Episklerit?

 Pysen leker.
Ja, nu har jag varit till akuten igen med mitt öga. Jag blev ju inte det minsta bättre av salvan jag fick för en vecka sen. Sköterskan som tog emot mig sa att det var mycket folk och att det skulle bli en lång väntan men… allting är relativt. Denna gång behövde jag inte sitta i väntrummet mer än 55 minuter och så kom läkaren direkt dit och hämtade mig. Undersökningen, utfrågningen och receptskrivning tog 15 minuter. Den här gången fick jag en amerikansk pensionerad läkare. Han berättade det för mig då han satt och letade i Fass vilka ögondroppar han skulle skriva ut. Han verkade tycka att det var pinsamt att vara tvungen slå upp i Fass och sa att ”det ger ju inte så stort förtroende då läkaren är tvungen att slå upp och leta medicinen men han var inte så van här i Sverige då han varit i USA och jobbat i många år men flyttat till Sverige för att jobba då han blev pensionär”. Inte bryr väl jag mig i att han letar i Fass. Huvudsaken han skriver ut rätt medicin till mig och det sa jag till honom. Diagnosen denna gång är Episklerit och när jag slog upp det i mitt latinska sjukvårdslexikon så betyder epi=på, efter, ovan och sklerit=inflammation i ögats senhinna. När jag frågade läkarn sa han att man brukade få det antingen av allergi eller av någon form av reumatism. Får väl hoppas det är det första alternativet då, tänkte jag. Eftersom jag inte har någon reumatism, vad jag vet, men är allergiker så borde det komma av allergin.
Jag känner mig lite påverkad av strulet med ögat. Jag är trött och slut och orkar inte så mycket och så har jag ont i både ögat och i huvet av det där eländet. Nu hoppas jag att ögondropparna jag fick ska hjälpa så jag blir av med besvären.
 
Igår var vi och fiskade… inte riktigt fiskade för vi håvade upp regnbågslaxar ur vår vän L:s damm. 18 stycken fick vi upp och sen stod ”gubbarna” och rensade och jag fick skölja fisken innan vi åkte till våra vänner E-B.L och C.L i Sillerbo med alla laxar där C.L ska Pysen.röka dem. I morgon ska de vara klar så när vi ska dit och hämta fisken tänkte jag att vi ska ta med Pysen så han får hälsa på för det är till dem han ska flytta om några veckor. De har en hund också så det blir spännande att se hur Pysen reagerar på den. Han är ju rätt kaxig, Pysen, men så busar han med storebror Snoozen jämt också. Han har inte den minsta respekt för att Snoozen är mycket större och Snoozen har en ängels tålamod med Pysen. Men någon hund har Pysen aldrig träffat förr…
 
Nu ska jag försöka få undan disken och sen gå för att plocka lite äpplen hos hyresvärden som jag ska göra äppelmos av när kroppen tillåter. Sen ska jag dra med mig C för att plocka plommon hos hyresvärdens syster, som bor i början på vår lilla väg, och dem ska jag göra plommonsylt av. Det är mycket jag vill – synd att inte kroppen vill lika mycket…
 

Regnbågslax.

8 responses to “Episklerit?

  1. Stackars dig att ögat inte blivit bra ännu, förstår att du känner dig trött, det blir man ju när nagot är "inte som det ska". Håller tummarna för att tillfrisknandet ska gå fort nu med den nya medicinen !Sköt om dig !Kram, Doris

  2. Ja du Carina, nu får vi hoppas att det blev rätt medicin till ögat !! Sååå söt Pysen är !!Kram på dig….

  3. hur gick det med ditt episklerit? jag har samma.nu och testades mot allergi men har inga allergier. hoppas på svar! mvh frida

    • Det visade sig att det inte var någon episklerit utan en sklerit. Det är en djupare inflammation i ögat. Jag har fortfarande inte blivit av med min sklerit och nu vet de inte riktigt vad de ska ta till för att få nån ordning på den.
      Lycka till med din episklerit. Hoppas den inte blir lika långvarig som min sklerit.
      Kram.

  4. Jag tycker du ska ringa mig Jag har haft episklerit ett helt år.men blev av med det när en kompis rekommenderade mig en näringsdryck. Sluppit cortisondroppar sen dess

    • Tyvärr så var det värre än så… jag hade inte episklerit utan sklerit, en inflammation som sitter djupare in i ögat, innanför episkleria eller vad de kallar det. Så någon näringsdryck lär knappast hjälpa på skleriten men den håller på att bli bra nu sen jag började med biologisk medicin mot min psoriasisartrit. Det är tydligen psoriasisartriten som gjort så att jag fått sklerit. Nu håller de på att minska mina kortisontabletter som jag har tagit i över två år. Kortisondropparna till ögat fick jag sluta med direkt då de såg att det inte var en episklerit utan en sklerit. Skleriten är inte så vanlig vad jag förstått så det är många ögonläkare i Hudiksvall som kikat in i mitt öga.🙂 Har även fått åka till en docent på St Görans ögonsjukhus och det var han som var med och beslutade om att jag skulle få testa biologisk medicin via dropp. Remicade heter den medicinen.
      Tack för att du tänkte på mig när det gäller näringsdrycken.

  5. 19 feb 18.30 är det ett Info I Järvsöbaden:)))Om intresse finns att lyssna så kommer en tjej som heter My dit och pratar om näringsdrycken.Välkommen!.Mötet är gratis.Anmälan till mig.Ej bindande /Birgitta /bullerbus@spray.se Mobil 070-2923560

    • Tack Birgitta men jag tror jag avstår. Jag får inte laborerar med nånting nu utan att min reumatolog godkänner det och det gäller allt. Om det så är ”bara” en näringsdryck. Jag hoppas få sänka mitt kortison till 5 mg vid nästa återbesök på ”Ögon”. Den biologiska medicinen kommer jag att få i ca tre år innan den ska sättas ut försiktigt och då är det bara att hoppas att min Sklerit inte kommer tillbaka.
      Tack för omtanken. /Carina.

Kommentera

