Trevliga saker händer i mitt liv också.

I grannens trädgård...Är det någon som vet vad det är för sorts träd, det med vita blommor?

Min förra blogg blev en riktig gnällblogg så nu måste jag ju skriva om sånt som är positivt för det händer ju en del trevliga saker här också.

Jag går lite bakåt i tiden och hamnar på fredagen den 13 maj då vi konstaterade att det inte var något sevärt på tv:n så vi tog en åktur med bilen istället. Vi åkte över Harsa, Stavsätter och så en sväng över Åvattnet. Vi hoppades få se lite djur i skogarna men vargarna, björnarna och älgarna ville inte visa sig för oss. Däremot såg vi två harar och det är då första gången vi sett såna då vi varit ute och åkt tillsammans, C och jag. Mysigt var det i alla fall.

Överst Ljusdals kyrkokör. Nederst Mattias, Kajsa och Marcus som var med i Team Andreas kör i Körslaget.

På söndagen den 15 maj var vi till Ljusdals kyrka och lyssnade på Ljusdals kyrkokör som hade vårkonsert. Det var en blandad repertoar med psalmer, klassiska stycken, vårsånger och populärmusik.
”Hälsingevalsen” framfördes med ett härligt körarrangemang som gav sköna rysningar liksom Beethovens ”I himlar sjungen”. ”Esmeraldas bön” ur Disneys Ringaren i Notre Dame fick tårarna att rinna då jag mindes när min yngsta dotter L sjöng den på skolavslutningen i 6:an.
Tre av medlemmarna i kyrkokören var med i Team Andreas kör i Körslaget så de sjöng Bill Withers ”Lean on me” tillsammans och det var även flera solister denna kväll som fick visa vilka solisttalanger som sjunger i kören.
Tyvärr är bilderna från den kvällen inte av bästa kvalité då vi satt väldigt långt bak i kyrkan och i mitten av en bänk så jag kunde inte ta mig fram för att fotografera så då blev det som det blev istället.😉

Gullviva.    Alpclematisen som vi fick av Nitha och Mäster har fått två rediga knoppar.

På måndagen, den 16 maj, då jag hade pratat med den mindre trevliga sköterskan på reumatologmottagningen och sen skulle slå på datorn så fick jag ingen bild – bildskärmen hade packat ihop. Det var väntat för det hade varit lite struligt ett par veckor. Då fick jag sätta mig i bilen och åka till Mid@t i Bollnäs för att köpa en ny bildskärm. Utan bild på datorn ville vi ju inte vara. Men först passade jag på att hälsa på äldsta dottern E (och hennes katter Mizzie och Mumlan) innan hon skulle på jobbet. Vi fick en pratstund och jag fick kela med katterna och även se E:s nya tv och tv-bänk.
Sen åkte jag och köpte en ny bildskärm så nu har vi en modern plattskärm (vi hade en plattskärm tidigare också) som har en så grym upplösning så vi kunde knappt läsa på skärmen för allt blev så litet. Men vi hittade var vi kunde ställa om textstorlek och storleken på ikoner så nu ser även våra ”gammögon” vad som står på skärmen.

Jag har varit till Skålbo (grannbyn där C är och jobbar nu) några gånger de senaste veckorna och där har en av hyresgästerna så söta labradorvalpar. Jag skulle mer än gärna ta med mig en hem men jag är ju allergisk mot hundar så det går ju inte.

Labradorvalpar.

I lördags, 21 maj, kom döttrarna E och L och hälsade på en sväng. De hade varit i stan (Bollnäs) och tittat på sommarkläder och så tog de en sväng hit. Sväng och sväng… det blev 10 mil tur och retur… Det är alltid roligt då de kommer och eftersom de hade förvarnat så hade jag middagen på gång.🙂 Tjejerna diskade efter middagen och sen målade E mina naglar som jag ville ha fina inför kvällen då vi skulle på 60-tals party.

60-tals partyt hölls på Skogsta Folkets Hus i Tallåsen utanför Ljusdal. Det var två rockband, Shanes med rötterna i Tuolluvaara och Luleå och The Panthers som ursprungligen kom från Ljusdal, som uppträdde.
Det var de medlemmar som var med i dessa band från första början, dvs. i början av 60-talet, som var där. Någon hade fått förhinder och ett par stycken finns inte längre i denna världen men de som var med var helt suveräna. I två timmar spelade och sjöng de låtar som de spelat på 60-talet. Nostalgi av stora mått! 
Att dessa ”gubbar” var minst 60+ kunde man inte tro då man hörde dem. Visst, flera av dem hade vuxit ur håret (var flintskalliga) och de såg ju ut som 60+ men vilken glöd och vilken skicklighet. Alla var duktiga på att sjunga också – inte bara skickliga på sina gitarrer.
Då inget av banden hade nån trummis eller keyboardist med sig så hade de lånat in två killar (ja, de är 50+ de också) från Light Valley Shadows, ett band från Ljusdal som vi gärna lyssnar på då de också spelar 60-tals musik.
Folkets hus var fullsatt och lite till och medelåldern var nog ca 55 – 60. Naturligtvis dansades det på den lilla plätt som var kvar av dansgolvet men vi var många som bara satt och njöt av musiken också.

Shanes & The Panthers.Shanes och The Panthers på Skogsta Folkets Hus i Tallåsen.
Fr.v. Staffan Berggren, Svante Elfgren, Lennart Grahn från Shanes. Leif Östberg, Jan-Erik Rehn, Sven-Rune Thorell från The Panthers. Keyboard Lasse Sundberg från Light Valley Shadows.  Bakom trummorna Sture Johansson från Light Valley Shadows (syns ej i bild).

Jag är lite för ung för att komma ihåg de här banden från deras glans dagar men de flesta låtarna känner jag igen och C som är en stor ”fan” av den här musiken spelar den ofta. En lyckad och härlig kväll var det i alla fall.

Här kan du lyssna på kvällens sista låt.

20 responses to “Trevliga saker händer i mitt liv också.

  1. O va skoj att även roliga saker tar plats i ditt liv! Och musik gillar ju du så då är det förståeligt att du njutit av era utflykter i musikens tecken.
    Jag har också njutit idag, av Sigge svamphund, hans matte och gammelmatte som åkt från Eskilstuna för att hälsa på oss. Har känt Helena på nätet lika länge som dej, över fem år men aldrig träffats.
    Nu är jag mör i kroppen o knoppen men det var så roligt
    Kramen

    • Va kul att få besök av en nätkompis! Sånt är alltid lika uppiggande även om både kropp och knopp blir mör efteråt.🙂
      Musik är som balsam för både kropp och själ då det gäller mig så nog har jag njutit allt.
      Kramen.

  2. Men så roligt det måste ha varit på 60-talsaftonen!
    The Panthers kommer maken mycket väl ihåg och vi pratade om det bandet för bara ett par veckor sedan..(Maken är ju från Hudik)
    Jag kommer inte ihåg dem, men Shanes, de var man ju uppvuxen med (jag är ju lite äldre än dig)..
    Visst är det vackert i naturen nu, absolut den bästa tiden enligt mig!
    Ha dé!/Kram

    • En nyare variant av Shanes och Lennart Grahn har varit en hel del på parken i Bollnäs de senaste årtiondena så dem har jag minnen av sen det. Men Panthers har jag inga minnen av och jag är ju född 1960 så jag fick ju inte vara ute och slarva på den tiden heller…;-)
      Jag håller med dig om att naturen är som vackrast nu när det är den här ljusa grönskan ute. Sen gillar ju jag höstfärgerna också men dem talar vi tyst om nu och fortsätter att njuta av våren och försommaren.
      Kramen.

  3. Roligt att du får ha skoj också. 60-talslåtar… *suck* Jag minns dem nog bättre för jag blev tonåring då.
    Trädet gissade jag var en häggmispel, men det verkar inte stämma riktigt. Googla på häggmispel så får du se, de får mörka bär på hösten. Blomningen är underbar men kort-kort. Det finns en mellan min plätt och grannen. Gäller att vara försiktig på hösten för fåglarna äter de mörka bären och så …… de var som helst😉
    Labradorer är ljuvliga! Ett lite sjukt skämt jag läste idag:
    A: Jag har funderat på att skaffa en labrador.
    B: Nej, akta dig! Har du inte sett så många labradorägare som blir blinda!
    Fast jag skulle nog inte skaffa hund. De kräver så mycket skötsel. Katter är bäst!
    Kramar till dig och familjen ♥

    • Du verkar ha rätt i att det är en häggmispel. Fin är den i alla fall och på hösten får den härliga färger. Jag får kolla i höst om jag ser några bär på den. Får hoppas att denna stuggranne inte har nån kamera som går igång då jag är där och smyger runt hans buskar och träd.🙂
      Nog håller jag med dig i att det är lämpligare att ha en katt. Jag är uppvuxen med att ha hund i huset. Det är väl kanske just för att jag inte kan ha nån nu som jag blir så sugen. C har alltid haft hund som vuxen men får avstå nu för att jag är allergisk.
      Jag gillade det sjuka skämtet.🙂
      Ha det gôtt!
      Kramen.

  4. Jag är tillräckligt gammal för att ha varit i parkerna häromkring när de spelade🙂
    Men ingen slog Hep Stars o Svenne ändå, haha…. Sååå söt han var !!
    Kram på dig….

  5. Det var ju tur att det händer lite ( mycket ) trevligt hos dig också😉.
    Sköt om dig !
    Kram

  6. Hejsan Ninni!!
    Tack för ditt besök! ja här ser jag att det har varit en händelsefull vecka med en blandad kompott av vackra blommor musik och söta hundvalpar. ja vem smälter inte när dessa småttingar börjar tumla runt i sin lilla lekhage.
    Önskar dig en trevlig och fin Mors dags Helg
    kram från Kristina

  7. Hohooooo var håller du hus? Hoppas att du har fullt upp med roligheter så det är därför du inte skrivit!
    Kram

    • Här är jag! Jodå jag har haft en hel del roliga saker för mig bl.a. besök av yngsta dottern i helgen och då blir det ännu trängre framför datorn.🙂 Sen blir det bara små korta stunder då jag mest bara kollar av mailen.
      Kramen.

  8. Sv; Tack Ninni.
    Det är det värsta med att vara hundägare, då den dagen kommer…
    Men så är det, jag minns alla tokerier han hanns tälla till med, som den gången när han ”hjälpte” mej att plantera vårlökar.
    Jag grävde ner, tulpaner, krokusar och nå mer och så tänkte jag ta mej en paus, så jag gick in och tog en kopp kaffe – han var kvar ute…
    Så ser jag något i ögonvrån…
    Luften liksom gick bara ur mej och jag ides inte göra något åt den lyckligt glada valpen, som grävde hej vilt, så det sprutade blomlökar omkring honom:O)
    Han grävde upp ALLA lökar, så så var det med det!

    kram på dej med!

  9. Hej
    tyvärr har det dykt upp saker som gör att jag är upptagen hela dagen den första juni. Blir fler möten med Rehab och den jag är god man för så tyvärr………….den här gången lyckades jag inte passa in

  10. Ja det tar på krafterna att alltid ha ont ocatt äta medeciner jag vet. Men att inte ge upp det är mitt motto. Själv är jag ju mycket äldre än du och har funnit insikten att jag blir väl aldrig bättre i min Fibro och på något konstigt sätt så har jag lärt mig att jaha det är som det är. vill så gärna orka men gör det inte. Drömmen om att orka sitta på golvet och leka med barnbarnen har jag löst genom att sitta på en pall.
    Ja du Carina tur vi har varandra .

    Kram från Inger på bloggen

    • Nog har jag kommit till insikt om att jag aldrig kommer att bli bättre i min fibromyalgi. Det blir bara sämre och sämre och det är bara att acceptera. Psoriasisartriten har jag tydligen haft i ca 4 år redan utan att veta om det och det har inte känts nåt annorlunda än fibron. Det gör ont – mer eller mindre. Var det gör ont det varierar ju och jag tänker inte på om det är muskler eller leder som gör ont.
      Något jag inte kan acceptera är att mitt öga inte vill bli bra. De pumpar i mig mediciner nu som ger mig en hel del biverkningar och det skulle jag ju kunna ta om ögat blev bra. Men när det inte blir bra så har jag svårt att acceptera att ta så mycket kortison och cellgift så jag kan riskera att få diabetes. Därför tycker jag att de får göra något mer nu än vad som gjorts hittills.
      Några barnbarn har jag inte än men jag kan sitta på golvet och det är väl antagligen för att jag inte är så gammal än.😉 Får väl hoppas att jag kan göra det även den dag jag får barnbarn.🙂 Men jag tror även att min motionscykling, streching och mina varma bad gör att jag har mycket rörlighet kvar. Jag kämpar allt jag kan för att må så bra som möjligt men just nu kämpar jag i motvind p.g.a. alla biverkningar av de nya medicinerna jag får.
      Kramen.

Kommentera

