”A piece of cake” sa sköterskan.

Lila tulpan.Tack för alla lyckönskningar och tankar ni sänt mig idag!🙂 Massor med kramar till er alla.

Koloskopiundersökningen gick bra! En sköterska hämtade mig i väntrummet ca 12:50, visade in mig i ett rum där jag fick klä om och tog mig sedan med till underökningsrummet. Där tog hon blodtryck på mig och så satte hon en nål som skulle användas till lugnande och smärtstillande medel. Läkaren kom in och sa att han ville prova utan lugnande eller smärtstillande först om det var okej för mig. Tyckte jag sen att jag behövde det ena eller det andra eller båda delarna så skulle jag få det. Klart jag tackade ja till att prova utan medicinering. Jag tackar nej till bedövning hos tandläkarn också om jag inte ska dra ut en tand eller rotfylla, då vill jag ha bedövning.
Visst gjorde det lite ont och var rätt obehagligt (mest obehagligt var det när tarmen fylldes med luft) men inte värre än att jag fixade det med lite djupandning. Nog är jag van värre smärta än då där – jag är ju fibrokärring.😉
Så mycket beröm som jag fick vid den underökningen var det länge sen jag fick.🙂 Båda sköterskorna och läkaren tyckte att jag var så duktig och smärttålig som klarade av undersökningen utan medicinering.

Undersökningen tog en kvart! Sen var pinan över. Tur jag tackade nej till lugnande och smärtlindring.
”Jag hittade inga tumörer, ingen cancer, inga polyper, inga synliga inflammationer men vi får se vad biopsin säger för det kan finnas inflammationer som inte syns för blotta ögat. Det enda jag hittade var tarmfickor och det är inte farligt men förklarar varför du ibland är trög i magen och får diarré då och då.”
Vad bra! tänkte jag. Nu kan reumatologen (som remitterade mig till den här undersökningen) utesluta inflammationssjukdomar från tarmarna också. :-) 
”Det där var ju ‘a piece of cake’ för dig det” sa min sköterska. ”Nu får du köra bil hem också om du inte vill ha gubben som chaufför”.
Sen erbjöd hon mig saft och skorpa medan jag tog igen mig en stund och jag tackade så klart ja till skorpan men ville hellre ha vatten än saft. Gissa om det var gôtt med ”vatten och bröd” då. Sen fick jag gå till toan och ”lufta ledningarna” innan sköterskan tog bort nålen så jag fick klä på mig och gå därifrån.

13:45 ringde jag till C och talade om att jag var nere vid sjukhusentrén färdig att åka hem. Han var redan på sjukhusområdet och letade parkeringsplats utan resultat så vi hoppade över fikat i sjukhuscafeterian och for till Hemköp i Delsbo och handlade lite. Sen for vi hem och fikade. Jag åt en halv semla med varm mjölk – oj, vad jag njöt av semlan. Sen tog vi en tupplur.

Nu har vi ätit spagetti och köttfärssås. Och jag har druckit mjölk! Tror du jag njöt av maten, eller?🙂
Jag lagade maten och C fick ta hand om disken.

Sammanfattning: Det som var värst med koloskopiundersökningen inklusive förberedelserna var att dricka 4 liter äckligt saltsmakande laxermedel.

Tips till dem som ska göra en koloskopiundersökning: Köp hem isglass och syrliga karameller. Glassen räknas som saft men du får ändå tugga lite. Karamellerna skyndar du att stoppa i dig varje gång du druckit laxeringsvätskan så du slipper den uhôgliga eftersmaken.
Om du får, testa att göra undersökningen utan lugnande och smärtstillande så blir du snabbt dig själv efter undersökningen och slipper ligga kvar där ca en timme efteråt för att ta igen dig efter medicineringen. Klarar du dig inte utan medicinering så ta då emot den och tänk på vilken tur det är att man kan få välja själv.

Nu ska jag sätta mig framför tv:n och greppa virkningen.

Domherren och grönfinken.

 

18 responses to “”A piece of cake” sa sköterskan.

  1. Skönt att kunna läsa att det gick bra i dag! Bra kämpat! Kramis

  2. Allt detta slit för en kvarts undersökning? Jag trodde det tog längre tid. Så skönt för dig att det är klart nu. Jo, nog förstår jag att maten smakar härligt! Så vet du att du inga maginflammationer har, dvs det kan ev. kanske vara något osynligt som läkaren sa, men det är inget att bry sig om förrän man vet😉
    Så pedagogiskt av dig att sammanfatta på slutet, som en instruktionsbok för plågade medmänniskor🙂
    Tyvärr var inte mina tankar hos dig vid undersökningen för jag visste inte att det blev idag. Hade riktat in mig på torsdag. Men du klarar dig själv, ju. Alldeles rätt om hur fibrokärringar tål smärta – jag klarar det rätt bra när jag vet att det kan tänkas göra ont. Däremot far jag i luften eller stönar om något plötsligt och oväntat värker till, värst är nervtrådar i kläm (eller vad de är).
    Mycket fina fågelbilder har du som pryder din sida. OK, fågel- och ekorrebilder, då. Jag tänkte byta till egen bild också, men irrar omkring både kroppsligen och i tanken inför min ”vårsemester” så jag säkert får med mig det jag behöver. Ska till mina goda vänner i Bergslagen som vanligt. Och ”vår” vet jag inte om det är där. 1 meter snö…
    Stor kram ♥

    • Ja nog var det mycket väsen för lite ull. Det tar längre tid med undersökningen om man vill ha lugnande och smärtstillande eftersom man då måste vänta till medikamenterna gör någon verkan. Sen hade jag inga polyper som skulle tas bort och det gjordes bara tre biopsier.
      Jag tror inte jag har något ”osynligt” i tarmen för jag har ju inga direkta problem med den heller mer än att jag är nästan ständigt förstoppad och har ca en dag i veckan då jag får magknip och får springa på toa x flera just den dan. Att jag har det så berodde på tarmfickorna enligt läkaren.
      Sammanfattningen jag gjorde är ju min upplevelse av det hela men det kanske kan hjälpa eller trösta någon som söker på koloskopiundersökning på nätet och hamnar just på min blogg.🙂
      Det påstås att vi fibrokärringar har låg smärttröskel men jag påstår motsatsen. Men det kanske är individuellt det med. Men med ständig värk blir man ju lite van att det ska göra ont och en liten stund med smärta är lättare att klara av än den ständiga dagliga och nattliga smärta som vi bär med oss. Jag piper och gnäller en hel del jag med härhemma då det gör lite extra ont någonstans. Men ute bland folk där skärper jag till mig. Något som är vanligt bland alla som har värk någonstans.
      Vad härligt med en vårsemester även om det är snö kvar dit du ska. Blir du också virrig och rädd att inte få med dig allt du behöver när du ska packa för att åka bort? Jag skriver listor och bockar av och kollar så jag skrivit allt och tittar en gång till. Listor är rätt nödvändigt då man har teflonhjärna, som jag har, och kan glömma en sak från ena minuten till den andra.
      Jag vet inte när du åker på din semester men jag önskar dig en härlig vårsemester, med många härlig bilder med dig hem i kameran, redan nu ifall du åker snart.
      Kramen. ♥

  3. Skönt att det gick bra och att du inte tyckte att det var såå hemskt smärtsamt.
    Kan tro att maten smakade bra😉.
    Sköt om dig !
    Kram

  4. Skönt att det gick bra!!!!!!!!!
    Jag satt ute på trappen och läste tidningen och drack kaffe igår. Solen sken och det var VINDSTILLA!! Säkert 15 grader varmt, skönt. När jag satt där kom jag och tänka på dej, sände en liten tanke om att allt skulle gå bra och inte visa på något ”mer”. Tycker att du har tillräckligt.
    Njut nu ordentligt av mat och varandra.
    Kram

    • Ja det känns jätteskönt! Tack för att du tänkte på mig. Det hjälpte.🙂
      Den här undersökningen var ju för att utesluta några inflammationssjukdomar i tarmarna och det trodde jag inte att jag har heller och vad läkaren kunde se så var det ingen heller. Så nu är det väl bara att fortsätta ta cellgifter och kortison och se till att bli av med skleriten (och kortisonet) så fort som möjligt. Visst känns det som att det räcker med sjukdomar nu men ändå känner jag mig lyckligt lottad – jag har ju inget som är livshotande heller.
      Jag njuter av båda delarna. Gör det du med.😉
      Kramen. ♥

  5. Oj va skönt att läsa om din positiva upplevelse. Min undersökning tog 40 minuter och jag fick ingen medicin! Det erbjöds överhuvudtaget inte på den tiden, är väl tio år sedan nu. Hoppas din mage fungerar bra nu efteråt, jag hade väldigt besvärligt i veckor efteråt…
    Solen skiner och jag har varit på min handröntgen tidigt idag, få se om det blir en tupplur
    Kramen

    • Jag hade nog en otrolig tur. Jag hade ju heller inga polyper som skulle knipsas bort och ingen inflammation som stökade till det.
      Tror min mage kommer att fungera som vanligt dvs att det lärer nog dröja minst en vecka nu innan jag får gå på toa för att göra nåt annat än kissa.😉 Det fungerar bra med att äta iaf och det njuter jag av.
      Ta du en tupplur idag. Jag ska motionera snabeldraken och har sängkläder ute på vädring som snart ska in. Passar på att vädra dem då det var en rätt kall morgon.
      Kramen. ♥

  6. Gjort samma undersökningar. Tyckte förberedalserna var värre än undersökningen. Jag är inte laktosintolerant, men märker om det blir för mycket mjölk. Dricker vatten till mat. Provat dricka mjölk och ätit pannkaka. Mag ont och diarre. Många tror att reum. skd. är värk, men ibland är alla symtom som följer med värre.
    Kram

    • Ja nog var det värre med förberedelserna än med undersökningen, det håller jag med om.
      Du har rätt i att det inte alltid är värrst med värken. Det finns ju så många andra symtom också som är jobbiga.
      Kram.

  7. Skönt att det gick bra.
    kram’
    Margit

  8. Hejsan Ninni !
    Jo det brukar nog vara så att man oroar sig i onödan men när man står där främmande för nånting då är det bara så vi fungerar. Kommer ihåg när de skulle snitta mig, när jag skulle få Tom. De har alltid satt katetern då jag fått min ryggbedövning men då kom sköterskan in kvällen före och sa att de skulle sätta den på morgonen innan de skjutsade in mig på op. Det värsta var att hon ställde rondskålen + kadsetet på fönsterbrädan inne på mitt rum. Så där låg jag hela natten och gruvade mig och kollade på den ”grova” slangen som skulle in i mitt urinrör och våndades….. i onödan !! Sov som sagt inte en blund på hela natten för i n g e n t i n g ! Jaja… så de kan gå. Nu vet jag att jag inte behöver oroa mig ifall jag skulle måste göra en koloskopiundersökning. Kramar till Dig och våren som är på väg =D

    • Undersökningen var jag inte orolig över för när jag gick elev för en massa år sen så var jag med och såg ett par koloskopiundersökningar. Men huvvaligen för att få i sig så mycket laxermedel. Sen var det jobbigt att bara få ”äta” flytande också, allrahelst första dan. Det gick bättre andra dan och nån tredje dag blev det ju inte eftersom jag fick ändrad tid för undersökningen till en dag tidigare. Undersökningsdagen fick jag dricka te och kaffe och det kändes rätt blaskigt men jag var inte direkt sugen på mat heller efter allt laxermedel jag drack dagen innan.
      Kramen.

  9. Måste säga att du var jätteduktig jag har en i min absoluta närhet som har gjort detta och jag fick höra; aldrig mera; om denna undersökning. Skönt att det gick ”bra” och att allt tyder på att du är ganska ”normal” där inne . Får skojsa lite nu när det är över. Duktiga du får en stor kram från oss på Torpet.Puss♥

    • Jag vågar inte säga ”aldrig mer” då min mor har en tarmsjukdom och jag ärver ju det mesta annars av hennes sjukdomar så risken finns att det blir fler gånger med en slang i tarmen.
      Visst är det skönt att få veta att jag är rätt normal nånstans iaf.🙂 Men jag har ju inte känt mig onormal i magen heller utan det var ju för att utesluta att jag hade nån inflammations sjukdom i tarmarna. Det räcker med diagnoser för ett tag nu, tycker jag.
      Kramen.

Kommentera

