Jodå, jag lever…

Utsikt från Kuggören

…men det är fortfarande många aktiviteter och mycket som händer så det blir inte långa stunder vid datorn. Men snart så är väl hösten här och då brukar det lägga sig som ett lugn överallt. Inga spelmansstämmor, inga semesterresor, inga cruisingar, ingen som kommer på besök några dagar… men vi väntar fortfarande på Nitha och Mäster och så våra vänner från Kalmar.

Helgen som var hade vi besök av våra vänner E och T från Töreboda. Det blev ett snabbt beslut på att de skulle komma upp redan nu istället för i september, då de oftast brukar komma hit. Anledningen till det snabba beslutet var för att de (och vi) skulle hinna till Rättvik för att titta på fina bilar sista dagen (lördan) på Classic Car Week. E och jag är väl inte så väldans intresserade av bilar men de är ju fina att se på. Men för T och C var det desto mer intressant. Båda två kan, med bara en blick, se vad det är för sorts bil och vilken årsmodell det är. Vi tillbringade alltså större delen av lördagen i Rättvik.🙂 Vädret var fantastiskt fint så vi kunde verkligen njuta av dagen även om vi fick inandas en hel del avgaser.

 110807 Räkmackan på LillBabs caffair.

På söndan åkte vi först till Lill-Babs Caffair och ”fikade” frukost. Det var tur att vi inte väntade med det för dagen efter skulle caffairen stänga i några veckor. C och jag har hört talas om deras räkmackor men aldrig varit dit och fikat men nu tog E och jag chansen att smaka de omtalade räkmackorna medan T och C valde ”Svensk smörgås”. Räkmackan var dyr som sjutton. 98:- kostade den men när vi fick in mackorna så förstod vi varför… SÅ mycket räkor och dessutom ägg, majonnäs och grönsaker. Själva brödet, glôhôppa heter det, såg vi inte skymten av under alla räkor. Jag rekommenderar den som åker till Lill-Babs Caffair och beställer en räkmacka att dela den med någon – du blir mätt ändå.

På eftermiddan tog vi med oss lättlagad mat (potatissallad, grönsallad, marinerad hel fläskfilé, hallonpaj och vaniljsås) och for upp till mina föräldrar i deras stuga för att de också skulle få träffa E och T. Mina tre barn hade också åkt dit. Tyvärr så regnade det massor den dan så vi kunde inte sitta ute och äta men vi hade det så mysigt ändå. Min pappa grillade köttet men stod under tak så han slapp bli blöt.🙂

I måndags var det dags för återbesök på ”Ögon”. C tog en ledig dag och så åkte vi allihopa. Medan jag var på ”Ögon” fick E och T se sig omkring i Hudiksvall med C som guide.
När jag var klar på sjukhuset for vi ut till Hölick och Kuggören så våra besökare skulle få se dessa pärlor. Vi njöt av den fina naturen och vi var även in i kapellet på Kuggören och tittade och skrev i gästboken. Sen styrde C bilen mot Bjuråker och ett besök hos Bror-Eric. Där finns det mycket roligt och fint att titta på och köpa om man har råd och lust.

Efter besöket hos Bror-Eric började vi bli hungriga så vi åkte till Avholmsberget för att äta gott på restaurangen där. Killarna tog snitzel med rödvinssås medan vi tjejer valde älgfärsbiff med gräddsås. Vi var alla överens om att det var gott så vi valde nog rätt mat då.😉 Under tiden vi åt kunde vi njuta av en helt otroligt vacker utsikt över Dellensjöarna. (se bild längre ner i bloggen)

Snitzel med rödvinssås. Älgfärsbiff med gräddsås.

På tisdagsmorgonen åkte vårt besök hem och jag åkte in till Ljusdal för att bada. Det har varit stängt i nästan fem veckor så jag längtade efter att få gå ner i det varma vattnet. Naturligtvis tog jag i för hårt med träningen så jag fick en rejäl träningsvärk.

I onsdags hade jag inget inbokat så då passade äldsta dottern, E, på att komma och hälsa på en sväng. Vi festade på glass, maränger, fruktcoctail och hemgjord chokladsås.
Precis när E åkte hem så kom vår vän Leif. E hade tackat nej till mat men Leif ville gärna äta med oss och det fick han ju så gärna. Jag har ju en förmåga att laga för mycket mat så det räcker oftast både till en matlåda till C och så blir det en portion över. Det är ju bra då det dimper ner nån som är hungrig.🙂
Leif hade med sig lite kantareller också som vi fick av honom. Vi omger oss av snälla vänner.🙂

110808 Spegelblankt vatten vid Kuggören. 110808 Kuggören idyll.

Igår var det dags för en tur till Hudiksvall igen. Jag skulle på ”Öron, Näsa, Hals” och hämta en snarkmätningsutrustning. Min mor upptäckte, när vi var till Cypern, att jag har andningsuppehåll och jag snarkar fruktansvärt, påstod hon. När jag berättade det för C när jag kom hem så kollade han upp det och joodå, mor hade rätt. Nog för att jag har snarkat tidigare (inte så konstigt kanske då jag har astma och rätt trånga luftvägar) men nu snarkar jag värre än nån gång förut. Jag har lärt mig att jag bör vänta tills C somnar innan jag själv somnar för annars väcker han mig för att jag snarkar så mycket och då kan jag sen bli vaken en eller ett par timmar innan jag somnar om igen.

Jag fick sällskap av mina döttrar till Hudiksvall för de ville shoppa lite så vi åkte i god tid så att även jag skulle hinna se mig om i affärerna innan jag skulle på sjukhuset. Bägge döttrarna hittade kläder och var nöjda när vi vände hemåt igen. Väl hemma lagade jag mat så de fick middag innan de åkte hem till sitt i Bollnäs igen.

110808 Kuggören hav. 110808 Kuggören natur.

C ville gärna ta en bild på mig igår kväll när jag hade ”riggat” mig med alla slangar innan vi skulle lägga oss men eftersom jag inte hade en tråd på kroppen (bara en massa slangar) så fick han inte göra det så det slipper du i alla fall se – var glad för det.🙂
Idag då jag hade badat lämnade jag snarkmätarutrustningen till ”sjukhusbussen” så jag slapp åka till Hudiksvall idag igen. Nu är det bara att hoppas att mätningen gick bra så de kan få ut något utav den.

Jag ska väl skriva lite om ”Det onda ögat” också så du får veta vad som händer.🙂 (egentligen är det för att jag själv ska hålla reda på alla turer omkring ögat)
Min reumatolog ringde till mig då jag var på semester. Vi var inne på Jula och handlade då han ringde. Han var brydd över att min ögonläkare skriver brev till honom istället för att ringa. Tyckte att de var lite väl formella på ”Ögon” då de ju faktiskt sitter i husen bredvid varandra. Brevet från min ögonläkare hade han fått samma dag som jag var på återbesök (12/7) och i samma hög låg ännu ett brev från min ögonläkare där hon påpekade att hon inte fått något svar på det första brevet. Han önskade att ögonläkarna kunde ringa honom, gärna då jag satt hos dem på ögonmottagningen, för att prata om hur jag bör medicineras.
Någon kortisonsparande medicinering kunde han inte ordinera ännu. Kortisonet i kombination med Metoject borde räcka men resultatet skulle kunna dröja en bit in i augusti eftersom det tar några veckor innan kroppen tar till sig den höjda dosen av Methotrexate (Metoject). Jag beklagade mig för honom att jag nu hade fått gråstarr p.g.a. kortisonet men då sa han att ”Gråstarr kan man lätt operera men du kan faktiskt mista synen på ditt öga om vi inte får bort inflammationen. Det är en allvarlig sjukdom det här.”
Va??? Det har ingen sagt till mig förut!!! Mista synen!!! Näää, jag vill inte mista synen!
”Jamen då fortsätter jag gärna med kortisonet” sa jag.
Han sa att han ville att jag skulle ringa även honom om jag blev sämre i mitt öga.
”Du är en högprioritetspatient nu så det räcker att du ringer och meddelar reumatologsköterskan så ringer jag dig så snart jag kan sen”. (OJ)
Vi kom överrens om att han skulle ringa mig i augusti igen för att höra hur det var med ögat efter mitt nästa besök på ”Ögon”. Bara ett par dagar senare hade jag fått ett brev med en telefontid då han skulle ringa mig berättade L som bodde hemma hos oss och var kattvakt.

110808 Kuggörens kapell. 110808 Kuggörens kapell inuti.

Nu blev det ju så att han ringde mig samma eftermiddag som jag var till ”Ögon”, i måndags alltså. Tyvärr hade jag inget nytt att berätta för honom eftersom den läkare jag fick träffa inte hade sett mitt öga tidigare (jag trodde alla ögonläkare hade sett mitt öga eftersom det alltid är någon mer ögonläkare in och tittar på mitt öga då jag är dit). Hon hade läst i min journal och vad hon kunde se (hon gjorde ”bara” en ögonbottenundersökning) så var det ingen förändring sen sist. Jag berättade att jag haft mer ont på sistone men hon kunde inte se att det var sämre så jag skulle fortsätta med 10 mg Prednisolon (jag sänkte till 10 mg den 27/6) och en vecka innan nästa återbesök skulle jag sänka till 7,5 mg. Jag berättade också att reumatologen ville att hon skulle ringa honom när jag var kvar i undersökningsrummet och prata om hur de ska gå vidare med min medicinering men det tyckte hon att vi skulle vänta med tills ”min” ögonläkare kom tillbaka från semestern. Innan jag gick fick jag med mig en ny tid så jag ska dit den 31/8 och då är ”min” ögonläkare på plats igen.

110808 Utsikt från Avholmsberget.

Reumatologen tyckte, när han ringde, att det var bedrövligt att behöva vänta in en läkare som är på semester.
”Tiden går och det är DIN tid som går” sa han. Han skulle skicka någon remiss till distriktssköterskan som ska kolla ett ”TBC-prov” på mig och så frågade han ut mig om jag träffade någon dagligen som hade TBC och om jag någon gång haft Hepatit B eller C. Jag kunde svara nej på de frågorna i alla fall. Detta är för att förbereda mig för en ny injektion ifall inte ögat blir bättre till nästa återbesök på ”Ögon”. Jag kommer då att få fortsätta med Metoject och Prednisolon tillsammans med den nya injektionen. (jag minns inte vad han sa för namn på den och skrev inte vad han sa heller då jag satt i bilen utanför Bror-Eric i Bjuråker och pratade med honom. Det var nån förkortning av nåt slag i alla fall). Förhoppningsvis ska det då gå att minska ordentligt på Prednisolonet efter ett tag.

Nu hoppas jag att jag kan förmå min ögonläkare att ringa till reumatologen efter mitt nästa besök (han skulle vara på ett möte precis då jag hade min tid på ”Ögon”) så de kan prata ihop sig om hur de ska gå vidare.

Jag må ju säga att jag är imponerad av reumatologens engagemang. Då ska man dessutom veta att han är den enda reumatologen i Hälsingland just nu så han har inte fått ta någon semester i sommar för den skull. Han ska ha en veckas semester i september, fick jag veta av en kvinna som jag badar med som nyligen hade varit till samma reumatolog. Naturligtvis var hon till samma reumatolog då vi bara har en…🙂

Orkidé vit-rosa.

Jag får återkomma med att berätta om allt vi gjorde och allt fint vi såg på semestern i en annan blogg för nu ska jag sätta mig framför tv:n och umgås med C.

22 responses to “Jodå, jag lever…

  1. Puh puh, mycket trevligt att läsa men sen kom hela harangen med läkarna, jisses säger jag bara…men vilken tur att du har en så gullig reumatolog, o så engagerad! Det får man vara evigt tacksam för!
    Hur som helst så visar du fina foton så jag förstår att ni varit på vackra ställen, och det dräller ju av vackra ställen i vårt avlånga land! Skönt att höra att ni haft det bra, och att inte bloggen är igång under sommaren är väl mer en regel än ett undantag.
    Hasse har imorgon sista passet på mataffärn sen slipper han dom okristligt tidiga mornarna och går över på ”kvällstjänstgöring” istället.
    Kram och ha en riktigt mysig helg

    • Jag har haft tur ändå när det gäller läkare och kan det bara fungera med ett vettigt samarbete mellan ögonläkaren och reumatologen så blir det nog så bra det bara kan bli i slutänden. Reumatologen är ju helt otrolig, tycker jag. Han verkar ha tagit reda på så mycket mer nu än då jag träffade honom första gången. Tyvärr har nog inte ögonläkaren/läkarna samma kunskap än men kan ju få det om de börjar samarbeta med reumatologen. Jag är ju tydligen rätt ovanlig vad det låter på ögonläkarna så de får väl lära sig på mig då så kan andra som kommer efter få rätt hjälp tidigare kanske.
      Visst finns det otroligt vackra ställen i vårt avlånga land och det är en fröjd att kunna ta bilder på allt det vackra.
      Skönt för er att Hasse får börja med vettigare tider för alltför tidiga mornar är en pina. Christer är igång med jobbet igen och han har sina dagar mellan 7-16 som vanligt. Han har ju förmånen att kunna ta ledigt ibland då han vill/behöver men det är ju för att han har en massa sparade semesterdagar. Sen vi träffades har han ju i alla fall tagit sig minst 2 veckors semester men förr så blev det väl inte ens det. Nu i sommar har han ju faktiskt haft hela 4 veckors semester.
      Ha en skön helg!
      Kramen.

  2. Kuggören och Dellensjöarna, det är vad min man är uppväxt med, har varit runt där och tittat och det är väldigt fint.
    Maken är ju uppväxt i ett fiskeläger som heter Våtnäs och som ligger mellan Iggesund och Enånger..
    En händelserik sommar verkar ni ha haft och du har rätt i det där med bloggandet, det märks att folk kommer ”igång” lite mer nu då semestrarna är över..
    Ha dé!/Kram

    • Det brukar vara fint vid fiskeläger så jag kan tänka mig att det är fint i Våtnäs. Våtnäs har jag inte ens hört talas om men jag kan ju inte norrhälsingland heller då jag i hela mitt liv, förutom de senaste knappa fyra åren, bott i södra Hälsingland.
      Nog har det varit en händelserik sommar och vi har fått se en massa fint och hört en massa fin musik också.🙂
      Jag hoppas jag kan hålla igång bloggandet nu till hösten för jag saknar det när jag inte hinner med.
      Kramen.

  3. Det är ju skönt att du lever i alla fall… Jag har inte riktigt hämtat mig efter det du berättade om att din syn är i fara. Elände att semestrarna inte är över än för de läkare du behöver.
    Men så fina bilder du tagit! Räkmackan ser absolut läcker ut. Kuggören har jag aldrig varit i (på=), ser mycket fint ut. Gillar det lilla kapellet som ser så oansenligt ut men som är helt fantastiskt inuti. Dellensjöarna har jag sett från tåg (eller var det rälsbuss?) från Hudik till Ljusdal för länge sedan när jag hälsade på släktingarna. Fast vi var aldrig i närheten någon gång; finns så mycket annat fint att se när man är i Ljusdal.
    Ha det nu så gott du kan. Jag tänker på dig.
    Stor kram! ♥

    • Hoppas du hämtat dig nu. Var ju inte meningen att skrämma någon. Min syn har nog varit i farozonen hela tiden vad jag förstått av reumatologen så därför är det så viktigt att jag, om jag blir sämre i ögat, inte bara ringer till ögonmottagningen utan även till reumatologmottagningen så han får vara med och styra upp medicineringen. Jag förbereds nu, med provtagningar, för ännu en injektion som jag inte minns namnet på. Det är ifall jag kommer att behöva den och det får jag väl veta efter nästa återbesök på ”Ögon” som ska bli den 31/8 om inget annat händer innan dess.
      Tack för dina snälla ord om mina bilder. Det finns ju så mycket fint att fotografera i detta avlånga land så det är ju inte svårt att hitta motiven.🙂
      Ha det gôtt du med!
      Kramen.

      • Nja, inte att jag blev skrämd sååå, direkt, men det är inte roligt att du ska ha sådana besvär. Skönt att veta att du nu har reumatologen som ”skyddsängel”!
        Kram!

      • Nä, inte är det kul med allt skit som följer med medicineringen inte. Men det är ju sånt jag får ta om jag vill ha en chans att bli av med skleriten. Och du har så rätt i att det är skönt att ha reumatologen som ”skyddsängel”. Han verkar veta vad han pratar om i alla fall.
        Kram.

  4. Nästa gång ni gör ett längre uppehåll i Hudik måste du höra av dej så kanske vi kan träffas, verkar vara svårt för mej att komma till Järvsö. Ring mej 073-8166143 eller mejla, ny mejladress, monaflojt@gmail.com, dagen före så kan vi träffas på kolonin eller hemma hos mej. Vi har ju haft sporadisk kontakt genom bloggar så det kanske är på tiden att vi träffas. Jag meddelar i tid om jag tar mej mot Järvsö.
    Kram

  5. Vilken sommar!! Full fart! Jag tycker att juli månad är den mest intensiva på hela året. Antingen har jag främmande, eller är själv på resande fot.
    Ha det bra, Kram Lena

    • Nog är det väl så. Det finns ju massor att göra när det är sommar och juli är den mest intensiva månaden. Önskar att plånboken vore större och tiden likaså när det finns så mycket kul att hitta på.
      Ha det gôtt! Kram.

  6. Hej vännen.
    Första morgonen på länge som jag sätter mej vid datorn och ser ett nytt inlägg från dej, måste bli en bra dag.
    Tack än en gång för ert trevliga besök i sommras, vi pratar ofta om det. Särskilt svär far pratar om C och minns honom mer och mer, det var MYGKET uppskattat. Jag ser fram emot att vi tar husbilen till er kanske inte i höst då utbygget inte e klart än men vi får se.
    Tänker på dej å dina krämpor. Ta hand om dej och varandra.
    Kram Malin

    • Det var så kul att få komma hem till er och de mysiga dagarna glömmer jag aldrig. Vad vi pratade! Mest hela tiden. Ingen tv eller dator som störde och det var så himla skönt att verkligen få umgås så där.
      Vad kul att din svärfar minns mer om C nu och att han uppskattade besöket. Jag ska vidarebefordra det till C.
      Ser fram emot när ni kommer hit vilken årstid det än blir.🙂 Ni är alltid välkomna!
      Ingen större fara med mina krämpor – de är som vanligt och det är jag ju van vid. Ta hand om din värkande kropp och ta hand om varann hela härliga familjen.
      Kramen.

  7. Ja, den räkmackan såg verkligen god ut, när vi vill ha lite mys här hemma blir det gärna en räkmacka och nu sitter jag och blir riktigt sugen😉.
    Sicken tur ( i oturen ) att du har fått en sådan bra reumatolog, hoppas bara att dina ögonläkarar lyssnar ! Lät ju inte bra med hans varningsord men han ska nog kunna ”passa” dig.
    Hoppas att snarkmätningen gick bra !
    Sköt om dig, kram.

    • Jag har en till räkmacka-bild från Vassbacken. Den var mindre men räkorna var helt otroligt goda så det är nog den godaste räkmacka jag ätit nån gång.
      Ja, jag är glad för ”min” engagerade reumatolog och det lär nog bli nån ordning på skleriten också så småningom.
      Hur det gick med snarkmätningen får jag väl reda på så småningom…
      Sköt om dig! Kramen.

  8. Du ska se att de kan läsa av apparaten trots att du kanske inte sovit så mycket. Jag har en så´n ”mask” o vill absolut inte bli av med den !!
    Den underlättar andningen sååå skönt !
    Så många bra tips jag fick här o nu av dig. Vi väntade ju Tina från Dingle o hennes Gunnar men tyvärr kom en massa elände emellan. Så nu hoppas vi de kan komma nästa sommar istället :)Tack för tipsen !
    Ska läsa din blogg lite närmare sen för nu ska jag till jobbet🙂 ‘Kramar till dig från mig🙂

    • Jamen nog sov jag men det där bandet med en plastgrej som skulle sitta vid bröstbenet ville ju inte sitta som det skulle när jag vände mig på sidan. Det var en massa annat som rasade åt sidan då och knuffade undan plastgrejen… Jag har ännu inte hört om de kunnat utläsa något av testet men det vore skönt att få något som underlättar andningen på nätterna och som gör att jag inte stör omgivningen då jag sover.
      Kramen.

  9. Hej! Ja i Christers branch har dom tidiga mornar, huvaligen…men han är väl van…
    Tack för alla kommentarer hos mig, väldigt vad du är ordentlig och läser bakåt, ”ler”.
    Angående snarkningen så läste jag nyss hos dottern min att hon skulle hämta en apparat från sjukvården som hon skulle ha på sig inatt! Måste vara något liknande som du håller på med, har du testat nu?
    Jag tror inte jag snarkar särskilt mycket, då tror jag att ja inte skulle känna mig utsövd men det gör jag. Hasse snarkar inte så farligt mycket han heller bara lite lagom så man vet var man har honom, haha
    Idag har sommaren kommit åter känns det som o de kalla nätter vi hade ett tag är ett minne blott. Tänk om man ännu kunde ta sig något dopp i helgen…
    Kramen

    • Ja, Christer är van och är en morgonmänniska men jag är mer en kvällsmänniska men försöker att hålla samma tider som C. Därför väcker han mig vid 6:15 varje vardagsmorgon för att även jag ska bli trött till kvällen. Men jag är seg hela förmiddan ändå vare sig jag kliver upp tidigt eller sent.
      Jag har testats med snarkapparaten men inte fått något svar än på om det går att läsa ut något utav testet. Väntar med spänning på resultatet och hoppas att jag kan få någon hjälp mot snarkandet (och andningsuppehållen).
      Vi har också haft rätt fint väder, ska absolut inte klaga, det har varit lagom för mig i alla fall. Men något dopp lär det inte bli för mig för den skull…
      Kramen.

  10. Tack för en trevlig långhelg!! Tacka C för diverse otrevligheter oxå..😉 Finns ju så vansinnigt mycket att titta på, men de får bli mera nästa gång.
    Vi jobbar på med kräftorna så får vi se om de blir nåt nästa gång.
    Sköt om er! Kram

Kommentera

