där han är och jobbar nu) med grejor. På vägen hem stannade vi till några gånger och tog turer in i skogen för att leta efter svamp. Någon större svamplycka hade vi inte, hittade lite trattkantareller bara som blev 1 dl då jag rensat och förvällt dem.
När vi kom hem så var Leif här och han hade med sig gula kantareller till oss. Han har ett bra ställe där han plockar men gav oss den här omgången då han själv skulle jobba i helgen och inte hade lust att rensa svamp.🙂 Vi har ju himla goa vänner må jag säga.

Det blivande båthuset vid Åvattnet.

I lördags var C iväg och jobbade några timmar så mor och jag fick fixa Melodikrysset själva, vilket vi gjorde med bravur.🙂

När C kom hem åkte vi till Söräng (utanför Bollnäs) på ”Veteran- och kuriosamarknad”. På väg dit kör vi förbi golfbanan här i Järvsö och C har ett ”hyss” för sig som kan bli rätt roligt. Tipset har han fått från något Bert Karlsson sa en gång. Han (Bert alltså) tutar alltid när han kör förbi en golfbana för alltid stör man nån, som han sa. Det där har C tagit fasta på så han brukar tuta då vi kör förbi golfbanan. Just den här dagen stod 4 gubbar vid stängslet nära vägen. En av dem hade höjt klubban och skulle precis till att slå till bollen då C tutade. Gubben slog, missade och alla fyra stirrade på oss med en obeskrivlig min i ansiktet. Gissa om vi skrattade. Jag skrattade så jag nästan kissade på mig för det var så kul att se deras ansiktsuttryck. Jag kan fortfarande se deras min framför mig och fnissar även då jag skriver detta.😀

Vi fick med oss en svampbok, två vispar och en köttyxa hem till priset av 45:- från marknaden och sen åkte vi till Alfta där vi åt på f.d. Alfta Wärdshus som har bytt namn till Church lake… nånting. För mig kommer det nog alltid att heta värdshuset ändå för det är inte lätt att lära gamla hundar… osv.

När vi nu ändå var i Alfta så ville vi ju passa på att hälsa på hos nån så vi ringde till C och B och kollade om de var hemma. Det var de så vi åkte dit och fick så en trevlig avslutning på dagen. C är min låtsassyster sen många år tillbaka. Tyvärr så träffas vi inte så ofta som vi skulle vilja men lovade varann att vi ska försöka bättra oss på det. När vi träffas så fortsätter vi bara prata som om vi nyligen träffats. Det är skönt med såna vänner.

Söndan slöade vi hela dan och sen var vi till Leif på kvällen och fikade. När vi kom dit så möttes vi av gitarrmusik. Det var Leif och en av Ukrainarna, som hyr hos Leif då de är här och plockar bär, som satt och spelade tillsammans. Leif är duktig på gitarr men Ukrainarn var otroligt duktig. När vi åkte hem så tutade C igen vid golfbanan men killen som skulle till att slå iväg bollen hann inte slå så det blev inte lika lyckat denna gång.🙂

Räven utanför vårt garage.

Igår gjorde jag inte många knop här hemma och på kvällen kom äldsta dottern E för att få hjälp med att lägga upp ett par byxor. Hon kom direkt efter jobbet så hon fick naturligtvis middag här (lasagne) och en matlåda med sig.

Idag har jag badat, handlat och varit på apoteket (jag är storkund där) och nu har jag potatis, morötter och kålrot kokandes på spisen för ikväll blir det rotmos och fläsklägg.

Det är mycket sork i år, sägs det. Jojo, det märker jag väl för Snoozen kommer in med, ibland, flera sorkar om dagen. De är inte så små heller de där sorkarna, väger en hel del på sopskyffeln som jag har för att bära ut dem. Tackochlov så tar han aldrig in levande sorkar – däremot så kommer han in med levande små möss nästan varje dag. Men åter till sorken. När det blir gott om sork så blir det gott om räv, sägs det. Vi har en ung räv som ibland är ända framme vid vårt hus. Sen har C sett ett par ungrävar på en åker inte långt härifrån som lekte med varann så nog verkar det finnas gott om räv allt. Jag lyckades ta kort på ”vår” räv, genom köksfönstret, då han var precis utanför garaget. När han sen gick mot ingången på huset så skrämde C iväg honom och då sprang han iväg en liten bit ut på åkern här utanför och satte sig till ro så en bild kunde jag ta när jag gick ut på gårdsplanen. Det är de bilderna jag visar här.

Räven.

8 responses to “Tuta vid golfbanan. ;-)

  1. Va skoj att höra ifrån dig, konstigt att bloggen ibland känns övermäktig när man är ledig o inte ens jobbar…
    Jag springer ju i skogen varje dag nu, fast, älgflugorna (plockade en i nacken nyss) gör att jag tappar lusten måste jag säga, hellre mygg och knott!
    Har C långt att åka, kände inte till platsen han jobbar på? Hasse har helt kommit in i vanliga lunken, åker iväg kl 12 och kommer hem vid tiosnåret.
    Sen försöker jag hinna se fri-idrotten mellan skogsturerna så jag har fullt upp, ”ler”. Jag såg en räv i min skog här i somras, Blinka satte av efter den men gav upp ganska snart.
    Hoppas alla provresultat är bra!
    Kram

    • Ja, nog är det lite konstigt att jag känner att jag inte hinner med bloggen. Men det är väl en fråga om prioriteringar antar jag.
      C jobbar två mil ut i skogen just nu.🙂 Så det är inte konstigt att du inte känner igen platsen. Men om du letar Åvattnet så är det en sjö 2 mil från där vi bor.
      Vad du är duktig som ränner i skogen varje dag. Det skulle inte min kropp klara av så jag får vara nöjd de gånger jag kommer iväg.
      Tur jag inte ska hinna med fri-idrott också.🙂
      Så länge jag inte hör något om proverna så är de bra har det sagts mig.🙂
      Ha det gôtt!
      Kramen.

  2. Oh, om jag hade bil så jag kunde tuta vid golfbanor! *fniss*
    Du har lyckats få kort på svamp i alla fall. Jag fick både svart trumpetsvamp och kantareller i går, plockade och klara. Rensa kan jag göra själv😉
    Du är den första jag vet om som också tycker det är jobbigt att duscha! Jag blir alldeles slut efteråt, så duscha på morgonen är en fasa. Allra bäst är att få ligga i badkaret. Men så mycket du for omkring för provtagning. Jobbigt, men nödvändigt förstås.
    Vet du om ukrainarna får ihop bär så de tjänar något? Läser så mycket om de som reser långt och sen knappt har till resan hem. Roligt att Leif fått en så musikalisk hyresgäst.
    Kram!

    • Jag tog kort på söta eller fina svampar som jag inte kunde namnen på så om du vet vad det är för sorter så får du gärna berätta det för mig.🙂
      Att det ska vara så jobbigt att duscha. Det är ju skönt med själva duschandet men arbetet efteråt är ju det som gör att det blir jobbigt. Ibland är jag så genomblöt i svett efter att ha duschat, torkat mig och smort in mig så jag skulle behöva ställa mig i duschen en gång till men då blir det en ond cirkel.🙂
      Jag tror nog att ukrainarna får ihop bär så de tjänar rätt bra. Det här gänget har hyrt hos Leif i flera år så de hittar i skogarna häromkring. Ingen av dem kan ens engelska så det är svårt att prata med dem. Jag vet också att de går på loppisar och handlar för att ta med sig hem. Sen fiskar de en del på kvällarna för att få billig mat.🙂 De har hyfsade bilar – inte såna där rosthögar man förknippar med utländska bärplockare.
      Kramen.

  3. Ja du systra mi, du får vara med om mycket du.🙂 Tänker på tutandet vid golfbanan. Bengt och jag skrattade åt det. Jag var ju bara tvugnen att berätta det för honom. Själv så har jag en man som alltid har tutat åt korna. Inte vet jag varför han gör det men ofta så tittat korna nyfiken på oss när vi far förbi. Får se om han nu får ideer och börjar tuta på golfspelare. hihi.
    Det var roligt med ett besök av er i lördags.
    Kramar i massor syrran

    • Man har inte roligare än vad man gör sig, vet du.🙂 Lite hyss och rackartyg sätter guldkant på tillvaron.
      Det var jättemysigt att få hälsa på er och jag hoppas att vi ska ta oss iväg oftare till er.
      Massor av kramar!

  4. Kan tro att golfspelarna blir sura på er, de tar ju sin golf såå högtidligt😉.
    Så fina bilder på räven, den är ju söt att se men ack så farlig, här har vi problem med att den tar lammen …
    Läste i din nyaste blogg att det går framåt med ögat, håller tummarna för att det ska vara ännu bättre efter månaden !
    Sköt om dig, kram.

    • Jamen det är ju det som är tjusningen med att tuta vid golfbanan.🙂 Just att kunna få någon spelare ur balans just då. *fnissar* Elakt kanske med så himla kul!
      Nog kan räven vara farlig. Många katter försvinner spårlöst och ofta är det en räv som tagit dem. En granne blev av med sin katt i fjol och de misstänker att det är en räv som varit framme.
      Vi försöker hålla katterna inne om nätterna och vill inte att räven kommer för nära huset så därför jagade C iväg honom. Den där räven var ju inte så stor… än… men han växer och blir bara farligare för katterna och även för de lamm som går i en hage ca en km bort. Vid dfårhagen såg C två rävungar leka förresten…
      Tack för att du håller tummarna! Det behövs. Idag har jag faktiskt inte haft ont i ögat så mycket då idag känns det som att det ska kunna gå vägen.🙂
      Kramen.

Kommentera

