Jag har varit på semester.


Nu har jag varit till Agia Napa (Ayia Napa betyder heliga skogen) på Cypern på semester en vecka tillsammans med min mamma. Jag fick resan i present av mina föräldrar då jag fyllde 50 år i december.

Bouganvilla.

Det var inte direkt toppenväder under den här veckan men då veckan innan haft en hel del regn så hade vi nog tur med vädret ändå. I regel var förmiddagarna soliga och eftermiddagarna molniga eller tvärsom och för mig som inte tycker om när det är för varmt och inte heller klarar av att vara i solen alltför mycket så var det riktigt bra väder.

Hotellet vi bodde på, Melpo Anthia, var jättefint och vi fick en lägenhet med balkong mot poolen och med eftermiddagssol. Mor är inte så mycket för att ligga och sola men hon hade ju ändå liv och rörelser omkring sig då hon satt på balkongen när jag var nere vid poolen och solade eller gjorde mitt vattengympapass i poolen. Jag körde faktiskt mitt gympapass alla dagar utom den dagen vi kom dit och den dagen vi skulle åka hem så jag tycker att jag skötte mig riktigt bra.😉

Agia Napa kloster.

För övrigt var vi ute och promenerade lite bl.a. till ett ställe som kallas Klostertorget då det ligger ett gammalt kloster där. Klostret är byggt runt en grotta och är byggt på 500-talet. Där var det lugnt och skönt och harmoniskt. Det stod också ett 600 år gammalt stort mullbärsträd där som många ställde sig vid för att bli fotograferad – dock inte jag.🙂

Jag hade med mig 289 foton hem och på endast ett foto var jag med själv.🙂 Det beror på att för det första är det ju oftast jag som håller i kameran och för det andra så tycker jag inte om att bli fotograferad så jag brukar undvika det så långt det går och för det tredje är det ännu mer eländigt att se mig själv på foton nu när jag är uppsvälld av kortisonet. Inte för att jag är nån skönhet annars heller men nu ser jag då för bedrövlig ut.  Min mor blev däremot förevigad mer än vad hon nån gång har blivit på en semester tror jag. Hon fick ju skylla sig själv för hon ”drällde ju i vägen” där jag skulle fotografera.😉 Ja… och hur hamnade jag där nu då?

600 år gammalt mullbärsträd.

En dag tog vi en promenad ner till den närmaste stranden, Grecian Bay Beach, där vi hyrde en varsin solstol och ett parasoll. Det var mysigt att ligga där och lyssna på havets vågor och andra ljud runtomkring. Jag var ner och badade i havet. Doppade allt utom huvet i det välsaltade Medelhavet. Mor badade fötterna och var nöjd med det. Men solade gjorde vi båda två så mycket vi vågade för ingen av oss ville ju bränna sönder sig heller. Solen tog bra där vid stranden.

Grecian Bay Beach Cypern.

En dag åkte vi på halvdagsutflykt till Larnaka. Vi var till en moské, Hala Sultan Tekke, där vi fick gå in om vi tog av oss skorna. Vi behövde inte täcka våra bara armar och det var ju bra då det var så varmt.
Hala Sultan Tekke är en av de heligaste muslimska vallfärdsorterna och besöks av tusentals pilgrimer varje år. Från moskén har man utsikt över Saltsjön, en sjö som blir torrlagd under sommaren och då ligger där bara en massa salt och när man går på saltet så knarrar det under fötterna som när man går på snö, sa vår guide.

Moskén Hala Sultan Tekke.

Sen åkte vi in till själva Larnaka och där fick vi en liten guidad tur i den turk-cypriotiska delen av stan och vi såg också St Lazarus kyrkan (på utsidan) innan vi släpptes lösa för att ströva själva på fruktmarknaden eller handelsgatorna. Mor och jag gick på marknaden innan vi gick till en restaurang och fick oss lite till livs innan bussen gick tillbaka till Agia Napa.

St Lazarus kyrka i Larnaca.

Att äta god mat hör ju också till då man är på semester utomlands. Vi åkte med Reseshopen i Ljusdal och då har de reseledare med på resan och denna gång var både Inge och Marita med. De tar med de resenärer som vill på olika restauranger på kvällarna så vi följde med dem tre kvällar. Tisdags- och söndags-kvällen var det till Paulas restaurang och de båda gångerna var vi med. Paulas restaurang är en skandinaviskt ägd restaurang med både grekisk och skandinavisk mat. Första kvällen åt jag Stifado med potatismos. Suveränt gott. Andra kvällen åt jag Fläskfilé black and white med hemgjorda pommes frites. Även det var riktigt gott. Och inte nog med det så åt jag efterrätt också (det var ju sista kvällen). En bananasplit. Några av de andra vid bordet drack en efterrätt istället.🙂

Matlagning och spex.  Eld på stekbordet.

På torsdagskvällen var vi på Hokkaido, en japansk restaurang och det var en riktig upplevelse. Maten vi beställde tillagades på stekbord framför oss. Kockarna var spexiga och galna och underhöll oss hela tiden då de lagade mat. Det var en ljudvolym på kockarna vid de olika borden och gästerna som skrattade och applåderade så jag förstår inte hur de kan stå ut med att jobba där i flera timmar. Roligt var det och maten var underbart god. Mor och jag beställde Ankbröst med ”forest fruit sauce” och till det fick vi en massa grönsaker och ris naturligtvis. I såsen var det bl.a. mango, äpple och jordgubbar. Jag har aldrig ätit en så god sås nån gång tidigare.

Vår kock på Hokkaido.  Ankbröst med forest fruit sauce.

Övriga dagar/kvällar åt vi på olika ställen själva mor och jag. Frukosten fixade vi i lägenheten och åt bl.a. grekisk yoghurt med honung.

Lite shopping hann vi också med. Både mor och jag köpte oss nya handväskor. Jag hittade en ”nyhemkommen” grå väska som jag gillar skarpt. Jag har varit ute efter en ny väska för den jag har är i minsta laget och nu fick jag tag i en större väska med en massa fack i.🙂
Lite presenter till dem därhemma köpte vi också.

Frukt och grönsaksmarknad i Larnaka.

Vi slappade en del också. Mor hade med sig korsord och två pocketböcker som hon läste ut under den här veckan. Jag hade också med mig pocketböcker men jag såg så grumligt med mitt ”onda öga” så jag klarade inte av att läsa så liten stil som det ju är i pocketböcker. Men jag hade även ljudböcker med och hann lyssna på en ljudbok och så virkade jag nästan en hel fönsterremsa.

Vi hade en riktigt skön semester mor och jag men det var ändå skönt att komma hem för jag saknade naturligtvis C när jag var borta så det var skönt att få komma hem och kramas med honom. Det är nyttigt att vara ifrån varann lite och få sakna för då uppskattar man varandra mer sen.

När vi kom hem sent i måndagskväll snöade det så vi fick snabbt vänja oss vid vårt kalla vårväder här hemma.

Hamnen i Agia Napa.

Tack mor och far för den fina presenten!

31 responses to “Jag har varit på semester.

  1. Låter så mysigt. Det var en fin present du fick. Roligt för din mor att få rå om dig en hel vecka. Hoppas att vårvärmen kommer tillbaka nu ihelgen till oss. Nu har det inte varit så gott att vistas ute några dagar.
    Kram på dig och välkommen hem:)

  2. Välkommen hem, låter som att du har laddat batterierna. Kan vara skönt med lite svenskt lagom väder även på semestern;)
    Har saknat din blogg. Här hemma har vi fått aprilväder med snö!!!
    Häggen blommar och snön yr, ur led är tiden. DET ÄR MAJ NU!!!
    Men men det blir nog bättre tills jag gifter mej som min mormor sa.
    Ta hand om dej och ”gubben din” kram

    • Jo, visst har jag laddat batterier. Jag fick ju mycket mindre värk efter bara ett dygn därnere men det tog mindre än ett dygn när jag kom hem så var värken densamma igen. Men det var skönt att inte behöva ha så ont även fast jag gick (med kryckorna som följeslagare förstås) en hel del där.
      Nu får du sätta på dig solbrillorna för det påstås att det ska bli finvä’r i helgen i hela landet utom allra längst upp i norr.🙂 Så nu är det väl bäst att passa på att njuta av finvä’ret.
      Ta hand om dig du med… och om gubben.🙂
      Kramen.

  3. Tack fina Ninni för att jag fick”följa med på resan” du skriver så målande och bra,
    Kram till dej och byggare Bob ♥

    • Tack för det fina omdömet. Fick beröm av mor också för hon och far hade läst min blogg och hon tyckte att jag skrev så fint om platserna vi hade besökt.🙂
      Kramen till Dig ♥ och Mäster ♥ ifrån Mig och Bob.

  4. Hej och välkommen hem! Det låter som att du haft en trevlig semester och det gör mig glad!🙂 Kul att höra om dina äventyr och se dina bilder. Vilken härlig present, har alltid tyckt det varit roligare med upplevelser än saker. Hoppas du fått ny energi och kraft så du orkar med Sveriges ”snövårväder”😉 Kram på dig!

    • Tack. Ja det var skönt att komma iväg en sväng och jag hoppas det blev lite energiöverskott i kroppen nu även om det inte känts så just idag… men det kommer fler dagar.🙂
      Nu ska det bli finväder i helgen så nu ska vi se till att njuta för vem vet hur länge det varar?
      Ha en skön helg!
      Kramen.

      • Ja precis, och även om det inte blir något energiöverskott i kroppen, så låter det som att du haft det bra när du var där och att smärtan lugnade sig lite och det kan vara guld värt🙂 Ja, passa på att njut av det fina vädret, om ni har det kvar. Här åskade det som sjutton i morse och regnade, men sen blev det varmt igen, så jag vet inte riktigt vad det blir för nåt. Men solsken är härligt, även om inte heller jag tycker om när det är för varmt! Hoppas att du får ett fint veckoslut! Kram🙂

      • Visst var det skönt att slippa så mycket värk ett tag. Tyvärr så får jag igen det nu som det verkar. Har tappat orken nästan helt och mår inget vidare. Sånt brukar gå över så jag hoppas jag kommer igång snart igen.
        Vi hade också åska igår men sen blev det bra mycket kyligare här så nu är det inte ens värt att försöka sätta sig i solen. Men den kommer väl förhoppningsvis tillbaka igen nån gång.
        Ha en skön helg!
        Kramen.

      • Hej igen!
        Jag tycker det är så smart som du har att man kan svara direkt på kommentarerna! Jag övervägde att starta wordpress bara för den sakens skull, men det var så segt och krångligt så jag gav upp, har ju vant mig med blogg.se nu😉 Hur som helst tänkte jag därför svara på din kommentar på min blogg här i stället, och först bara säga Tack för den! Nice att din dotter köpt gröna skor, snyggt! Själv är jag glad över att ha upptäckt att mina nyinköpta rosa är lika bekväma som snygga🙂 Och ja, färgglada kläder är härligt! Jag tycker om att bara slänga på mig massa färgglada plagg och strosa omkring. Jag känner mig gladare i färg! De jag möter verkar dock antingen skina upp och le, eller skratta åt mig, men egentligen stör det mig inte att bli utskrattad. De kan behöva lite färgklickar de med!😀 Och på tal om färg så, ja, jag har också hört att måla är bra för själen, och upplevt det med. Och jag tror minsann visst att du KAN måla🙂 För alla kan måla. Men jag vet vad du menar, fram till för ett år sen målade inte jag heller. Jag spärrade mig själv och sa att jag inte kunde och vågade inte. Sen hamnade jag på en ”utbildning” som handlade om att använda olika estetiska uttrycksmedel för att uttrycka olika livsfrågor och livsskeden, där vi fick bland annat måla. Där lärde jag mig att det inte i första hand handlar om en massa tekniker och att det ska bli snyggt och bäst, utan att det i första hand handlar om att uttrycka något, det handlar om livet och när det handlar om att uttrycka livet då kan alla måla, för då finns det inget rätt eller fel! Då behöver det inte ens föreställa något. Så, nu vågar jag måla..även om jag fortfarande brottas med mycket ångest gällande det. Så, våga du också!!🙂 Det är befriande, i alla fall för mig. Men att måla staket och väggar är också bra, låter dock betydligt jobbigare i mina öron, haha😉

        Hoppas du har det bra och får en fin dag, här skiner solen och jag hoppas den gör det hos er med. Kram

      • Tack för ditt långa svar Maria Therese!
        Nån gång kanske jag också försöker mig på att måla men som det är nu så lägger jag min ”konstnärliga talang” på att göra grattiskort och sånt i photoshop och genom att fotografera. Är nog inte mogen för att ta tag i en pensel nu i alla fall.🙂
        Bra att du struntar i om du blir utskrattad – även om jag har svårt att tro att du blir det. Man ska stå upp för sig själv och för den man är. Varje människa är unik och ska få fortsätta vara det, tycker jag. Alla människor är lika mycket värda också – hur de än är eller hur de än ser ut.
        Ha en skön helg!
        Kramen.

      • Att göra grattiskort, fotografera och hålla på i photoshop låter riktigt kul! Och det är kreativt precis som att måla. Alla har vi nog våra sätt att uttrycka oss, och alla behöver inte hålla i en pensel. Men jag tror att om man vill måla, så kan man måla🙂
        Utskrattad och utskrattad, men jo, folk skrattar åt mig. Men det har mest varit i skolan, framför allt på högstadiet. Nu för tiden brukar inte folk skratta, mest bara stirra. Det är så kul att se vissa så uppenbart stirra på en, tillexempel om man går på stan, som om de aldrig sett färger i hela sitt liv. Det är så kul!
        Men jag håller med, alla har rätt att vara som de är!
        Ha en fin helg, kram

      • Ja det är nog det närmaste kreativitet jag kan komma skulle jag tro och jag är helt nöjd med det för det är så roligt.🙂
        Det är bra. Låt dem stirra – de gör ju bort sig själva om de beter sig så.🙂
        Fortsätt att vara den du är!
        Kramen.

  5. Sådär, nu har jag också gjort ett återbesök på Cypern, tack för det! Dottern o jag var där när hon var i tolvårsåldern, det är alltså några år sen, ”ler”. Jag skulle önska jag hade råd att bjuda min dotter på en resa, bara hon o jag, kanske kan det bli av någon gång i framtiden, det skulle vara så mysigt att få rå om henne alldeles själv!
    Sommaren har kommit till Björsjö idag, inte klokt vilket väder vi fått!
    Kramen

    • Idag har även vi fått sommar. Underbart. Kunde sitta ute till kl. 20 ikväll men sen blev det lite för kyligt. Jag har inte hunnit sätta mig vid datorn förrän nu och nu är det läggdags säger sambon och kröp ner under täcket.
      Jag hoppas du och din dotter kan åka till Cypern igen för det är en härlig ö. Rent och fint hotell bodde vi på och det var fräscha restauranger, de vi såg i alla fall.
      Kramen.

  6. Härligt Ninni o välkommen hem igen🙂
    Så fint du beskriver er resa. Vackra byggnader, träd o blommor.
    Men var är mamma som trasslade sig framför linsen ? Ser henne inte🙂
    Vi kunde väl också få se både dig o henne på en bild ? Klipp ihop vetja, hehe….
    Kändes det som rätt årstid att vara där nu ?
    Hoppas vi får finväder i morgon både du o jag🙂
    Kram på dig !!

    • Jag tror inte min mamma vill figurera på bild i min blogg så gärna men vem vet… jag kanske fixar till nåt riktigt vackert åt er att se på i bloggen nåt tag.😉
      Det var rätt årstid för mor och mig att vara på Cypern nu. Det har inte hunnit bli så där riktigt varmt där än och varken mor eller jag gillar då det blir varmt och svettigt. Men vi frös inte en enda gång heller. Det var ca 16º på morgonen vid 8-tiden, vid 9-tiden var det 20º i skuggan på vår balkong och sen blev det varmare och varmare under dagen. På kvällen vid 21-tiden började det bli lite för svalt för att sitta ute men då var det ju snart dags att sova också så… Så nog var det rätt årstid. Åk med Reseshopen, vettja. Ni kan kliva på bussen i Bollnäs eller Söderhamn. De har ju alltid någon med på resorna och det känns tryggt och bra.
      Visst ska vi ha finväder i möre!🙂
      Kramen.

  7. Välkommen hem !
    Låter och ser ut som om ni hade en helt underbar och innehållsrik vecka. Visst kan det vara bra att vara ifrån varann lite ibland så att man märker att man saknar varann😉.
    Sköt om dig !
    Kram

  8. Låter som ni haft en underbar vecka!
    Perfekt väder också, även för m in smak.
    Välkomen hem!
    kramiz

  9. Hej ninni60!
    Lilla Edet ligger när man kör mot Trollhättan från Göteborg,vi har varit och ätit där några gånger,nu vet jag inte hur ofta dör går båtar men detta är väl en pråm skulle jag tro.
    Ja det är väl vackert med spegelblank sjö.
    Ja det var roligt att ha min son med familj här,det blir ju inte så ofta vi ses i och med min rygg klarar inte för långa sträcker menvi ska försöka ta oss upp till dem till mitt stora barnbarn fyller år.de bor ju i Falun så
    det är ju en bit att åka.
    Så du hade också småfolk vi påsken.
    Så du ska till Cypern då blir det lite bilder du bjuder oss på när du kommer hem eller?
    Jag hoppas du haft en bra dag.
    Kramar
    PS:Jag ser du redan varit i väg,vackra bilder har du också och bjuder oss på.DS:

    • Nåt småfolk hade jag inte på besök i påsk då alla ungar växt förbi mig för länge sen och de är ju 20, 25 och 26 år nu så…🙂
      Jag har haft det gôtt på Cypern och nu har vi haft finväder härhemma också så jag har fortsatt att njuta av solen och bättrar på solbrännan lite. Idag har det varit lite väl kyliga vindar för att ligga och sola men jag har haft fullt upp ändå med bassängträning och annat så det har varit en helt ok dag.🙂
      Kramen.

  10. men så härligt det ser ut,jag har varit i Agya Napa men det är över 20 år sedan. Men dofter maten naturen glömmer man inte. Så res sugen så blir jag. Kanske en dag är det min tur igen. Så glad att ni fick en fin resa kraaaaaaaaaam

  11. Hallå där, nu vet vi redan alla att du varit på semester! Dags att uppdatera! Haha, känn ingen press, nu ska du få se Mellon och imorgon ska vi slåss om hockeyguldet, haha
    Kramen

  12. Hej! Har kikat på semesterfotona, det ser så skönt ut, mycket skönare än det kanske är i verkligheten, men nu var det ju inte så hett åt er..
    Vet du, jag har inte gjort nånting i trädgården som kräver att man står på knä! Bara krattat har jag gjort, gräva kan jag inte heller.
    Pratade med min doktor idag, det är artros som mina händer är drabbade av, som om jag inte visste det..han tyckte jag skulle prova anti-inflammatorisk medicin, jaha sa jag, går det verkligen ihop med mina andra mediciner? Nä sa han efter ett tag när han tittat på listan på datorn, du ska nog låta bli!
    Nu ska jag få en tid nästa vecka för ett nytt besök, jag sa att jag nog hade karpaltunnelsyndromet, för det har jag kollat på nätet, men det hade han tydligen inte ens tänkt på när jag var där…
    Nåja vi får se vart det leder, men jag har ju tänkt mig att dom ska kunna åtgärda det.
    Det regnar hos oss idag, välbehövligt, hittade ett par murklor igår, säsongens första o kanske enda, men annars är det väldigt torrt i markerna.
    Kramen

    • Fy vad jobbigt för dig att ha så ont i händerna! De gånger jag har ont i mina händer (och då är det inte så jättemycket ont mot vad det gör på andra ställen) blir jag nästan som handlingsförlamad. Man är ju så beroende av händerna i allt vad man gör. Vi får väl nästan hoppas att det är karpaltunnelsyndromet så att nånting kan förbättras med dina händer i alla fall och kanske en viss del av värken kommer sig av det också. Hoppas verkligen att de kan göra nånting åt det så du slipper ha så ont.
      Här har det kommit en skvätt regn idag men det ser hela tiden hotfullt ut i synnerhet för åska men även regn men än har inget mer hänt med de fula molnen som hänger över huvet på oss idag.
      Ska försöka få ha datorn lite ikväll så jag hinner skriva en blogg för i morgon får jag kanske besök hela dan och dagarna går som ett huj och jag varken orkar eller hinner med något vettigt – inte ens att sitta vid datorn så pass att jag får till en blogg. Mår inte så ”hischele” bra heller…
      Kramen.

  13. Väkommen tillbaka! Har saknat dig.
    Ska väl inte klaga, då jag fastnat själv på landet hela veckor eftersom det varit så fint där. Nu blev jag glatt överraskad av de vackra bilderna från Cypern. Jag visste inte att det är sååå vackert där. Tiden var säkert den mest perfekta. Det brukar den vara i Grekland just då Bouganvillan slagit ut. Allt var väl grönt och fräscht, inte torrt än. Nu har du visat mig ytterligare en plats dit jag borde åka. Tack för det!

Kommentera

