Nu är det sommar!

Nu har vi fått sommar – äntligen. Varmt och skönt och åskväder då och då och nån liten skvätt regn. Ungarna har fått sommarlov och pingsten står för dörren och semestrarna är inte allt för långt borta. Visst är det härligt?

Naturens under?

Inte hinner jag sitta så mycket vid datorn heller. Det är så mycket som jag bör göra och allt tar sån tid när jag ska göra något så då är det stunderna vid datorn som får stå tillbaka. Tänk, jag satt inte vid datorn på tre dagar i helgen som var! Datorfritt söndag, måndag och tisdag! Helt otroligt!
Sen händer det ju en massa roliga saker den här årstiden också och det är skönt att vara ute. Kommer inte ifrån att det vore kul med en laptop för den kan man ju i alla fall ha med sig på altanen.😉

C jobbade på Kristi Himmelsfärdsdagen så han tog ledigt på fredagen istället och då skjutsade han mig till badet. Sen slappade vi resten av dan och på kvällen fick vi ett uppdrag av C:s arbetsgivare. Vi skulle fixa till en laptop som tillhörde en ung tjej. Den vägrade släppa ut henne på internet och det kom upp en massa konstiga saker när hon startade datorn. Klart vi ställde upp på det. Snälla är vi och hjälper till när vi kan men vi var ju inte säkra på att vi skulle fixa den här. Vi donade med datorn till midnatt då batterierna till datorn tog slut och ingen nätsladd hade vi heller. Den fick vi nästa morgon så vi kunde fortsätta och dona. Vid 17-tiden var vi klara och då fungerade datorn som den skulle.🙂

Vernissage.

I söndags var vi på vernissage! Det låter ståtligt men det var i all enkelhet hos en kompis till C. Kompisen och en till kompis är så kluriga och ger varandra uppdrag. En av dem lämnar över en grej till den andre. Då ska den andre göra något klurigt av den där grejen och sedan ge tillbaka den. Då överlämnandet sker så bjuder den som får grejen tillbaka (fixad till något helt annat än vad det varit) på middag. Är mottagaren nöjd så blir det även efterrätt. Så här har de hållit på några år så nu hade de bestämt sig för att ha en vernissage och samla alla grejer hos en av dem och visa upp dem för släkt och vänner. Det var en jättetrevlig eftermiddag.

När vi åkte hemåt så tog vi en grusväg som ledde oss till Laforsen. Vi såg bara skog och skog och inte ett enda djur.
När vi kom till Ljusdal ringde Lena (min kompis från Alfta) och undrade om vi ville ha besök av henne och Tony. Naturligtvis ville vi det. Jag hann precis få rabarberpajen klar innan de kom. Sen satt vi och pratade hela kvällen. I köket ska tilläggas för det blåste kallt ute.

Invigning i Collinsparken.

På nationaldagen (måndagen) åkte vi in till Ljusdal där de skulle inviga en installation i Collinsparken. Konstnären, Sture Collin, som gjort i ordning en del av parken är också en kompis till C.
Sture hade döpt sin oas till Eden. Där hade han murat en liten vägg där han fäst en bänk i ek på var sida. En långbänk, även den i ek, ska också finnas där men den var inte färdig. Sen har han gjort en staty. En apa som sitter på en döskalle. Apan heter Eva. Runtomkring har han planterat fruktträd och bärbuskar och blommor och det är meningen att man ska gå där och palla frukt. Ta sig ett äpple, plommon eller ett körsbär, slå sig ner och bara sitta där och njuta av tillvaron en stund. Det blir säkert en härlig oas där när träd och buskar vuxit upp.

När invigningen var klar så åkte vi och vår vän Leif till Brostugan i Järvsö för att ta en fika innan det var dags för nationaldagsfirandet på Stenegård. Vi åt tårta till kaffet och det var varmt och skönt att sitta ute och titta på dem som började samlas nedanför Stenegården.

Nationaldagsfika vid Brostugan.

Vid Stenegården kom föreningar och andra marscherande med flaggor och tre spelmän i täten. Sen blev det trumpetfanfar när flaggan hissades och sen underhållning av två körer och utdelning av t-shirts till ortens nyfödda och gåvor till nyinflyttade.
När vi tröttnat på att sitta och titta så gick vi runt i örtträdgården som låg alldeles bredvid firandet. Där är örter och andra växter indelade efter vad de kan bota för några sjukdomar. Det är rätt intressant att gå där och titta men jag hittade ingenting som skulle kunna bota ”det onda ögat”.

När vi var på väg hem ringde äldsta dottern, E, och undrade om vi var hemma så hon kunde komma och hälsa på. Hon skulle höra om syskonen också ville följa med. Yngsta dottern, L, nappade på förslaget så hon följde med.
C tog en tur till affärn och inhandlade fläskfilé och pommes frites och lagade middag till oss som vi kunde äta ute på altanen. Som efterrätt blev det kladdkaka som E hade med sig. Det blev en bra avslutning på en härlig helg.

Nationaldagsfirande vid Stene gård.

Värken i ”det onda ögat” har avtagit men den höll i sig rejält över hela helgen. Det har gått hårt åt förrådet av värktabletter.
I onsdags var jag till distriktssköterskan för att lära mig hur jag ska ta mina Metojectinjektioner. Sprutan såg inte ut som diabetespennorna utan var en vanlig spruta med vanlig nål och det ska injiceras subkutant (under huden). Jag har utbildning till mentalskötare och har tagit massor med prover och gett både subkutana och intramuskulära injektioner i mitt tidigare jobb så jag bör nog klara av att injicera mig själv också, skulle jag tro. Sköterskan tyckte att jag ska injicera i magen, strax under naveln, men jag vill hellre ta sprutan i låret. Jag ser ju för sjutton inte min ”nedre mage” längre för jag har fått så mycket mage ovanför naveln!!! Jag har gått upp 6 kg sen i januari och det mesta har satt sig på magen ovanför midjan. Tja, det blir väl nån råd med det.

Järvsö kyrka.

Jag har gått länge nu och mått så illa för mina skitiga fönster. Jag har inte haft orken att ta itu med fönsterputsningen men nu blir det pingst och snart midsommar och jag vill ju absolut ha rena fönster till midsommar. Så igår gav jag mig f-n på att jag skulle klara av att putsa de tre köksfönstren. Det fick väl ta den tid det ville bara de blev rena. Det blev nästan en hel arbetsdag. Det tog mig 7 timmar att putsa 3 fönster och då hade jag bara putsat dem. Inte strukit och satt upp gardiner. Jag blev så trött i kroppen så jag vibrerade, höll på att ramla ut två gånger och på slutet nästan grinade jag för jag var så trött – men jag fixade det!!! Det är tur jag har vilja och envishet såna där gånger för annars skulle jag inte få något gjort. Gissa om det kändes bra igår kväll vid 23-tiden när de rena gardinerna satt uppe i de nyputsade fönstren. Nu har jag två veckor på mig att fixa resten av fönstren. Om det blir bra väder så har C erbjudit sig att hjälpa till i helgen med några fönster. De små fönstren i sovrummet och gästrummet sitter så högt både för att putsa inifrån och utifrån så dem ska han då få hjälpa mig med. Förr har jag klättrat upp och klämt mig ut genom en sån liten ruta för att kunna putsa utsidan på den andra rutan men nu har jag blivit så tjock om magen så jag vågar inte försöka mig på det för då lärer jag nog fastna i fönsterhålet och du kan väl tänka dig var roligt C skulle få om jag skulle sitta fastklämd i ett litet fönster nån dag då han kommer hem från jobbet. Jag skulle väl komma i tidningen om jag ställde till det så.🙂

110519 Solnedgång.

I morgon fyller C år. Vi får fira på dagen och det blir nog bara vi också för C är inte så mycket för att fira födelsedagar och sånt.
Jag ska vara så elak så jag åker bort på eftermiddan. Jag ska på 35-årig klassåterträff, med dem jag gick högstadiet med, i Alfta kl 15. Vi träffas vart 5:e år så nu är det alltså dags igen. Hoppas det kommer många till klassåterträffen i år.

14 responses to “Nu är det sommar!

  1. Så jag inte glömmer, kom ihåg att gratta från mig, ifall jag inte är inne på FB!
    Va synd att du inte hittade någon ört som var bra mot ögonsjukdomen…hade ju varit ganska suveränt!
    Hasse jobbar dubbla pass denna vecka, först i Willys matbutik o sen ut o sälja värmepumpar…men, det är bara nu då han ska skolas in inför sommarjobb på Willys. Hur många veckor det blir vet vi inte ännu, värmepumpsföretaget stänger för semester så då kanske Hasse också får lite ledigt..
    Den däringa statyn, varför skulle det vara en apa på en döskalle? Jaja, det var säkert fiffigt och kul..
    Ha nu en skön helg, jag pustar och stånkar i hettan, gör inte en knop mer än vad jag behöver, bada ska jag göra i sjön så snart Hasse kommer.
    Kramen

    • Vad bra att Hasse har jobb men jag hoppas han får lite sommarsemester ändå.
      Du är tuff du som badar redan. Kan väl inte vara så varmt i vattnet än?
      Jag vet inte varför det skulle vara en apa som staty men den var fin.🙂
      Jag ska hälsa och gratulera frå dig.
      Ha en skön helg!
      Kramen.

  2. Ja sommar är det verkligen, håller på att smälta bort i min lägenhet! Låter dock som att du haft härliga dagar med fint sällskap och jag hoppas att du får fler sådana dagar under sommaren! Det är kul på sommaren att folk liksom kryper ur sina skyffen, alltid mer liv och rörelse. Önskar dig en fin sommar!🙂

    Tycker också du ska vara stolt över fönsterputsandet!! Så bra att du fixade det ju! En bit i taget! Förstår vad du menar med att det krävs en hel del envishet, men tänk vad skönt det är när något blir gjort och man kan känna att man klarade det!

    Önskar dig allt gott under solen
    Kram på dig!

    • Visst är jag stolt över att ha putsat fönstren i köket men du ska veta att idag gör det riktigt eländigt ont i hela mig. Jag har svårt för att röra mig och får gå med små korta steg så det inte gör så ont i benen, höfter och knän. Armarna och vill inte så mycket de heller idag. Men fönstren är rena!🙂
      Ha en skön och solig helg!
      Kramen.

  3. Hos dig är det ofta något roligt på gång tycker jag, ni är så duktiga på hitta trevliga sevärdheter !
    Så duktig du är att putsa fönsterna, mina har inte varit putsade utvändigt på flera år, mina stackars armar klarar det inte och då gör ingen annan det …
    Värmen låter underbar, här hade vi faktiskt 10 grader varmt i dag så det börjar kännas sommar😉.
    Kunde inte låta bli att le åt problemet med ”nedre magen”,kännner igen det😉.
    Gratta C från Island och ha det nu så trevligt med dina gamla klasskompisar !
    Kram

    • Vi har varit lite slö i vinter med att hitta på roligheter men det är ju skönt att vara hemma och inne i värmen på vintern. Det får vi ta igen nu i sommar.🙂
      Du ska veta vad ont jag har i nästan hela kroppen idag efter fönsterputsningen igår. Det känns att jag gjort nåt och det syns ju faktiskt också.🙂
      Vi har ca 25º i skuggan om dagarna nu så det blir riktigt svettigt då jag försöker göra något. Jag hoppas ju verkligen att ni snart får varmare ni med. Det är ju så himla gött att sitta ute på altanen då det är ljumma kvällar.
      Jag ska hälsa C.🙂
      Ha en skön helg och njut av barnbarnen!
      Kramen.

  4. Villken fin sol bild! Ja de andra bilderna va oxå fina!🙂 Kram.

  5. Tvätta fönster i 7 timmar – ja, det ska väl vara du till det. Förstår så innerligt väl att du har riktigt ont nu, så njut allt du kan av dina fina fönster! Jag har min ”hushållsnära tjänst” som putsar mina fönster snabbt och fint. Har 3-glasfönster så det blir bara två sidor. ”Tjänsten” hade på f.m. samma dag putsat 34 (!) fönster på 4 sidor, så hon tyckte mina fönster var så lätta. Eftersom jag bor i marklägenhet kan man gå på plattorna på utsidan och putsa alla fönster utom sovrum och pyttefönstret i badrummet. Mycket bekvämt! Fast jag har då inte gjort det på flera, flera år…
    Tycker som Ellinor att solbilden är fin, ser lite japansk ut🙂
    Så roligt du och C har haft det! Det är nog för att du berättar så medryckande och har med foton som det alltid ser ut som ni är på så jättetrevliga ställen. Den där tårtbiten ser allt bra god ut…
    Jag hoppas du kommer att må allt bättre nu. Lycka till med alla medikamenter!
    Största kramen!

    • Ja, jag är envis och det behövs.😉 Men jag får slita för det sen men ibland är det värt det…
      Ja, nog behöver jag alla lyckönskningar jag kan få vad gäller medicinerna som det verkar…
      Stor och varm kram till dig!

  6. grattis på din stora dag =) Hoppas du får en rolig kväll!

  7. Vilka roliga idéer de han ”grabbarna🙂 Klurigt var nog rätta ordet🙂
    Vilket regnväder vi haft idag, det behövs ju så´nt också
    Ha det gott, kram B-I

Kommentera

