Slö lördag, aktiv söndag och försök till fotografering.

Hackspetten och koltrasten.

I morse var jag till HC här i Järvsö för att ta prover som jag gör varannan vecka nu sen jag började med Methotrexate. Solen sken och jag tog med mig kameran för jag tänkte att jag kanske skulle se något som jag ville fotografera. Så när provtagningen var klar så åkte jag en liten sväng i jakt på motiv… några blommor såg jag inte, ingen lövsprickning någonstans, isen ligger fortfarande på Ljusnan, allt ser bara dött och skitigt ut… så det blev inga foton.
Är det bara jag som tycker att det här är den sämsta fotoårstiden? Ok om jag hittar blommor eller nån fin fågel som jag inte sett på hela vintern men annars… Nää. Det är färglöst, skitigt och dött på nåt sätt. Men vi har inte mycket snö kvar nu i alla fall.🙂

I lördags hade vi en riktig slödag. Vi låg framför tv:n och såg flera repriser och halvsov. Skönt var det och det var precis vad kroppen behövde för den har bråkat så mycket nu på sistone. Ute var det blåsväder så det dånade och det var så gôtt att slippa gå ut.
Körslaget såg vi i upprätt ställning i alla fall med kaffe och en tårtbit till. Kul att Team Andreas (Järvsökören) gick vidare men synd att Team Casper (Partillekören) åkte ut för de var den bästa kören denna kväll tyckte vi båda två. Jag såg även Varg Veum men då somnade C.

Naturens under?

Igår åkte vi till Bollnäs. C fick sällskap av T (sonen) till Motorrevyn medan jag stannade hos L (yngsta dottern) för att hjälpa henne med att få skrivaren att fungera tillsammans med datorn. Skrivarn vill nämligen inte svara då hon försöker skriva ut något nu sen hon skaffade ny dator. Vad det är för något som är fel lyckades jag inte komma underfund med heller. Jag avinstallerade skrivaren, installerade den på nytt, jag felsökte och jag testade allt jag bara kunde komma på men förgäves. Lyckades dessutom ta bort hennes internetuppkoppling så jag fick fixa den igen också… Det klarade jag i alla fall av. Nä, hon får ta både skrivarn och datorn ner till Midat där de är inköpta och hoppas att de kan hjälpa henne att få igång det för hon behöver ju verkligen skrivaren också för sina studier. Som tur är så kan hon ju i värsta fall skriva ut på högskolan men det var ju för att slippa det som hon köpte en skrivare.
Killarna kom tillbaka från Motorrevyn. T gick hem till sig och C åkte för att få tag på material för att få upp L:s lampa över köksbordet. Jag har virkat en lampslöja till hennes skomakarlampa så nu blev det riktigt fint där.

Linns kökslampa.

När jag till sist gav upp mina försök med datorn så var vi hungriga. Vi tog med oss L, hämtade upp E (äldsta dottern) och åkte till Max för att äta lite onyttigt gôtt.🙂 Sonen T hade lagat sig mat redan så han ville inte följa med.

När vi kom hem och jag satte mig vid datorn en stund och kikade in på fb såg jag att dottern E har skrivit om mobbing på sin blogg – ett ständigt aktuellt ämne. Du kan läsa det här om du är intresserad. Skriv gärna en kommentar hos henne också så hon ser att du varit dit.🙂

Mitt öga gör inte ont nu längre så det hjälpte att höja kortisonet.🙂

Rosa-vit tulpan.

10 responses to “Slö lördag, aktiv söndag och försök till fotografering.

  1. Va skönt att kortisonet hjälper…även om det inte är kul att behöva ta till.
    Här ligger isen fortfarande på vår å, den har spruckit upp i kanterna och jag hoppas varje morgon att jag ska få se den isfri!
    Saija hade hittat tussilagon i Falun idag, jag har varit runt hela byn o inte sett en enda…trots att Falun ligger nordligare…orättvist eller hur?
    Kramen

    • Visst är det orättvist att de har tussilago i Falun och inte du har några. Men de lär inte vara långt borta nu. Jag antar att du får dem före mig.🙂
      Jag skulle inte skrivit att ögat inte gör ont längre för när jag vaknade idag hade jag ont igen.😦
      Jag håller koll på den lilla tjärnen som ligger mellan skidbacken och oss. Det har spruckit lite i en kant på den också.🙂
      Kramen.

  2. Kikar förbi på kvällskvisten och önskar en fin tisdag….
    Härlig tårta *sugen*
    pok från Torpet♥

  3. Skönt med en slö söndag, själva håller vi på och river garagetaket. Vi ska byta ut taket och bygga ihop garaget med huset så att jag får en tvättstuga. Hela helgen gick åt till rivning och uppsågning av virket, pust och stön.
    Annars har våren kommit hit, häggen blommar nog inom en vecka och igår(måndag) hade vi 20 grader.SKÖNT!!
    Hoppas att våren kommer till er med snart
    Kram

    • Huvvaligen. Då har ni att göra då… men det är skönt då det blir gjort så du får en tvättstuga.🙂
      Va? Är det så nära att häggen blommar hos er? Här har vi inte ens en tussilago… Men de varnar för hög pollenhalt för al i länet idag. Är väl bäst att fylla på näsduksförrådet då.
      Vi hade 14º igår så vi hade också varmt.🙂
      Kramen.

  4. Nä men det var ju ett utmärkt motiv! Just den där isfläcken (eller vad det kan vara) måste betraktas som rena rama konstverket. Kan det vara så, att man letar efter vissa motiv och nästan missar andra fantastiska bilder, för att man är för målinriktad? Jag tyckter i alla fall om den där mystiska formationen.

  5. Har lyckats förtränga att du ska åka ner till solen…va skönt för dej, blir det till samma ställe ni var på en gång tidigare, jag minns tyvärr inte vart ni åkte då?
    Kram

    • Det är mor och jag som ska åka till Cypern en vecka. Fick det i present av mina föräldrar. Far är inte så pigg på att åka längre och mor vill iväg och då löste de det så här.🙂
      C och jag var till Santorini 2007 så det är ett tag sen. Inte lätt att få pengarna att räcka till utlandsresor och vi är inte av den sorten som tar resor på avbetalning heller.
      Kramen.

Kommentera

