”Det onda ögat” och lite annat gnäll.

Cyperns blommor.

Nu är det väl på tiden att jag får till en blogg, eller hur? Var tiden tar vägen och vad jag gjort vet jag knappt men de gånger jag suttit vid datorn har jag suttit och gått igenom mina semesterbilder. Jag tar upp bilderna i photoshop och ändrar, om det behövs, nivåer på dem. Bara genom att se till att bilden har rätt nivåer av ljust och mörkt kan göra att bilden framträder bättre och ser mer ut som det som man faktiskt fotograferade. Sen har jag upptäckt att jag håller kameran lite snett ibland. Det syns ju väldigt väl då horisonten mellan hav och himmel lutar. Då har jag rätat upp bilden i photoshop och genast ser det mycket bättre ut. Det tar lite tid, helst då jag gått igenom 289 bilder, men sen känner jag att jag kan visa dem för folk i alla fall utan att skämmas. Ju mer jag lär mig desto mer noga blir jag…. *suck* Nu har jag i alla fall lagt upp fotona i ett album på SkyDrive så om du klickar här så kommer du till albumet och när du är där så klicka på ”Bildspel” så kan du se de bilder jag valt att visa i ett bildspel med bildtexter och allt. Vill du kommentera någon eller några bilder så klickar du på pratbubblan nere till vänster vid bilden så kan du skriva där och även läsa andras kommentarer. Att jag inte lagt ut 289 bilder beror ju bl.a. på att vissa bilder är inget som kan vara av intresse för andra än mig själv och möjligtvis för min mor. Sen fotar jag ju ofta två gånger på samma motiv också om jag har tillfälle till det.🙂

Självsådd Pensé.    Styvmorsviol.

På hemmafronten behövs det göras en hel del nu. Fönster ska putsas, köksluckorna ser för tråkiga ut och behöver en ordentlig rengöring liksom alla dörrar. Allt är ju vitt också så ”skiten” syns rätt väl. Sen börjar dammet lägga sig på hyllor och prydnadssaker och alla andra ytor så damma behöver jag också göra. Men det enda jag orkat med är att dammsuga… Jag vet inte var min ork har tagit vägen. Om jag lämnade den kvar på Cypern eller tappade den efter vägen. Allt jag ska göra känns oöverstigligt och det lilla jag orkar med att göra ger mig både värk och orkeslöshet. Jag blir inte bättre i värken av cellgifterna heller som det verkar… inte i blir ”det onda ögat” bättre…

Skogsviol.    Blåbärsris.

6 maj var jag på återbesök till ögon igen. Naturligtvis fick jag ringa till dem då jag kom hem trots att de, före påsk, lovade att jag skulle få en återbesökstid första veckan i maj som min läkare ville. Nån ny tid hade jag inte fått men efter påtryckningar så skakade de fram en sådan. C tog ledigt från jobbet och skjutsade mig och det var skönt för på eftermiddan skulle jag bada också och det är egentligen jobbigt nog att åka till ögon för undersökning. Denna gång undersökte de mina ögon i 1 timme och 15 minuter effektiv tid. Jag var totalt slut efteråt.
Jag hade värk i ögat nästan hela tiden då jag var på semester så jag var rädd att jag inte blivit nåt bättre alls i mitt öga.
Två läkare tittade och de gjorde alla möjliga undersökningar och kunde i alla fall konstatera att jag inte hade några veck på näthinnan denna gång men det är svullet och fortfarande rätt inflammerat. De tyckte att det inte verkar som om cellgifterna gör ögat nåt bättre så min läkare skulle skriva till reumatologen om det i förhoppning om att han har något ess i rockärmen. Prednisolonet får stå kvar på 10 mg och om jag känner att jag blir bättre i ögat (värken upphör) så får jag sänka dosen till 7,5 mg annars ska jag stå kvar på 10 mg.
Det känns ibland som om jag aldrig kommer att bli av med min sklerit. Jag vill att det ska hända något nu! Jag vill inte fortsätta ta kortison!

110516 Utslag på fulfoten.Veckan innan påsk fick jag någon form av utslag på ”fulfoten”. Det började som en liten upphöjd prick som övergick i en liten blåsa på ytan och en illröd rodnad som spred sig under huden. Jag tänkte väl inte så mycket på det men när vi var på semester så dök tre röda prickar upp runt om rodnaden och de utvecklade sig likadant som den första pricken. Det här utslaget sitter mellan hälen och fotknölen. Jag fick en till likadan på andra sidan foten och rätt vad det var så hade jag ännu ett utslag på insidan av foten och på den fick jag en avlång blåsa och rodnaden var också avlång. I dagsläget har jag två prickar till på gång vid det första utslaget. Jag har funderat och funderat vad det kan vara. Psoriasis? Nä, så där brukar inte den se ut. Så tog jag och läste om biverkningar av Methotrexate och läste då att om man får hudutslag ska man genast kontakta läkare. Hm… så illa är det väl ändå inte, tänkte jag, men när jag var ner till HC i måndags för att lämna in urinprov (dygnsurin) och ta ett extra blodprov så bad jag ändå att en distriktssköterska skulle titta på mina utslag. Hon visste inte vad det kunde vara men tyckte att jag skulle kontakta reumatologen så snart som möjligt.

Jag åkte hem och ringde direkt då det var 10 minuter kvar på telefontiden. En sköterska därifrån ringde mig en stund senare. Tyvärr en sköterska jag pratat med tidigare där och hon borde nog gå en ”charmkurs” eller nån ”servicekurs” eller liknande för hon är inte precis trevlig i telefon. Jag fick minsann veta att hon inte kunde bedöma mina utslag då hon inte kunde se dem och några tider för att visa upp utslag det hade de inte! (det begriper väl jag med) Jag frågade efter när jag skulle få återbesökstid eftersom det visst skulle ske inom tre månader sen jag var dit första gången och fick då svaret att de hade så mycket där nu när det fanns bara en reumatolog så det skulle nog dröja. ”När var du hit sist då” frågade sköterskan. (Varför i all världen ska jag sitta och knappa in mitt personnummer så det ska gå snabbare med mitt ärende då hon ändå inte ens har min journal öppen???) Jag mindes inte exakt datum men kunde slå upp det i min kalender i mobilen så jag upplyste henne om att det var den 22 februari.
Hur det var så skulle hon prata med reumatologen och ev. ringa mig senare om vad han sagt. Hon ringde samma dag – på eftermiddan – men jag missade samtalet för jag hörde inte mobilen just då men jag gissade att det var därifrån för det stod att ett dolt nummer hade ringt.
Nästa dag ringde en annan (trevlig) sköterska från reumatologen och talade om att hon skickat en kallelse till återbesök till den 30 maj. Jag fick ändra tiden på en gång eftersom jag den dan både ska besöka min tandläkare i Bollnäs och besiktiga bilen i samma stad och då det är näst sista dan för besiktning av vår bil så måste jag ta den tiden. Men 1 juni blir det återbesök hos reumatologen och 2 dagar innan ska det tas några extra blodprover. Det var tydligen inte så fulltecknat ändå på reumatologen…

Favoritbilder från Cypern.

Nu har jag försökt i 3 dagar för att få den här bloggen färdig så nu är det bäst att avsluta så jag kan publicera den idag.🙂 Tyvärr blev det en gnällblogg den här gången men har du läst så här långt så stod du väl ändå ut med det.😉

8 responses to “”Det onda ögat” och lite annat gnäll.

  1. Men ush så trist att du ännu har ont i ditt öga, har ju verkligen tagit rent för lång tid …
    Låter ju inte bra med de där utslagen heller, hoppas att du får bot snart !
    Tittar på dina bilder senare, börjar bli dags för kvällsmjölkningen nu och jag hade tänkt hinna få till en liten blogg innan.
    Sköt om dig !
    Kram

    • Visst har det blivit lite väl lång tid med skleriten och kortisonet men det är väl bara att fortsätta hoppas på att methotrexatet ska göra sitt till så det går över någon gång.
      Utslagen har blivit bättre nu. Jag har strävat på med kortisonsalva på dem och det har inte kommit några nya heller.
      Kramen.

  2. Låter inget vidare, varken med ögat eller utslagen. Hoppas du får ordning på det så du kan njuta av den sommar som kommer. Jag håller tummarna för dej.
    Här händer inte mycket just nu det är ju bara kolonin som gäller.

    • Nä, inte är det roligt när det ska ta så lång tid med ögat men jag hoppas det blir bättre snart men helt fri det till sommarn blir jag nog inte men kanske till hösten..
      Njut av kolonin och vårvädret.
      Kramen.

  3. Jag lider med dej!
    När ska eländet ta slut? Skönt att du iallafall fick en tid till rematologen. En del sköterskor ska inte ha kontakt med patienter, här nere finns en som både mina föräldrar och svärföräldrar vägrar att prata med då hon e otrevlig och nonchalant(säkert felstavat).
    Ta hand om dej, kram.

    • Jag hoppas eländet tar slut innan hösten.🙂 Och utslagen blir bättre av kortisonsalva så de kanske är helt bra innan jag kommer mig iväg till reumatologen.
      Du har stavat helt rätt som jag kan se.😉 Nä, det borde vara förbjudet med otrevliga, nonchalanta personer inom vården.
      Ta hand om dig!
      Kramen.

  4. Inte konstigt alls att du håller på att tappa sugen! Hur mycket ska man orka utstå? Dom där utslagen såg inte roliga ut, det måste ju bero på medicinerna. Jag undrar som du, varför knappar man in sitt personnummer när dom ändå inte verkar ta reda på något när man ringer! Jag tror att all din ork just nu går till att kommunicera med diverse läkare och mottagningar. Inte konstigt alls att inte energin räcker till annat! Hoppas det snart känns bättre, lider med dig
    Kram och trevlig helg, hoppas ni hinner njuta av solen

    • Ja, du har väl rätt i det. Orken tar slut ibland. Sen tär ju medicinerna på mig också fast det vill jag helst inte låtsas om.😉 Jag hinner inte med så mycket mer än allt som har med mina sjukdomar att göra men den här veckan är det faktiskt lugnt – bara baden så jag ska försöka hinna (orka) göra något hemma också. Har ”skurat” skåpluckor och kakel i köket idag. Det behövdes verkligen!
      Nog borde vi kunna njuta av solen men det blåser ju så förb…at hela ti’n. Och från fel håll också så vi hittar inget lä i solen.
      Kramen.

Kommentera

