Omskakad…

110817 Åvattnet.

…blev jag igår när jag följde med C på en traktortur på sammanlagt 4 mil. En rastkoja skulle dras till Åvattnet så C och hans jobbarkompis har någonstans att sitta då de tar rast när de ska vara där och bygga ett båthus. Mest omskakande är det att åka på den asfalterade vägen. Gång på gång lättade jag från extrasätet som jag satt vid trots att jag höll i mig så gott jag kunde. Att åka på grusvägarna var en ren fröjd – inte alls lika guppigt. Det är som C brukar säga: ”Gubbarna från Vägverket skulle sätta sig i en traktor och köra så fick de känna hur dåliga vägarna är”. För nog är asfaltsvägarna dåliga – inte ens de nylagda (i fjol sommar) vägstumparna håller måttet. Och de lagningar som gjorts på den gamla asfaltsvägen har snarare gjort vägen sämre än bättre.

C röjer undan så rastkojan ska få plats.

Framme vid Åvattnet hade C en del jobb innan rastkojan kunde ställas vid sidan av vägen. Små träd och buskar måste tas bort och sen skulle vagnen stabiliseras och säkras så den står stilla. Under tiden tog jag en liten promenad med kameran i högsta hugg.

Älghotellet.

När kojan var på plats åkte vi till Älghotellet för att fika.🙂 Nu är det ju inte så att det finns ett hotell där mitt i skogen utan det är en liten stuga som antagligen använts vid älgjakten. Ovanför dörren sitter en skylt där det står ”Älghotellet”. Om den fortfarande används vet jag inte. Som det såg ut inuti så skulle då inte jag vilja sova där.
Vi lånade en bänk inifrån stugan att sitta på och plockade fram vårt medhavda fika. Där satt vi och lyssnade på tystnaden och såg ut i skogen runt omkring oss. Det hade ju varit perfekt om det dykt upp en älg eller varför inte en björn då vi satt där i tystnaden och stillheten. Men intet liv – förutom vi då.

Älghotellet - mysigt utanför men inte skulle jag vilja övernatta där inte.

När vi for hem satt vi och tittade efter lingon och pratade om att vi skulle ju alldeles haft tag på en hink lingon för att klara lingonsyltförsörjningen över vintern. Så när vi kom hem kokade jag nytt kaffe och så plockade vi ihop det vi behövde och for iväg. Första stoppet blev vid korvkiosken nere på byn där vi köpte en varsin korv med mos. Sen åkte vi till ”vårt” ställe dit vi brukar åka varje höst och där vi även kan hitta lite svamp. Och vi blev inte besvikna. 10 liter lingon och 5 liter kantareller. Det fanns mer kantareller än vi väntat oss men mindre lingon. Naturligtvis var det folk som varit där före oss – undrar var man ska hitta ett ställe som ingen annan hittat – men naturen är givmild så vi åkte hem efter 2½ timme nöjda och belåtna.

Väl hemma blev det att rensa svampen och förvälla den innan den skulle förpackas och in i frysen. ½ kg blev slutresultatet och det känns ju bra att åtminstone ha lite svamp i frysen men det skulle inte sitta fel med mer svamp. Vi får väl ta oss någon mer tur till skogen snart igen.
När vi var färdiga med svamppysslet så stekte C upp lite svamp så vi fick oss en varsin smörgås med kantareller på. Mmmm… det smakade underbart.

”Är huvve dumt får krôppen lida”. Det är så sant som det är sagt. Och att ”Ingenting är gratis” är också sant så natten som var och idag så har jag betalat och kroppen lider och jag får nog fortsätta betala lite i natt och i morgon också som det känns. Men det var en mysig dag i går så då är det bara att bita ihop och betala och lida. Jag vet i alla fall varför jag har ont. I nästa liv ska jag nog bli katt…

Kajsas sköna sovstil.

I söndags var vi både på marknad i Bollnäs och på karnevalståget i Alfta så jag var rätt spak i måndags också. Och inte ett foto jag tog, varken på marknaden eller på karnevalståget. Kameran fick ligga kvar i bilen för en gångs skull. Jag sparade bilderna i minnet istället. Efter karnevalståget var vi till mor och far och fikade gôtt och umgicks en stund innan vi vände nosen mot norrhälsingland igen.

Veckan för övrigt har varit lugn. Inga andra aktiviteter än bassängträningen i tisdags och likaså i morgon (fredag) så det är en vecka som är som gjord för att ”lyssna på kroppen”. Sen är vi kattvakt hos Leif, som är på semester, så vi får kela massor med Maffe nu när vi är dit för att mata honom och vattna blommor.

110817 Ljung.

10 responses to “Omskakad…

  1. Jättemysiga bilder.
    Kändes nästan som jag själv var ute i skogen.

    Ha det fint.
    //Veronica W

  2. Å så duktiga ni har varit! Kantareller som e så gott. Smörstekta på macka, mums!!
    Själv har jag trillat ner från en liten stege. Skulle måla gavelspetsen, det sista och istället för att gå ner å flytta stegen sträcker jag mej och brak! Slog mej i vänster handled, nacke och vänsteraxel, där gör det ju inte ont innan;). Men det gick bra ändå men som du sa, e huvet dumt får kroppen lida.
    Snart kommer S hem , vi ska ut med husbilen. Det ska regna å då kan vi inte göra så mycke nytta hemma,JIPPI!
    Ta hand om dej och gubben, kram

    • Jasså du har också ett dumt huvve… vilken tur att du inte bröt något iaf men jag kan tänka mig att du har exta ont nu och det räcker väl som det är ändå med värken.
      Vad skönt att åka ut med husbilen och bara slappa. Ibland är det bra att det ska regna men jag hoppas ni får några solstrålar på er ändå. Här ska det tydligen bli omväxlande väder. Inte så säkert att det blir regn – har inte fått några mängder av den varan här den här sommarn heller. Vi bor visst på ett bra ställe för det kan regna i Ljusdal och nere i Järvsö men vi kan bli utan regn eller få bara lite.
      Ta hand om varann och njut av helgen!
      Kramen.

  3. Hej🙂 Trevligt att läsa om dina äventyr, och det där älghotellet såg väldigt mysigt ut måste jag säga! Synd att ni inte fick syn på någon älg dock, det hade varit häftigt. Jag har aldrig sett en riktig älg, bara på Järvzoo där jag och min bror klappade en älgkalv för flera år sen och andra parker, men aldrig en frigående alltså i naturen alltså, det skulle jag vilja göra någon gång! Låter trevligt med lingon och svamp! Lingon kan jag inte äta, men svamp är mumsigt! Stekta kantareller på smörgås, inte helt fel! Och kul att ni hittade en del så ni kan njuta av det också längre fram! Jag hoppas också att kroppen återhämtat sig en smula och du inte har lika ont nu!! Men jag vet hur det är, man får betala för vad man gör, tråkigt nog, men tror kanske det är bättre att ibland göra det, betala och lida alltså, än att alltid säga nej till sådant man tycker om och tycker är roligt! Hoppas du får en mysig helg, kram på dig!

    • Älgar har jag sett från bilen och så skjutna älgar förstås och tagit reda på älgkött i tidig ålder eftersom min far jagade. Jag har även sett älg på Järvzoo men inte klappat någon.🙂
      Kroppen håller på att ta igen sig men torsdag och fredag har varit rätt kämpiga och höfterna känns som de håller på att lossna men det är sånt som går över. Jag gör ofta saker som jag vet att jag kommer att få ont av för det är ju inte farligt att få ont men det är tråkigt att begränsa sig p.g.a. värken så jag tar hellre värk om jag kan ha roligt än sitter hemma och deppar och surar för att jag inte kan göra sånt jag vill bara för rädslan för värk. Det finns värktabletter att ta till och så försvinner ju värken så småningom.
      Ha en mysig helg du med! Jag ska rensa lingon.🙂
      Kramen.

      • Ja skjutna älgar har jag också sett flera stycken, då min mosters man jagar, men det hade varit spännande att få se en levande en dag😉 I alla fall på behörigt avstång, haha.
        Tråkigt med höfterna, men hoppas det ligger några vilsamma dagar framför dig, så du hinner återhämta dig en aning innan nästa äventyr. För det verkar hända en hel del. Bra inställning också att göra saker som du vill och sedan ta smärtan, istället för att deppa för att värken hindrar dig från att göra saker. I alla fall är det en bra inställning så länge som smärtan efteråt inte blir för kraftig och man för den skull mår sämre också psykiskt. Det är en svår balansgång det där, eller det tycker i alla fall jag!
        Lycka till med lingonrensningen och ha det så bra!🙂

      • Jodå, jag tog igen mig efter alla roligheter och har hunnit med fler.🙂 Och lingonen blev rensade också.
        Kramen.

  4. Det var nog bara bra att ni inte fick se en björn men älgen hade väl kunnat vara mysigt att se😉.
    Jag vill också vara en katt i nästa liv😉.
    Sköt om dig, kram.

    • Men det vore ju spännande att få se en björn ute i skogen. Inte så att jag vill komma för nära men det vore ju perfekt om kameran var med en sån gång och att det inte blev för långt avstånd för att fotografera🙂
      Kramen.

Kommentera

