Konstkulverten på Hudiksvalls sjukhus.

Möljen i Hudiksvall.

I måndags då jag var till sjukhuset i Hudiksvall fick jag nästan en timme på mig innan bussen skulle gå hemåt och då passade jag på att gå i ”Konstkulverten”. Det var en härlig upplevelse med alla fina bilder som är målade direkt på väggarna där.

En by i Eritrea.

Det är konstnären Tesfai Darghé som målat alla konstverk. Han kom som flykting till Hudiksvall 1991. 1994 började han arbeta med målningarna på sjukhuset. Bilderna är från Hudiksvall och från Eritrea. Sverige på ena sidan och Afrika på den andra sidan. Han har skapat en ”Integrationskulvert”.

Konstverket består av 109 bilder längs den 300 meter långa kulverten.

Elefanterna från ena hållet.

Det var en märklig känsla att gå och se alla dessa konstverk. Det var en närhet och ett djup i bilderna så jag fick känslan av att vara med i bilden. Vissa djur blev nästan levande och verkliga och då allrahelst elefanterna. Det kändes rätt mysko att då jag kom från ena hållet så stod elefanterna vänd emot mig och tittade på mig. När jag kom från andra hållet, mot samma bild igen, så stod de vända mot mig då med. Jag var tvungen att gå några gånger fram och tillbaka just förbi dessa elefanter för att kolla ifall jag fått något hjärnsläpp eller liknande för det kan ju inte vara möjligt att elefanterna ska titta på mig både från ena hållet och det andra. Men så var det. Jag kan inte begripa hur konstnären målat detta… Verkligen skickligt.

Elefanterna från andra hållet.

Det var tur att det fanns ett par nedfällbara sitsar efter ungefär halva kulverten för den kändes lång. 300 meter låter inte så mycket förstås men jag skulle ju tillbaka också och för mig är 600 meter jobbigt.🙂 Det gick dessutom uppför i ca 150 meter. Nu gick jag sakta och stannade och fotograferade så det tog mig en bra stund att gå i kulverten. Och elefanterna var jag ju tvungen att gå fram och tillbaka framför några gånger.🙂 Tur att ingen såg mig när jag gjorde det för då hade de väl trott att jag hade en skruv lös. Det räckte nog med att jag gick där och blixtrade med kameran.🙂 Jag var lagom klar med min kulvertpromenad till nästa buss skulle gå västerut mot Ljusdal.

Badflickor eller är det paradiset?

Jag sätter inte in alla bilder här på bloggen för det blev rätt många men jag har lagt in dem i ett album på SkyDrive så här kan du se allihop. Du kan även klicka på bilderna här i bloggen för att få se dem i större format.

För den som någon gång är till Hudiksvalls sjukhus så säger jag bara: Gå till konstkulverten och upplev konstverken på plats. Det ger ro i själen, fröjd för ögat och ett skönt välbefinnande.

Vem är mest ond?

14 responses to “Konstkulverten på Hudiksvalls sjukhus.

  1. Åh så vackert och vilken trevlig ide.
    Jag har varit med om det där märkliga att bli följd av ett par ögon det var en målning på en stor kossa som låg på en äng och hon följde oss med blicken när vi gick från ena sidan till den andra .Lite märklig upplevelse tyckte jag.
    Sov gott ♥

    • Jag hoppas många hittar ner i kulverten på sjukhuset. Lite synd att det ska ligga där i skymundan för det var otroligt häftiga bilder.
      Det kändes väldigt märkligt när elefanterna följde mig med blicken och hela sin kropp.
      Kramen.

  2. http://www.rogerfallman.se/
    här är han som målade kossan för länge sedan .Jag gillar hans konst.
    Naturligt och svenskt.
    Kramen till er 2♥

  3. Hen Ninni. Tack för alla kommentarer på min blogg, och jag hoppas självklart att min gastroskopi ska gå bra på tisdag. Är lite orolig att något är fel igen. Konsten i kulverten är ju väldigt vacker det är mysigt att målningarna får vara i fred så att ingen annan börjar kladda på dom. Bättre är det också med vackra målningar på väggarna en dessa grå trissta sjukhusväggar. Synd att det är så långt för mig, men vem vet man kanske åker förbi där någon gång när man är i Bollnäs. Kan ju vara en annorlunda utflykt för sonen som gillar att måla.

  4. Tänk att ha en sån talang, jag blir nästan mållös bara av bilderna! Skulle jag få önska mig en talang så skulle det definitivt bli konstnärens!
    Jag har fått en tid hos doktorn på måndag, ska visa mina händer, sköterskan undrade vilka mediciner jag åt för artrosen o när jag senaste röntgade händerna, haha, har jag aldrig gjort. Nu mår jag inte så bra annars heller, ska nog snacka om det kan vara mina nya mediciner som ställer till det, yrslig och illamående lite varje dag.
    Ha en skön helg
    Kramen

    • Nog vore det en talang att önska sig!🙂
      Jag hoppas att de tar dina besvär på allvar på måndag. Både dina biverkningar och dina värkande händer. Se till att de kollar upp varför dina händer värker och inte bara ”skyller på” artroser.
      Ha en skön helg och njut av skidåkningen på tv i helgen!
      Kramen.

  5. Sicken underbar idé att göra så många konstverk tills att lysa upp en annars tråkig kulvert ! Kan tro att det var en upplevelse att gå där😉.
    Önskar dig en skön helg, kram.

  6. Hoppsan, jag skrev ingen kommentar första gången jag var inne här; blev nog avbruten i tanken för jag var tvungen att kolla Nithas länk. Men detta att ögon följer en från en tavla vet jag. Vi hade en tavla med Per Albin på hemma och han tittade på mig var jag än var i rummet!
    Det finns en hel del konst (och konstigt…) i korridorerna på vårt sjukhus, men inte målningar på detta sätt. Mycket fint och bra tänkt.
    God helg och kram!

    • Visst var det underbara tavlor på Nithas länk? Så naturliga och en del såg ut som fotografier.
      Ja, det är väldigt fint med målningarna i kulverten och det är även skyltat till ”konstkulverten” men hur många som går så pass långt för att titta på konstverken vet jag inte. Men de som gör det blir rikligt belönade.
      Ha det gôtt!
      Kramen.

  7. Det var då väldigt fina målningar !! Konstkulvert… Jag har bara sett de där rören som är målade i kulverten. Visst inte att det finns mera. Men fint är det !!
    Ha det gott, kramen….

Kommentera

