Än är det långt till vår…

 
Stuggranne.
I morse då vi klev upp var det -5º och det blåste ca 5 m/s. Och snö hade vi fått också som på vissa ställen drivit ihop ordentligt. Det ska ju vara 10 m/s om det ska räknas som storm så vi hade bara frisk vind. På lokalradion varnades det för väldigt hala vägar. Solen har nu tittat fram och det ser lovande ut inför helgen då det visst skulle bli fint väder. Blåser gör det fortfarande förstås…

Jag har ingen aning om hur mycket snö vi har men mycket är det och det kommer nog att ta tid innan allt detta har tinat bort. Det är långt till våren här hos oss än. Jag lider inte av att det fortfarande är vinter och snö för jag är ju van att ha vinter. Jag tycker att det blev mycket bättre nu efter nattens snöväder för nu är snön vit och fin vid vägkanterna igen.🙂
Värre är det för dem som bor i de södra delarna av vårt avlånga land som fått Uthyrningsstuga som ligger efter vår lilla väg. Gökboet kallar vi den p.g.a. balkongen.mer vinter och snö än vad de är vana vid. Har förstått att det är många av dem som tycker att det känns rätt hopplöst nu. Men jag kan ju trösta er med att våren kommer helt säkert och ni får vår tidigare än vad vi får här hos oss.😉

I tisdags och onsdags fick jag bakat det jag tänkt mig börja med i måndags då jag inte orkade göra nånting alls. Så nu är frysen fylld med matbröd, semmelbullar och kubb. Tyvärr så har jag så kort minne så jag kom inte ihåg att jag skulle sänka gradantalet på kubben från 250º till 225º men nu har jag skrivit till det i mitt recept i min receptpärm så nästa gång ska jag väl få till Uthyrningsstuga som ligger efter vår lilla väg.det då. När det blev lite för varmt för kubben så blev den mest välgräddad undertill och det såg jag ju inte förrän efter några plåtar. Lite torrare kubb blev det men den går nog i ändå som det verkar. Det är ju så gott med kubb och mjölk, tycker jag och så även C.
 
Idag har jag varit upp till Ljusdal och badat i varmbassängen. Lika skönt som alltid.🙂 Sen var jag in på biblioteket och lämnade tillbaka en mp3-bok och kikade runt lite men lånade ingen ny denna gång. Jag är en flitig besökare på biblioteket men jag brukar faktiskt gå in via internet och reservera de böcker jag vill låna. Då kan boken komma från något av länets andra bibliotek och jag får snabbare tag på den bok jag vill läsa/lyssna på. När boken finns på mitt bibliotek för avhämtning får jag ett sms om det. En otroligt bra service som gjort att jag lånar mer böcker. De är ju så dyra att köpa – om det inte är rea.
 
Snoozen väntar på att fåglarna ska vakna.Måste ju berätta att jag fick kontakt med ”Ögon” i Hudiksvall i onsdags. Detta efter att jag ringt dem och knappat in telefonnummer och personnummer. Jag berättade för sköterskan som ringde upp att jag hade mailat dem men det hade hon inte sett och så talar hon om att de får inte svara på mail som kommer! Jag kom mig tyvärr inte för med att fråga varför de då sätter ut en mailadress på sina papper de skickar ut om återbesökstid. Mycket märkligt, tycker jag.
Sköterskan sa dessutom att jag hade en återbesökstid men att brevet nog inte hunnit hem till mig (det kom med posten samma eftermiddag). Jag skulle få komma den 30 mars(!). Eftersom min läkare sagt till mig att jag skulle få återbesök efter en månad (från den 3 februari räknat) så protesterade jag naturligtvis mot ett återbesök så långt fram. Jag vill ju få fortsätta trappa ner kortisonet om det ser ut som att ögat blivit bättre och att vänta länge det hade jag inte tänkt mig. Vi har så trångt om tider, sa sköterskan, men det accepterade inte jag så det blev lite diskussion innan sköterskan lovade att prata med min läkare och återkomma senare. Precis efter lunch ringde min läkare och gav mig en tid redan på måndag (14/3) för hon ville naturligtvis se mitt öga och se om det är läge att sänka kortisonet igen. Hon tyckte inte alls att det var så klokt att vänta ända till 30 mars.
 
 Jag tackade så klart ja till tiden och fick sedan ringa min tandhygienist, som det var meningen att jag skulle till just den 14:e. Sen ett samtal till Hälsocentralen för att tala om att när jag kommer och tar proverna på måndag Snoozen börjar bli desperat.morgon så vill jag in snarast möjligt för att sedan hinna till Hudiksvall. Vi får väl se hur det går. Får jag vänta för länge på HC så struntar jag i provtagningen och åker tillbaka till dem på tisdag istället för till ”Ögon” ska jag!


Nu ska jag sätta mig framför tv:n, greppa min virkning och titta på skidskyttestafett. Det finns ju några fördelar med att vara sjukersatt och hemma på dagtid.

 

10 responses to “Än är det långt till vår…

  1. Har kissen fångat någon fågel? Torsten han lämnar små visitmärken på farstubron nästan varje dag, små möss där ungefär hälften är snaskade o hälften kvar, urk
    Ja nog måste man stå på sig om man ska få hjälp, tur du har skinn på näsan. Här kom det massor av snö igår och parabolen gav upp men idag funkar allt igen. Hasse sitter också vid skidskyttestafetten, i ärlighetens namn är jag inte lika intresserad när inga finnar har chans, haha
    Men jag hör hur det går och blir det spännande så går jag ner o ser avslutningen
    Önskar er en fin helg/Kramen

    • Tyvärr blev det ingen svensk medalj idag men de var nära… men nära skjuter ingen hare, sägs det ju.
      Inga visitkort efter fångster nu i vinter men han har tagit en fågel som jag sett men de är för snabba fåglarna för att Snoozen ska hinna med även om takraset gav honom bättre förutsättningar vid fågelstugan.🙂 Mössens tid kommer väl bara en del av snön försvunnit. Snoozens mamma Kajsa däremot är bättre på att ta möss även nu på vintern och har lämnat något spår efter sig bl.a. en hel oäten mus som låg utanför entredörren men inte ens Snoozen ville äta den så jag vet inte var den försvann.
      Ha en skön helg!
      Kramen.

  2. Tur att du inte gav dig mot sköterskan, trist bara att behöva ”bråka” . Hålle rmed dig att det är dumt att de sätter ut mailadressen om de så inte får svara på mail !
    Önskar dig en skön helg, kram.

    • Jag ger mig inte i första taget.🙂 Kan vara väldigt enveten när jag tycker mig ha rätt i något. Och denna gång lönade det sig och inte ska de komma och skylla på att det är trångt med tider då min läkare ville ha ett återbesök av mig efter en månad och så ställer de till så det blir nästan två. Näädu. Den ”gubben” går inte.🙂
      Ha en skön helg!
      Kramen.

  3. Skrev en lång kommentar, glömde fylla i E-post och allt försvann😦
    I korthet: De kan väl svara på mejl via telefon eller post om det är säkerheten som sätter stopp. Du har en bra läkare! Jag håller alla tummar jag har för att det ska fungera på måndag🙂
    Kram!

    • Vad tråkigt när det man skrivit försvinner så där.😦
      Jag hade lämnat mina två telefonnummer så jag räknade med att de skulle ringa mig från ”Ögon” men de hade ju inte ens sett mailet….
      Jag tror nog att jag får trappa ner kortisonet till 10 mg i alla fall och jag hoppas mina ”veck” på näthinnan försvunnit.
      Ha en skön helg!
      Kramen.

  4. Rolig bild på snozen på fågelhuset! =)

  5. Va trist det är att ”få kämpa” sig till det man behöver !! Man kommer liksom i underläge så fort.
    Jag själv hade ju en dust med AT-läkaren o kom liksom ingenstans….
    Sen när jag (efter att ha pratat med dem på 1177) ringde o ville ha en akuttid i fredags så gick inte det heller. Men tiden blev iaf några dagar innan den tiden jag fick först. Från den 22 till den 18/3. Det är ju bra så iaf eftersom jag både vill veta vad jag ska göra med min fotled som gör ont plus magen som ömmade när hon klämde på den. Jag har kanske lite lätt att oroa mig😦
    Men vill så gärna slippa oron när jag ska till sonen den 24/3….. Ja ja vi får väl se….
    Nu var det ju inte mig jag skulle skriva om i kommentaren🙂 förlåt !!
    Ja, visst har vi mycket snö kvar, långt till våren. Men fåglarna sjunger iaf har jag hört🙂 Solen värmde inte så mycket idag när jag var ute på bron men det kommer väl det också, värmen alltså🙂
    Ha det gott o lycka till med ögat !!
    Kram….

    • Du får skriva om vad du vill i kommentarerna hos mig.🙂
      Klart du blir orolig, det är helt naturligt och det är bra att du ser till att det händer något så du får svar på vad det är för fel för bara du vet det så kommer du inte känna dig orolig längre.
      Hoppas allt löser sig så du kan åka till din son och bara njuta av att vara där.
      Lycka till du med!🙂
      Kramen.

Kommentera

