Sol, pannacotta och annat som är gôtt här i livet.

Än är det långt till sommaren... ett fint sommarhus som ligger efter vår lilla väg.

Det blev ett avbrott i bloggandet nu. Vi har haft besök av yngsta dottern, L, sen i lördags och då blir det inte långa stunder vid datorn för jag vill ju inte sitta där då.🙂 I söndags kom även äldsta dottern, E, och hälsade på. Ni som följer min blogg vet ju att jag njuter av och uppskattar då mina barn vill komma hit och förgylla vår tillvaro.

Härligt soliga dagar med +º har vi haft och snön smälter lite sakteliga. Några små promenader/sparkturer har det också blivit för det är perfekt sparkföre på vår lilla väg här utanför. Jag klarar ju inte att gå så långa sträckor men med sparken som stöd fungerar det riktigt bra så jag klarar nästan 2 km – i alla fall då jag kan ställa mig på sparkens medar och glida nästan hela vägen tillbaka hem.🙂

Vaniljpannacotta med hallonsås.I lördags gjorde jag pannacotta för första gången i mitt liv.🙂 Jag har aldrig kommit mig för att göra det trots att jag blivit bjuden på det flera gånger och tycker att det är så gott. Pannacottan fick stå och stelna till söndan och blev efterrätt då vilket passade bra eftersom E kom och hon gillar också pannacotta. Receptet kan du hämta här.
På lördagskvällen kom Leif och då serverade jag minisemlor till kaffet framför Melodifestivalen på tv. Det var första melodifestivaldeltävlingen som C och jag såg i år.

I måndagskväll var C och jag på bio. Vi lärer väl utnyttja de biobiljetter jag fått för varje bild jag fått publicerad på Mina Sidor på Hela Hälsingland.🙂 L ville inte se den filmen så hon stannade hemma och såg en hyrfilm istället. Det var länge sen vi var på bio sist, tror det var ”Mamma Mia” vi var på den gången. Nu var det ”Svinalängorna” vi såg. Jag har läst (lyssnat på) boken och den är bra men det är inte så lätt att sätta sig in i hur det känns för ett barn att växa upp i en missbrukarfamilj då jag själv inte har den erfarenheten. Filmen var full med känslor och den berörde verkligen och när jag såg den så kunde jag sätta mig in i känslorna på ett helt annat sätt.
Nästa film vi kommer att gå och se på bio är ”Hur många lingon finns det i världen” där några av deltagarna från ”Glada Hudik teatern” är med. Det verkar vara en rolig film så den ser vi fram emot.

I tisdagskväll var mina döttrar och jag på storseans med Terry Evans. Vi var iväg på en storseans med Terry för två år sedan också och det gav mersmak. Jag kan ju rekommendera den som inte tror på andevärden att gå på en storseans med Terry och bilda sig en uppfattning efter det. Det är väldigt seriöst och jag tror fullständigt på Terrys förmåga att få kontakt med andevärden. Och inte nog med att det är intressant så är en sån kväll full av humor också för i andevärden gillar de humor.🙂

F.ö. är det mycket tv-tittande på dagarna nu för mig då det är Skid-VM och idag började Skidskytte-VM också.🙂 Jag har precis suttit, med virkningen i händerna, och sett Sverige ta silver i damstafetten. Härligt!!!🙂 Och det blir en hel del virkat också faktiskt.😉

Det är skönt att jag får vara inne idag för det blåser som attan och då mår jag ju därefter också. Men snön smälter i blåsvädret och det är +4º.

En liten lada. Den lilla söta ladan.

14 responses to “Sol, pannacotta och annat som är gôtt här i livet.

  1. Härligt med både barnbesök och pannacotta specielt med hallon på.Mums.
    Vi har haft lite solglimtar med väldigt kallt och blåsigt.Inge vidare.Men igår var det ljust till fem över halv sex och det blir jag glad av.😉
    Jag älskar Glada Hudik teater tjejerna o killarna,de gör ju ICA reklamen nu ,man blir varm om hjärtat.
    Pok från torparna♥

  2. Hej! Vi har också kanonväder idag, o det blev en kopp kaffe på farstubron. Seansen ja, jag vet egentligen inte vad jag känner, kanske vill jag innerst inne inte veta…
    Idag kan inte svenskarna klaga på skidorna i alla fall, dom gled lätt förbi finskorna i varje nedförslöpa! Så jag tycker nog det är utjämnat nu detta tjatet om dålig valla…haha
    Finskorna ville dock inte kritisera utrustningen utan diplomatiskt sa dom att dom var jätteglada över att ta medalj, det tycker jag hedrar dem.
    Nä nu ska jag börja fundera på middag, tror det blir couscous med kikärter, helt vegetariskt idag, nu ekar det i kylen, imorgon dags för en veckas påfyllning
    Kramen

    • Visst hade svenskorna bra skidor och det framhöll de ju också vilket jag tyckte var bra eftersom vallarna fått ta en hel del skit.
      Det var kul att det var de nordiska länderna som tog medaljer idag, tycker jag.🙂
      Helt vegetariskt äter jag aldrig… jo, pannkaka och gröt då… och en och annan soppa kanske?😉
      Kramen.

  3. Visst är det härligt när våra barn VILL hälsa på😉.
    Börjar faktiskt bli sugen på att prova detta Pannacotta, många som har skrivit om det, men jag tyckte att det lät som om det är nästan bara grädde, smakar det verkligen något ?
    Här har vi haft 5-7 grader varmt sedan i natt så all snö är försvunnen igen ( utom i dikena ), underbart !
    Jag har inte heller varit på bio sedan Mamma Mia, just musikfilmer vill jag se i bio eftersom det blir något helt annat ljud men annars tycker jag faktiskt att det är minst lika skönt att se filmer bara hemma, då kan jag skratta eller gråta åt filmen som jag vill😉.
    Önskar dig en skön helg, vi har ”pappahelg” här, ska bli mysigt😉.
    Sköt om dig !
    Kram

    • Visst är det härligt att barnen vill hälsa på!🙂 Härligt att ni ska ha ”pappahelg”.
      Jodå, pannacottan smakar.🙂 Jag var lite snål så jag använde vaniljsocker (med äkta vanilj i) men fick tipset av min äldsta dotter att använda vaniljstång istället för att få mer vaniljsmak på den här pannacottan. Hallonsåsen (jag passerade hallonsylten genom en sil) var söt och god men jag har även ätit vaniljpannacotta med endast lite bär uppå och det är också gott. Jag har också sett att det i vissa recept stått att man ska ha 15% grädde så det går säkert lika bra som att ha ”riktig” grädde som jag använde.
      Kramen.

  4. Ja, vi har haft en trevlig helg, mamma.
    Glöm inte att jag älskar dig!
    KRAM!

  5. Alltid roligt när barnen vill hälsa på tycker jag.
    Terry Evans, honom gillar jag och ska jag på seans, då blir det med honom, var på en för några år sedan med en kvinna (kommer inte ihåg namnet) och det hon ”förmedlade” skulle jag också klarat av…besvikelse alltså!
    Skönt väder har vi haft här också, riktigt varmt och soligt, men nu har det tyvärr börjat blåsa, men det är väl bra på sitt vis, då töar ju snön fortare..
    Ha dé!/Kram

  6. hej. Tack för receptet på pannacotta det ser gott ut. den ska jag göra när barn o barnbarn kommer hem.
    Kram

  7. Pannacottan ser verkligen både vacker o god ut🙂
    Känner att jag vill prova också men det vill liksom inte bli av….
    Ha en fin helg, kramizar….

Kommentera

