Strömmingsfiske, morsdag och åska.

Svanar.

Nu var det då sjutton om jag inte skulle hinna med att skriva en blogg i alla fall. Det har varit fullt upp och när kvällen kommer så är vi två som vill sitta vid datorn så då blir det inte mycket tid till att blogga. Och i helgen var yngsta dottern här och då kan jag ju inte sätta mig för att blogga och då är vi dessutom tre som vill sitta vid datorn då vi har en stund över.
Vi har ju två tv-apparater nu men det blir ju mest bara en vi tittar på för tv-programmen har ju inte blivit nå bättre. Det var dock fördel med två tv-apparater då det var ishockey-VM för då fick jag se hockey medan C kunde titta på sånt han var intresserad av. Min önskan nu är en till dator för när det är dåliga program på tv så vill vi ju båda sitta vid datorn och eftersom jag har tillfälle att sitta på dagtid (vilket inte blir långa stunder eftersom även en sjukpensionär har saker att göra på dagarna och dessa saker tar en evinnerlig tid då kroppen inte orkar med så mycket) så blir det naturligtvis så att C får gå före i datorkön på kvällarna. Nä, en laptop vore inte så dumt och då en som klarar av photoshop för då skulle jag t.o.m. kunna göra C sällskap framför tv:n när han tittar på ”Top Gear” och liknande program om jag samtidigt kunde sitta och dona i photoshop eller läsa bloggar. Eller så skulle vi kunna sitta vid varsin dator i samma rum. Då kan vi umgås lite samtidigt som vi pular med det vi vill vid respektive dator. Det är ju alltid roligare om man kan sitta i samma rum också även om vi gör olika saker.🙂
I-landsproblem? Ja i allra högsta grad men det struntar jag i för jag vill hinna sitta mer vid datorn på kvällarna då jag kan känna mig ledig och inte ha annat som hänger över mig som behöver göras. Och tills jag får min önskan uppfylld så får jag väl försöka hinna med det jag vill och har lust att göra på datorn på dagtid och sen ta kvällarna till hjälp för att få gjort det som ska göras här hemma när det i alla fall inte är något att se på tv och så kan C sitta vid datorn i lugn och ro.

Vår tillvaro kretsar ju inte bara runt datorn. I onsdags (25 maj) var vi till Hudiksvall, tillsammans med en jobbarkompis till C, och skulle fiska strömming. Jag har aldrig gjort det förr så det var spännande. Jodå, jag lyckades kasta ut strömmingstacklet (är det så det heter?) utan att få någon människa på krokarna – inte nån strömming heller för den delen. Vi fick inte en enda strömming! Vinden var fel, sa ”gubbarna”. Jag tyckte att det var roligt ändå de stunder jag stod där och kastade. Jag orkade inte så långa stunder utan fick sätta mig på en sten och vila då och då och som tur var så hade jag kameran med så jag kunde ju även roa mig med att fotografera djurlivet och omgivningarna.
”Gubbarna” for iväg ikväll igen för att pröva fiskelyckan men jag är, tyvärr, för klen idag för att orka med fiske. Synd. Men jag får väl hoppas att det blir fler tillfällen. Och så hoppas jag de får med sig mycket strömming hem ikväll.

Strömmingsfiske och natur.

Under hela förra veckan försökte jag göra lite nytta här hemma. Det har blivit väldigt eftersatt eftersom jag inte har så mycket ork nu men uppdelat på fem dagar så lyckades jag i alla fall torka alla skåpluckor i köket, torka alla garderobsdörrar och dörrar i huset, dammtorka och ta ut alla mattor (en del av dem körde jag på luftning i torktumlarn och de som jag inte kunde ta i tumlarn dammsög jag innan jag hängde ut dem för jag det är så jobbigt att skaka dem) och dammsuga. C torkade golven för annars hade jag väl inte blivit klar innan helgen för det tog hårt på en skruttig käring det där. Men vad skönt det känns då det är gjort och jag slipper se dammiga dörrar och skåpdörrar.

Jag vet inte om det var för att jag ansträngde mig eller om det är det evinnerliga blåsandet som gjorde att jag fick så ont (fruktansvärt ont) i ”det onda ögat” och i kroppen (inte lika fruktansvärt ont men mer ont än vanligt) hela förra veckan. Blåsvädret blir vi visst aldrig av med som det ser ut och ”det onda ögat” och kroppen gör fortfarande väldigt ont fast jag tagit det lugnare nu i helgen. Värst med det onda är att jag sover så mycket sämre och måste ta mycket mer värktabletter än normalt.
Jag ska på återbesök till reumatologen i morgon (1 juni) och till ”ögon” den 7 juni så då kanske jag kan få svar på min undran om det är av ansträngning eller blåsväder jag får så ont.

I lördags var vi på marknad i Bollnäs. Inte mycket att se, må jag ju säga, och det enda vi hade med oss därifrån var en låda med cocosbollar.🙂

I söndags var det ju morsdag. Jag visste att ungarna skulle komma så jag bjöd även hit mina föräldrar men de ville hellre vara uppe i stugan och ta det lugnt. Sonen for iväg till Östersund för att hälsa på min bror och L var redan här så E fick åka hit själv i söndags. E hade med sig tårtbottnar och allt annat hon behövde för att göra en tårta så den gjorde hon här på plats. Hon hade gjort nån läcker choklad-”deg” som hon kavlade ut och la ovanpå tårtan.
Jag lagade till en skinkstek i ugnen (och fick hjälp av L med matbestyren), något som ingen av ungdomarna skulle laga till själv. Hade ju funderat på tacos men sånt kan de ju fixa själva. Det blev en härlig kväll med mat och tårta och mysig gemenskap.
Presenter fick jag också. Av L fick jag en tavla där det står: ”To the world you may be one person, but to one person you may be the world”.🙂
Av E fick jag tårta, en hjärte-sockerkaksform med löstagbar kant och en bukett med rödvita rosor och några vita blommor som jag inte vet namnet på.🙂

Igår kom ”den förlorade sonen” hit och hade med sig en bukett med gulorangea rosor. Han åt kycklingwok med oss till kvällsmat men avböjde tårtan då han blev för mätt av maten.🙂
Vilka snälla ungar jag har som uppvaktar mig så.🙂

Morsdagspresenter.

Min mor får jag uppvakta vid något annat tillfälle för hon är ju mamma till mig året runt och inte bara då det är morsdag. Och jag uppskattar henne inte mindre under årets övriga 364 dagarna heller.🙂

När jag nästan var klar med den här bloggen började det åska och då är jag snabb att stänga av datorn och dra ur kontakter i hela huset. Det åskade och blixtrade i tre timmar och 15 minuter. Det var så tätt emellan blixtarna så jag hann oftast bara räkna till 10 innan nästa blixt kom. Vilket muller som hörde till vilken blixt var inte lätt att lista ut. Jag låg under en filt på altanen och lyssnade på bok och tittade på blixtar nästan hela åskvädret och Snoozen gjorde mig sällskap.
Det blev strömlöst i 1½ timme och sen fick vi ström en liten stund innan den försvann igen men den kom snart tillbaka. Åskan slutade 20:45 så vi fick se ”Hells Kitchen” på tv3 i alla fall.

Jodå, ”gubbarna” klarade sig från både regn och åska – och fick inte en enda strömming ikväll heller…

8 responses to “Strömmingsfiske, morsdag och åska.

  1. Oj va hektiskt det var ett tag där för dig. Klart ni ska ha en laptop, det har ju Hasse! Men han sitter nere i köket och jag på övervåningen men vi kan ropa till varandra! På kvällarna har jag fått nog av datorn kl 9 o då sitter vi o umgås i köket. Allt vi pratar om måste kollas upp på herr Google, ikväll ville vi veta vem som är med i Klockan åtta hos stjärnorna imorrn, så vi fick googla på deltagarna (har ju inte sett Körslaget..).
    Jag satt ju ute på farstubron och följde åskvädret, när det väl började regna så hade åskan redan dragit förbi. Jag älskar oväder!
    Kramen

    • Jag gillar också när det åskar och jag följde skådespelet på nära håll när jag låg i soffan på altanen med filt över mig och ljudbok i ena örat – det andra örat lyssnade på allt mullrande som rullade över och omkring bergen. Har jag bara dragit ur alla kontakter så brukar jag känna mig lugn.
      Ja, visst borde vi väl ha en laptop. Jag tror det skulle bli att vi skulle umgås mer på kvällarna då eftersom vi då kan sitta samtidigt vid varsin dator och tillbringa resten av tiden tillsammans istället som nu när jag smiter till datorn då C har använt den färdigt ett tag och tittar på tv och sen kommer han och sätter sig vid datorn igen och då slår jag mig ner framför tv:n om det finns nåt att se på den vill säga.
      Kramen.

  2. Hej, vi hade åskoväder inatt. Fick gå upp 2 för att dra ur alla kontakter men sen kunde jag ligga i sängen och titta på spektaklet. Här nere har det oxå blåst som f-n. Kroppen vill inte längre och värktabletterna börjar ta slut. På tal om värktabletter så har jag en vän som har ständig värk. Hon har testat MSM på hälsokost, det är något pulver som man tar i vatten och sägs bota reumatiskvärk, fibrovärk och det mesta men det hjälpte dock inte mej. Min mamma har testat oxå och hon har blivit av med sin migrän och värken i sin utslitna höft. Tänkte att det kanske kunde vara något för dej?
    Ta hand om dej och ”gubben”, kram

    • Jag förstår vad du menar med att kroppen inte vill längre. Min strejkar den med och det är nog delvis för allt blåsväder. Hopplöst då det blåser (och mycket blåst också) varenda dag nu och har gjort så i över två veckor. Men jag har värktabletter iaf så det räcker och blir över men försöker ta så lite som möjligt. Har Dexofen kvar (hittade en burk i medicinskåpet som jag inte visste att jag hade) så jag tar av den nu så jag slipper ta Tramadol eftersom den är beroendeframkallande. Det är ju inte Dexofenet.
      Jag får inte testa någonting just nu när jag har både kortison och cellgifter. Det kan ju vara så att de inte riktigt går ihop med hälsokostpreparat. De är ju inte testade mot varandra heller så jag skulle inte våga prova för den skulle heller. Det kan ju bli väldigt dumt om de inte passar ihop för då kan man ligga riktigt risigt till. Jag rådgör med min bror om sånt (han är ju läkare) och han har sagt till mig att hålla mig till de gifter jag redan äter och låta bli allt annat.🙂 Han har dessutom avrått mig från bantning. Enda sättet för mig att gå ner i vikt är att hålla igen på ”allt gôtt”, minska matportioner och motionera det jag klarar av… och det är ju inte mycket. Tack för tipset ändå.Jag kanske återkommer och frågar dig vad det var som din mamma testat den dag jag har bara mina vanliga mediciner.
      Ta hand om Dig och Er du också!
      Kramen.

  3. Tack föruppdatering alltid lika roligt att läsa här…synd om dej och onda ögat…hoppas innerligt att läkarna kan få bukt med det så du snart får bli bra i det. Jag hinner inte heller med bloggen…men det är som det är sommartid.Sonen är här och hjälper till med badrumsrenoveringen och idag blev Mäster sjuk i väldigt ont i halsen. Hoppas bara jag slipper.
    Nu ska jag upp och vattna i växthuset.Blir det nåt ”neråt” i sommar??
    Hälsa Boben och ge honom någar blomfoton så han slipper ta till VINTERBILDER hela tiden hahahahaha PoK♥

    • Jag erbjöd Bob mina blombilder men han ville inte använda dem. Han tycker det är så kul med alla reaktioner han och ”Svängis” får på sina vinterbilder och kommentarer.🙂 Är det nån som hatar vinter här så är det just Bob så det kanske är ett sätt att bearbeta den jobbiga vintern det här. *fniss*
      Det drar åt att det blir ”neråt” i sommar men inget bestämt än.
      Kramen.

  4. Jag såg på SMHI.se hur det väldiga åskvädret drog upp över landet väster om mig. Snoozen var inte rädd för åskan då? Det är inte jag heller, jag gillar åska, blixt och dunder närapå lite för mycket. Jag har aldrig varit ute för att något otrevligt hänt vid ovädret. Det enda är att jag får sån huvudvärk och känner mig ”hoptryckt” när det åskar, men det går ju över.
    Så fina blommor/tårta/presenter du fått! Har Snoozen (?) slagit in sig själv? *fniss* E är fantastisk med sina tårtor.
    Nu får jag vänta och se vad som hänt på reumatologen idag.
    Stor kram ♥

    • Snoozen var lite rädd för åska tidigare men verkar ha vant sig av med det. När det mullrade som högst så tittade han upp och lyssnade lite extra men fortsatte sedan att sova.
      Jag kan känna blixtarna som skärande smärta på olika ställen i kroppen. Obehagligt men inte så farligt men är det nattetid det åskar så är det oftast den skärande smärtan jag känner av då jag vaknar innan jag förstår att det åskar.
      Snoozen kröp in i pappret och slog in sig själv och blev ju som en present hela han. Det var ju tur att han inte fattade att det var morsdag för då hade han väl kommit in med en fet sork som present till mig. Såna kommer han med lite då och då och jag känner mig lika uppvaktad varje gång.🙂
      Kramen.

Kommentera

