Återbesök på ”Ögon” igen – men nu blir det semester.

Ögon.

Idag var jag på återbesök till ”Ögon” igen. Min läkare går på semester den 20/7 och vi ville egentligen iväg på semester redan i fredags. Min läkare ville träffa mig den 15/7 men vi kompromissade så därför fick jag komma till henne idag. Jag skulle vara där 15:30 så jag for hemifrån 13:20 för att ta bussen från Ljusdal 13:55. På bussen satt jag och virkade och lyssnade på en ljudbok. Det känns som att den timslånga resan går lite fortare då.

Först talade min läkare om att de inte fått något svar från reumatologen ännu. Brevet till honom (reumatologen) hade gått iväg i torsdags. Det är ju reumatologen som nu ska få chansen att föreslå kombinationsmedicinering till methotrexatet, något ”kortisonsparande” som hon uttrycker det. Den läkare som hon trodde skulle kunna det bra, förra gången jag var dit, hade föreslagit reumatologen istället.

Så var det dags för undersökning. Som vanligt började läkaren med att kolla synen. För två veckor sen var jag lite brydd över att jag ser skuggor på bokstäver då jag läser. Inte så mycket då jag har mina nya starka läsglasögon (som jag köpt för 99:- på ICA i Bollnäs) men då jag har mina gamla glasögon, som är alldeles för svaga nu, blir det mycket skugga bakom bokstäverna. Så idag kollade hon synen på mig ordentligt för sist var det en sköterska som gjorde det.
Jag fick veta att när jag började gå hos dem i september ifjol så hade jag 0,4 på ”det onda ögat” och 0,5 på vänster öga. Mitt vänstra öga har alltid varit det sämsta ögat för mig. Idag har jag 1,0 på båda ögonen. Snacka om försämring!!! Läkaren sa att det kunde ha med åldern att göra…

Jättevallmo.

Sen tittade hon noga i ”det onda ögat” och även i det vänstra. Mätte ögontrycket (det var bra) och tittade igen.
”En förklaring till att du tycker dig se mer otydligt på höger öga kan vara för att du fått grummel på linsen och det beror nog på kortisonet” sa hon.
”Jaha” sa jag. ”Försvinner det när jag slutar äta kortison då?”
”Nää, det gör det inte” sa hon.
”Nähä, vad kan man göra åt det då?” frågade jag.
”Det blir väl eventuellt en gråstarroperation i framtiden då ” sa hon. ”Sen har du nog lite veck på näthinnan också men det ser vi bättre på de bilder vi ska ta sen”
Så droppade hon pupillvidgande i ”det onda ögat”. När hon gjort det får jag sitta i väntrummet i minst 15 minuter.

Gissa om tankarna rumlade om i skallen på mig i väntrummet… GRÅSTARR!!! Av kortisonet!!! Det visste jag inte ens att jag kunde få av att ta kortison.

När jag suttit i väntrummet i 20 minuter så var det dags att ta lite bilder på ögat. En av maskinerna skött läkaren om själv men vid den andra var det en sköterska som fotograferade ögat. Hon hade lite svårt att ta bilderna och fick ta extra ljus för att få nån skärpa i bilderna så jag kände mig nästan blind då det var klart.
Så fick jag komma in till läkaren igen och hon hade redan tittat på bilderna som sköterskan tog men nu visade hon mig dem också. Hon tog fram tidigare bilder så jag kunde jämföra och visst är ögat bättre nu än i december för då var det massor med veck på näthinnan.

Sen tittade hon i mitt öga igen innan hon började prata om medicineringen fram till nästa återbesök, som ska bli av om tre veckor. Då får jag träffa någon annan läkare eftersom min läkare är på semester. Och eftersom jag ska på semester och ögat inte är något bättre sen sist så får jag fortsätta att ta 12,5 mg Prednisolon i två veckor men en vecka innan nästa återbesök ska jag sänka dosen till 10 mg så kanske de kan se om det gör någon skillnad för ögat med en lägre dos då. (min erfarenhet är att efter ca 2 veckor med 10 mg Prednisolon så börjar ögat bli sämre…)

Vit ros.

Min läkare är väldigt snabb både då hon undersöker och pratar. Nu hejdade jag henne innan hon skulle säga hejdå och skicka ut mig därifrån. Jag frågade hur planen ser ut. När tror de att jag ska kunna bli av med kortisonet och hur? Jag talade om hur less jag är på biverkningarna jag får av kortisonet som viktuppgång och en massa hårväxt i ansiktet och orkeslösheten.
Svaret jag fick var att ”OM det sätts in en kombinationsmedicinering med kortisonsparande medicin och det fungerar bra så kan jag kanske vara nere i 5 mg Prednisolon om tre månader”. (Tre månader??? Och fortfarande ta kortison! for det genom skallen på mig)
”Men om nu inte reumatologen har något förslag på kombinationsmedicinering då?” frågade jag.
”Det har han säkert” sa läkaren.
”Ja men OM” sa jag igen. ”Vad har ni för plan då? Eller om det inte fungerar?”
”I så fall så får vi ta hjälp från Uppsala eller Stockholm” sa hon då. ”Men jag tror säkert att reumatologen är duktig på kombinationsmedicinering med kortisonsparande mediciner.”
”Ja då får vi väl hoppas att han är det då” sa jag.
Sen var det hejdå och vi önskade varandra en trevlig semester.

När jag kom ner från mottagningen så hade jag precis missat bussen så det blev nästan en timmes väntan på nästa buss. Men jag hann i alla fall in på sjukhusapoteket innan de stängde så jag fick ta ut några mediciner som jag behövde fylla på nu inför semestern.
På bussen hem lyssnade jag på ljudboken och försökte låta bli att tänka på gråstarr.
När jag kom till Ljusdal var jag in på COOP och handlade några delar innan jag åkte hem till Jarse. Jag var hemma vid 19:30 så vi hann laga mat innan Allsång på Skansen så vi åt middag till musik.

Resten av kvällen har jag förberett inför semestern för i morgon åker vi. Vi åker först ner till våra vänner i Töreboda och sen får vi väl se vad vi hittar på…
Yngsta dottern, L, ska vara katt- och hus-vakt här när vi är borta men hon kommer inte förrän på torsdag så en jobbarkompis till C ska ta hand om katterna och huset första dygnet.

Nu ska jag lägga mig och sova några timmars skönhetssömn. Det behövs verkligen men jag har alltid så svårt att sova innan jag ska åka bort. Men sen – på semestern – ska jag göra som tjurarna på bilden här nedanför – vila, njuta och slappa.

Det är inte så dumt att vara tjur ibland heller...

16 responses to “Återbesök på ”Ögon” igen – men nu blir det semester.

  1. Tycker inte att den där läkaren verkar komma med några bra svar… vänta och se de har du väl fått gjort länge nog nu! Hoppas då verkligen rematologen har något bra att komma med! Och grå starr! HM,. de va väl fan å😦❤ KRAMAR på DIG MAMMA❤

  2. Hej, ja hur ska man hinna med att ta in all information som läkarna vräker ur sig…bråttom bråttom. det lät förstås inte så kul med gråstarr men vi kanske pratar om tjugo år fram i tiden! Nu ska du bara ha en härlig semester, ni är jättevälkomna hit om ni har vägarna förbi! Vi är hemma förutom små dagsturer.
    Kram

    • Du kan ju tänka dig en grekiska som pratar med lite brytning och jättesnabbt… inte lätt att hänga med och väldigt svårt att hinna fråga något. Nu förklarar hon en hel del och jag har blivit snabbare med att kasta in frågor också då jag undrar något men ibland hinner jag inte fråga allt jag tänkt innan jag kommit dit.
      Ja nån operation lär det inte bli förrän jag knappt ser något på ögat men det är gråstarr redan nu som jag förstod det och det är tydligen därför jag ser en skugga bakom bokstäverna (och annat också men det märks ju mest då jag läser) och då blir det naturligtvis suddigt.
      Vi har kommit fram till Töreboda nu för ett par timmar sedan. Var vi hamnar sen vette sjutton.
      Har ju haft en tanke på att vi kan ta oss en dagstur ner till er senare i sommar… men det är väl inte värt att jag lovar något med det skulle vara himla kul.
      Kramen.

  3. Men lilla vän, va du får utstå mycket !! Tur du har ”huvudet med dig” o kommer ihåg att fråga o ifrågasätta. Jag själv gör inte alltid det, tyvärr kommer funderingarna efteråt😦
    Nu hoppas jag att du/ni får en helt underbar semestertripp !!
    Vi själva är i stugan o trivs bra. Just idag regnar det men nu har jag ju fått internet, hehe…. Synd bara att batteriet inte räcker hur länge som helst🙂
    Kram på dig o ha en skön välförtjänt semester !!

    • Jag kan ju erkänna att jag inte alltid har huvet med mig så även jag har funderingar efteråt.🙂
      Vi har haft en underbar semester och det var skönt att vila ifrån alla sjukhusbesök och annat som hör min vardag till.
      Jag hoppas du haft det skönt i stugan och annars med för den delen.
      Kramen.

  4. Nä men snälla nån, sicket skit att du skulle behöva få gråstarr som följd av detta !!!
    Hoppas att du i alla fall har kunnat njuta av er semester, kram !

  5. Vad tråkigt med gråstarr! vad kan man göra för att bromsa sådant?? Jag har hört någonstans att gråstarr änndå finns bot mot ? Hoppas allt ordnar sig på bästa vis för dig
    Det gäller att ha modet uppe och inte ge sig när det gäller sjukvården . Tar det lång väntetid så stöt på ! När det gäller vår hälsa så får vi vara lite obekväma som patienter
    Önskar dig en fin fortsättning på sommaren och att allt snart ska fixa sig
    kram från Kristina

    • Gråstarr kan lätt opereras då synen blir för bedrövlig och det är ju skönt att veta.
      Jag tycker att jag gör inte annat än ränner på sjukhuset nu för tiden. Tyvärr var de väl lite långsam i början då jag var dålig i mitt öga. Jag borde ha skickats till reumatologen tidigare men det är ju förstås lätt att vara efterklok. Nu hoppas jag att ögonläkaren och reumatologen kan samarbeta så de får nån rätsida på min sklerit.
      Jag hoppas du haft det skönt i sommar och att du får en skön fortsättning på sommaren.
      Kramen.

  6. Hej Ninni, jag tittar in hos dig en snabbis bara för att tala om att jag har bytt bloggadress, jag hoppas du vill fortsätta att följa mig där. Ha det bäst vi hörs // Ewa

  7. Hoho, hur är det med er? Long time no see….
    Ni är hemkomna från semestern förstår jag, har C börjat jobba igen?
    Hasse jobbar extra för tredje veckan nu, på en mataffär, sen nästa vecka börjar vanliga rullen igen.
    Kram

    • Hoho!
      Vi har kommit hem från semestern och C har börjat jobba och vi har precis haft besök i helgen. Jag hinner bara inte sitta vid datorn för det händer som mycket annat och ibland blir det lite väl lång kötid för att komma åt datorn också. Men jag ska försöka få till en blogg och nu ska väl allt snart vara i vanlig ordning igen. Åtminstone alla sjukhusbesök är som vanligt så jag har fullt upp med sånt också. Kikar in till dig så fort jag hinner.
      Kramen.

  8. Hoppas det snart ska bli bra och att du får den läkarhjälp som du så väl behöver
    önskar dig en trevlig och fin helg gör Kristina

    • Jodå, läkarhjälp får jag och reumatologen engagerar sig otroligt. Men det kan ta tid innan det blir bra, om det nu blir riktigt bra. Men jag tar en dag i sänder för det är ingen idé att fundera så mycket om det jag inte vet något om.
      Ha en skön helg du med!
      Kram.

Kommentera

