Återbesök på ”Ögon”.

 Ögonläkarens arbetsrum.  "Ögonfotoapparat".

Lite uttjatat ämne men… igår var jag på återbesök till ”Ögon” i Hudiksvall. Det var positivt eftersom ”vecken” på näthinnan var borta.🙂 Så nu blir det nedtrappning av kortisonet och det rejält också. 2,5 mg/vecka. Så det blir nu 10 mg, nästa vecka 7,5 mg och då ska jag komplettera med kortisonögondroppar också och sen 5 mg och så ett nytt återbesök om lite drygt 3 veckor.🙂 Min ögonläkare sa att det var rätt ovanligt att man får såna där veck på näthinnan av en Sklerit. Hon hade aldrig sett det förr så jag blev den första för henne.
Nu är det bara att hoppas att det läker bra och att jag slipper fler bakslag. Cellgifterna ska visst göra en hel del för läkningen av inflammationen också så det ska nog gå vägen.

Innan resan till Hudiksvall var jag iväg på provtagning. Jag ska ta prover varannan vecka i tre månader nu för att kolla mina värden då jag äter Methotrexate.
När proverna skulle tas så säger sköterskan att jag skulle haft en samling med mig…. Jag fattade ingenting så hon förtydligade sig med att jag skulle ha samlat urin. Jaha… och hur skulle jag ha vetat det? Jag förstår mig inte på remisserna. Hon menade att det skulle reumatologen ha informerat mig om men hon skulle skriva dit och tala om att de missat det så får de höra av sig till mig med information. På mitt förslag, att jag kunde väl samla nu den här veckan då och så kunde hon skicka in det när det var klart, blev det nobben. Nä, det ska liksom gå rätt och riktigt till. (märks ironin?) Antagligen får jag åka ner till hälsocentralen och hämta uppsamlingskärlet ändå men vad bryr de sig om att det blir en extra resa och struligare. Nä, det ska gå rätt väg – vore väl synd om det ska bli lite lämpligt för någon.

Det var jobbigt att fara norrhälsingland runt på provtagning och återbesök och dessutom tog jag en promenad i ”Konstkulverten” på sjukhuset. Det var en upplevelse! Jag hade kameran med men jag berättar (och visar bilder) om den en annan gång. Resultatet blev inte bara en härlig konstupplevelse utan även värk i natt och så även idag och lite yrsel som strössel på det hela.

E:s cheesecake.I söndags var vi bjudna till äldsta dottern E på mat. Jättegôtt var det med kycklingwok med en kryddstark sås och till efterrätt en härlig cheesecake med hallon i och serverad med chokladsås och hallon bredvid. Det blev en trevlig kväll då även sonen T och yngsta dottern L var med.

E:s katter, Mizzie och Mumlan, tycker också om att få besök och poserade snällt framför kameran.🙂 Mumlan är syster till Snoozen men hon är mycket mindre så det märks att hon är en liten dam.

Mizzie och Mumlan.

 

10 responses to “Återbesök på ”Ögon”.

  1. Så skönt att ”vecken”är borta, nu ska det väl äntligen kunna gå framåt för dig med ögat !
    Ja, det är ju bäst att följa reglerna annars kan det gå illa😉.
    Fina bilder på din dotters katter, de är ju väldigt olika men vackra båda två.
    Sköt om dig !
    Kram

    • Nu hoppas jag alla bakslag är ett minne blott vad gäller mitt öga.🙂
      Visst är de fina E:s katter. Och väldigt olika men goa är de båda två. Mizzie är en kastrerad hona (veterinären kallade det för kastrering då de opererade bort hennes livmoder) som var en hittekatt och bodde hos djurskyddet då min dotter tog hand om henne. Mizzie bodde hemma hos mig ett tag också så jag känner mig som lite delägare i henne. Hon är lite skygg och rädd för en massa saker men väldigt kelen och go när hon lärt känna en. Mumlan är en nyfiken och framåt ungkatta som tar för sig av både mat och besökare.🙂 Båda är innekatter men har en innätad balkong där de får frisk luft.
      Kramen.

  2. Ja e de int de ena så e de de andra..hohoja
    Men, positivt med ögat i alla fall!
    Har suttit en stund på trappan med stjärtlapp under rumpan, hur mysigt som helst!
    Kram

  3. Mycket bra att ögonen kryar på sig, och att du äntligen får trappa ner på kortisonet. Din dotter E är så duktig på att garnera och lägga upp fint; det ser mycket godare ut då också. Nog för att cheesecake alltid är gott, men…🙂 Låter som en lämplig efterrätt när ni hade ätit kryddad mat innan. Länge sen jag wokade någonting.
    Syns nästan att Mumlan och Snoozen är syskon för de har så yvig päls. Goa katter!
    Ska bli intressant att se hur ”Konstkulverten” ser ut. Jag förstår alldeles för väl att det tog rejält på dig med läkarbesöken som du får fara runt.
    Kram!

    • Min dotter E har fått något jag alltid önskat mig… den konstnärliga förmågan att få allt att se så gott ut. Men intresset för matlagning och bakning har hon fått från mig. Det är ju tur att hennes förmåga utvecklats till något mer så inte det stannar av.😉 Hennes tårtor blir gudomligt vackra och t.o.m. kladdkaka får hon att se ut som en riktig tårta.
      Kramen.

  4. De var en redig ögonhistoria, hoppas allt blir helt perfekt nu. Ögon är inte att leka med…om du förstår vad jag menar..((knappt jag själv gör ibland))
    Jag tog en tugga på efterrätten där, vet inte om de var så smart innan frukost men den var svår att motstå. En redig läckerbit, frisk o fruktig.
    Ha en toppendag.
    Kramiz Anki

    • Nä, jag har förstått att man inte ska ignorera besvär från ögonen.
      Efterrätten var jättegod så jag hoppas den smakade.🙂 Ska se om jag kan få receptet på cheesecaken så jag kan göra den själv och kanske lägga ut receptet.
      Ha det gôtt!
      Kram.

  5. Håhå ja, så matt man blir – bara av att läsa om sådant krångel med sjukvårdens rutiner, provtagningar och allt. Det är väl som en del säger, att man måste vara stark för att vara sjuk (eller hur det nu var).
    Nog förstår man din ironi.

    • Visst är det så… man bör vara frisk för att vara sjuk för det är ett enda tjatande och ringande och donande för jämnan. Sen ska man orka åka på undersökningar flera mil bort och på det äta mediciner man inte mår så vidare bra utav + den gamla vanliga värken som finns med jämt.🙂 Men jag ska inte klaga för jag orkar ju.

Kommentera

