Marknaden i Skästra blev vårt lördagsnöje.

Marknadsvimmel i Skästra.  Ockelboskoter visas upp i Skästra.

Idag var det dags för oss att besöka Skästra marknad. Skästra ligger bara några kilometer norr om Järvsö (mot Ljusdal) så vi har inte så långt dit men det är ändå inte promenadavstånd, allrahelst inte för mig.🙂

E och L kom åkande från Bollnäs och gjorde oss sällskap till marknaden. Planerat inköp för båda jänterna och för mig var strumpor. C brukar vilja köpa Järvsö cocosbollar.

Solen sken så vädret såg ut att bli perfekt och det var det väl nästan också, bara det inte blåst så isiga vindar men vi var glada åt att det inte snöade så intensivt som det gjorde igår.

Ett litet lamm på Skästra marknad.

Marknaden är inte så stor men det blir en hel del yta att gå på ändå. Jag hade full schå trots att jag hade kryckorna med mig.
Bland det första vi kom fram till var några unga killar som var där för att visa upp sina gamla fina Ockelboskotrar. Ni vet de där första skotrarna som kom ut i slutet av 60-talet, tror jag det var.
Sen var det en hel del marknadsstånd med varierande utbud. En utställning med traktorer och lite andra redskap har de på marknadsområdet också men dit var inte jag och tittade i år men C tog en sväng för att se det.

Jänterna och jag fortsatte uppåt på området och där fanns det några små hagar med får och lamm där alla barn kunde få titta och eventuellt klappa. Längst upp och längst bort på området höll forbönderna till med sina ekipage. Längs vägen dit var det marknadsstånd med hantverk av olika slag.

Forbonde på marknaden i Skästra.

När vi kände oss klara med allt tittande så gick vi samma väg tillbaka och passade på att handla det vi skulle ha. Jag köpte 12 par strumpor, med motiv, för 100:-. Sen köpte vi ett par godbitar i ett stånd där de sålde fint chokladgodis, en vällagrad holländsk ost i ett oststånd och så naturligtvis Järvsö cocosbollar. Men det blev inte bollarna i år utan cocostoppar.

Marknadsfynd. :-) Cocostoppar och strumpor.När vi kom hem började jag med maten och fick lite hjälp av döttrarna medan vi pratade om ditt och datt. Potatisgratäng och skivstekt marinerad biff och en grönsallad blev det idag. C tog sig en tupplur under tiden.
När vi hade ätit och diskat for E och L hem till Bollnäs, mätta i magen och förhoppningsvis nöjda med dagen.

Någon skidåkning har jag inte haft tid att se på idag. Men det gör ju ingenting för det är mycket trevligare att umgås med ungarna. I morgon sitter vi nog här själva och då kan vi nöta ändan framför tv:n.

16 responses to “Marknaden i Skästra blev vårt lördagsnöje.

  1. Fasen ja vart ju med på bilden haha inte de vackraste av mig men jaja..:P

  2. Tänk det är fyra år sedan vi träffades i Alfta! Sitter dagligen nu o läser min blogg från Alta-tiden…jisses va tiden rinner iväg!
    Minns så väl dom små lammen och framför allt dom fina rovdjurshundarna ! Fick ju bannor för att jag stuckit in fingrarna mellan stängslet…
    Kramen

    • Är det så länge sen? Ja det måste det ju vara förstås eftersom det blir 4 år i december sen jag flyttade hit till Järvsö. Nog rinner tiden iväg allt.
      Det var ju tur att du inte blev biten av nån hund.🙂
      Kramen.

  3. Men oj va trevligt det låter med Marknad.,dina fina foto får mig att längta..efter just det där myllret,de där dofterna av ‘karameller’ å’ annat som hör marknaden till..har faktiskt inte besökt någon vintermarknad denna vintern,vi har en återkommande’marknad’ på GustavAdolfs Torg dit jag brukar dra och kanske göra ngt litet ‘fynd'(strumpor och någon godis precis som du,haha)..det blir ju långtifrån så mysigt som er Skästra marknad verkar vara..men alltid något.;-) Blir även lite nostalgisk,minner mig även om tonåren,då arbetade jag alla sommarlov på ‘torget’ i min hemstad,Strömstad,min dåvarande chef (som oxå var vår granne) for senare på året omkring på just dessa Vintermarknader.
    Blev sååå sugen på cocostoppar,haha..där fick du mig på fall;-) Hur är det..finns det något kvar i lådan?Vi brukar inte kunna sluta äta om jag någon sällsynt gång köper hem..å’ sen mår man som man förtjänar:-) Hoppas din kväll varit fin och att du får sova gott inatt…du vet väl att det är en ovanlig Fullmåne,just ikväll?Ta gott hand om dig,Ninni.

    • Visst är det mysigt med marknader. Jag är så glad att jag kan komma iväg på såna nu för tiden. Tack vare sambon, att vi har bil och att jag har mitt handikapparkeringstillstånd och mina kryckor. När jag bodde i Alfta hade jag ingen bil och där bodde jag i 7 år och då tog jag mig inte iväg på en enda marknad eftersom jag inte klarade av att gå så långt som behövdes om jag skulle åka buss till det ställe där marknaden var och sen gå en lång sträcka för att ta mig fram till själva marknadsområdet och sen ta mig runt på marknaden. Det fungerade inte så det var bara att låta bli att åka. Så därför är det ännu roligare nu då jag kommer iväg – även om det blir jobbigt att ta sig fram och jag får värk efteråt.
      Jodå, det finns toppar kvar i lådan – men inte länge till skulle jag tro. Jag passar mig för att äta cocosbollar och toppar för jag blir så knepig i magen av dem men en, max två kan jag äta.
      Tack för att du påminde mig om månen…. ska ta en titt på om jag ser den nu innan jag går och lägger mig.
      Ha det gôtt!
      Kram.

  4. Tack för att du publicerade de bilderna! Jag är så svag för rara djur som lamm o dyl . Sitter som limmad när TV visar toappersreklamen med ulliga lamm. Sådana där hästar med bastant kropp och stadiga ben är de ”riktiga” hästarna i mina ögon.

    • Visst är det gulligt med lamm. Jag gillar också lamm och andra små gulliga djur. Den här bilden (och många fler) var det min yngsta dotter som tog med min kamera.🙂
      Nog är det rejält med ”riktiga” hästar.🙂
      Kram.

  5. Oh den där marknaden hade jag gärna följt med på. Vilka härliga bilder. Jag har aldrig varit på någon vintermarknad, sånt finns inte här nere,,höst är den sista. De ser inte ut som hos Er nu heller, för här är inte vitt på marken längre, här är vårlikt o skönt. Tänk vad lite avstånd kan göra skillnad.
    Kramiz Anki

    • Det är ingen stor marknad, den här vintermarknaden, utan alldeles lagom och den har allt som jag kan tänkas köpa (strumpor och cocosbollar) och lite till. Jag handlar inte mer på större marknader heller.🙂
      Du får komma hit och hälsa på nästa år och följa med på vintermarknaden.
      Kramen.

  6. Låter som ni haft en trevlig helg.
    Klart man hellre umgås med barnen, isf att sitta framför tvn…

    En sådan där gammal Ockelbo (Rackelbo) har svärfar på sin gård. Han tar fram den varje vår och leker lite med den:O)
    Kramiz Kin@

  7. men nu har jag hittat hit också. Jag har ingen HT så jag missar allt sånt roligt som marknaden i Skärstra. Jag gillar att åka på sånt och hade nog kommit om jag vetat.
    Du håller igång så gott det går ser jag och det är ju bra. Själv har jag märkt att mina händer värkt färdigt, knöliga som bara den är de men duger att sticka med.
    Måste försöka ses i sommar eller när du är till Hudik. Har du mitt tel nr? Om inte så är det 073-816 61 43 Hör av dej nästa gång du är i Hudik.

    • Vad synd att du missade marknaden i Skästra. Jag får försöka komma ihåg att tala om det för dig nästa vinter.
      Vilken tur att du kan sticka trots knöliga händer eller rättare sagt för att dina händer värkt färdigt. Vissa dagar kan jag inte virka för jag har för ont och andra dagar går det jättebra.🙂
      Jag ska till Hudiksvall den 6 april nästa gång. Har lagt in ditt telefonnummer i min mobil.🙂
      Kramen.

  8. Härligt med marknader och jag skulle också ha köpt strumpor med motiv och kokostoppar😉.
    Sköt om dig !
    kram

Kommentera

